Gå til innhold
Hundesonen.no

Kongen(?) fikk noen hunder i gave for noen år siden

MariaN

Recommended Posts

Skrevet

Jeg husker det var noe i avisa for noen år siden.

Jeg mener det var kongen/statsministeren som gikk to valper i gave fra en annen 'viktig person'.

De skulle egentlig avlives fordi han ville ikke ha de, men de ble heldigvis omplassert.. Så de igjen i allers/hjemmet en gang :)

Jeg husker jeg ble helt forelsket i den rasen.

Muli jeg krøller historien her, men kanskje noen skjønner hva jeg mener :)

Hvilken rase var det????

edit:

Kirgisisk mynde ;)

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det var Tajgansk Mynde. Vakreste, vakreste hundene:D

EDIT: Så vidt jeg vet er den ene eid av Øya landbruksskole (??) i/utenfor Tr.Heim.

Skrevet

Ah, du var før meg ^^

Har fått æren av å trene hannhunden til utstilling (selv om han ikke kunne stilles ut, vi bare øvde med han samtidig med samojedene), og gubban for noen steg. En vennlig fyr, men veldig "kald". Godtok deg men viste liten interesse egentlig.

Skrevet
Det var Tajgansk Mynde. Vakreste, vakreste hundene:D

EDIT: Så vidt jeg vet er den ene eid av Øya landbruksskole (??) i/utenfor Tr.Heim.

jeg googlet den rasen. fant ingenting? :)

NYYYDELIG var de hvertfall!

Skrevet

Søk på Øya Videregående skole, der finner du litt.

Ellers kan du sende mail til hun som har han derfra, Ingvild. Har ikke mailadressen hennes, men det tror jeg ligger på siden til Øya.

Skrevet

Vakre hunder, men vissnok ikke en hund for amatører. Derfor ble de også plassert hos folk som vet ENDA mer om hvordan man håndterer krevende hunderaser enn Bondevik og kongen :)

Skrevet

Det har stadig vært "rapporter" om dem i "Mynden", medlemsbladet til Norsk Myndeklubb. Og det er utrolig gøy å lese om deres liv og virke fra karantene til idag.

Egentlig burde jo de artiklene vært publisert i Hundesport da disse hundene, og hele saken om skal ha dem eller ikke, berørte hele landet. Massevis av hundefolk engasjerte seg jo. Sikkert mange andre enn myndefolket som syntes det hadde vært gøy å få en oppdatering.

Har møtt dem begge to og fy flate for noen fasinerende hunder.....*drømme*....

Skrevet

Jeg har ikke helt lagt fra meg den rasen, og jeg eeeelsker jo mynder! De er til å spise opp.. eller.. i værste fall kose ihjel :)

Ingen her som finner et skikkelig bilde av den rasen, eller av de som er i norge? :)

Guest Belgerpia
Skrevet
Jeg har ikke helt lagt fra meg den rasen, og jeg eeeelsker jo mynder! De er til å spise opp.. eller.. i værste fall kose ihjel :)

Ingen her som finner et skikkelig bilde av den rasen, eller av de som er i norge? :)

Dette er ingen godkjent rase - for å ta det først liksom.

Det finnes vel bare 3 eller 4 av dem i Norge, og det er drit vanskelig å få tak i ellers også.

Mitt tips, om du skal ha mynde - finn noe som er litt mer tilgjengelig

Skrevet
Dette er ingen godkjent rase - for å ta det først liksom.

Det finnes vel bare 3 eller 4 av dem i Norge, og det er drit vanskelig å få tak i ellers også.

Mitt tips, om du skal ha mynde - finn noe som er litt mer tilgjengelig

Ja jeg vet.. Det er bare en sikletråd :)

Skal vi ha mynde, blir det ikke før om mange år..

Skrevet

Jeg traff igjen Cæsar på Øya når jeg gikk der skoleåret 2005/06, en morsom fyr har han blitt :) Ingvild som eier han er lærer på Øya, så hun hadde han med når hun var på jobb stort sett. Hun har hjemmeside da, litt usikker på om det ligger mye info om han ute nå, men du kan jo kikke?

Skrevet
Egentlig burde jo de artiklene vært publisert i Hundesport da disse hundene, og hele saken om skal ha dem eller ikke, berørte hele landet. Massevis av hundefolk engasjerte seg jo. Sikkert mange andre enn myndefolket som syntes det hadde vært gøy å få en oppdatering.

Det har jo vært et par artikler om dem i Hundesport, da? Syns i alle fall å huske det, men det er jo en stund siden nå.

Skrevet
Det har jo vært et par artikler om dem i Hundesport, da? Syns i alle fall å huske det, men det er jo en stund siden nå.

Uææææhhh, hoppet vel over dem jeg da siden jeg (kanskje) hadde lest dem før?

De artikler som var i "Mynden" var ca ett år etter at Cæsar kom og deretter etter ennå ett år. Det var skikkelig gøy å lese "føljetongen" om han, en hund som egentlig ikke skulle vært her, og hvordan livet hans artet seg etter karantenen. Håper eier fortsetter å skrive og at resten av hunde-Norge, ikke bare vi mynde-folket, får ta del i det i form av noe i HS.

Tross alt, de var jo en stats-gave :lol:

Skrevet

Taigan, tajgan, kirgisisk mynde...

Her er hjemmesiden til eieren av Cleo, den andre "kongelige" taiganen (som ser ut til å ha fått en rasefrende å leke med):

http://home.no.net/evavern/

Ser ut som flotte hunder på bilder - og veldig like afghanere fra "gamle dager". De jeg har hørt om som har vokst opp i vanlige, vestlige hjem, har visstnok verken vært særere eller vanskeligere enn mange andre raser.

Skrevet

Ja, jeg synes de er utrolig flotte! Men så var det dette med smak og behag da! :lol:

Jeg drømmer også om mynder, men vet vel innerst inne at det ikke blir noe av... Får vel holde meg til mine Foxer, som også er mine store favoritter. Og ettersom det for lenge siden,( ca. 1870) da Foxterrieren ble "laget" ble blandet inn Greyhound så har jeg jo en liten bit mynde jeg også! :P

Skrevet
Sitter å rister oppgitt på hodet jeg, syns dere virkelig disse hundene er flotte ?? :lol:

Det blir vel like teit som å spørre: syntes du virkelig boxere, også HVITE da, er flotte?? :P

Sitter også å rister oppgitt på hodet......

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...