Gå til innhold
Hundesonen.no

2 hunder stjålet

SusanneL

Recommended Posts

Skrevet

*stusser*

De ble stjålet fra hundehuset..som står ute anmoder jeg.. Så står det "Jeg håper bare de er inne, dette er jo ikke akkurat polarhunder som tåler å stå ute!" :whistle:

Skrevet

Jeg så for meg et slags uthus der hundene var plassert. Forhåpentligvis et sted med varmeovn. Men hvorfor får ikke slike hunder være inne i menneskehuset? Er ikke litt av vitsen med å ha hund at man har dem rundt seg?

Skrevet
*stusser*

De ble stjålet fra hundehuset..som står ute anmoder jeg.. Så står det "Jeg håper bare de er inne, dette er jo ikke akkurat polarhunder som tåler å stå ute!" :whistle:

Et hundehus er jo så mangt - det trenger ikke være en liten, åpen plankehytte, det kan jo være et isolert hus hvor hundene må gå gjennom to kattedører for å komme seg fra et deilig og varmt rom med hundesenger til ut i hundegården.

Skjønt, jeg tviler.

Skrevet
Jeg så for meg et slags uthus der hundene var plassert. Forhåpentligvis et sted med varmeovn. Men hvorfor får ikke slike hunder være inne i menneskehuset? Er ikke litt av vitsen med å ha hund at man har dem rundt seg?

Det er det ikke alle som har mulighet til..Så mange hunder som hun hadde ser jeg for meg et kennelopplegg. Og fordi de var der de var når de ble stjålet behøver ikke det å bety at eierne ikke har dem rundt seg til vanlig.

Håper hundene blir funnet i god behold og at noen denger til tyven med en stekepanne...

Skrevet

Øhmm.. Det kommer jo litt ann på hva folkl vil selv. Kan jo være at dem e mye sammen på tur osv. Og at huset deres ikke passer til hunder.. Er jo ikke alle som liker å vanke rundt i hundehår hele tiden. Det er jo litt greit å slippe hundene litt av og til også.

Og så kan det jo hende at dem har hundene i utehus mens de er på jobb, slik at dem ikke skal rasere hele huset eller no.. Så har dem de inne om kvelden. Dem kan jo ikke tilbringe tid med hundene uansett når dem jobber .. Folk får gjøre som dem vil ..

Vi har utehund, som får vere mye inne med oss :D .. Men av og til er det greit at han er litt ute.. Det er egentlig for hans egen del også.. Det kan bli ganske heftige familiekranger her i huset.. Så da slipper han dem :whistle: .. Dessuten så liker han seg ute også.. Og så er det greit og ha han ute i selskaper, for han tror nemlig at alle er på besøk hos han.. :D Så han krever litt oppmerksomhet ^_^ .. Han får komme inn en liten stund kanskje.. Så berer det ut igjen :icon_fun:

Går veldig greit egentlig.. å ha utehund mener jeg. Vi er jo veldig mye sammen for de om. Og uansett så kan han jo ikke være hos oss når vi er på skulen heller.. Så synes folk får bestemme hva som passer best selv..

Men er i mot folk som har hundene i utebur dagen lang og aldri gjør noe med dem... :glare:

Guest Per Olav
Skrevet
Er ikke litt av vitsen med å ha hund at man har dem rundt seg?

Tja. En venn av meg har vel sånn omlag 25 polarhunder...

Skrevet

Regner med han har de med seg og rundt seg inne i huset til en hver tid :whistle:

Guest Per Olav
Skrevet
Regner med han har de med seg og rundt seg inne i huset til en hver tid :whistle:

Selvfølgelig. Og i senga om natta. Med dette handler om miniatyrer og jeg formoder at eierne visste hva de gjorde. Man går vel til daglig ikke rundt og venter at hunder skal bli stjålet, liksom...

Skrevet

Jeg vet også av folk som har det, for tenk. Men små pommer liksom.

Men jada, det er mange måter å ha hund på. Jeg stusset bare litt på det.

Skrevet

Jeg bare stusset på at eier var redd for at de var ute jeg... Når de selv hadde de ute. Men joda, de har sikkert skikkelig oppvarmet hundehus etc.. Tror ikke de er inne på natten da eier ikke visste når på døgnet de var blitt stjålet :D

Men stygg stygg sak... Slikt er grunnen til at jeg er så redd for å ha min hund ute i hundegård nå som naboen som pleide å følge med på han har flyttet. Hadde alt vært opp til han så hadde han vært ute..

Skrevet

Jeg stusser mest på at hun var i avisa i dag eller i går å snakket om at dette var så leit fordi nå stoppet linjeavlet hennes pga dette.. Ehhh...? Er det noe jeg hadde gitt blanke i om bikkja mi var borte var det i hvertfall linjeavlen. Hva med "håper hunden min har det bra i hvertfall?"

Skrevet
Jeg stusser mest på at hun var i avisa i dag eller i går å snakket om at dette var så leit fordi nå stoppet linjeavlet hennes pga dette.. Ehhh...? Er det noe jeg hadde gitt blanke i om bikkja mi var borte var det i hvertfall linjeavlen. Hva med "håper hunden min har det bra i hvertfall?"

uh, seriøst? Hvilken avis var det da?? Merkelig utsagn i alle fall :icon_redface:

Uansett, håper hundene har det bra, og at de kommer tilrette igjen.

Skrevet
uh, seriøst? Hvilken avis var det da?? Merkelig utsagn i alle fall ;)

Uansett, håper hundene har det bra, og at de kommer tilrette igjen.

Lokalavisa, like etter de skrev den første artikkelen om at de var stjålet..Det var vel et slags intervju med dama...

Skrevet

Jeg undres litt over av og til at folk låser inn sine verdifulle, døde gjenstander, men lar like verdifulle, levende være så lett tilgjengelig...

Skrevet
Var eierne hundekjørere? Jeg kan iallefall tenke meg, at for noen mennesker, av "hundekjørertypen" som kanskje også er oppdrettere så har de kanskje jobbet lenge og hardt med hundene sine. De har brukt mye tid på å oppdrette det de ser på som perfekte sledehunder eller hva nå enn det er de driver med.. Såklart vil det være fælt at alle hundene man har brukt så mye tid og tanker på forsvinner. De vil jo ikke kunne drive med det de gjør uten hundene sine..
Skrevet
Var eierne hundekjørere? Jeg kan iallefall tenke meg, at for noen mennesker, av "hundekjørertypen" som kanskje også er oppdrettere så har de kanskje jobbet lenge og hardt med hundene sine. De har brukt mye tid på å oppdrette det de ser på som perfekte sledehunder eller hva nå enn det er de driver med.. Såklart vil det være fælt at alle hundene man har brukt så mye tid og tanker på forsvinner. De vil jo ikke kunne drive med det de gjør uten hundene sine..

skal ha mange pomeranier for at sleden skal få noe særlig fart i alle fall :Laugh:

Skrevet

LOL, hvordan kunne jeg unngå å få det med meg! :) *hylflire* Jeg ser det for meg! 67 pommer foran en liten slede med 1 stk. menneske på som såvidt rører på seg.. Hahahaha

Skrevet

HA HA HA - lo godt her nå, ja... Hundekjørere med pom'er burde i alle fall få et lite forsprang i Finnmarksløpet!

Susanne

• 2 months later...
Skrevet

Hundene er fortsatt ikke funnet. Last ned innslag fra Etterlyst 17/3-08 Der kan dere se "hundehuset" som er ett uthus ombygd til hundene med varmekabler og isolerte vegger.

En pomme er faktisk sterk og kan dra ett menneske på f.eks. ski. Det har min første pom gjort. Selvfølgelig kun bortover. Ikke i bakker. Dette var noe den selv gjorde. Ikke noe jeg oppfordret til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...