Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan hunder spise?


Akita

Recommended Posts

Bestefar min skal være barnevakt i to uker til sommeren.

Og han har fått seg en uvane med å gi Akita det som han føler for. feks melk og egg ect.

Skulle ønske meg en "komplett" liste med mat som Akita ikkje kan få.

Håper at dette ikkje blir en diskusjons tråd om feks kor mykje sjokolade vi kan gi en hund. eg vil holde meg vekke fra alt som er farlig og dette er målet med denne listen til min bestefar.

Han er snart 80 og hjelper ik stort å nevne de forskjellige matvarene hunder ikkje tåler.

Mvh Anette & Akita :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stekt eller varmebehandlet kjøtt som inneholder bein

- Sjokolade

- Druer

- Rosiner

- Kalkunskinn

- Godterier og snop av noe slag

- Melk (er vel ikke direkte skadelig, men ikke noe vits å gi en hund. også en sånn ting i alle fall min farfar kunne funnet på å gi en hund, så skriver det på listen likavel)

Dette er det jeg kommer på i farten. Det er vel de mest vanlige tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stekt eller varmebehandlet kjøtt som inneholder bein

- Sjokolade

- Druer

- Rosiner

- Kalkunskinn

- Godterier og snop av noe slag

- Melk (søtmelk. Bittelitt kefir er greit)

- Rå løk

Føyde bare på lista og redigerte den litt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stekt eller varmebehandlet kjøtt som inneholder bein

- Sjokolade

- Druer

- Rosiner

- Kalkunskinn

- Godterier og snop av noe slag

- Melk (søtmelk. Bittelitt kefir er greit)

- Rå løk

- Macadamia nøtter

- Alkohol

- Kaffe

- Te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noe av det som står på listene til folk er tull, men men..

Hva med å gjøre det så enkelt som å si at hun KUN kan få maten sin som du sender med? Da slipper han å tenke og vurdere og huske på om dette var noe han kunne gi eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet i alle fall at min farfar har hatt godt av en sånn liste. Han elsker å gi hundene godis, og jeg vet at jeg uansett ikke kunne hindret han i å gi hundene mine snop. Da er det veldig greit med en liste med et par matvarer som er absolutt fy-fy.

Vi har foreløpig bein, sjokolade og druer på listen. Fungerer supert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

druer er vel ikke farlig da hadde mine vært daue alle sammen=)

Druer er skadelig. De kan i værste fall føre til nyresvikt hos hunden.

Men de skal vel ha i seg en god del?

Jeg visste heller ikke dette før det sto i Hundesport(?), men det har skjedd ungene har mista og hundene har spist det etter at jeg leste det, før visste jeg det ikke, så jeg har òg hatt noen hunder som har overlevd det... :P

Heldigvis, sier jeg nå, da men..det må jo være endel de må spise for å få nyresvikt?

Ikke bare av en drue i halvåret?

Og noen som kan si hvorfor det er så farlig, det sto kanskje i Hundesport, men det er jo en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tyggis farlig?

Knott spiste en hel pakke en gang. Ringte vet'en, men det var visst bare å ta det med ro, men dog følge litt med. Jeg ville nok prøvd å lære inn at tyggis ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noe av det som står på listene til folk er tull, men men..

Hva med å gjøre det så enkelt som å si at hun KUN kan få maten sin som du sender med? Da slipper han å tenke og vurdere og huske på om dette var noe han kunne gi eller ikke.

Fordi moffen ser på Akita som sitt barnebarn. og han levde i gammle dager då bikkjer fikk alt mulig rart. og at han får dårlig samvittighet bare han putter noe i munnen som Akita ikkje kan få. og at han er sta. i dag måtte eg bruke en halvtime på å forklare koffor katter ikkje har så veldig godt av dagens melk. før i gammle dager gav de jo melk rett i fra kuen.

så det er ikkje bare bare med en oldefar som forguder barnebarnet sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, kan du ikke si det enkelt.. Hu får KUN spise maten du sender med, også kan du jo i tilegg sende med litt forskjellige (varianter er ofte bra vettu) med hundegodbiter, så kan det hende han syns det blir nok for dyret?

Det tok meg 7 år å få mamma og pappa til å forstå dette, men nå har de alltid godbiter i skapet som er beregnet på hund. I tilegg får hu rester fra middagen OM jeg sier det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de skal vel ha i seg en god del? *KLIPPET* Og noen som kan si hvorfor det er så farlig, det sto kanskje i Hundesport, men det er jo en stund siden.
Klippet fra wikipedia:

Druer og dyr

Druer og rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på dem som aldri så sunne for mennesker. Grunnen er ikke allergi som sikkert mange tror, men det at mage/fordøyelsessystemet hos hund er ganske annerledes bygd opp enn hos mennesker. De klarer rett og slett ikke å fordøye det, og det blir liggende som en klump i magen. Så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra wikipedia:

Druer og dyr

Druer og rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på dem som aldri så sunne for mennesker. Grunnen er ikke allergi som sikkert mange tror, men det at mage/fordøyelsessystemet hos hund er ganske annerledes bygd opp enn hos mennesker. De klarer rett og slett ikke å fordøye det, og det blir liggende som en klump i magen. Så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

For wikipedia er en god kilde?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stekt eller varmebehandlet kjøtt som inneholder bein

- Sjokolade

- Druer

- Rosiner

- Kalkunskinn

- Godterier og snop av noe slag

- Melk (søtmelk. Bittelitt kefir er greit)

- Rå løk

- Macadamia nøtter

- Alkohol

- Kaffe

- Te

- Tyggis

er denne listen komplett nå?

Ingen andre vanlige ting som bør stå her?

Det tok meg 7 år å få mamma og pappa til å forstå dette, men nå har de alltid godbiter i skapet som er beregnet på hund. I tilegg får hu rester fra middagen OM jeg sier det er greit.

Ja og moffen er en stolt "oldefar", snart 80 og ser ikkje dette så klart. Han har godbiter som han kan bruke på turer.

Er ingen andre i familien som han snakker så mye om som Akita, så er ikkje bare bare å snu han om. men lettere om han får en konkret liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er mye overdrivelser og hysteri med hva hundene ikke tåler. Ja, spiser de mye av bare EN "farlig" mat over lengere tid dør de kanskje, akkurat som oss mennesker. Jeg vet at det kan være farlig å gi hunden en plate mørk sjokolade og sånn, men det er alt for mange som blir helt på styr bare hunden har stjålet et par striper med sjokolade, og det er helt unødvendig! Ta det med ro og se hvordan det går. Blir hunden slapp eller spyr så er det klart man burde undersøke det ganske raskt. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste min hund har blitt dårlig av er faktisk hundemat. Kjøpte en billig hundepølse til han for ca en uke siden og da spøy han skikkelig etterpå og var dårlig i magen hele natten. Det samme når han spiste i overkant mye frolic (sneik seg inn i godbitskuffen).

Jeg får stadig stygge blikk og rare komentarer fra folk som ser jeg gir bikkja mi "alt" men han lever[/i)faktisk ikke på slike ting, han får bare smake. Det samme har alle mine hunder fått, og ingen av de har vært plaget med sykdommer som følge av det. Faktisk sliter mine hunder mindre med dårlig mage enn de fleste andre hunder jeg vet om :brr:

Jeg tror det hele er veldig overdrevet, man kunne like gjerne lagd en lignende liste til oss mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de fire siste innleggene! Flott å lese at ikke alle er like hysteriske! :)

En tanke som har slått meg tusen ganger, er hva om vi hadde vært like nøye med hva vi puttet i oss? Litt sånn "Hæ? spiser du SUKKER??!" Eller løk? (løk er farlig for oss også i store mengder over lengre tid), eller "gir du ungene dine Grandiosa på en lørdag, lager du ikke fiskeboller?" :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , er ny her og hadde lyst til å svare på dette.Mine hunder spiser det meste (selvfølgelig ikke det som er fysisk farlig for han som kyllingbein o.s.v) Jeg er nok av den oppfattelse : ALT MED MÅTE. Hva spiste hundene før tørrforet kom?Snakket med en dyrlege som ga tørrforet mye av skylden for all allergi blandt hundene.Vi forer tørrfor men er det rester igjen etter middag får han det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...