Jump to content
Hundesonen.no

Kongen(?) fikk noen hunder i gave for noen år siden

MariaN

Recommended Posts

Jeg husker det var noe i avisa for noen år siden.

Jeg mener det var kongen/statsministeren som gikk to valper i gave fra en annen 'viktig person'.

De skulle egentlig avlives fordi han ville ikke ha de, men de ble heldigvis omplassert.. Så de igjen i allers/hjemmet en gang :)

Jeg husker jeg ble helt forelsket i den rasen.

Muli jeg krøller historien her, men kanskje noen skjønner hva jeg mener :)

Hvilken rase var det????

edit:

Kirgisisk mynde ;)

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Ah, du var før meg ^^

Har fått æren av å trene hannhunden til utstilling (selv om han ikke kunne stilles ut, vi bare øvde med han samtidig med samojedene), og gubban for noen steg. En vennlig fyr, men veldig "kald". Godtok deg men viste liten interesse egentlig.

Det var Tajgansk Mynde. Vakreste, vakreste hundene:D

EDIT: Så vidt jeg vet er den ene eid av Øya landbruksskole (??) i/utenfor Tr.Heim.

jeg googlet den rasen. fant ingenting? :)

NYYYDELIG var de hvertfall!

Det har stadig vært "rapporter" om dem i "Mynden", medlemsbladet til Norsk Myndeklubb. Og det er utrolig gøy å lese om deres liv og virke fra karantene til idag.

Egentlig burde jo de artiklene vært publisert i Hundesport da disse hundene, og hele saken om skal ha dem eller ikke, berørte hele landet. Massevis av hundefolk engasjerte seg jo. Sikkert mange andre enn myndefolket som syntes det hadde vært gøy å få en oppdatering.

Har møtt dem begge to og fy flate for noen fasinerende hunder.....*drømme*....

Jeg har ikke helt lagt fra meg den rasen, og jeg eeeelsker jo mynder! De er til å spise opp.. eller.. i værste fall kose ihjel :)

Ingen her som finner et skikkelig bilde av den rasen, eller av de som er i norge? :)

Guest Belgerpia
Jeg har ikke helt lagt fra meg den rasen, og jeg eeeelsker jo mynder! De er til å spise opp.. eller.. i værste fall kose ihjel :)

Ingen her som finner et skikkelig bilde av den rasen, eller av de som er i norge? :)

Dette er ingen godkjent rase - for å ta det først liksom.

Det finnes vel bare 3 eller 4 av dem i Norge, og det er drit vanskelig å få tak i ellers også.

Mitt tips, om du skal ha mynde - finn noe som er litt mer tilgjengelig

Dette er ingen godkjent rase - for å ta det først liksom.

Det finnes vel bare 3 eller 4 av dem i Norge, og det er drit vanskelig å få tak i ellers også.

Mitt tips, om du skal ha mynde - finn noe som er litt mer tilgjengelig

Ja jeg vet.. Det er bare en sikletråd :)

Skal vi ha mynde, blir det ikke før om mange år..

Jeg traff igjen Cæsar på Øya når jeg gikk der skoleåret 2005/06, en morsom fyr har han blitt :) Ingvild som eier han er lærer på Øya, så hun hadde han med når hun var på jobb stort sett. Hun har hjemmeside da, litt usikker på om det ligger mye info om han ute nå, men du kan jo kikke?

Egentlig burde jo de artiklene vært publisert i Hundesport da disse hundene, og hele saken om skal ha dem eller ikke, berørte hele landet. Massevis av hundefolk engasjerte seg jo. Sikkert mange andre enn myndefolket som syntes det hadde vært gøy å få en oppdatering.

Det har jo vært et par artikler om dem i Hundesport, da? Syns i alle fall å huske det, men det er jo en stund siden nå.

Det har jo vært et par artikler om dem i Hundesport, da? Syns i alle fall å huske det, men det er jo en stund siden nå.

Uææææhhh, hoppet vel over dem jeg da siden jeg (kanskje) hadde lest dem før?

De artikler som var i "Mynden" var ca ett år etter at Cæsar kom og deretter etter ennå ett år. Det var skikkelig gøy å lese "føljetongen" om han, en hund som egentlig ikke skulle vært her, og hvordan livet hans artet seg etter karantenen. Håper eier fortsetter å skrive og at resten av hunde-Norge, ikke bare vi mynde-folket, får ta del i det i form av noe i HS.

Tross alt, de var jo en stats-gave :lol:

Taigan, tajgan, kirgisisk mynde...

Her er hjemmesiden til eieren av Cleo, den andre "kongelige" taiganen (som ser ut til å ha fått en rasefrende å leke med):

http://home.no.net/evavern/

Ser ut som flotte hunder på bilder - og veldig like afghanere fra "gamle dager". De jeg har hørt om som har vokst opp i vanlige, vestlige hjem, har visstnok verken vært særere eller vanskeligere enn mange andre raser.

Ja, jeg synes de er utrolig flotte! Men så var det dette med smak og behag da! :lol:

Jeg drømmer også om mynder, men vet vel innerst inne at det ikke blir noe av... Får vel holde meg til mine Foxer, som også er mine store favoritter. Og ettersom det for lenge siden,( ca. 1870) da Foxterrieren ble "laget" ble blandet inn Greyhound så har jeg jo en liten bit mynde jeg også! :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...