Gå til innhold
Hundesonen.no

Spesiell farge på Aussie?


PsychoLynx

Recommended Posts

Det må være rød tricolor eller rød merle hvis det skal være godkjent. Jeg syns det ser ut som en rød merle med delur-farge?

edit: det står at hun er en "röd vit og tan" aussie, da regner jeg med at det er det vi kaller rød tricolor?

Og siden pappaen til valpene er merle er det lite sannsynlig at de parrer med en merle (det er vel ikke så vanlig i sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ærlig talt red tricolour er flottest når den er møøørk og fyldig. Hunden var flott den, men fargen var ikke helt AUSSIE syns jeg. Ærlig talt syns jeg faren til valpene deres var myyye flottere å se på enn tispa. :whistle:

OT: Men ellers er det jo helt sprøtt hvor stooor variasjon èn rase kan ha på farger og pels. Fra helt lys tricolour til nesten sortrød.. For ikke å snakke om merlene da, det skal jo nesten godt gjøres å finne to merler som ser HELT like ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det virkelig "enten eller" gitt. Jeg har sett denne fargen på border collie tidligere, og syns den har vært såpass spes der, og veldig annerledes enn vanlig liksom. Og VELDIG flott.

Men ja, jeg er vel kanskje litt enig i de andre her om at mørk, brun tri er noe av det flotteste man finner.

Men samtidig syns jeg denne var spesiell og flott. Noe som "ikke alle har" liksom. for merle er jo så vanlig på aussie..

Tja, hmm.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo morsomt med noe annnerledes, det er jeg enig i :whistle: Og hunden er sikkert veldig bra, så det er ikke det (bare slik at eieren av denne hunden ikke skal føle seg støtt).

Blue merle er min favoritt av fargene, det har det bestandig vært :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Aussie har "utvaskings"/dilute-genet (det som gjør sort til blått f.eks) regner jeg med at hun er en dilute red eller en dilute brown. Da blir fargen mye lysere enn en clear red/brown.

Synes hun var litt blass og kjedelig jeg. Aussie må bære blå eller rød merle for å være noe å se på i det hele tatt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rød tricolor eller rød merle hvis det skal være godkjent. Jeg syns det ser ut som en rød merle med delur-farge?

edit: det står at hun er en "röd vit og tan" aussie, da regner jeg med at det er det vi kaller rød tricolor?

Og siden pappaen til valpene er merle er det lite sannsynlig at de parrer med en merle (det er vel ikke så vanlig i sverige)

Ser nesten delute rød ut. Da blir hun fargen Fawn, eller på godt norsk "gul" eller "strå farget"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten delute rød ut. Da blir hun fargen Fawn, eller på godt norsk "gul" eller "strå farget"

Nei, er vel ikke det vel? Dilute red er ikke fawn. Fawn kan gjerne ha sort maske, og har vel oftere enn ikke sort nese. (Tror ikke jeg har sett en fawn hund uten sort nese i det hele tatt). En dilute red har rød/brun nese, ikke sort. Se bare på fargen blå, som er en dilute black. Blå hunder har ikke sort pigment i det hele tatt, de har blå nese, blå pigmentflekker osv.

Mulig reglene er forskjellige på aussie enn andre raser med dilute-farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er vel ikke det vel? Dilute red er ikke fawn. Fawn kan gjerne ha sort maske, og har vel oftere enn ikke sort nese. (Tror ikke jeg har sett en fawn hund uten sort nese i det hele tatt). En dilute red har rød/brun nese, ikke sort. Se bare på fargen blå, som er en dilute black. Blå hunder har ikke sort pigment i det hele tatt, de har blå nese, blå pigmentflekker osv.

Mulig reglene er forskjellige på aussie enn andre raser med dilute-farger.

PÅ AK er dilute rød/brun registret som Fawn. Den heter også fawn i rasebeskrivelsen. AK har aldri/kommer aldri til å ha sort maske så jeg ser ikke helt hvordan fargen Fawn har som krav at dem skal ha sort maske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ AK er dilute rød/brun registret som Fawn. Den heter også fawn i rasebeskrivelsen. AK har aldri/kommer aldri til å ha sort maske så jeg ser ikke helt hvordan fargen Fawn har som krav at dem skal ha sort maske ?

Jeg skrev at de kan gjerne ha sort maske. :whistle: Og AK er den første rasen jeg har hørt om som kaller dilute rød eller brun for fawn. På andre raser som er/har fawn (Amstaff, Boxer, Briard, GD, Mops og mange andre jeg ikke ramser opp) har hundene sort nese, og kan dermed ikke være genetisk dilute. I de aller fleste raser er fawn en del av agouti serien (altså linket opp mot genetisk sort), og kalles ay (y'en skal stå opphøyd, men det får jeg ikke til). Dilute er en del av the dilution serien, det er nedarvet recessivt og en dilute hund vil ha gen-"koden" dd. Altså er det en umulighet for en fawn å være dilute, og omvendt.

Virker som om din rase er et unntak hvor de kaller dilute for fawn, men det er helt klart mulig jeg tar feil. Det er uansett litt misvisende.

Kanskje Hanna kan komme på banen. Hun har jo fargegenetikk som hovedfelt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at de kan gjerne ha sort maske. :whistle: Og AK er den første rasen jeg har hørt om som kaller dilute rød eller brun for fawn. På andre raser som er/har fawn (Amstaff, Boxer, Briard, GD, Mops og mange andre jeg ikke ramser opp) har hundene sort nese, og kan dermed ikke være genetisk dilute. I de aller fleste raser er fawn en del av agouti serien (altså linket opp mot genetisk sort), og kalles ay (y'en skal stå opphøyd, men det får jeg ikke til). Dilute er en del av the dilution serien, det er nedarvet recessivt og en dilute hund vil ha gen-"koden" dd. Altså er det en umulighet for en fawn å være dilute, og omvendt.

Virker som om din rase er et unntak hvor de kaller dilute for fawn, men det er helt klart mulig jeg tar feil. Det er uansett litt misvisende.

Kanskje Hanna kan komme på banen. Hun har jo fargegenetikk som hovedfelt. :P

Bare ett bilde som eksempel, det fins en Fawn (Dilute rød/brun) og 4 stk blå på dette bilder.

E-kull.JPG

Litt AK genetik fra Australia:

Fawn har fargekode på AK: b/b d/d E/- K/-

They often get the blue colouring mixed up with the fawn colouring. They are different. The fawn is a red diluted gene. The skin colour of the dog is a good indication.

A lot of new breeders have trouble identifying this Fawn colour. It can look a bit like a light blue but if you look closely, you will notice that the hair has a slight brown or reddish tinge to it and not a grey - blue look.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skrev at det helt sikkert stemmer for AK. Jeg tror ikke at du lyver liksom, det er bare den første rasen jeg har hørt om. Jeg skrev også at det er mulig det gjelder flere.

Jeg sier bare at på de aller fleste raser så er fawn en egen farge, med en egen kode, og noe helt annet enn dilute. Og da blir det litt misvisende å kalle noe annet for fawn liksom. :whistle:

Fra utdraget ditt skriver de noe om at dilute rød ser blått ut på AK? Det høres ut som blue fawn på bullerasene, og det er noe annet igjen. Fortsatt dilute da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...