Gå til innhold
Hundesonen.no

Dråpebilder!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg prøvde meg nettopp, bare 1 uke etter jeg har fått speilrefleksen min. Dette er tilogmed før jeg har fått tatt det med meg ut, så bare with me, jeg kan svært lite.

*Brukte en ostepoppose som "stativ" til kameraet.

*Brukte en litago 1/2liters melkepakke med rødbetesaft som "drypper" (stilte inn med korka)

*La denne oppå kaffekanna og finjusterte alt med tørkepapir.

*Brukte en liten skål fylt HELT til randen (MED overflatespenning, altså var vannnivået ca. 1 mm over kanten til skåla)

(men jeg ble mindre fornøyd med bildene fra siden, så jeg bevegde meg litt "ovenfra og ned" slik at jeg fikk med mer av plaskene, 2D var ikke like kult som 3D).

Og sist men ikke minst skrudde jeg av ekle kjøkkenlyset, og satte kameraet (Nikon D40) på AUTO slik at jeg fikk blitz.

Det verste var fokusen. Jeg har enda ikke skjønt hvordan man "låser" fokusen etter man har fokusert, og jeg leita hele huset etter kameramanualen... Hva måtte jeg gjøre? Bruke en finger som "fokuspunkt" (satt den rett under dråpenedslagsfeltet) og måtte fokusere foran hver dråpe. Tungvint, men jeg er fornøyd!

Resultat (har ikke gjort en dritt med bildene, annet enn å croppe dem. Har ikke satt navn på de engang :D ) :

3204579372_7ee96f0d21.jpg

3204584498_853491736e.jpg

3203735361_f8e3e27781.jpg

3204581450_024271da62.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar
Jeg er helt blank når det gjelder dråpebilder, hvordan innstillinger bruker dere på kameraet? Jeg har Canon 350D :D

Blir veldig glad for en liten forklaring på hvordna jeg gjør det, hvis noen gidder?

Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :P Har samme kamera som deg forresten!

Wretch: Kule bilder!

Jeg må prøve mer senere, hvordan fikk du så fin og ren bakrunn wretch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :)

Jeg har også Canon EOS 350D. :P Har ikke hatt det så veldig lenge..

Hvordan får jeg stilt på ISO'en ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Bollen er ganske stor, ja. Jeg har vannet til litt over kanten, sånn at det akkurat ikke renner over, også drypper jeg midt i/litt bak midten av bolla, sånn at jeg kan fokusere uten å få med kanten. JEG har tatt mine dråpebilder i sånn ca rett fram-vinkel, men ser at det funker for mange å ta litt ovenfra også. :)

Kjempekule bilder, Tonje! Klare og fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-bruk hvite ark o.l bak skåla som bakgrunn

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :hyper:

-ta MASSE bilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Hehe, skulle ta litt sanasol i en kork for å få en gul dråpe. Så var det litt drikkeyoghurt igjen i korken fra flasken, så det ble en ganske tøff dråpe:)

Jeg synes det er så vanskelig å "rigge" meg opp skikkelig jeg. Enten blir bollen skreiv, eller så står stativet skreivt, eller så viser kanten for mye eller så nekter kameraet å ta bilder når jeg vil det skal ta (ja jeg har manuell fokus :)) osv. Synes alle andre får så rene bakgrunner <_< Legg ut bilder av "dråpestudioene" deres da, jeg trenger tips :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-bruk hvite ark o.l bak skåla som bakgrunn

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Jeg brukte da autofokus! :)

Måtte bare sette en finger på punktet dråpene falt hver gang, så kameraet fikk fokusert seg inn.

Selvfølelig, nå når jeg ser hvor kjekt manuell fokus er det det beste valget. Men det går an! :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-bruk hvite ark o.l bak skåla som bakgrunn

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Takk! Jeg må prøve :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...