Gå til innhold
Hundesonen.no

Sammen med hunden


Boubou

Recommended Posts

Lurer litt på hvor mye tid "man" (dere) egentlig bruker sammen med hundene deres?

Hvor mye "kontakt-tid" altså stell, tur, trening og kose-losing?

Hvor mye passivt samvær, altså dere og familien driver med deres og hunden er ved siden av og driver med sitt?

Hos meg er alt strålende på dagtid, Han er med meg på jobb, ligger i det rommet jeg jobber når det er mulig, er med meg i lunsjen, må av og til ligge på en veranda eller i bilen noen timer men ikke noe jeg har dårlig samvittighet for...Er en skjelden gang alene hjemme 4-5 timer, men det takler han tydeligvis helt fint, og så kompenserer vi med litt ekstra en-til-en tid før og etter...

Men kvelden er litt kjip, for han er bare nede (får ikke opp i 2. etasje) og her er TV og data og soverom oppe, og resten av familien stikker opp etter middag...jeg sitter stort sett nede og leser eller gjør noe, men av og til, sånn som nå, blir det oppe på meg og... har ikke dårlig samvittighet akkurat, men tenker jo på det der med at hunder er flokkdyr :ahappy:

Tull, han ligger jo bare og småsover eller så leker han med kaninen...Det er mye flokk i en kanin!

Så, for meg:

Jeg er sammen med Kaos 10-15 timer pr. dag. 2-3 timer er "aktivt" samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er med meg på jobb (jobber i stall) Men hun synes det er litt kjipt, for hun får ikke løpe løs ute (er i nærheten av veien) og jeg holder som regel på med noe..(møkker etcetc) Men hun er jo med meg, og jeg snakker, koser, sniker inn litt trening osv så fort jeg kan..

Vi er i ganske mye aktivitet når vi er på jobben, så det hender hun er alene noen timer på ettermiddagen hvis jeg trener , ellers henger hun som regel rundt oss her hjemme, er alltid der vi er, og blir kost lekt mye med!

Som regel går hun å lgger seg på plassen sin i sofaen oppe hvis jeg ikke er hjemme, selv om mamma og pappa er hjemme..!

Jeg begynner på skole til høsten, og gruer meg til å måtte la henne være alene store deler av dagen, men da skal jeg nok klare å bruke resten av kvelden på henne, på en eller annen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid med hundene mine, de er rundt meg 90% av tiden, det er bare hvis jeg absolutt må, de er alene! F.eks når jeg skal frisør, lege osv.. I dag var vi hos svigers å spiste middag, da var de alene i en og en halv time! Så gikk vi rett ut på tur!

Det har skjedd de har vært alene i flere timer, men kan telle de gangene på en hånd!

Jeg er jo heldig da, som kan være med de så mye!

Hundene sover i sengen vår, og.............. :blink:

Både jeg og mine hunder er skikkelig bortskjemte på det området! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg mye sammen med hunden, jeg har ikke hatt skole ennå i år fordi jeg har ventet på utplassering. Dermed er jeg hjemme hos henne så fremt jeg ikke er borte på besøk osv osv. I tillegg er mamma hjemmeværende, så hun har som regel alltid noen hos seg. Hun er også med i stallen hver dag, og hun sover i senga mi om natten. Er svært sjelden hjemme alene, så jeg tror ikke hun har noe å klage på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst på hund nå, men kan ikke fordi jeg ikke har tid til valp / unghund.

Studerer / kombinert med barnehagejobb og hest = ikke mye tid igjen.

Neste år er jeg ferdig med studiene, og valpen kan være med meg på jobb, i tillegg til at jeg ikke trenger å lese mer :blink:

Men jeg syntes det er forskjell på unghund og Trixie på 13 som er ganske 'ferdig' vil jeg si.

Så henne har vi kapret som trøst. (Mammas).

Hun får tur på morgenen før jobb, og så ligger hun å sover imens. I og med at begge jobber skift, blir det ikke så mange timer. Etter jobb tar jeg henne med til stallen der hun får være med på tur med hesten, noe hun syntes er helt supert. Da er hun ute i 3 - 4 timer (medregnet stell av hesten.)

Men det er litt tungt for henne, så gjør ikke det mer enn annenhver dag.

Da får hun lettere turer i nabolaget, som regel 2 småturer og en litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bessie er alltid en halvmeter unna bena mine.

Etter hun fikk vondt i hoftene sover hun ikke på soverommet lengre fordi hun ikke vil

gå opp trappen. Før lå hun der hver natt.

Hun er stort sett alltid med meg i bilen når jeg kjører i barnehage eller på butikken og når vi er på

besøk der vi kan ha henne med.

Hun følger etter meg og legger seg ved siden av meg uansett hvor jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er hjemme alene 10,5-11 timer hver dag.

Ikke hatt noen problemer med det, men ideelt er det jo ikke.

Resten av tiden er vi sammen. Hun sover på soverommet om natta, jeg reiser aldri fra henne på kvelden. Om jeg evt skal noe er hun enten med eller at moren min passer henne.

Vi koser, leker, steller og går tur/trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helger og i ferier er Aron med meg hele tiden (han er med meg hvor som helst, untatt fest ol og det er ikke så mange gangene i året) Vanlige ukedager så er han hos mormor & morfar, da er jeg på skole ca 6 timer, men er innom i studietimen, fritimen og matfri. Morfar&mormor bor bare 20 meter fra skolen, så det går ganske fint :blink: Ellers er han med meg til venninner, handleturer (har han i "transportvognen") og alt annet jeg skal. Kunne ikke tenkt meg å hatt en utehund som står ute hele dagen, da ser jeg lite vits med å ha hund. (Jakthunden til venninnen min står ute dag&natt, noe jeg aldri hadde gjort. Trives å ha han rundt meg 24/7 :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Bridie er sjelden mer enn to meter unna meg.. Om vi ikke går tur da, da løper hu jo tulling overalt hele tiden :)

Om natten sover hun i buret ved siden av senga vår. Vi gjorde et forsøk på å ha henne i senga her nå, og jeg merker at jeg virkelig har savnet dette, men da jeg natt etter natt våknet opp med røde øyne og kløe i både nese og øyne, så måtte jeg slutte med dette :blink: Tydelig at jeg ikke tåler å ha hu i senga.

Men, resten av døgnet er vi sammen hele tiden. Være seg hunden sover på sofaen ved siden av meg, på fanget, ved beina mine på gulvet, vi er på tur osv. Skal jeg på butikken, trening eller annet, så ligger bikkja i bilen. Men stort sett er vi hjemme hver dag. (slik er det når eier sliter med sosial angst..... ). Kun ute på turer sammen, eller noe trening.

Så aner ikke åssen man skal regne det jeg, men jeg er sjelden mer enn noen få meter unna dyret, om hu da ikke sitter i bilen mens jeg er inne noe sted. Men da er hu jo fortsatt med meg på en måte. Tror man kan regne timene hu ikke er innen for rekkevidde pr uke, på en hånd. Og da er hu jo i bilen. Ellers kan jeg alltid snu meg for å tafse påhenne eller rope hu til meg. :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er med overalt. Eneste er på jobb, men da er samboer hjemme og hun er alene et par timer + avhenging av skoleplanene hans. Syns det kan blir litt mye hund til tider, spesielt fordi hun ikke liker å være alene, og at hun er så knyttet til oss eiere, og veldig oppmerksomhetssyk. Det er sjeldent jeg har hundefri, for hun er med hele tiden. Selv når vi skal på butikken og handle er hun med i bilen eller på restaurant, trening, osv. Til og med hvis vi skal på fest hos andre (sjelndent, for da pleier vi å ha det hos oss isåfall) så må vi ha med hunden.

Så hunden er en stor del av hverdagen vår. TJa det meste av dagen. Men om natten sover hun i et annet rom enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu går jeg hjemme, så hundene er med hele tiden, det er sjældent at jeg skal noget som hundene ikke kan være med til, så de er sammen med mig 95% af dagen.

Charlie er forkælet og sover i sengen om natten, og Einstein liger ved siden af sengen, så han kan lægge hovedet op i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er vi sammen 16 timer i døgnet... Men mye av det er jo passiv tid, han sover, jeg styrer med mitt. Av tid jeg fokuserer på han er det vel sånn ca + - 2t hver dag hvis man ikke tar med kos, smålek og de vanlige hverdagstingene man ikke kan unngå når man har en førerorientert hund oppå seg døgnet rundt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er hjemme alene 7 1/2 time på hverdagene. Og siden jeg bor hjemme så er de en del med mine foreldre også. Så utenom de 7 1/2 timene på hverdager (og kanskje noen timer i helgene) så er de sammen med en eller flere av oss. Rex er nok en del mindre sammen med oss, men tanke på at han helst vil stå ute i hundegården mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt så på og av gjennom hele dagen.

Jeg er hjemmeværende, og en ordenlig "hjemmesitter" i den fortstand at jeg ikke farter mye rundt.

Bortsett fra nødvendige ting da.

Ellers er vi mye ute og leker, trener litt småtteri og går turer i fjæra.

Om jeg sitter i sofaen kommer ofte shibaen og skal ligge i armkroken, mens gårdshunden gjerne skal sitte på fanget.

Siden de er to pusler de mye med sitt uten meg også.

De er timesivs ute i hagen og koser seg om været er sånn noen lunde fornuftig.

Eller de ligger og knør på hverandre i sofaen.

Når jeg er i stallen på morran, eller drar noen steder ellers er de alene og takler dette fint.

Men jeg trives sammen med hundene mine, og er priviligert som kan bruke så mye tid sammen med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er jeg som har hunden som første pri etter skole og jobb :kiss:

Jeg har en regel: Når jeg er borte på dagen, er jeg aldri borte på kvelden, med mindre han kan være med. Jeg liker ikke at han er så mye alene og jeg trives sammen med Acen. Synd jeg ikke har mulighet til å ha han med på jobb og skole, for da hadde jeg deffinitivt gjort det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly er stort sett alltid med meg og Easy er med meg hvis ikke Guttorm kan ha henne med seg.. Jeg er så heldig at jeg kan ha hund med meg på jobb,da får hun løpe masse rundt løs i løpet av dagen,treffer mange mennesker og opplever mye. Egentlig sjeldent at jeg skal noe på kvelden som hun ikke kan være med på (stort sett er det jo trening eller lignende...) men hun har ingen problemer med å være hjemme alene hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg hunden min stortsett over alt.

Men det hender jo jeg skal steder/ting han ikke kan bli med.

Som kino, legebesøk, kjøpesenter etc.

Som regel ligger han i bilen, men går ikke det er han hjemme alene.

Jeg ønsker at han skal være hjemme alene litt mer, men stort sett er det toppen 4 timer uka.

Han sover på eget rom om natta da.

Jeg tenker at han burde vært hjemme alene litt lengre perioder å, tilfelle det skjer noe at han må det en periode, senere.

Men vi får ta det som det kommer, koser oss sammen gjør vi i alle fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha er jo hjemme mens jeg er på skolen, men det er nesten alltid noen hjemme hos oss. Jeg er ikke særlig ute med venner (har så mye annet å gjøre.) Hjemme er hun alltid med meg, hun er med til butikken (får lov av snille daglig leder å stå inne,) små ærend o.l Vi går på cafe sammen, tur, trening + +

Vet ikke hvor mye "aktivt" samvær med henne jeg har jeg, men det er en del ;) Akkurat slik jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er med meg som regel hele tiden untatt når jeg drar til venner (de vennene jeg ikke kan ha med meg hund til) ellers er hund med meg hele dagen lang sover i senga mi og alt mulig hihi litt bortskjemt!

i løpet av dagen går ca 4 timer av dagen til tur og annet trening( ofte flere timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...