Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten hund


Poter

Recommended Posts

Min søster har begynt å se seg om etter hund og har bedt meg om å hjelpe henne i rasevalget. Hun har lyst på en liten hund, men jeg er ikke så veldig inne på de små hunderasene, derfor jeg poster her for tips om raser.

Det hun vil ha hunden til er først og fremst til selskap og familiehund. En som kan være med på turer, både helgeturer, skiturer og andre kortere turer. Hun har lyst å trene agility og freestyle med den, kanskje lydighet. Hun har ingen store konkurranseambisjoner, men har lyst å holde litt på med hunden.

Pelstype er korthåret eller en som ikke røyter. Hun er likevel ikke så interessert i pelsstell, så puddel og andre napperaser går nok ut.

Hun bor i by i blokk og vil ikke ha en hund med mye vakt i seg eller som har lett for å bjeffe.

Har dere noen rasetips ut i fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Sheltie utgår da det er vår oppfatning at den har veldig lett for å bjeffe, samt at den har mye pels.

Dansk/svensk gårdshund er vurdert, noen som kan fortelle litt mer om den?

Cavalier er vi skeptiske til nettopp pga mye sykdom. Dessuten har jeg litt inntrykk av at den er så "pinglete" -misforstå meg rett! Det er få cavalierer jeg har møtt som har nok sprut i seg, de blir fort litt sedate og "gamle", synes jeg.

Tibbe har jeg ikke tenkt på, men det kan jo absolutt være noe. Hvordan er helsen og gemyttet på dem?

Søsteren min synes det hadde vært morsomt med en rase som er litt annerledes og ikke så vanlig, som ikke "alle" har, liksom. Krever jo ekstra tid for å finne rett hund og rett oppdretter da, men det er jo noe man da bare må ta på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier er vi skeptiske til nettopp pga mye sykdom. Dessuten har jeg litt inntrykk av at den er så "pinglete" -misforstå meg rett! Det er få cavalierer jeg har møtt som har nok sprut i seg, de blir fort litt sedate og "gamle", synes jeg.

Da har du ikke møtt Minnie :blink: En Cavalier skal uansett ikke være sedat og gammel, da er det dårlige linjer... Det finnes fortsatt mye friske individer, det gjelder bare å lete etter rette linjer. Man har kommet lengre på vei med hjerteproblematikk, og det er mindre utbredt med hunder som dør unge pga det nå. Syrringomyelia ligger særlig heftig på noen linjer, men det finnes mange friske linjer der også. Det gjelder å se etter en oppdretter som vet hva h*n avler på - da må man ha holdt på en stund, og kjenne linjene. Det har med tiden dukket opp noe HD på cavalierer også, men det er grenser for hvor mange sykdommer man kan ta på en gang. Da ville man fått et veldig spinkelt avlsmateriale. Cavalierer er uansett så lette hunder at man ikke vil merke særlig mye til en Hdgrad med mindre det er E med masse forkalkninger.

Dersom hun vil ha en hund ikke alle andre har er det nok ikke riktig rase, men det var da et litt spesielt utvalgskrav for en hunderase synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine fikk seg en cavaliervalp sommeren som var og nå har de tatt til seg en voksen tispe på 5 år eller noe slikt som ikke kan ha valper og være avlshund pga en bilyd på hjertet. Foreldrene mine er kjempe fornøyde med rasen, de syns det er den perfekte familiehund!

Den yngste de har er utrolig aktiv av seg, hun syns lek er kjempe morsomt og hun har en utrolig personlighet. Hun elsker å løpe og når vi er på besøk kan hun løpe sammen med Emma kjempe lenge. :blink:

Den eldre hunden har levd sammen med mange hunder helt til nå og nyter tilværelsen i et roligere miljø sammen med èn hund istedenfor 7. Hun er rolig og hyggelig men hun er ikke lat og sedat!

Dessuten så blir de nok mye hva man gjør dem til. Blir de vant til mye mosjon og aktiviteter så foretrekker nok de fleste cavalierer å være med på det de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund er jo en fin rase da.. Dverg pinscher?

Det å finne en liten rase uten mye vokterinnstinkt i seg er en smule vrient.. Kan like godt slenge med chi korthåret. Hvis man er motivert til ting som freestyle og agility, så er det nok ikke noe problem å lære dem inn til å ikke hyle ut når det går noen i gangen. Bor selv i leilighet og det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbe har jeg ikke tenkt på, men det kan jo absolutt være noe. Hvordan er helsen og gemyttet på dem?

Jeg har ikke hatt så mye førstehåndserfaring med dem, men hun jeg pleier å passe er ganske kul. Lærer kjempekjapt, og er med meg og hunden min på skogstur i flere timer. Nema problemas, hun kan holde løpet langt til å være så liten. Imponert, jeg! Eneste minuset er at hun er en bærer av "liten hund-syndromet", som gjør at hun ofte bjeffer på andre hunder, men det kan jobbes med. Om ikke få det helt bort, så i hvert fall nesten.

Det er ikke så veldig mye sykdom på tibben, er det det? Muligens øyesykdommer som PRA, ektropion og entropion og "tåreøyne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd sheltie er utelukket, for etter deres krav hadde det vært perfekt (bortsett fra pelsstell). Lille sheltiefrøkna her holder glatt følge med BC'en, både på dagsturer og på kortere turer, og er en stille hund .

Når den er utelukket synes jeg det høres ut som DSG kan være noe for dere. Her kan nok folk som kjenner rasen litt bedre fylle ut mer, men de er tøffe små hunder som samtidig er førerorienterte. Ellers liker jeg godt Papillon, den fyller også flere av kravene deres. Lancashire Heeler kan og være verdt å ta en nærmere kikk på! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Jack Russel terrier? Det er to på agility kurset mitt, og de er kjempekoslige, sprettne og virker utrolig fine. De bjeffer ikke selvom de blir gira skikkelig opp. Har møtt noen som bjeffer litt, men jevnt over virker de relativt stille :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg pinscher?

Etter min erfaring, vil jeg si dette er en EN-manns hund....... og valget med oppdretter bør være virkelig godt gjennomtenkt.

Anbefaler også å velge en oppdretter nær deg, slik du kan følge med...

Ellers må jeg jo tillføye at Dansk Svensk Gårdshund hørtes ganske passende ut :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack russel terrier og heeler står på lista og de har jeg også foreslått for henne. Lurer på om de kanskje kan være litt for aktive til hennes bruk, da de jeg har møtt er skikkelig høyenergihunder. Men herlige hunder, absolutt.

Pumien så jo utrolig morsom ut, da, hehe. Leste fort på siden og ser det står den har godt med vaktinstinkt og er høylytt, så da utgår vel den...

Men var noen som nevnte at små hunder og ikke vaktinstinkt ikke hører sammen, kan det utdypes?

Noen som vet hvordan Podengo Portugues Pequeno er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Foxterrier da!? Det er jo riktignok en aktiv hund, men morsom og lærervillig og lettstelt! Jeg tenker nå på den glatthårete varianten, den ruhårete trenger jo litt mere pelsstell. Det er jo også en rase som ikke er så vanlig, det finnes f.eks mange flere Jack Russels. Grei hund synes jeg, men ettersom det jo er en terrier krever den en fast hånd og mye sosialisering. (Men det gjør vel de fleste raser!) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...