Gå til innhold
Hundesonen.no

Er utstilling for feite tapere uten jobb?


MariaN

Recommended Posts

Ahh, derfor jeg har gått litt opp i vekt, har jo vært på utstilling.! :hug:

Slutte med en gang..

Men, hvorfor fikk jeg da jobb når vi begynte å stille ut.? :blink:

Henger helt sikkert sammen på en måte...

Om jeg er en taper skal jeg ikke uttale meg om selv...

Garantert noen som mener det også...

Minner om undersøkelsen om at hundeeiere er sprekere en folk uten hund...

God Jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar
B. Vedkommende har sannsynligvis en av de såkalt "nye" rasene, som ikke har et bredt nok avlsgrunnlag eller av en eller annen grunn, som gjerne er ganske dårlig, ikke vil samarbeide med de etablerte kennelklubbene som alle land har, og som ikke FÅR være med på offisielle utstillinger

Det dreier seg øyensynlig om en med nettopp en av de "nye" rasene jeg hadde i tankene, som da er medlem i den "alternative" utstillingsarrangøren i Norge - nemlig Norges Hunders Landsforbund.

Ifølge NHLs egen hjemmeside, historikkdelen, ble denne startet av en kar som ville ha TRE dommere istedenfor EN, siden han (jeg siterer) "med denne nye ordningen mente han å fremelske rettferdighet, noe han ikke fant i NKK, der han mente de gjerne dømte i "gal ende av båndet". Høres nå mer ut som en "dårlig taper" i mine øyne - men han var sikkert slank og han bar tittelen "kaptein", så da var han sikkert beskjeftiget også :rolleyes:

Men hvor mange "seriøse" oppdrettere er det som VELGER denne andre organisasjonen, NHL, fremfor NKK? Det er vel noen som stiller begge steder, siden det tydeligvis går an. Men jeg tror nå helst det er de som ikke HAR noe valg... altså som ikke har en hund som kan komme inn under NKKs paraply (og deres samarbeidspartnere gjennom kennelunioner i utland), som kun registrerer hundene sine i NHL? På den svenske klubben som NHL samarbeider med, fant jeg hele TOLV oppdrettere listet opp... på alle raser. Ellers ser jeg at av hele fem samarbeidende klubber til NHL, driver fire med lydighet/bruk. Og bare en raseklubb.

Men amerikansk bulldog har ikke noe valg, de har en rase som ikke er FCI-godkjent, og derfor ikke kan stilles på NKKs utstillinger. Og hvorfor er den ikke FCI-godkjent? På kennel Rednecks side, en av de norske oppdretterne, står det å lese:

"En av hovedgrunnene til at den ikke er anerkjent i FCI, er dens store variasjoner i størrelse og vekt. Det er vanskelig å gi den noen spesiell standard, noe som er et "must" for FCI-godkjente raser. De kan veie fra underkant av 30 kg til nesten 70, og er alt fra overbitt til underbitt. Dette er fordi man gjennom alle år har hatt den amerikanske bulldogen som arbeidshund, og ikke til utstilling."

Men hvis det ikke finnes noen spesiell "standard", og hundene varierer så mye - hvordan kan man da kåre champions og hvem som er best?????? Jeg bare spør, dette er jo ganske festlig :blink:

Selv bruksschäferfolket i Sverige holder seg innenfor SBK/SKK, selv om de har laget sin egen klubb, og der er jo målet at man skal "anpassa schäferns exteriör till det bruksarbete den är avsedd för, utan att frångå rasstandarden". Så det ER jo mulig, selv om man lager arbeidshunder? Men da må man jo bli enige om hvordan "rasen" skal se ut først... og det er kanskje det som ofte er problemet med "nye" raser.

Husk også at Dogo Canario-folket gikk for FCI-godkjennelse, om enn med litt knurring over noen såkalt "mindre endringer" i standarden. For meg borger på en måte NKK/FCI-godkjennelse mest for kvalitet, det har noe med selskapet man holder seg med.

Hvorfor dra inn rasen til en eller annen idiots sitt idiotiske utsagn som relevant?

Eller medlemskap i NHL? NHL har da utstillinger de også, så å stemple de for å mene at utstillingsfolk er feite tapere blir jo noe feil.

Utsagnet i starten er jo helt på tryne, det ser jo t.o.m jeg som har innrømmet min uvitenhet om utstillinger. Men å koble slike tåpligheter til "nye raser", og NHL, blir jo i mine øyne helt off, fordomsfullt, og rett og slett lumpent mot alle oss andre.

Snakk om å ta et trekk ved personen og generalisere det til å bli årsak for hvorfor h*n kommer med idiotiske utsagn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går liksom ikke rundt og spør hundefolk om de jobber, jeg har nemlig tro på at til og med uføretrygdete folk kan være akkurat så ok som alle andre. Men det er mulig at det er mange uten jobb som driver med utstilling, da har de jo tid til overs, det er da flott? Hundene slipper å være alene hjemme om dagene til og med.

Det finnes spesielt en gruppe mennesker her i verden som jeg ikke liker, og det er de som skal stille seg til doms over andre. Usikre små trangsynte dømmende mennesker, de klarer jeg meg bra uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHL har da utstillinger de? Ble nysgjerrig og kikket innom siden deres.

klippet dette derfra:

I september skal NHL og SHK ha en todagers utstilling i Morokulien ved Svenskegrensa. Lørdagens utstilling vil være svensk og søndagens vil være norsk. Dette er en ypperlig anledning for dere som jakter på et cacib i utlandet for å få utropt til Internasjonal Champion. Meld på begge utstillingene og bli med på festen

Jeg har ikke hund (ennå), jobber og er slank. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:

Vil minne deg på at BÅDE Presa Canario og Dogo Canario er 2 forskjellige registrerbare raser her i Norge. Presa Canario går under NHL mens Dogo Canario går under NKK. Ser uansett ikke relevansen til denne fyrens utsagn, han er tydligvis ute å kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som at de fleste hundefolk er hjemmeværende/uføretrygdet osv, litt av et fenomen.

Jeg synes dette er rart.

Synes ikke dette er vanlig for hundefolk, de jeg vet om.......

Fenomenet her, her har de fleste oppdadert seg på det siste innen rengjøringprodukter for hus. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som at de fleste hundefolk er hjemmeværende/uføretrygdet osv, litt av et fenomen.

Og hvordan har du kommet til denne konklusjonen egentlig? Er det omgangskretsen din som kanskje har en veldig høy andrel av hjemmeværende/uføretrygdede? Og er det noe galt i at folk som faktisk er for syke til å jobbe, skaffer seg en hobby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De aller fleste hundefolk" er vel kanskje å ta i littegranne, charlotte?

De aller fleste hundefolk finner man ikke på noen form for organiserte hundeaktiviteter - de er vanlige, normale familier, par, enslige, mange jobber nok også, og kommer hjem på ettermiddagen for å tar seg av unger, bikkje, hus og hjem..

Men hvis man nå vel ER uføretrygdet, så er hundelivet jammen en fin hobby å ha da.

Man kommer seg ut i det sosiale livet, man får kanskje også litt mosjon, opplever nye miljøer og treffer nye mennesker hele tiden, man har bedre tid til å ta seg av hundene sine, og det er lettere på så mange måter å ha valpekull, reise på langweekender på stevner, etc.

Tviler på at samfunnet og legestanden GIR en uføretrygd for å få drive med hund, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha... Da skal jeg få meg utstillingsbikkje å dra på utstillinger :P . Slik at vekta mi kan komme opp noen hakk. Wonderkuren min er funnet :icon_fun: .

*ironi*

Men jeg kunne faktisk tenkt meg å dra på utstillinger og slikt. I tilegg til hundesporter. Neste hund som jeg skal få om.. Tja skal vi si et par år kanskje. Den skal trenes fra starten av. "En skal tidlig Krøkes", hva nå enn det betyr. Aner ikke hvor jeg får sånne utsagn fra :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har du kommet til denne konklusjonen egentlig? Er det omgangskretsen din som kanskje har en veldig høy andrel av hjemmeværende/uføretrygdede? Og er det noe galt i at folk som faktisk er for syke til å jobbe, skaffer seg en hobby?

Jeg kjenner i hvertfall ingen hundefolk som jobber 100 %. Og i de hundeklubbene jeg har vært innom så kan alle trene til alle døgnets tider for de har jo ikke noen jobb allikevel. Kan være det bare er i mitt område at det er sånn, og det kan selvfølgelig være at jeg har misforstått og at alle disse menneskene tar seg fri fra jobb for å trene hunden sin på dagtid.

Ikke noe galt i å drive med hund hvis man først er hjemmeværende, har heller ikke påstått noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg kjenner i hvertfall ingen hundefolk som jobber 100 %. Og i de hundeklubbene jeg har vært innom så kan alle trene til alle døgnets tider for de har jo ikke noen jobb allikevel. Kan være det bare er i mitt område at det er sånn, og det kan selvfølgelig være at jeg har misforstått og at alle disse menneskene tar seg fri fra jobb for å trene hunden sin på dagtid.

Ikke noe galt i å drive med hund hvis man først er hjemmeværende, har heller ikke påstått noe sånt.

Heldige deg som har det sånn i klubben din, jeg jobber nemlig bare på kvelden når andre har fri. På dagtid når jeg har fri så er alle andre på jobb, så jeg ønsker meg en hundeklubb i umiddelbar nærhet (som ikke er andebu desverre) hvor flesteparten er trygdede og arbeidledige så jeg har noen å trene sammen med.. Eller har hjemmekontor og kan ta en lang lunsj hvor de tar igjen det tapte utover ettermiddagen/ kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro med en uformell undersøkelse på hvor mye folk jobber her da. Siden det bringes opp. Jeg må nok slutte i jobben og begynne å stille om jeg skal passe inn i malen for jeg har liten hund og er rund i kantene. Men jobber ca 120% fordelt på to jobber. Hmm, jeg røyker ikke det, kanskje da er der jeg bommer?

Edit: Før noen tilter og sier at jeg ikke burde ha hund siden jeg jobber så mye: 1/3 er nattevakter og bikkja er alltid med på jobb eller har hundepasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bastian, et fellestrekk med atskillige av de med "nye" og/eller kanskje også uregistrerte - i NKK - raser, er at de ofte er i en eller annen mystisk opposisjon til NKK og det offisielle hunderiet, mystisk i den sammenheng at de ofte er relativt ferske i utstillings/offisell sammenheng. Etter knapt å ha vært på en eneste utstilling synses det om at "systemet" er feil, og at de "seriøse" driver utenfor - i sitt eget, mye bedre system, og at det er "the establishment" som gjør alle feilene.

Det har vært flere slike tråder her inne bare hvor slikt kommer frem - mer eller mindre mellom linjene eller veldig rett ut, og det typiske er at man snakker aktivt negativt om NKK-systemet - og ikke bare prøver å fremheve sitt eget, og hvorfor det skulle være så mye bedre. Så det må vel være mulig å ta til motmæle, når man faktisk har erfaring og ser hvor mange dyktige, seriøse mennesker som driver på INNEN systemet?

Men uff hvis jeg har tråkket på amerikansk bulldog-tærne dine, jeg ser dere vurderer det i neste sammenheng - og det er vel der det stakk litt kanskje? Ja, jeg synes faktisk det er litt synd at det amerikanske bulldogfolket gikk for NHL istedenfor å prøve å komme innenfor det systemet som i mine øyne er det "ordentlige", og forøvrig også det langt, langt, langt større <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner i hvertfall ingen hundefolk som jobber 100 %. Og i de hundeklubbene jeg har vært innom så kan alle trene til alle døgnets tider for de har jo ikke noen jobb allikevel. Kan være det bare er i mitt område at det er sånn, og det kan selvfølgelig være at jeg har misforstått og at alle disse menneskene tar seg fri fra jobb for å trene hunden sin på dagtid.

Ikke noe galt i å drive med hund hvis man først er hjemmeværende, har heller ikke påstått noe sånt.

Nå jobber jo ikke alle mennesker fra åtte til halv fire heller. Noen jobber natt, noen kveld, noen har hjemmekontor og kan skyve arbeidet sitt utover kvelden for å få mer tid på dagen. Andre jobber i turnus, og har kortere eller lengre perioder fri. Men jeg antar at du henger på klubben på dagen hver dag og sjekker hvem som er der, og har sjekka opp hva de jobber, eller ikke jobber, med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bastian, et fellestrekk med atskillige av de med "nye" og/eller kanskje også uregistrerte - i NKK - raser, er at de ofte er i en eller annen mystisk opposisjon til NKK og det offisielle hunderiet, mystisk i den sammenheng at de ofte er relativt ferske i utstillings/offisell sammenheng. Etter knapt å ha vært på en eneste utstilling synses det om at "systemet" er feil, og at de "seriøse" driver utenfor - i sitt eget, mye bedre system, og at det er "the establishment" som gjør alle feilene.

Det har vært flere slike tråder her inne bare hvor slikt kommer frem - mer eller mindre mellom linjene eller veldig rett ut, og det typiske er at man snakker aktivt negativt om NKK-systemet - og ikke bare prøver å fremheve sitt eget, og hvorfor det skulle være så mye bedre. Så det må vel være mulig å ta til motmæle, når man faktisk har erfaring og ser hvor mange dyktige, seriøse mennesker som driver på INNEN systemet?

Men uff hvis jeg har tråkket på amerikansk bulldog-tærne dine, jeg ser dere vurderer det i neste sammenheng - og det er vel der det stakk litt kanskje? Ja, jeg synes faktisk det er litt synd at det amerikanske bulldogfolket gikk for NHL istedenfor å prøve å komme innenfor det systemet som i mine øyne er det "ordentlige", og forøvrig også det langt, langt, langt større <_<

Ja de er litt såre nå disse ab-tærne mine :P Men de kommer vel over det :P

Jeg har bare ikke opplevd det samme som deg etter min omgang med ab-miljøet, det er vel heller at det mest er brukshundinteresserte som velger rasen, naturlig og bra ettersom det er en brukshund, og min erfaring er at skille går mer mellom de som er brukshundinteresserte og de som er utstillingsinteresserte - hvis man i hele tatt kan prøve å dra et slikt skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jo ikke alle mennesker fra åtte til halv fire heller. Noen jobber natt, noen kveld, noen har hjemmekontor og kan skyve arbeidet sitt utover kvelden for å få mer tid på dagen. Andre jobber i turnus, og har kortere eller lengre perioder fri. Men jeg antar at du henger på klubben på dagen hver dag og sjekker hvem som er der, og har sjekka opp hva de jobber, eller ikke jobber, med. :P

Haha, du er jammen søt :P Nei, jeg tilhører 8-16 kategorien så jeg har liten tid til å henge på hundeklubbene. Men jeg har jo internett da, og sitter i styret i en relativt stor hundeklubb så jeg får jo med meg hva medlemmene driver med. Det kan jo være at jeg reagerer litt på de menneskene som ikke jobber og at det er derfor jeg synes det er så mange. Jeg fatter ikke at friske mennesker velger å ta imot dagpenger i stedet for å hive seg ut i arbeidsmarkedet og få seg en karriere. Men det er jo en annen diskusjon.

Jeg er åpen for at jeg kan ha dratt mange over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Kan ikke si at jeg direkte tynn nei, men jeg stiller ut hundene i ny og ne før gøy og for det sosiale sin del.

Men søren meg altså, forde om jeg er feit så har da jeg virkelig en jobb(nei forresten jeg har to).

Så den som har kommet med det utsagnet tror jeg burde ta en slik spørreundersøkelse på en utstilling en gang for å se om det er hold i den h*n påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at friske mennesker velger å ta imot dagpenger i stedet for å hive seg ut i arbeidsmarkedet og få seg en karriere. Men det er jo en annen diskusjon.

Jeg er åpen for at jeg kan ha dratt mange over en kam.

Egentlig ikke. For det handler faktisk om fordommer. Akkurat som personen som TS refererte til (Edit: Nå aner jeg faktisk ikke hvem eller hvor dette kommer fra, kan jo bare være et troll for alt man veit...). For det finnes jo ingen annen grunn til at folk går arbeidsledige, enn at de ikke gidder å jobbe vel? Ja, jeg er klar over at det finnes en del arbeidssky mennesker i dette landet, men som arbeidsledig så virker det ofte som om at man blir satt i den båsen med en gang om man ikke får seg jobb første mnd. Man må bevise noe så ekstremt at man faktisk jobber med saken for å få jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker på hva vi diskuterer lenger ;) , men jeg var på utstilling i helgen. Siden jeg bare var heiagjeng, gaflet jeg i meg vaffel med god samvittighet. Støttekontakten (dvs fotograf/sjåfør/selskapsdame), spiste jammen en pølse også. Hun hadde hund i bilen, så hun var kanskje litt i grenseland for muligheten for å bli feit, men siden hunden ikke engang var med inn i hallen, tror jeg det gikk bra.

En annen ting er at hvis jeg skulle levd på pølser, vafler og et begrenset utvalg snacks og brus i helg etter helg, ville faren for å måtte begynne å stille ut bikkja mi blitt ganske stor etter hvert. ;)

Kanskje litt kostholdsveiledning til arrangørene er på sin plass. ;) Ikke mas om matpakker og slikt. Det er for pyser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utstillinger er for feite tapere som må leve livet sitt gjennom bikkjas. Helt latterlig opplegg og er lagd for og av idioter. Skikkelige tapere finner du der".

Selvfølgelig! Hvem skulle det ellers være for?? Alle vet jo at det er enhver hunds våte drøm å få tilbringe helga i en utstillingshall!! ;)

"Flere seriøse oppdrettere styrer unna utstillinger og avler heller på skikkelig materiale."

Heldigvis! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja de er litt såre nå disse ab-tærne mine :P Men de kommer vel over det :P

Jeg har bare ikke opplevd det samme som deg etter min omgang med ab-miljøet, det er vel heller at det mest er brukshundinteresserte som velger rasen, naturlig og bra ettersom det er en brukshund, og min erfaring er at skille går mer mellom de som er brukshundinteresserte og de som er utstillingsinteresserte - hvis man i hele tatt kan prøve å dra et slikt skille.

Det er mulig jeg er en smule lite smart akkurat nå, men hvor bruksinteressert er man om man velger AB? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...