Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som fôrer på vom og hundemat


Poter

Recommended Posts

Ser dere noe forskjell på hundene om de går på olje eller ikke? Hva betaler dere for denne Dr. Baddakys?

Jeg bruker en skvett av den oljen jeg har i huset for pelsen og for at avføringen skal bli litt mykere. Så lenge det er snakk om en liten dæsj noen dager i uken, tror jeg ikke det spiller noen rolle om det er raps- oliven eller sojaolje. Hundene her får V&H med fisk blandet i tørrfôret og jeg tror ikke de trenger mer omega 3 enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at jeg lurer jammen på hvordan vi mennesker og dyr klarte oss før i tiden når vi ikke hadde alt dette som skal tilsettes.

Men har noen noe side å vise til hvor det faktisk står svart på hvitt at olje skal tilsettes foret til hunder som V/H, å hvis det ikke er vist noe forskning ved dette, hvorfor bruke det da? det kan jo ikke være noe bevis på at det gjør ting bedre da folk bruker mange forskjellige varianter. Jeg har ikke fått beskjed om dette da jeg har kjøpt og bruket V/H, pels/avføring fint her da uten olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken variant av v&h bruker dere som må tilsette oljer?

Jeg vurderer v&h, og siden jeg hverken har valp eller "brukshund" har jeg jo egentlig bare et valg da, nr 25, om jeg skal fore mine hunder på det. Noen som forer med nr 25 og må ha oljer i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir du rå mat og/eller vom og hundemat, anbefales det at man tilsetter olje i maten.

Dette har jeg aldri lest eller hørt... Greit om du kunne linke til en produsentside...

V&H og annen barf har mye naturlig fett i seg... Vertfall det vi bruker (ikke v&h)

hva er forskjellen på "naturlig dyrefett" å kjøpeoljer alla rapsolje.?

(fiskeoljer/omega3 er vel ikke helt naturlig hundediett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer med v&h. Før gikk hun på tørrfor. Merket stor forbedring i pelsen da hun gikk over på v&h. Nå har hun glansfull pels, og røyter så og si ingenting. Før var pelsen matt og hun røytet en del. Tilsetter ikke noe olje i maten, og kommer nok ikke til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken variant av v&h bruker dere som må tilsette oljer?

Jeg vurderer v&h, og siden jeg hverken har valp eller "brukshund" har jeg jo egentlig bare et valg da, nr 25, om jeg skal fore mine hunder på det. Noen som forer med nr 25 og må ha oljer i tillegg?

Hvorfor kan du bare buke V&H nr 25..?

Vi har bare voksne hunder, og forer med V&H nr. 33 i tillegg til tørrfor.

Forøvrig tilsetter vi Salmo Pet, som er en lakseolje, i maten en gang om dagen. Det lønner seg å kjøpe de største flaska, på ca 1 liter. Den koster rundt 280,- kroner, tror jeg, men varer lenge. Anbefalt dagsdose til hunder over 30 kg. er 3 teskjeer.

Det lønner seg å undersøke prisene på slike oljer før man kjøper, da det kan være stor prisforskjell fra utsalg til utsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi...

Meget enkelt og meget billig: Kjøp en hel laks en gang iblant når det er salg (39-59 kr kiloen er helt realistisk), fileter den (det er litt vanskelig i starten men går bedre etterhvert) Filetene går i mennesker, resten, Ja, hode, ryggrad, bein, blod - og masse deilig laksefett - i bikkja. En stor laks gir hos oss to menneskemiddager og to-fire hundemiddager, alt etter hvor flink/snill jeg er til å skjære. Hel makrell om sommern koster 29 kr kiloen. Deilig og fett. Den kan serveres hel eller skjæres i skiver og har ingen "skumle" ben, for dere som er litt engstelige.

Jeg har en selolje også, men er litt skeptisk, både til pris og i forhold til at det blir mye prosessering og lagring. Men greit som et tilskudd hvis det blir lite fisk og fett en stund. Kylling har jo endel i skinnet, og i storfekjøtt og innmat er det også fett. Vom er liksom så...kjipt? Har det også, som reserveløsning.

Lurer på...har ikke V&H på butikken min, men en annen greie (ren vom i små biter i 3kg pakker), og så skriver dere alltid om to typer, 25 og 33. Er det flere? Hva slgs nummerering er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi...

Meget enkelt og meget billig: Kjøp en hel laks en gang iblant når det er salg (39-59 kr kiloen er helt realistisk), fileter den (det er litt vanskelig i starten men går bedre etterhvert) Filetene går i mennesker, resten, Ja, hode, ryggrad, bein, blod - og masse deilig laksefett - i bikkja. En stor laks gir hos oss to menneskemiddager og to-fire hundemiddager, alt etter hvor flink/snill jeg er til å skjære. Hel makrell om sommern koster 29 kr kiloen. Deilig og fett. Den kan serveres hel eller skjæres i skiver og har ingen "skumle" ben, for dere som er litt engstelige.

Jeg har en selolje også, men er litt skeptisk, både til pris og i forhold til at det blir mye prosessering og lagring. Men greit som et tilskudd hvis det blir lite fisk og fett en stund. Kylling har jo endel i skinnet, og i storfekjøtt og innmat er det også fett. Vom er liksom så...kjipt? Har det også, som reserveløsning.

Lurer på...har ikke V&H på butikken min, men en annen greie (ren vom i små biter i 3kg pakker), og så skriver dere alltid om to typer, 25 og 33. Er det flere? Hva slgs nummerering er det?

Takk for tips! :wub:

nr 25 = 25% av vom, 25% av slakteavfall, 25% fisk og 25% kylling (?) eller storfekjøtt? Du skjønner tegninga!

33= 33% av vom, slakteavfall og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du bare buke V&H nr 25..?

Fordi det bare er sprint, valpeforet og nr 25 som er fullfor, og siden mine ikke er valper, eller har bruk for et høyenergifor siden de ikke brukes veldig så er altså nr 25 eneste alternativ om jeg skulle gitt bare v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, lett for deg å si det, min hund spiser ikke rå fisk, ikke rå kylling, med mindre den er kuttet opp i bittesmå biter.. Ikke fett/talg, for det er ekkelt osvosv...

:ahappy:

Det eneste hun spiser er lettkokt seigfile... Er sååå skuffa, og det gjør råforinga rimelig krevende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det bare er sprint, valpeforet og nr 25 som er fullfor, og siden mine ikke er valper, eller har bruk for et høyenergifor siden de ikke brukes veldig så er altså nr 25 eneste alternativ om jeg skulle gitt bare v&h.

Hæ? Hvor har du hørt at 33 ikke er fullfôr? Evt; hvorfor merker jeg ingenting på min hund når hun kun spiser V&H 33? Hun fungerer da helt fint på det. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på et det ikke er et fullfôr, evt forklaringer på hvorfor, for det tror jeg er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvor har du hørt at 33 ikke er fullfôr? Evt; hvorfor merker jeg ingenting på min hund når hun kun spiser V&H 33? Hun fungerer da helt fint på det. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på et det ikke er et fullfôr, evt forklaringer på hvorfor, for det tror jeg er bare tull.

Det står vistnok i brosjyra til V&H at det bare er disse som er fullfor, fordi det er bare disse som inneholder fisk..

Men alt er fullvitaminisert, så jeg kan ikke se noe grunn til å bare fore på disse...

dessuten er det oppdrettsfisk i de som her blir nevnt som fullfor, og det er heller ikke bra og gi mer enn to-tre gangr i uka.. Så jeg personlig tror det er bedre å fore nr 33, og heller styre fiskeintaket selv..

Min fungerer også bra på nr 33.. Det er det jeg fikk anbefalt av leverandør også..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvor har du hørt at 33 ikke er fullfôr? Evt; hvorfor merker jeg ingenting på min hund når hun kun spiser V&H 33? Hun fungerer da helt fint på det. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på et det ikke er et fullfôr, evt forklaringer på hvorfor, for det tror jeg er bare tull.

Det står i brosjyren til v&h, aner desverre ikke om det ligger på nett noe sted.

(Og, for å ha sagt det, jeg har nesten ingen kunnskaper hva ernæring angår, så jeg går bare etter hva som står i bosjyra jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

nr 25 = 25% av vom, 25% av slakteavfall, 25% fisk og 25% kylling (?) eller storfekjøtt? Du skjønner tegninga!

33= 33% av vom, slakteavfall og kjøtt.

Jamen DA forstår jeg! :ahappy:

Er det beinmel/biter i også ? regner med at det ville være i slakteavfall-biten...

Har du prøvd med rå laks eller makrell i biter? det er jo så delikat at selv JEG spiser det (Sashimi: NAM NAM!) Gærne bikkje! Jeg trodde myndene (det er whippet du har ?) hadde så høy forbrenning også! Uff! Kjipt når de ikke vil spise. Men er vel et vanligere problem at dyra er matvrak :rolleyes: Lykke til!

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket fôr du gir. Så vidt jeg vet trenger man ikke tilsette noen ekstra olje om man gir tørrfôr, men nå har jeg ikke fôret på det på over 6 år, så jeg er ikke så inne på tørrfôr. Men gir du rå mat og/eller vom og hundemat, anbefales det at man tilsetter olje i maten. Noen hunder som får vom og hundemat ser ikke ut til å trenge ekstra olje, mens andre gjør det. Det sier produsentene selv.

Hvorfor ambefales det å tilsette olje når vom og hundemat i seg selv inneholder såpass store mengder fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvor har du hørt at 33 ikke er fullfôr? Evt; hvorfor merker jeg ingenting på min hund når hun kun spiser V&H 33? Hun fungerer da helt fint på det. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på et det ikke er et fullfôr, evt forklaringer på hvorfor, for det tror jeg er bare tull.

Emil bruker V&H nr. 33 til hverdags, med ca. 10 ml Dr. Baddaky's Fiskeolje. Da jeg var sist på V&H-fabrikken i Trøgstad spurte jeg hvilken jeg burde bruke om jeg bare skulle fôre på V&H. Han svarte da enten nr. 33 som er fullvitaminisert, tilsatt fiskeolje/selolje (ekstra omega 3 fettsyrer) eller nr. 25 (som inneholder rå fisk). Emil får magesjau av fisk, så jeg gir nr. 33 med tilsats av Dr. Baddaky's i tillegg.

Fiskeoljen til Dr. Baddaky er laget av makrell- og sildekjøtt, og ikke av torskelever slik som tran er. Tran inneholder alt for mye vitamin A som i store doser kan føre til forgiftning. Fiskeoljer laget av fiskekjøttet inneholder store mengder omega 3 fettsyrer, som alle dyr trenger.

Rå fisk skal ikke gis hunder i for store mengder. Hvis dere ser på programmene til Lars Monsen, så lever både han og bikkjene på mye fiskekost, men jeg har stort sett bare sett ham koke fisken. Rå fisk (visse sorter) inneholder enzymer som hemmer opptaket av B-vitaminet tiamin og jern. (Hundmatboken). Ved fôring med store mengder fet fisk øker behovet for E-vitamin, sier samme bok, noe som virker logisk, da E-vitamin hindrer enumettede fettsyrer i å "harskne" (oksidere), også i kroppen.

Jeg synes ikke Dr. Baddaky's er dyr. Emil får så glansfull pels av V&H med oljen. Han prøvde en stund Specific allergifôr da vi trodde han var allergisk, men det fikk han bare tørr og stygg pels av. Tilbake på V&H er han vakker og glansfull igjen!

Dr. Baddaky er forøvrig allergiekspert, og da vi trodde Emil var allergisk var vi en tur hos henne. Hun anbefalte å lage maten selv eller f.eks. bruke V&H nr. 33. Damen sa hun selv brukte å ta fiskeoljen sin, og jeg må bare si hun hadde veldig pen hud :ahappy: Noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Takk for tips! :wub:

nr 25 = 25% av vom, 25% av slakteavfall, 25% fisk og 25% kylling (?) eller storfekjøtt? Du skjønner tegninga!

33= 33% av vom, slakteavfall og kjøtt.

Nuvel. Dette stemmer ikke lenger, men det stemmer at dette VAR grunnen til at fôrene fikk navnene "nr 25" og "nr 33". Nå er sammensetningen en litt annen.

Hæ? Hvor har du hørt at 33 ikke er fullfôr? Evt; hvorfor merker jeg ingenting på min hund når hun kun spiser V&H 33? Hun fungerer da helt fint på det. Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på et det ikke er et fullfôr, evt forklaringer på hvorfor, for det tror jeg er bare tull.

Det stemmer at nr 33 ikke er et fullfôr om man ikke tilsetter omega 3 olje. Jeg forhandler fôret og snakker med Magne med jevne mellomrom. Skal du KUN gi pølser, så gi nr 25 eller sprint til voksne hunder. Valpepølsene er også fullfôr til valp. Disse inneholder også egg som gir proteiner.

Man skal IKKE tilsette omega 3 olje dersom man fôrer med nr 25. Dette fordi omega 3 ikke er BARE omega-3, men også vitaminer ol som hunder kan få for mye av. Nr 25 er et komplett FULLFôR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler også V&H, og grunnen til at nr 33 ikke er ansett som fullfôr er fordi det ikke har nok omega 3. Ellers er det helt flott :wub:

Nr. 25 er fullfôr fordi det inneholder alt hunden trenger av vitaminer, mineraler og omega 3. Man skal med andre ord ikke gi noe omega 3 i tillegg om man fôrer med den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...