Gå til innhold
Hundesonen.no

Dråpebilder!

SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg prøvde meg nettopp, bare 1 uke etter jeg har fått speilrefleksen min. Dette er tilogmed før jeg har fått tatt det med meg ut, så bare with me, jeg kan svært lite.

*Brukte en ostepoppose som "stativ" til kameraet.

*Brukte en litago 1/2liters melkepakke med rødbetesaft som "drypper" (stilte inn med korka)

*La denne oppå kaffekanna og finjusterte alt med tørkepapir.

*Brukte en liten skål fylt HELT til randen (MED overflatespenning, altså var vannnivået ca. 1 mm over kanten til skåla)

(men jeg ble mindre fornøyd med bildene fra siden, så jeg bevegde meg litt "ovenfra og ned" slik at jeg fikk med mer av plaskene, 2D var ikke like kult som 3D).

Og sist men ikke minst skrudde jeg av ekle kjøkkenlyset, og satte kameraet (Nikon D40) på AUTO slik at jeg fikk blitz.

Det verste var fokusen. Jeg har enda ikke skjønt hvordan man "låser" fokusen etter man har fokusert, og jeg leita hele huset etter kameramanualen... Hva måtte jeg gjøre? Bruke en finger som "fokuspunkt" (satt den rett under dråpenedslagsfeltet) og måtte fokusere foran hver dråpe. Tungvint, men jeg er fornøyd!

Resultat (har ikke gjort en dritt med bildene, annet enn å croppe dem. Har ikke satt navn på de engang :D ) :

3204579372_7ee96f0d21.jpg

3204584498_853491736e.jpg

3203735361_f8e3e27781.jpg

3204581450_024271da62.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 393
  • Created
  • Siste svar
Jeg er helt blank når det gjelder dråpebilder, hvordan innstillinger bruker dere på kameraet? Jeg har Canon 350D :D

Blir veldig glad for en liten forklaring på hvordna jeg gjør det, hvis noen gidder?

Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :P Har samme kamera som deg forresten!

Wretch: Kule bilder!

Jeg må prøve mer senere, hvordan fikk du så fin og ren bakrunn wretch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk manuelle innstillinger, ha oppe blitzen, ha på så kort lukkertid som mulig for å fryse dråpene og bruk lav ISO for å unngå støy. :)

Jeg har også Canon EOS 350D. :P Har ikke hatt det så veldig lenge..

Hvordan får jeg stilt på ISO'en ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå! Nå kom jeg på noe kult jeg må prøve når jeg får låne kameraet til kameraten min! :) *hemmelighetsfull*

Edit: Jeg har ikke noe spesielt "studio", ihvertfall. Jeg bruker en bolle med vann, blanke ark bak, og konditorfarge + vann (eller bare konditorfarge for sterkere farge) i en flaske av noe slag, kamera på stativ, dryppe -> ta bilde. :P

Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var sånn jeg mente... lurer så på hvordan dere setter det opp, for jeg får det ikke til :P

Bruker du kjempestor bolle, liksom? Hvordan får dere til at den ikke synes... hvilken vinkel tar du bilde fra?

Bollen er ganske stor, ja. Jeg har vannet til litt over kanten, sånn at det akkurat ikke renner over, også drypper jeg midt i/litt bak midten av bolla, sånn at jeg kan fokusere uten å få med kanten. JEG har tatt mine dråpebilder i sånn ca rett fram-vinkel, men ser at det funker for mange å ta litt ovenfra også. :)

Kjempekule bilder, Tonje! Klare og fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-bruk hvite ark o.l bak skåla som bakgrunn

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :hyper:

-ta MASSE bilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestilig fargeefekt!

Men dere, nå har også jeg lyst å ta dråpebilder! Hvilken innstilling har dere på? Macro, automatisk, manuell, iso, blitz??

Hehe, skulle ta litt sanasol i en kork for å få en gul dråpe. Så var det litt drikkeyoghurt igjen i korken fra flasken, så det ble en ganske tøff dråpe:)

Jeg synes det er så vanskelig å "rigge" meg opp skikkelig jeg. Enten blir bollen skreiv, eller så står stativet skreivt, eller så viser kanten for mye eller så nekter kameraet å ta bilder når jeg vil det skal ta (ja jeg har manuell fokus :)) osv. Synes alle andre får så rene bakgrunner <_< Legg ut bilder av "dråpestudioene" deres da, jeg trenger tips :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Jeg brukte da autofokus! :)

Måtte bare sette en finger på punktet dråpene falt hver gang, så kameraet fikk fokusert seg inn.

Selvfølelig, nå når jeg ser hvor kjekt manuell fokus er det det beste valget. Men det går an! :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelle innstillinger

-så lav iso som mulig

-bruk blitz

-slå av autofokusen og fokuser manuelt på dråpene, du har ikke sjangs i verden til å treffe en fallende dråpe med autofokus :)

-ta MASSE bilder!

Takk! Jeg må prøve :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...