Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bruker du i agility?


Kristiin

Recommended Posts

Jeg trener min border collie, hun er superflink! Men jeg har hørt visse rykter.. må border collie få en viss bra poengsum i gjeting for å kunne konkurrere i agility? :lol:

jeg synes det er teit, men er det sant?

Nei, dette gjelder kun for utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Begynte å trene med min dvergpinscher rett før jul og læringskurven har vært bratt :icon_confused:

Ho elsker det virkelig og lærte alt mye raskere enn meg :ahappy:

Selv om vi fortsatt må trene på alle hinderne så er det vel bare slalom og vippa som er usikre.

Håper på å kunne starte i en konkurranse i løpet av sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har akkurat begynt med min kooiker, og skulle ha begynt for lenge siden, for han har talent. Problemet er at mor henger litt etter når det gjelder talentet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med agility med staffen min ifjor, hun elsker det! Det er skikkelig fart i tøtta, og jeg har problemer med å holde følge noen ganger :blink: Får vel begynne å trene kondis :whistle: Vi har så vidt begynt å starte stevner :) Det er morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener egentlig ikke AG. Men vi har snust litt innom det på et kurs. Alt annet enn bommen går helt supert. De hopper over hinder og gjennom ringer og løper gjennom alle slags tuneller. Merlin kan gå over en bomm med et type teppe på. Men Lillan går ikke over i det heletatt.

På shih tzu forumet er det en som trener fast med en av hennes shih tzuer.

Jeg tror hva hundene kan trene kommer ann på eierene og eierenes interesser og hvilke kurs som er tilgjenglig. Før jeg hadde hørt om freestyle ønsket jeg å begynne med AG fordi jeg trodde det ville være morsomt for hunden. Jeg fant ingen kurs man kunne ta om man ikke hadde bronsemerket først, og så dukket det opp et freestyle kurs i steden. Når de nå er relativt gode innen freestyle blir ingenting annet noe gøy.

For meg er AG litt kjedelig freestyle og HTM mye mer morsomt og da tror jeg at hundene mener det samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Den ene hunden min som er 75 % Border collie & 25 Schæfer. Utrolig Flink i Agility og likte det veldig godt. Men sluttet for 1 år siden. Hun er 9 år gammel nå..

Så har jeg en Border collie på 9 mnd. Som jeg har begynt litt smått med :D Han Bare elsker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...