Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leie leilighet når man har hund


quarlo

Recommended Posts

Hva om det medfører ulemper for utleier da? Litt kjedelig å flytte inn et sted og bli kastet ut igjen rett etterpå. Linkr ga noen eksempler på hva disse ulempene kan være.

Kall meg gammeldags, men jeg tror fremdeles på åpenhet og ærlighet.

En greie her er at ulempen må være vesentlig.

En vesentlig ulempe gir også et visst krav til dokumentasjon, og i de fleste tilfeller vil det veie tungt med de positive tingene dyr gir eieren.

Selv hadde jeg aldri nevnt at jeg har dyr.

Men så er det ikke aktuelt å leie for meg heller, jeg eier boligen min og er glad for det.

Hittil har ikke min hund ødelagt noe som helst heller, med unntak av søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut i en periode på 7 måneder fra min samboer (har flyttet tilbake nå, i nytt hus :ahappy: ) og tok selvfølgelig hunden med meg. Jeg brukte nesten 2 måneder på visninger uten resultat, når utleierne såg min Boerboel - ble de av en eller annen grunn litt skeptiske :P Løsningen ble å kontakte www.relocation.no. Da må en fort opp litt i pris, men fikk en flunk ny, meget grei og møblert leilighet til 8500,- i måneden. Utleier her var også negativ til hund, men agenten hos Relocation var eier av Bullmastiff, og la inn et godt ord hos utleier. Det eneste jeg måtte gjøre, var å ha med et ekstra punkt i leiekontrakten som fastslo at skader/ ekstra slitasje som følge av min hund, måtte jeg dekke selv. En Boerboel er vell en av de roligste hundene innendørs, så det var ikke et problem. Ikke en eneste ripe i parketten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi måtte flytte i fjor høst tok det oss over to måneder å finne noen som ville leie til oss pga hundene. Det var uaktuelt å kjøpe noe siden samboer er student. De aller fleste sa at det ikke kom på tale siden vi hadde hunder. Vi var på utkikk etter hus/stor leilighet. Det eneste vi fikk napp på var et hus til 15000 i måneden. Vi hadde omtrent gitt opp da vi via andre fikk høre om noen som skulle leie ut et gammelt hus. Huseierne om skulle flytte ut av huset hadde hund selv og syns det var bare koselig at vi hadde hunder. Vi betaler nå 5500; for et helt hus med 4 soverom. Vel er det gammelt, men det er utrolig koselig. Og fordelen med at det er så gammelt og delvis slitt er at vi ikke er engstelig om det skulle bli noen riper her og der.

Alvapbesk277forminsket.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En greie her er at ulempen må være vesentlig.

En vesentlig ulempe gir også et visst krav til dokumentasjon, og i de fleste tilfeller vil det veie tungt med de positive tingene dyr gir eieren.

Er det rart at hundefolk får et noe frynsete rykte rundt om kring?..

Det er da fullt mulig å finne en leilighet å leie selv om man har hund. Man må bare regne med å bruke litt lengre tid og kanskje ta til takke med noe annet enn man i utgangspunktet hadde sett for seg. Man trenger da ikke å lyve og holde tilbake informasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi har 2 unger må vi ha litt str. på leiligheten, så ja, det var et problem. Vi lette i 4 mnd. i mange forskjellige fylker før vi fant noe akseptabelt, og vi fikk sinnssykt mange nei! Vi har små hunder, de lager ikke mye lyd og de er helt normalt lydige begge to, det var liksom det faktum at det i det hele tatt var hund som var problemet.

De vi leier hos nå har 2 x Breton selv og synes bare det er trivelig at vi har hunder her, så vi ble jo fornøyde til slutt da :ahappy: Her blir vi til vi kjøper noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi måtte flytte i fjor høst tok det oss over to måneder å finne noen som ville leie til oss pga hundene. Det var uaktuelt å kjøpe noe siden samboer er student. De aller fleste sa at det ikke kom på tale siden vi hadde hunder. Vi var på utkikk etter hus/stor leilighet. Det eneste vi fikk napp på var et hus til 15000 i måneden. Vi hadde omtrent gitt opp da vi via andre fikk høre om noen som skulle leie ut et gammelt hus. Huseierne om skulle flytte ut av huset hadde hund selv og syns det var bare koselig at vi hadde hunder. Vi betaler nå 5500; for et helt hus med 4 soverom. Vel er det gammelt, men det er utrolig koselig. Og fordelen med at det er så gammelt og delvis slitt er at vi ikke er engstelig om det skulle bli noen riper her og der.

Alvapbesk277forminsket.jpg

Jeg MÅ bare spørre, hvor langt ut av byen måtte dere for å finne så billige hus til leie? Vi bor i en 70kvm leid leilighet med ikke så god standard hvor vi betaler 5000 + strøm. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverlandet. Rett før lyskrysset på Tverlandet når man kommer fra byen. På høyre hånd rett over riksveien fra Løding skole ligger dette huset.

Men som sagt, det er gammelt. Badet er så lite at man må ut for å skifte mening og gulvet er skevt og skakt. Likevel så stortrives både vi og hundene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle finne leilighet til meg og katten ringte jeg på 64 leiligheter, bare en sa ja, og den tok jeg. Gammel og stygg kjellerleilighet..

Nå skal vi snart flytte og finne leilighet som tillater hund, som er sentral nok, og ikke for dyr og ikke for stygg. Gruer meg allerede...

Ps: Noen bare la på når jeg ringte, noe sa NEI! før jeg hadde fullført setningen en gang. En sa ja, men da måtte katten være ute hele året, for det var hans ørten katter, og slik skulle katter ha det. Jeg sa at min liker å være inne av og til, da la han ut om hvor bortskjemt den var og at folk brukte altfor mye penger på dyrene sine, kastrere for eksempel, det var tull, kattunger var så lett å gi vekk eller ta livet av... ""Nei takk, hade!"

En utlending dame begynte å skrike til meg i telefonen på urdu eller noe da jeg spurte om dyr var tillatt...scary..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig enkel sak å ordne.

Hold fullstendig kjeft om at dere har dyr!

Dette finner jo utleier tidsnok ut uansett, og haun kan jo i utgangspunktet ikke nekte dere dyrehold med mindre det medfører ulempe for utleier..

Kjempesmart! For det er nesten ingen som er allergiske mot hund eller redd for hund. Dessuten er det ofte et punkt i kontrakten som sier at man ikke kan ha husdyr der, og bryter du kontrakten kan du hives ut. Jeg vil mye heller ha hyggelig utleier, og være en leietaker med bra referanser.

Vi hadde annonse i avisen (uten resultat), på nettet osv. Ringte på sinnsykt mange leiligheter før vi endelig fant et sted å bo. Studentleilighetene som tillater hund er langt pokker-i-vold, har lange ventelister og er plaget med mugg... Vi leier privat i sentrum, men hadde flaks. Tidligere har vi leid hos besteforeldrene til samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist eg bytta leilighet måtte eg leite i ca 3mnd. Eneste grunnen til at eg fikk den eg har nå var fordi ei venninne av meg kjenner utleierne. Nå har eg en leilighet på 90kvadrat, med hund og to katter. Betaler 5000 + strøm. Leiligheten er veldig nedslitt, og viser tydelige tegn etter den nevrotiske valpen som bodde her før, men tross alt, har tak over hodet. Veldig vanskelig å finne leilighet som tillater husdyr på sotra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesmart! For det er nesten ingen som er allergiske mot hund eller redd for hund. Dessuten er det ofte et punkt i kontrakten som sier at man ikke kan ha husdyr der, og bryter du kontrakten kan du hives ut. Jeg vil mye heller ha hyggelig utleier, og være en leietaker med bra referanser.

Kontraktsbrudd kan kun føre til utkastelse dersom kontrakten er i henhold til lovverket.

Å nekte dyrehold er ikke i henhold til lovverket, og et brudd på en slik klausul i kontrakten er altså ikke grunn til å bli kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...