Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leie leilighet når man har hund


quarlo

Recommended Posts

Dersom jeg kjøper hund om cirka 1 år, må jeg fortsette å leie leilighet minimum cirka 10 mnd fra da av, antagelig max 2 år (usikkert pga jobbgreier). Etter 10 mnd - 2 år kjøper jeg noe eget, og da er det jo greit.

Jeg har leid med hund før, og første gang gikk det brillefint - jeg fant bosted kjapt. Det var imidlertid ikke så mange som meldte seg interessert, og før jeg bestemmer å kjøpe ny hund, må jeg vite litt om markedet. Har sett på Finn o.l., men de fleste skriver ikke noe om det, ihvertfall ikke de som synes dyr er OK.

Så, hva er deres erfaringer? Har det vært vanskelig å få leie når dere har hund? Fint om dere sier noe om hvor dere bodde/bor også, siden jeg antar det vil variere mtp by/land osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid med hund i Stavanger, Trondheim og Tromsø. Min erfaring er at det tar lengre tid før man finner noe og at man noen ganger må bo lengre fra bysentrum/ut på landet. Ofte må man kanskje også ta til takke med litt dårligere kvalitet. I Trondheim og Tromsø har de studentleiligheter hvor man har lov å ha dyr. På begge stedene er disse et stykke unna skolen, men prisen er lav og kvaliteten ganske god.

Det har også vært enklere å få plass å bo utenom "høysesongen". Altså enten i oktober/november, kanskje januar og i mai/juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid med hund i Stavanger, Trondheim og Tromsø. Min erfaring er at det tar lengre tid før man finner noe og at man noen ganger må bo lengre fra bysentrum/ut på landet. Ofte må man kanskje også ta til takke med litt dårligere kvalitet. I Trondheim og Tromsø har de studentleiligheter hvor man har lov å ha dyr. På begge stedene er disse et stykke unna skolen, men prisen er lav og kvaliteten ganske god.

Det har også vært enklere å få plass å bo utenom "høysesongen". Altså enten i oktober/november, kanskje januar og i mai/juni.

Ok.

Jeg vil ikke bo midt i sentrum med hund uansett, så det gjør ingenting. Litt dårligere kvalitet er egentlig også helt ok, siden jeg lettere unngår hjerteinfarkt enn om jeg bor i en splitterny, fancy leilighet som helst skal se likedan ut også etter å ha blitt utsatt for en valp... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt leiligheten OG en avtale om at hund var lovelig i boks FØR jeg anskaffet hunden.

Veldig trasig om du må gi fra deg hunden pga boligmangel.

Mange leier ikke ut til folk med dyr, tror faktisk ikke jeg ville gjort det selv engang, selv om jeg elsker dyr og ikke kunne tenke meg et liv uten.

Det vil jo i verste fall være stor slitasje på leiligheta med hund, og ikke alle hunder er rolige og greie.

Samt at ikke alle hunde-eiere er like flinke til å ta hensyn, noe som nok desverre ødelegger for oss som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg vil ikke bo midt i sentrum med hund uansett, så det gjør ingenting. Litt dårligere kvalitet er egentlig også helt ok, siden jeg lettere unngår hjerteinfarkt enn om jeg bor i en splitterny, fancy leilighet som helst skal se likedan ut også etter å ha blitt utsatt for en valp... :wub:

Du sier noe der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt leiligheten OG en avtale om at hund var lovelig i boks FØR jeg anskaffet hunden.

Veldig trasig om du må gi fra deg hunden pga boligmangel.

Ja, det har jeg også tenkt på. Jeg har begynt å sjekke litt rundt allerede, i tilfelle det blir noe av det kullet jeg sikler på. Det er kanskje litt vanskelig å få skrevet kontrakt så tidlig, men det går ihvertfall an å høre med folk, også skrive kontrakt når det nærmer seg.

Mange leier ikke ut til folk med dyr, tror faktisk ikke jeg ville gjort det selv engang, selv om jeg elsker dyr og ikke kunne tenke meg et liv uten.

Det vil jo i verste fall være stor slitasje på leiligheta med hund, og ikke alle hunder er rolige og greie.

Samt at ikke alle hunde-eiere er like flinke til å ta hensyn, noe som nok desverre ødelegger for oss som gjør det.

Jeg skjønner godt at folk ikke vil leie ut med hund, det er ikke det. Forrige gang leide jeg hos en som hadde hunder selv, men det er jo også mange med hund som ikke vil ha enda en hund i hus (hvis de bor der selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier nå en to roms leilighet i Bærum rett utenfor Oslo, har bodd her i 4år nå.

Har aldri hatt problemer med å leie med hund og har hatt flere plasser jeg kunne velge mellom de to gangene jeg har søkt etter leilighet, jeg har også hatt bra standar på leilighetene og ikke betalt mye i leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Renate, har du funnet leilighetene via kjentfolk, annonsert i aviser/på nett, eller andre ting?

Jeg har skrevet lapp og hengt det opp i butikker i de områdene jeg vil bo, fått mye respons sånn og ofte får man de billige leilighetene på denne måten

Har skrevet at jeg er rolig og at hunden er stille og snill, har også skrevet at jeg helst vil bo i et rolig hus siden jeg også er ganske rolig og da fikk jeg mye hendvendelser.

Jeg har leid leiligheter i snart 12år (har bodd i 3 leiligheter, ingen mindre enn 43kvm, både to og tre roms har jeg hatt og ALDRI betalt mer enn 4500kr i leie, og disse leilighetene har vært i fin standard her i Bærum) og har ennå tilgode å måtte betale depositum der jeg har bodd, har også tilgode å ha trøbbel i leieforholdet, så jeg tror jeg har vært veldig heldig (tror egentlig ikke jeg er en veldig sær og komplisert person heller :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt noen problemer med å finne. Jeg er ærlig og spør allerede på telefonen om det er lov med husdyr, og da spør jo de fleste hva slags (her svarer man hund :innocent: ). Har hatt både i sentralt strøk og mer utti skauen, men begge veldig ok leiligheter. Det er viktig å gi et godt inntrykk av seg selv når man er på visning, at man ikke slasker inn i joggebukse og tar alt for gitt.

Så har hatt en på 60kvm i boligstrøk til 3000 + strøm, samt en på 80kvm i skauen til 4000 inkl strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Renate, har du funnet leilighetene via kjentfolk, annonsert i aviser/på nett, eller andre ting?

4500 i leie i Bærum? :shocked:

Da er du heldig :innocent:

Jeg leier og i Bærum, bor i fin leilighet på 65 kvm og her var det null problem med hund(selvom huseier er redd hunder).

Må vel bare belage seg på at det tar litt lenger tid å finne et sted å bo når man har hund, men man finner som regel alltid noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor hen du er på utkikk etter leilighet, men jeg for min del har hatt store problemer med å finne leilighet hvor man kan ha dyr. Jeg bor i Bodø, og når jeg skulle flytte hit i høst for å gå skole så ringte jeg på over 100 leiligheter før jeg fikk positiv respons, og fikk denne 4 dager før skolen begynte :hug: Veldig heldig med den, men her oppe er det veldig vanskelig å få noe når man har hund. Når jeg sa at jeg hadde hund endte det opp med at folk enten la på, ba meg om å omplassere dem hvis jeg ville ha leiligheten, og en var så frekk å sa at hvis jeg bytta de ut med to katter så var det greit :blink: .. Kvier meg nå siden jeg igjen må ha ny leilighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange som er sånn at de dessverre ikke engang gidder å si nei, de legger bare på. Hvor mye ekstra koster det å si at beklager, man er ikke interessert, liksom?

- Vær forberedt på at du må senke standarden. F. eks dersom du har satt 55kvm som minimum må du kanskje ned 10kvm for å finne noe du kan ha. Mulig du også må ta til takke med noe litt eldre/mer brukt enn du hadde tenkt deg.

- Ikke ta det personlig med frekke folk i telefonen (dette måtte jeg gjenta litt for meg selv).

- Regn med å måtte ringe på MANGE leiligheter

- Gjør et godt inntrykk på visning, fortell gjerne at du liker å gå kurs med hunden og er aktiv (men ikke overdriv, det er lett å bli overentusiastisk når det gjelder hunden sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvor stor hunden er og hvor du ønsker å leie.

Jeg sa til alle huseiere jeg vurderte at jeg hadde en liten hund (dog fikk jeg ikke hunden før en mnd senere) og at jeg var aktiv med hunden. Syntes det var greit å få frem at jeg trener lydighet, da folk dermed ofte ser for seg at hunden er superlydig. :blink:

For min del var det null problem å få tak i leilighet. Jeg regna med å måtte betale en del, bo litt i utkanten og å senke standarden, men fikk en veldig grei leilighet med helt ok standard og med perfekt beliggenhet til 3500kr inkludert strøm ++ Jeg hadde mange alternativer, det gjelder bare å være ute i god tid - gjerne på forsommeren om det er i studentby. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4500 i leie i Bærum? :shocked:

Da er du heldig :blink:

Jeg leier og i Bærum, bor i fin leilighet på 65 kvm og her var det null problem med hund(selvom huseier er redd hunder).

Må vel bare belage seg på at det tar litt lenger tid å finne et sted å bo når man har hund, men man finner som regel alltid noe.

Aldri betalt mer enn 4500kr nei :hug:

Bor midt på Bekkestua nå, ved Lefdalsenteret (for dere som ikke er kjent så er det sentralt, men veldig fint tur muligheter med hund), har en fin leilighet på ca 45kvm og betaler 4000kr inkl varme, lyset betaler jeg utenom.

Vi har stor hage som jeg og hunden får bruke så mye jeg vil og rett utenfor hagen er et DIGERT jorde som Chicka løper mye på (må igjennom hagen vår for å komme til jordet, ergo ingen andre på jordet, bare oss, digg!!), på den andre siden av jordet er det skog, golfbane og annet turterregn.

Har bodd her i 4år nå og trives som plommen i egget :hug:

Hvor i Bærum bor du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til tiden er inne for å leie leilighet.. Skal ta et friår i Bergen til høsten og tar med hunden min. Håper virkelig jeg finner en leilighet som tillater dyr og som ikke er så alt for dyrt.. Du har jo vært kjempeheldig Renate A!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kjøper hund om cirka 1 år, må jeg fortsette å leie leilighet minimum cirka 10 mnd fra da av, antagelig max 2 år (usikkert pga jobbgreier). Etter 10 mnd - 2 år kjøper jeg noe eget, og da er det jo greit.

Jeg har leid med hund før, og første gang gikk det brillefint - jeg fant bosted kjapt. Det var imidlertid ikke så mange som meldte seg interessert, og før jeg bestemmer å kjøpe ny hund, må jeg vite litt om markedet. Har sett på Finn o.l., men de fleste skriver ikke noe om det, ihvertfall ikke de som synes dyr er OK.

Så, hva er deres erfaringer? Har det vært vanskelig å få leie når dere har hund? Fint om dere sier noe om hvor dere bodde/bor også, siden jeg antar det vil variere mtp by/land osv.

Bostedshistorikken med leie-leilighet og hund:

Fikk hund da jeg leide hybel i kollektiv. Var stall/kenneljente, og dyr var helt lovlig. Spurte ikke om å få lov engang; "alle" før oss hadde også hatt dyr, og det bodde en katt der fra før, og etterhvert flere hunder.

Bergen (Danmarksplass; gangavstand fra bykjernen/boligstrøk) med voksen/unghund med sep.angst. Fikk leilighet rimelig greit, men måtte jo ringe litt ekstra i forhold til om vi ikke hadde hatt hund. Ingen ekstra pris. Aldri noe problem med leietakerne. Hunden klarte vi å "kurere" i løpet av tiden vi bodde der.

Trondheim: (Nardo; litt i utkanten av sentrum/boligstrøk): voksen hund + bitteliten valp som ikke var stueren. Akkurat den gangen satt vi inn en annonse i en avis, hvor vi skrev vi hadde "hund" (er det entall eller flertall? :blink: ) og at vi var et rolig par (noe vi er). Vi prøvde vel ikke noe annet så vidt jeg husker, men annonsen hadde ikke stått tiden ut, før et hyggelig par ringte og lurte på mer ang hunden(e). Det viste seg at vi fikk leie der NETTOPP FORDI vi hadde hund. De leide egentlig ikke ut i utgangspunktet, men siden vi hadde hund (og de hadde det også), ville de prøve det og se. Da vi flyttet ville de ikke ha nye leieboere, fordi ingen kunne erstatte oss.. :hug:

Det skal sies at jeg tror vi har vært ekstremt heldige med leietakerne våre, og vi har vel også hatt en god dose flaks.. :hug: Ellers har vi bodd en mnd eller to hos mine foreldre, og så har vi eid vårt eget noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige med husvertene mener du vel Huldra? :blink:

Vi leier ut en leilighet i sokkelen, og nettopp pga hundene vil jeg ikke leie ut til noen som har hund. Hundene kommer til å ferdes fritt på tomta her når vi får satt opp gjerdet til våren og da er det ukurant med leieboer med hund - spesielt dersom hundene ikke går best overens. I tillegg kommer den ekstra slitasjen på gulv osv. Nå er det heller ikke tillatt å røyke i utleieenheten, selv om vi røyker selv (vi røyker bare ute da).

Tror nok det beste tipset er å sette inn annonser selv/lapper i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige med husvertene mener du vel Huldra? :hug:

Vi leier ut en leilighet i sokkelen, og nettopp pga hundene vil jeg ikke leie ut til noen som har hund. Hundene kommer til å ferdes fritt på tomta her når vi får satt opp gjerdet til våren og da er det ukurant med leieboer med hund - spesielt dersom hundene ikke går best overens. I tillegg kommer den ekstra slitasjen på gulv osv. Nå er det heller ikke tillatt å røyke i utleieenheten, selv om vi røyker selv (vi røyker bare ute da).

Tror nok det beste tipset er å sette inn annonser selv/lapper i nærområdet.

Tja..? LeieTAKER- de som tar imot leie LeieBOER- de som bor i den leide boenheten.. :hug: Eller? Og hva er dette? En norsktime?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Hehe neida, jeg bare stusset litt før jeg skjønte hva du mente og da "måtte" jeg bare kommentere :hug: Litt dumt om man søker etter leietaker med hund når man egentlig søker etter leilighet vel?

Hehe, sant nok! Men nå ble jeg litt i stuss selv her.. :blink: Det var så logisk i hodet mitt før jeg skrev det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri betalt mer enn 4500kr nei :blink:

Bor midt på Bekkestua nå, ved Lefdalsenteret (for dere som ikke er kjent så er det sentralt, men veldig fint tur muligheter med hund), har en fin leilighet på ca 45kvm og betaler 4000kr inkl varme, lyset betaler jeg utenom.

Vi har stor hage som jeg og hunden får bruke så mye jeg vil og rett utenfor hagen er et DIGERT jorde som Chicka løper mye på (må igjennom hagen vår for å komme til jordet, ergo ingen andre på jordet, bare oss, digg!), på den andre siden av jordet er det skog, golfbane og annet turterregn.

Har bodd her i 4år nå og trives som plommen i egget :hug:

Hvor i Bærum bor du??

Vi bor i Lommedalen :) Har bare bodd her siden desember, men jeg er opprinnelig Asker jente som har bodd i Oslo de 8 siste årene. Vi betaler 7000 i mnd inkl internett, men uten strøm. Leiligheten er nyopppusset og veldig fin. Og jeg har samboer, så det blir ikke så dyrt når vi er to :hug:

Fint turterreng her i Lommedalen ihvertfall.

Jeg tror ang å leie leilighet når man har hund så lønner det seg å legge inn annonse selv, da kan de som tillater hundehold selv ta kontakt, så slipper man så mange avvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er en veldig enkel sak å ordne.

Hold fullstendig kjeft om at dere har dyr!

Dette finner jo utleier tidsnok ut uansett, og haun kan jo i utgangspunktet ikke nekte dere dyrehold med mindre det medfører ulempe for utleier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig enkel sak å ordne.

Hold fullstendig kjeft om at dere har dyr!

Dette finner jo utleier tidsnok ut uansett, og haun kan jo i utgangspunktet ikke nekte dere dyrehold med mindre det medfører ulempe for utleier..

Hva om det medfører ulemper for utleier da? Litt kjedelig å flytte inn et sted og bli kastet ut igjen rett etterpå. Linkr ga noen eksempler på hva disse ulempene kan være.

Kall meg gammeldags, men jeg tror fremdeles på åpenhet og ærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...