Gå til innhold
Hundesonen.no

Dråpebilder!

SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Jeg prøvde meg nettopp, bare 1 uke etter jeg har fått speilrefleksen min. Dette er tilogmed før jeg har fått tatt det med meg ut, så bare with me, jeg kan svært lite.

*Brukte en ostepoppose som "stativ" til kameraet.

*Brukte en litago 1/2liters melkepakke med rødbetesaft som "drypper" (stilte inn med korka)

*La denne oppå kaffekanna og finjusterte alt med tørkepapir.

*Brukte en liten skål fylt HELT til randen (MED overflatespenning, altså var vannnivået ca. 1 mm over kanten til skåla)

(men jeg ble mindre fornøyd med bildene fra siden, så jeg bevegde meg litt "ovenfra og ned" slik at jeg fikk med mer av plaskene, 2D var ikke like kult som 3D).

Og sist men ikke minst skrudde jeg av ekle kjøkkenlyset, og satte kameraet (Nikon D40) på AUTO slik at jeg fikk blitz.

Det verste var fokusen. Jeg har enda ikke skjønt hvordan man "låser" fokusen etter man har fokusert, og jeg leita hele huset etter kameramanualen... Hva måtte jeg gjøre? Bruke en finger som "fokuspunkt" (satt den rett under dråpenedslagsfeltet) og måtte fokusere foran hver dråpe. Tungvint, men jeg er fornøyd!

Resultat (har ikke gjort en dritt med bildene, annet enn å croppe dem. Har ikke satt navn på de engang :D ) :

3204579372_7ee96f0d21.jpg

3204584498_853491736e.jpg

3203735361_f8e3e27781.jpg

3204581450_024271da62.jpg

• Svar 393
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Jeg er helt blank når det gjelder dråpebilder, hvordan innstillinger bruker dere på kameraet? Jeg har Canon 350D :D

Blir veldig glad for en liten forklaring på hvordna jeg gjør det, hvis noen gidder?

Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :P Har samme kamera som deg forresten!

Wretch: Kule bilder!

Jeg må prøve mer senere, hvordan fikk du så fin og ren bakrunn wretch?

Skrevet

Helt vanlig skriver-ark som jeg teipa til veggen bak + glassbolle som var gjennomsiktig. Cha-ching! :)

Skrevet
Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :)

Jeg har også Canon EOS 350D. :P Har ikke hatt det så veldig lenge..

Hvordan får jeg stilt på ISO'en ? :S

Skrevet

Jeg er mega-amatør, derfor lånte jeg innstillingene som Soppen la ut tidlig i tråden, og da fikk jeg tatt disse:

DSC_3116.jpg

DSC_3081.jpg

DSC_3078.jpg

DSC_3009.jpg

DSC_3007.jpg

DSC_3092.jpg

Skrevet

Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Skrevet
Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Skrevet
Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Bollen er ganske stor, ja. Jeg har vannet til litt over kanten, sånn at det akkurat ikke renner over, også drypper jeg midt i/litt bak midten av bolla, sånn at jeg kan fokusere uten å få med kanten. JEG har tatt mine dråpebilder i sånn ca rett fram-vinkel, men ser at det funker for mange å ta litt ovenfra også. :)

Kjempekule bilder, Tonje! Klare og fine!

Skrevet
DSC_0095.jpg

Ja, dårlig fokus å sann, men fargene var så kule:)

Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Skrevet
Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-bruk hvite ark o.l bak skåla som bakgrunn

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :hyper:

-ta MASSE bilder!!

Skrevet
CSC_3248.jpg

Det ser ut som et pent landskap oppi dråpa... med hav, fjell, rød himmel og sol... Pent!

Forresten: kan man ta dråpebilder med helt vanlig digitalkamera??

Skrevet
Kjempestilig fargeefekt!

Hehe, skulle ta litt sanasol i en kork for å få en gul dråpe. Så var det litt drikkeyoghurt igjen i korken fra flasken, så det ble en ganske tøff dråpe:)

Jeg synes det er så vanskelig å "rigge" meg opp skikkelig jeg. Enten blir bollen skreiv, eller så står stativet skreivt, eller så viser kanten for mye eller så nekter kameraet å ta bilder når jeg vil det skal ta (ja jeg har manuell fokus :)) osv. Synes alle andre får så rene bakgrunner <_< Legg ut bilder av "dråpestudioene" deres da, jeg trenger tips :hyper:

Skrevet
Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Jeg brukte da autofokus! :)

Måtte bare sette en finger på punktet dråpene falt hver gang, så kameraet fikk fokusert seg inn.

Selvfølelig, nå når jeg ser hvor kjekt manuell fokus er det det beste valget. Men det går an! :hyper:

Skrevet
Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Takk! Jeg må prøve :hyper:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...