Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første utstilling


Cloudberry

Recommended Posts

Å? Da har jeg misforstått systemet med BIR, bra det da. Takk for oppklaring :brr:

Syntes det var litt vel kaotisk der ja, absolutt ikke slik jeg hadde sett for meg en utstilling. Som sagt skal vi prøve oss en gang til, men vi er ikke kjempeinteresserte sånn i utgangspunktet. Dro mest bare for moro, var litt spente på å høre hva en dommer synes om vofsen vår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun skulle stå foran dommeren satte hun seg, og da samboeren min prøvde å lokke henne opp igjen la hun seg helt flatt på gulvet. Det var litt søtt i det minste! :brr:

Ja, du får tanke på at det var første gangen da :P Sånn som du beskriver over kommer Bosse til å gjøre og når vi skal debutere i Mai.

Bra dere prøver dere igjen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, man blir ikke automatisk BIR om man er alene i sin rase. Hunden skal likevel oppfylle kriteriene. Er ikke hunden god nok blir den ikke BIR samme hvor alene den er.

På offisiell utstilling blir man ikke automatisk BIR, men på valpeshow skal det MYE til for at man ikke blir BIR om man er alene :P Bare for å pirke litt :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vært litt med vilje at jeg lot være å skrive hvordan det gikk da... :P

Nei, det var tydelig at Sita ble påvirket av alle menneskene og hundene, og at vi ikke hadde trent på å gå i ringen.. Hehe! Hun spratt hit og dit, ikke interessert i å gå pent i det hele tatt. Når hun skulle stå foran dommeren satte hun seg, og da samboeren min prøvde å lokke henne opp igjen la hun seg helt flatt på gulvet. Det var litt søtt i det minste! :P

Vi fikk tredje (siste) plass blant mopsetispene, kritikken lød som følger: 61/2 mnd g. tispe. m. stor, meget g. type. g. sk. ho. som trenger å utvikle seg mer i hode. Litt lette ører. Kunne hatt litt lenger hals. Sterk rygg, m. g. kropp. Kunne hatt litt kraftigere benst. Tidvis bra bev. Trivelig temp. (husker ikke helt hva g. sk. ho. betyr, oppklaring mottas med takk)

Hun fikk også kommentarer på at hun hadde sjeldent fin pels, som er skikkelig sort. Mange sorte mopser har brunskjær, det har ikke Sita. Ellers sa damen som fikk BIM at hun ikke var enig i at halsen burde være lenger, eller at hun hadde lett benstamme.

Vi skal øve litt nå fremover, og være med på et valpeshow i april. Forøvrig tror jeg ikke utstilling blir helt tingen for oss. Kaos og stress, og litt tåpelig egentlig i mine øyne. Skjønner ikke helt at folk legger så stor vekt på slike resultater. Om en hund er eneste utstilte i sin rase blir den jo automatisk BIR? Verdien ved tittelen faller en god del for meg da. Men det var jo selvfølgelig moro å se så mange fine hunder og engasjerte eiere på en plass :brr:

Tipper det betyr godt skåret hode :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På offisiell utstilling blir man ikke automatisk BIR, men på valpeshow skal det MYE til for at man ikke blir BIR om man er alene ;) Bare for å pirke litt :)

Det kommer ann på hvilken dommer man treffer på det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vår andre utstilling

Idag var det vår tur igjen, på valpeshowet på Skaun arrangert av terrierklubben. Jeg har vært på et par ringtreninger med Sita i mellomtiden, og på den siste treninga gikk det veldig bra.

Denne gangen var det min tur å gå med henne, og jeg var riimelig nervøs. Men i forhold til sist gang gikk Sita helt supert. Et par-tre ganger måtte hun snuse litt, og et par ganger hoppa hun litt. Mens vi venta sto hun ganske fint, og på bordet satte hun seg ikke en eneste gang. Vi er kjempefornøyde :icon_redface: Hun fikk 2. plass, av to mulige, men vi syntes det var kjempemoro å se forbedringa.

Kritikken lød som følger: "Trivelig mopsevalp av bra type. Bra hode og uttrykk. Litt lys nese. Bra overlinje. Fi substans i kroppen. Halen kunne vært litt høyere ansatt. Fin pels og farge. Fint forhold høyde/lengde. Rasetypiske bevegelser, fin helhet." Dommer idag var Steinar Hoff.

Vi fikk et bånd som var rosa/blått (2. plass, regner jeg med?) og et bånd som var rosa/lilla. Vet ikke helt hva det betyr, noen som vil oppklare for meg? Jeg fulgte ikke med så mye på de andre rasene, men av hundene jeg så var det ingen andre som fikk sånt lilla bånd.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at utstilling er noe vi kommer til å holde på med så mye. Men det var jo mye artigere idag da hun gikk så mye bedre :) Og veldig koselig å se alle de fine hundene da. Ser ikke bort fra at vi prøver flere ganger, men har ingen konkrete planer ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et bånd som var rosa/blått (2. plass, regner jeg med?) og et bånd som var rosa/lilla. Vet ikke helt hva det betyr, noen som vil oppklare for meg? Jeg fulgte ikke med så mye på de andre rasene, men av hundene jeg så var det ingen andre som fikk sånt lilla bånd.

Ingen som vet hva lilla/rosa bånd betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå til helga står vår tredje utstilling på programmet :) Denne gangen et open show med bare mopser, og Sita stiller i juniorklassen. Vi er fortsatt ikke veldig interesserte i utstillinger, men dommeren som kommer er en anerkjent engelsk oppdretter. Spennende å høre hva en som virkelig har peiling på rasen mener om hunden vår.

Nå har jeg begynt å bli litt nervøs.. Hehe. Sita går fint og har god konsentrasjon, det er heller meg det skorter på! For eksempel aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre for å "stille henne opp". Har sett på noen bilder, og virker som bakbena skal strekkes litt ut bakover. Og en annen ting, lurer på om jeg skal få henne klippet? Siste sjans imorgen isåfall! Sita har fått litt lengre pels bakpå bakbena (er det faner det heter?) som jeg har forstått at ikke skal være så langt.

Siden jeg ikke tar det hele så fryktelig seriøst tenker jeg som så at vi ikke drar "pyntinga" lenger enn at vi stiller med ren hund. Det er også en ting jeg synes er litt rart med utstillinger, folk fikser og trikser med forskjellige ting, hunden vises jo ikke slik den faktisk ser ut. Men så er det jo kjedelig å være den eneste mopsen med lang pels da :)

Og en annen ting; er det kun på valpeshowene man kan ha med forsterker (les: godbit)? Hørte noe om det en plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :lol:

Tror vi dropper klipping og nøyer oss med vask jeg. Men den oppstillinga er jeg fortsatt ikke klok på..

Tenk deg en boks, så skal potene være i de fire hjørnene. Bakbeina skal som regel ikke strekkes så veldig langt bak(Men det gjøres vel på noen raser), hunden skal stå slik at hasene går "rett ned", slik som på det fremste bakbenet på denne hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi stilt Sita i juniorklasse for første gang, i et Open Show for mops. Var mange mops som stilte, over 50 stykker.

Da det endelig ble vår tur, knøvla vi oss avgårde. Jeg fomla endel med godbitene, som gjorde at Sita gikk skeivt, og ville frem foran meg. Vi gikk en runde, og dommeren ba meg kutte ut godbitene og gå en runde til. Gikk mye bedre :lol: Hun var ikke kjempeflink å stå på bordet, men dommeren sa ingenting om det.

Av ti tisper i juniorklassen fikk Sita 4. plass. Vi er kjempefornøyde med det :P

Dommeren var Barry Welham, en anerkjent engelsk mopseoppdretter. Kritikken lød som følger: "9 month black bitch. Very nice head. Nice button ears well set. Large dark eyes. Good width jaw. Nice neck. Well laid shoulders. Strong front. Neat cushing feet. Good topline. Good tail & set. Nice rear quarters. She moves very well when she settles down."

Fordi det var utstilling for bare mops, hadde de et par ekstra kåringer. Beste hale, beste hode, og beste sorte. Jeg tror Sita lå godt an i beste hale, den som vant hadde samme form og krøll som hennes, men vi fikk ikke annet enn kommentaren "good" mens dommeren så på henne. Så vant hun beste hode, av alle utstilte mopsene :P Og til sist ble hun BIM sort, altså beste sorte tispe. Stas! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...