Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som fôrer på vom og hundemat


Poter

Recommended Posts

Dere som fôrer på Vom og Hundemat, bruker dere noen olje som tilsetning og i så fall hvilken? Vi har variert mellom ulike typer matoljer, mest maisolje, rapsolje og olivenolje. Synes likevel de må ha en ganske så stor dæsj, flere spiseskjeer, for at ikke labbene skal bli tørre og pelsen tufsete. Nå har det gått ei stund uten at Arn har fått olje i maten og det merkes, tørre labber, tufsete pels og flassing.

Hvordan var nå dette med hunder og tran igjen? Kunne de nyttiggjøre seg av tranen, eller hvordan var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rapsolje og omega3 olje for hund. Nå forer ikke jeg bare råfor da, bruker det bare som tillegg noen dager i uken, for at han ene her skal legge på seg. Er enig med deg i hvordan pels og poter ble da jeg bare foret ham med v&h...

Nei tran inneholder for mye av diverse vitaminer som kan bli giftig for hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får man omega 3 i kapsler?? litt oT kanskje, men så noen sa de brukte det..!

har en suuuuperkresen hund, og å få i olje er ett sant mareritt!

hadde vært veldig greit å bare stappe i en pille liksom;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega3 i kapsler får man da i dagligvarebutikken! :lol: Er jo akkurat det samme.. :P

Selv bruker jeg stort sett rapsolje, men det er ikke alltid jeg tilsetter olje. Har også begynt å bruke noe jeg kjøpte hos frisøren som het Hårkontroll. Er masse B-vitaminer i, og skal være bra for hud, hår og negler. Er beregnet på mennesker, men siden det er samme greia for både hund og menneske, så fungerer det jo på hunder også. Det eneste jeg har gjort, er å halvere dosen. Fungerer helt toppers. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega3 i kapsler får man da i dagligvarebutikken! :lol: Er jo akkurat det samme.. :P

Bare pass på at mye omega 3 , tran o.l som man får kjøpt til mennesker er tilsatt A og D vitaminer fordi vi mennesker trenger det. Men hunder skal helst ikke ha noe ekstra av det. Derfor det blir laget egen til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter olje i perioder, og bruker da OmegaNor. I det siste har jeg ikke brukt det, rett og slett fordi jeg glemmer at flasken står i skapet :lol: Begge mine har glansfull og fin pels, eneste er at de har litt sprukne tredeputer begge to. Om oljen hjelper på dette vet jeg ikke (det sies jo at det skal gjøre det), men jeg har neppe brukt oljen lenge til nok til å se en eventuell effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss selger vi vel en stor flaske med Baddakys til ... åh. Det er i overkant av hundre kroner tror jeg. *husker ikke* Den varer lenge i alle fall. Vi har en sprøyte hjemme som vi bruker til dosering. Det er snakk om en drøy teskje om dagen.

Kapslene har vi ikke inne, men alle som har tilgang på oljen i sin butikk, kan også bestille inn kapslene. Så de skal være mulig å få tak på i butikk også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man ikke trenger å tilsette noe... Sikker på at man må det om pelsen er glansfull og fin?

Det kommer an på hvilket fôr du gir. Så vidt jeg vet trenger man ikke tilsette noen ekstra olje om man gir tørrfôr, men nå har jeg ikke fôret på det på over 6 år, så jeg er ikke så inne på tørrfôr. Men gir du rå mat og/eller vom og hundemat, anbefales det at man tilsetter olje i maten. Noen hunder som får vom og hundemat ser ikke ut til å trenge ekstra olje, mens andre gjør det. Det sier produsentene selv.

Ser dere noe forskjell på hundene om de går på olje eller ikke? Hva betaler dere for denne Dr. Baddakys?

Jeg synes dette er individbetinget. På Arn merker jeg forskjell om han ikke får olje, det samme gjorde vi på Coyote. De blir tørr på labbene, samt at jeg synes Arn sin pels har blitt tørrere og mer flassete. Dette ser jeg ikke noe til om de får olje i maten. Gav hundene Dr. Baddkys før, men jeg synes det blir aaaalt for dyrt. Så vi gir dem heller andre typer matolje og passer på at de får fisk innimellom. Varierer på enten å gi rå fisk eller at vi kjøper vom og hundemat blandingen med fisk i innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har fin pels, men ganske tørre poter, prøver å få i henne litt olje hver dag (rapsolje) men er ikke så lett.. og hun liker ikke fisk noe særlig.. bare kokt seigfile! Funker fisk like bra på hund selv om den er kokt? Er plent umulig å få henne til å spise det rått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har fin pels, men ganske tørre poter, prøver å få i henne litt olje hver dag (rapsolje) men er ikke så lett.. og hun liker ikke fisk noe særlig.. bare kokt seigfile! Funker fisk like bra på hund selv om den er kokt? Er plent umulig å få henne til å spise det rått..

Det vil fortsatt finnes næringsstoffer og fett i fisken selv om du koker den først. Så jeg tror ikke du på død og liv behøver å gi hunden rå fisk.

Til tørre poter kan det være at en god potesalve hjelper bedre enn olje. Her i huset funker ikke olje på potene ser det ut til. Det eneste som fungerer dersom potene begynner å spreke opp er potesalve/-voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...