Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten


bulldogmamma

Recommended Posts

Friskt vann hele døgnet, og bur er for bil.

God jul!

JA! :) Du har skjønt det! Gledelig jul til deg også!

Bugsy, jeg synes virkelig du har tråkka over streken til det usaklige her. Veldig uhyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar
Men for å svare trådstarter, hundene TRENGER ikke vann på natten.. Men er jo likavel ingen grunn til å ikke ha vann der..

Nei, hunder TRENGER sikkert ikke vann om natta - det er mye de ikke TRENGER liksom :). Men jeg ser heller ingen grunn til å IKKE la dem ha tilgang til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Jeg har hatt to stk, og det er kun han her som har vært slik. Aldri opplevd makan :)

Da skjønner du sikkert hvorfor jeg har vannskål på badet i dusjen? Hadde du vannskåla til rotkoppene der?

Vann sveller opp og lager stygge skader i gulvet når det ligger lenge og med den mengden vann han søler på en dag skulle vi ikke hatt gulv lenger ;) Nei.. et ødelagt gulv er nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrlig at noen klarer å få til en slik diskusjon om en hund trenger vann om natten eller ikke.

Min hund har ikke hatt tilgang på vann om natten siden hun kom hit, hun lider heller ikke noe nød, for hun drikker en god del før vi legger oss, og det tar som regel lang tid om morningen før hun drikker igjen. Å dessuten sover hun HELE natten, og det vet jeg forbi jeg våkner av den minste lyd som er på rommet.

Til trådstarter, du må nesten bare gjøre det du synes er rett, du er ingen dårlig hundeeier fordi om hunden din ikke har tillgang til vann om natten. Prøv en natt uten vann å se hvordan det går, fungerer det bedre med vann om natten, så gjør du det. Valpen lærer å holde seg til slutt.

Å det å ta opp hvorvid bur er bra eller ikke her, er vel egentlig ganske unødvendig. Det trådstarter lurer på har ikke noe med bur og gjøre i hele tatt..

God Jul til alle sammen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at de som bestemmer at bikkja ikke trenger vann om natta er de samme som også putter dyret i bur...

Vi bruker ikke bur, men har heller ikke vann på natta.

Folk kan mene mye forskjellig, men man kjenner sin egen hund best likevel.

God Jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve latskapen. Stapp i bur og ta vekk vannet, så slipper man å tørke opp etter hunden. Om den blir tørst, har mulighet for å regulere temperatur om det blir for varmt eller kaldt eks, det er ikke så farlig. Bare man selv slipper å ta fram filla på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lurer jeg på. Skal valpen ha tilgang på vann om natten?? Han er nå blitt fem måneder og drikker mye om natten og klarer derfor ikke å holde seg uten å tisse inne.

Noen som har noen tips om dette?

Tilbake til start.

Utgangspunktet er en hund (valp) som faktisk drikker om natten.

IKKE alle dere med hunder som ikke bryr seg om vannet om natten.

Så det er dermed snakk om å ta vekk tilgangen på vann til hunder som ønsker å drikke om natta.

Det synes jeg blir feil.

Hvis hunden er tørst bør den ha tilgang til vann, og vi som eiere må tåle at valper ikke klarer å holde seg hele natten. Den blir fint husren likevel selv om den har noen uhell om natta. Å sette klokka og ta ut valpen en gang om natta kan hjelpe på.

Ellers synes jeg man bør ha litt is i magen og tålmodighet selv om noen valper bruker litt tid på å bli husrene.

Man har det da ikke så travelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til start.

Utgangspunktet er en hund (valp) som faktisk drikker om natten.

Å sette klokka og ta ut valpen en gang om natta kan hjelpe på.

Ellers synes jeg man bør ha litt is i magen og tålmodighet selv om noen valper bruker litt tid på å bli husrene.

Dette kan jeg si meg godt enig i. Da jeg fikk "minstemann" måtte jeg til og begynne med, opp 2 ganger for natten, noen ganger tre. Nå sov han i buret sitt (ja da, og han sover der enda) ved siden av sengen, og sa alltid fra om at han nå måtte på do (han har også et hjørne med avis inni der, men hva vil ikke gjøre fra seg inni der så da sa han fra istedet, effektivt ikke sant?) så da var det ut, tisse/bajseog inn igjen. Da vi kom inn så var det svært sjelden han drakk noe, men han hadde alltid muligheten, da han gikk forbi vannskålen på stuen og så inn på soverommet. Mine voksne har heller ikke hatt behovet, hvis jeg har stått opp på natten for et ærend på badet så kan de få vann hvis de vil, men de er ikke interessert. Så -mine- hunder har ikke nødvendighet for det, og da ser jeg ikke vitsen i å skulle gi dem eller å ha noen betenkeligheter ved det.

Så kanksje en idé for trådstarte hadde vært å stå opp en gang om natten, som nevnt av Bastian over, gå ut og tisse, og tilby hunden vann. Vil den ikke ha så får den la være.. -Jeg- kan i alle fall ikke se noe gale i det, det er ikke sommer og 30 grader nå... Da ville selvsagt situasjonen vært en annen, også hos meg, som bruker bur uten vann i sånn ca 7 timer av døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at enkelte har hunder som ikke drikker i løpet av natten, det er bare fint for dere det.

Men hva med oss som faktisk har hunder som drikker om natten? Skal jeg da ta fra han den muligheten, fordi han egentlig ikke trenger det? Han drikker jo om dagen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til start.

Utgangspunktet er en hund (valp) som faktisk drikker om natten.

IKKE alle dere med hunder som ikke bryr seg om vannet om natten.

Så det er dermed snakk om å ta vekk tilgangen på vann til hunder som ønsker å drikke om natta.

Det synes jeg blir feil.

Hvis hunden er tørst bør den ha tilgang til vann, og vi som eiere må tåle at valper ikke klarer å holde seg hele natten. Den blir fint husren likevel selv om den har noen uhell om natta. Å sette klokka og ta ut valpen en gang om natta kan hjelpe på.

Ellers synes jeg man bør ha litt is i magen og tålmodighet selv om noen valper bruker litt tid på å bli husrene.

Man har det da ikke så travelt?

Dette er jeg enig i ^_^

Jeg har en hund som drikker, og som har vann fremme, og en som ikke drikker, som ikke har vann fremme..

Hunden kommer til å bli husrein uansett, små-uhell er ingenting å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg for et temperament enkelte har da.... Greit at folk har forskjellige meninger (noe annet hadde vært kjedelig), men ufine kommentarer og kallenavn er fryktelig umodent og unødvendig. Man mister jo bare ansikt selv når man slenger med kjeften uten å egentlig si noe vettugt :rolleyes:

Uansett; mine har tilgang til vann om natten, både valpen og den voksne herremannen. Hvorfor? Tja, jeg synes de skal få ha tilbuden (for nei, vi kan ikke bestemme når hunden er tørst, uansett hvor mye vi vil kontrollere alt de gjør). For det andre vet jeg at eldstemann drikker en del om natten.

Men klart, hvis dere sier han ikke trenger det, kan jeg jo bare ta det vekk...

Ingen her inne som kjenner din hund slik som du gjør, så det er vel din oppgave å bestemme om han trenger vann eller ikke?

Hvis du har en hund som drikker om natta, har du selvsagt vann til den. :)

Hvis aron hadde sovet i stuen, gulvet eller i et annet rom enn jeg ligger i hadde jeg nok satt vann inn til han, for jeg er ganske sikker på at han hadde stått opp hvis han ikke hadde ligget i min seng sammen med meg. Men når han ligger med meg, så rører han seg aldri utav senga, så da er det ikke nødvendig med vann, mener jeg. Han hadde vann tilgjengelig når han var valp (sov på madrass sammen med han) men vannet ble ikke drukket av en eneste gang. (Våkner av den minste ting, så det hadde jeg merket såfall ;)) Tror de fleste her er ganske fornuftige, og viss du har en kjempe-tørst hund om natten er det ikke no' ekstra stress å sette inn en liten vannskål. Derimot mener jeg det er unødvendig å ha vann til hunder som ligger i sengen til eieren og aldri pleier å drikke på natta. Og hvis det nå en gang skulle være sånn at hunden var døds-tørst er jeg ganske sikker på at hunden hadde romstert rundt å prøvd å vekke eieren. Og de fleste hører vel når hunden sin er tørst/trenger vann. Aron peser endel vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lurer jeg på. Skal valpen ha tilgang på vann om natten?? Han er nå blitt fem måneder og drikker mye om natten og klarer derfor ikke å holde seg uten å tisse inne.

Noen som har noen tips om dette?

Den som starta temaet spurte etter RÅD, ikke hva enkelt gjør. Leser at eg gjør ditt eller eg gjør datt..

Eg for min del har vann fremme hele tiden, også når ho var valp.

Og eg er ingen ekspert, men svar nå på det som blir spurt om, ikke masse bla bla bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg henta minstemann så sov ho i bur om natta, uten tilgang til vann, det har aldri vært noe problem for henne. Fikk vann over maten på alle måltider som valp.

Nå som ho er voksen og ikke sover i bur lenger, men i mors seng, så gidder de ikke gå ned trappa midt på natta for å drikke :)

Ha egen vannskål på soverommet ser jeg ikke behov for, ikke engang på varmeste sommeren, de klarer da jammen å gå ned trappa og drikke hvis de skulle være tørste :rolleyes:

Hvor mange av dere tobeinte er det som drikker vann midt på natta?

Eneste grunnen til at jeg har med vann til meg selv om natta er hvis jeg har vært ute på fest eller er syk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har alle dyrene tilgang på vann døgnet rundt... :) Jeg har i enkelte tilfeller blitt fryktelig tørst om natten og jeg har alltid et vannglass ved siden av sengen selv. Å nekte valper tilgang til vann så de skal holde seg har aldri falt meg inn en gang...

Loke griser også ut av en annen verden, alle som har møtt han kan vel skrive under på at den hunden sikler.

Han har vannskålen sin på linoliumgulvet på kjøkkenet, er vi borte så legger jeg plastpose eller gummimatte under skåla og tørker opp det som havner utenfor. Det ser nesten ut som om han spytter ut halvparten av vannet på vei vekk fra vannskåla, men selvfølgelig skal han få vann når han vil fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som starta temaet spurte etter RÅD, ikke hva enkelt gjør. Leser at eg gjør ditt eller eg gjør datt..

Eg for min del har vann fremme hele tiden, også når ho var valp.

Og eg er ingen ekspert, men svar nå på det som blir spurt om, ikke masse bla bla bla.

Så gi et godt råd da, ikke masse blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene Ask ikke har vann om natta er det første han gjør om morgenen og drikke, og gjerne mye. Så som en hovedregel har han, og skal alltid ha, vann om natten.

Det å ikke gi valpen vann om natten lærer den jo ikke å holde seg, den har bare ike noe som må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke hunden tilgang på vann hver natt, for jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye over det.. I sommer hadde han vann hver natt,men drakk veldig sjelden på natta,så etterhvert så slutta jeg å flytte den på soverommet om kvelden. Men det var jo disse få gangene hvor han drakk da,så ikveld skal skåla tilbake til rommet. Takk for oppvekkeren folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som starta denne tråden; jeg syns du skal gjøre det som passer deg og din hund best, er det noe du lurer på så er det kanskje like greit å spørre en dyrlege :rolleyes:

Det er jo mange som har fortalt deg hva de gjør, men det er jo sånn som vi har funnet ut at fungerer best for oss og våre hunder.

Ingen av oss kjenner jo din hund og dens behov :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er det en helt annen diskusjon.

Men hva er galt med å ha hunden i senga, eller på soverommet??

Det er jo opp til hver enkelt hvor mange hundebasiller og hår man vil ha rundt seg.

Ikke alle har tilgang til eget rom, eller en gang (mange har åpen løsning på gang og stue feks).

edit: ehm.. nå ble innlegget over plutselig endret ?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg har testet ut 'vann om natten'. Hadde ei skål på rommet i noen dager, og han har ikke rørt vannet. (Han sikler og slagger utover hele gulvet, så jeg hadde sett (og hørt) om han hadde drukket).

Han er heller ikke uttørket om morningen, derfor ser jeg ingen vits i å fortsette med vannskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...