Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten

bulldogmamma

Recommended Posts

• Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Ja, jeg synes det er en "menneskerettighet" (ok, da - for hunder også!) å ha mulighet å drikke når man vil.

Om jeg må vaske en tisseflekk (eller to) kontra det at valpen min skal være tørst i timesvis er for meg ikke egentlig noe valg, engang..

JEG synes faktisk det er ganske slemt å nekte valper/hunder vann.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover de i bur om natten. (bortsett fra en, bortskjemte gullet får sove i sengen med mamma :) )

Ingen av mine har tilgang på vann om natten. De får tilbud om å drikke vann før de går i buret. Hvis ikke de vil ha så får de klare seg uten til vi står opp :) Da er det også større sjans for at de holder seg tørre om natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får ikke vann om natta, fordi han sover da!

Må legge til at min har et 'problem' :) Han sikler seriøst MYE!!

Har fått vannskader pga det (takk gud var gulvet gammelt og skulle skiftes ut uansett).

Nå har han vannskålen i dusjen, og må stå der å sikle fra seg. (For ordens skyld, han går på døra når han er tørst og vi slipper han ofte inn for å drikke).

Folk blir sjokkert når de ser hvor mye han sikler og drar med seg vann over hele kåken. Store dammer :)

La han drikke litt før han legger seg, så slipper du den tissingen. Han er jo en baby og greier sikkert ikke å holde seg så lenge enda. Sover han igjennom hele natten så ser jeg ikke grunn til å gi han vann/mat.

Men er han ihjeltørstet når han får vann om morgenen, så må du nesten ha vannskål om natta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lille bajas sover om natten, han er 11 uker. han har ikke tilgang till vann og tisser ikke inne om natten. han sover som en stein...luftes siste gang rundt elleve og sover til mellom 6 og 7 på morgenen.han er mest sulten når lufteturen er over. ser ikke ut til å lide noe nød av dette uten vann om natten nei. han sover sammen med meg om natten så jeg hører om han står ved døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella har ikke tilgang på vann om natten, hun sover i bur og sover hele natten igjennom. Hun er 13uker. Hun virker ikke tørst om morgenen, drikker ikke vann før etter hun har spist frokost, så jeg tror ikke det er et problem for henne å ikke ha tilgang på vann om natten. Jeg drikker da heller ikke vann om natten (er vel svært få som gjør det). Men skulle hunden bli syk så får hun sove på kjøkkenet, med tilgang på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dem sover på rommet med meg så har dem ikke tillgang på vann. Dem gangene dem vil noe så slipper jeg dem ut av rommet. T.D.D har det aldri vært for å drikke vann (men hente seg ett bein, ut på do eller generellt syns dem at jeg har sovet for lenge).

Dyr kan plutselig bli tørst på lik linje som vi kan bli det på natten. Så lenge du er i samme rom som dyret og merker om dem blir urolig så ser jeg ikke problemet med å ikke ha vannskål tilgjengelig. Men er dem på ett annet rom så bør dem ha vann.

Må legge til at når det i år var hetebølge i mai/juni så hadde dem konstant tilgang på vann, men drakk lite på natten alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover de i bur om natten. (bortsett fra en, bortskjemte gullet får sove i sengen med mamma :) )

Ingen av mine har tilgang på vann om natten. De får tilbud om å drikke vann før de går i buret. Hvis ikke de vil ha så får de klare seg uten til vi står opp ;) Da er det også større sjans for at de holder seg tørre om natten..

Ja, selvsagt skal man trene hundene til å være stuereine om natta ved å nekte dem tilgang til vann... På samme måte som man stapper dem i bur så man slipper å tørke opp etter dem...

Må legge til at min har et 'problem' ;) Han sikler seriøst MYE!

Har fått vannskader pga det (takk gud var gulvet gammelt og skulle skiftes ut uansett).

Nå har han vannskålen i dusjen, og må stå der å sikle fra seg. (For ordens skyld, han går på døra når han er tørst og vi slipper han ofte inn for å drikke).

Folk blir sjokkert når de ser hvor mye han sikler og drar med seg vann over hele kåken. Store dammer :)

Unnskyld at jeg sier det, men det er da SERIØST en av de dårligste unnskyldningene jeg har hørt for å nekte en hund tilgang til vann... Et gulv er altså viktigere enn hundens ve og vel... Jaja sier jeg bare... Nei - jeg har ingen som helst sympati for det. Det er da bare å legge noe under vannskåla så får ikke gulvet skader. Og ja, jeg vet hva seriøst vannsøl går ut på - jeg har hatt en slik hund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sasha har faktisk ikke tilgang på vann om natten. HUn ligger på rommet mtt, og døren er igjen. Har aldri tenkt på det før faktisk. Men jeg tror ikke hun bryr seg særlig, får hun drikker aldri om natten hvis hun sover i stua heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går og legger meg tar jeg med meg gullet opp og der er det ikke vannskål. Hun får tilbud om å drikke vann når vi er ute og tisser eller hvis hun blir urolig. Hittil har det gått bra, hun sover til 4-5-6 om morgenen, men vil ikke ha vann før vi står opp for godt i 7-8 tiden. På sommeren blir det jo noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt skal man trene hundene til å være stuereine om natta ved å nekte dem tilgang til vann... På samme måte som man stapper dem i bur så man slipper å tørke opp etter dem...

ja fordi en burdiskusjon gidder jo jeg å kaste meg inn på :) Er fæl jeg som tvinger hundene mine i bur med både hus inne og masse deilige varme tepper rett ved siden av sengen min, og at buret er på str for cockere når jeg har chi og egentlig er ganske stort, gjør sikkert saken verre.. For ikke å nevne at de har en avis borte i gjørnet i tilfelle de må på do, men jeg er bare heldig sidende aldri gjør det...

Man må ikke glemme at en hund sikert dør av dehydrering i et vanlig temperert rom mens de sover 7 timer om natten... I think not...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sover på soverommet mitt, med døren lukket. Her har hun en egen drikkeskål som jeg fyller nytt, friskt vann i hver kveld. Hun pleier å drikke en del vann før hun legger seg, og gjerne litt på natten også dersom hun skifter plass å sove på. Hunder skal alltid ha tilgang til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunder trenger konstant vann.. Spessielt ikke om natta.. Da holder de seg rolige og sover mesteparten av tida.. men visst det skulle være ekstra varmt som noen sier... Så burde det være vatn ja..

Min hund sover på litt forskjellige steder han.. Ute, på rommet mitt, i stua.. Der det passer han.. Og den eneste plassen det er tilgang på vatn er på yttertrappa,.. :) .. Så visst han blir tørst, så må han ut. Han er jo tross alt en utehund(som får være mye inne ;) ) . Han klarer å opne døra selv, så han kommer seg dersom det skulle bli for varmt :) ...

SÅ min konklusjon er at dem trenger ikke konstant tilgang på vatn.. Men bør være vatn i spesielle tilfeller, somn hete. Tror dere at ville dyr lever konstant med vatn.. Nei..

Men jeg passer alltid på at det er vatn ute uansett.. Og det vet han ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal alle hunder ALLTID ha tilgang på vann! Jeg fikk helt vondt i magen av å lese denne tråden. Tenk dere selv hvordan det føles å være tørst og ikke ha mulighet til å drikke. At hunden sover som en stein hele natta er ingen unnskyldning (og hvordan kan man vite det egentlig), tenk om den får feber i løpet av natta, eller har fått i seg noe med mye salt? Hunder som sikler mye trenger vel tilsvarende mye å drikke? Legg håndklær på gulvet der den sover da vel.

Jeg hører at både Pippin og Symra tar seg en slurp av og til i løpet av natta, kunne ikke ramle meg inn å ta fra dem den retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men det er da SERIØST en av de dårligste unnskyldningene jeg har hørt for å nekte en hund tilgang til vann... Et gulv er altså viktigere enn hundens ve og vel... Jaja sier jeg bare... Nei - jeg har ingen som helst sympati for det. Det er da bare å legge noe under vannskåla så får ikke gulvet skader. Og ja, jeg vet hva seriøst vannsøl går ut på - jeg har hatt en slik hund selv.

Har da for pokker ikke nektet hunden min vann??? Hvor har jeg skrevet det?? :)

Vi leier en nyoppusset leilighet, og kan ikke ødelegge TO gulv til husverten for flere tusen kroner?

Nei det er ikke bare bare å legge noe under vannskåla(for det var vi prøvd), fordi han drikker og GÅR.. Og det er en stor dam etter han. Enkelt og greit: vannskålen står på badet.

Badedøren står som oftes åpen, så han går dit å drikker akkurat nå han vil.

Om natta sover han som en sten, og får vann når han står opp. I dag feks. Tok en time før han drakk vann etter frokosten. Så jeg tror ikke han lider noen nød av å ikke drikke vann om natta.

Er han syk på noen måte, har han vann på soverommet. Han hadde litt feber for en stund tilbake, og da hadde han vann. Uten å drikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...