Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan hunder spise?


Akita

Recommended Posts

Hunder har ikke godt av typisk salt mat som salami o.l. heller.

Ang. drue-saken, så fikk min forrige hund druer ganske ofte hele livet. Han elsket det. Jeg ante ikke at det skulle være skadelig for hunder, og det var det tydeligvis ikke for ham heller. Men nå som jeg har hørt at det er skadelig, gir jeg ikke min nåværende hund druer. Jeg syns ikke det er verdt risikoen, uansett om det skulle være sant eller ikke. Det fins jo tusenvis av andre sunne ting han liker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye KVITLØK :) søstera mi ga flaten sin mat med kvitløk i og det tålte den tydligvis ikke...på morningen var det skit i heila buret...

Det var ikke tilfeldigvis alt det andre i maten som gjorde at den fikk diarè da? Hvorfor var det akkurat hvitløken? Forresten, i en annen tråd (husker ikke hvor den ligger akkurat nå) er nettopp hvitløk avkreftet som noe farlig for hunder. Dyrleger sier at det ikke er farlig, så den tror jeg du må lenger ut på landet med.. ;)

Og som jeg har prøvd å si tusen og fjørti ganger før; hvis en hund er vant til å få forskjellige ting, så tåler den også forskjellige ting. At din søsters hund ikke er vant til å få restemat kan jo være årsaken til diarèen, IKKE hvitløken. For den er nemlig sunn, den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt forskjellige hunder av middels str. i 20 år de har tålt alt de har fått (tror jeg da), men jeg har nok bare vært heldig også har de vel spydd oppigjen det de ikke har tålt. Har no en mindre rase som vi også trodde tålte alt, fikk erfare at vi tok feil der.Vet ikke hva hun ikke tålte men hun måtte opereres i full fart og i dag nesten 2 år senere sliter hun med nyreproblemer.

Du kan gi hunden farlig mat lenge og det kan gå bra, men hvorfor ta sjansen.

På toxipet kan du lese hva som ikke er bra, og der kan du ta ut en liste til bestefaren din og <_<

http://charlott.no/toxipet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais er ikke akkurat det som brytes først ned hos oss mennesker heller, gitt..! :)

Nei, har du erfaring med det? :) Liker ikke mais, jeg...

Tror det er viktig for hunder å spise VARIERT, akkurat som for oss, vi får jo ofte også litt "RAR" mage når vi spiser noe vi ikke er vant til, selv om det ikke er noe giftig? Og det er vel ikke naturlig for hunder å spise en helt ensformig diett med det samme hver eneste dag? (selv om maten faktisk inneholder alt de trenger) Da er det jo ikke rart de blir litt gærne i magen når de plutselig får noe annet?

Eller?

men, naturligvis, ikke no vits i å gi sterkt krydret, søtt, salt, sjokolade etc etc...Druer vet jeg INGETING om :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har du erfaring med det? :) Liker ikke mais, jeg...

Tror det er viktig for hunder å spise VARIERT, akkurat som for oss, vi får jo ofte også litt "RAR" mage når vi spiser noe vi ikke er vant til, selv om det ikke er noe giftig? Og det er vel ikke naturlig for hunder å spise en helt ensformig diett med det samme hver eneste dag? (selv om maten faktisk inneholder alt de trenger) Da er det jo ikke rart de blir litt gærne i magen når de plutselig får noe annet?

Eller?

men, naturligvis, ikke no vits i å gi sterkt krydret, søtt, salt, sjokolade etc etc...Druer vet jeg INGETING om :hmm:

Meget Giftig Giftig Vær oppmerksom!

Druer og rosiner

Gruppe: Matvarer

Hunder kan utvikle nyreproblemer etter å ha spist større mengder druer og rosiner.

Giftstoff: Ukjent

Symptom/skade: Nyresvikt

Dette har jeg kopiert fra Toxipet sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tilfeldigvis alt det andre i maten som gjorde at den fikk diarè da? Hvorfor var det akkurat hvitløken? Forresten, i en annen tråd (husker ikke hvor den ligger akkurat nå) er nettopp hvitløk avkreftet som noe farlig for hunder. Dyrleger sier at det ikke er farlig, så den tror jeg du må lenger ut på landet med.. :hmm:

Og som jeg har prøvd å si tusen og fjørti ganger før; hvis en hund er vant til å få forskjellige ting, så tåler den også forskjellige ting. At din søsters hund ikke er vant til å få restemat kan jo være årsaken til diarèen, IKKE hvitløken. For den er nemlig sunn, den!

Da var det bar eden hunden som ikke tåler vitløk da visste for den fekk rester av noe de pleier ha ofte og har ikke reagert før. Å den dagen hadde de prøvd noe nytt, hvitløk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt en ting. Til de som skriver at ikke bestefaren bør gi alkohol til hunden. Mener dere da virkelig at han gir hunden det- jeg tror han kan tenke seg til hva som er bra for en hund, og det er jo ikke alkohol :) Og tror ikke han er akkurat dum.. :)

Ingen gir vel alkohol til dyr, ville i såfall kalle det en form for dyreplageri :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som gir alkohol til dyr? Nå er du litt naiv.

Har du ikke sett Harry Potter???(Tante Petunia :) ) :) Lol og lol...Det finnes sånne mennesker! :hmm:

Men, seriøst, det er faktisk endel mennesker som gir alkohol til dyr, mange aper får det, tidligere mente noen (kanskej med rette?) at valper som fikk alkohol forble "små, søte, klumsete og dumme", altså forble "valper" inntil de døde, så det har blitt gjort bevisst. Og mange er sløve med glass og flasker som står igjen etter en fest f.eks. Dyreplaging...noen ganger definitivt det ja, men ville dyr spiser jo planter som gir rus og gjærede frukter og sånt, også...? :P Kanskje ikke hunder/ulver akkurat, de er vel ikke så gira på plantekosten, men mange slags dyr gjør det, faktisk.

(Hunder er vel gjerne så høye på seg selv og på lek og mestring at de ikke søker no mer enn det. Gode dyra :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har du erfaring med det? :) Liker ikke mais, jeg...

Tror det er viktig for hunder å spise VARIERT, akkurat som for oss, vi får jo ofte også litt "RAR" mage når vi spiser noe vi ikke er vant til, selv om det ikke er noe giftig? Og det er vel ikke naturlig for hunder å spise en helt ensformig diett med det samme hver eneste dag? (selv om maten faktisk inneholder alt de trenger) Da er det jo ikke rart de blir litt gærne i magen når de plutselig får noe annet?

Eller?

Kunne ikke sagt det enklere selv! Du traff spikeren og hammeren og sagen på en og samma gang! :)

Ingen gir vel alkohol til dyr, ville i såfall kalle det en form for dyreplageri :P

Øh? Jasså.. da er jeg dyreplager, jeg da, som lar hunden slikke opp de to dråpene vin som landet på gulvet, eller som lar hunden få slikke litt ølrester hvis den hadde villet det. :rolleyes: Og merkelig nok, jeg ER glad i huinden min jeg også, men jeg friker ikke ut av at den får i seg noen edle dråper. Og i tilfelle noen ikke skjønte det, så er det forskjell på å la hunden slikke litt på en ølflekk på gulvet før den tørkes opp, kontra det å gi hunden fri tilgang til barskapet..! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det enklere selv! Du traff spikeren og hammeren og sagen på en og samma gang! :)

Øh? Jasså.. da er jeg dyreplager, jeg da, som lar hunden slikke opp de to dråpene vin som landet på gulvet, eller som lar hunden få slikke litt ølrester hvis den hadde villet det. :rolleyes: Og merkelig nok, jeg ER glad i huinden min jeg også, men jeg friker ikke ut av at den får i seg noen edle dråper. Og i tilfelle noen ikke skjønte det, så er det forskjell på å la hunden slikke litt på en ølflekk på gulvet før den tørkes opp, kontra det å gi hunden fri tilgang til barskapet..! :)

Hadde selv en hund for noen år siden som stjal av vinglasset mitt og likte det veldig godt, men jeg ga ikke den en skål eller kopp fordet(hadde jeg så mener jeg at det er dyrplageri, det er forskjell på et par dråper og en kopp :hmm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en hund for noen år siden som stjal av vinglasset mitt og likte det veldig godt, men jeg ga ikke den en skål eller kopp fordet(hadde jeg så mener jeg at det er dyrplageri, det er forskjell på et par dråper og en kopp :) )

Ja, det er forskjell på et par dråper og en kopp. Det er også forskjell på å gi og å stjele. Hvis du mener at jeg er dyreplager fordi jeg gir hunden min noen dråper av og til, så tror jeg du kanskje bør revurdere ditt syn lpå dyreplageri.. Folk kaster rundt seg med det ordet så ALT for OFTE, uten å egentlig mene noe spesielt med det. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på et par dråper og en kopp. Det er også forskjell på å gi og å stjele. Hvis du mener at jeg er dyreplager fordi jeg gir hunden min noen dråper av og til, så tror jeg du kanskje bør revurdere ditt syn lpå dyreplageri.. Folk kaster rundt seg med det ordet så ALT for OFTE, uten å egentlig mene noe spesielt med det. :icon_confused:

Jeg har aldri sagt at du er dyreplager!!! Det jeg mener er de som gir dyr masse alkohol er dyreplagere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...