Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten


bulldogmamma

Recommended Posts

Jeg synes du er litt vell...ja, hva skal jeg si, kan du ikke heller prøve å komme med tips til trådstarter isteden for å hakke på alle de som ikke har vann til hundene sine om natten, det må da få være en privatsak, å man er ikke dyreplager selv om man ikke har vann, eller om hunden er i bur. Jeg tror du mangler å vite den delen at hunder kan faktisk TRIVES selv om de ikke har vann å er i bur..

Vel, jeg forbeholder meg retten til å mene AKKURAT hva jeg vil om det, jeg. Uansett hva en liten unge mener om hva jeg skriver, så mener jeg fortsatt at små valper ikke skal pottetrenes ved at man fjerner vannet for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Har ikke så mye peiling på hund, men senest i går snakket jeg med en hunde trener angåene valpekurs som jeg skal begyne på når jeg får valpen min:).

Han kom med mange råd siden jeg er grønn på dette emnet..

Han mente at hunden ikke trenkte vann på natta for da skal den sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier Dyrevernlovens § 5a, punkt 1 og 4: Tilsyn og stell

"Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap (…) skal syte for at;

1. dyret får nok og godt nok for og vatn, alt etter trongen hjå det einskilde dyret."

Men hva er det enkelte dyrs trang - hvordan VET man det, dersom man fra første stund ikke lar hunden ha tilgang til vann hele natten? Hunder venner seg til det meste, og hundekjørere med oppstallete hunder "må" bare gi dem tilgang til vann to ganger i døgnet, ifølge forskriftene. Noen hunder maser til de "når gjennom", andre gir opp, resignerer

Vi som er "sivilister", kan yte litt mer enn det - og iallfall se an hunden reellt sett. Mine hunder har vært forskjellige der, har nå en som drikker sjelden - og en som tar seg en slurk oftere. Og det må de da få lov til, så mange andre begrensninger som jeg "må" sette for dem - fordi hunder ikke kan leve fritt, vilt og uhemmet dessverre. Man sørger vel likevel for at de begrensningene blir så små som mulige, litt sånn alle monner drar - i forhold til totalen.

Ja, noen hvalper kan være "morodrikkere" - det er så festlig å plaske i vannet. Da får man kanskje begrense vannmengden, og kanskje skjenke i en skvett litt oftere. Da er ikke effekten like stor og heller ikke moroa... Men siden jeg alltid har voksne hunder sammen med valp i huset, så vil og må jeg ha vann alltid fremme - og det går da bra, for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..litt OT,men likevel eksempel.

Guttungen sluttet å bruke bleie for ca 1 år siden,og har aldri hatt uhell etter det.Hverken i bukse eller seng.

Sover natten gjennom,tisser "first thing in the morning".

Han får selfølgelig drikke så mye han vil mens han er våken,men han får ikke med seg en flaske med drikke i seng,fordi man er redd for å møte en inntørket rosin om morgenen.

Han kunne istedet blitt en sengetisser som måtte hatt bleie til han var feks. 5 fordi han måtte få drikke så mye han ville om natten,stakkars.

Om det ikke er feber,eller noe sykdom i bildet så ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig med drikke om natten.

Jeg syns det er en like naturlig sak at hundene ikke får med seg "vann i seng".

Såvidt jeg har forstått av folk så er det svært få som gir barna sine masser av drikke på nattbordet,eller i det hele tatt før sengetid.

Spesielt ikke om det er barn som nettop er blitt bleieløse.

Så hva er problemet med at valper får vannstopp på natten?

Bare noen tanker..

Selv har jeg aldri behov for å drikke om natten...Merket meg at min nø avdøde farmor alltid hadde et glass vann på nattbordet..Så folk er selfølgelig forskjellige,men det er det eneste mennesket jeg vet om som hadde det.Det stod forresten alltid urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..litt OT,men likevel eksempel.

Guttungen sluttet å bruke bleie for ca 1 år siden,og har aldri hatt uhell etter det.Hverken i bukse eller seng.

Sover natten gjennom,tisser "first thing in the morning".

Han får selfølgelig drikke så mye han vil mens han er våken,men han får ikke med seg en flaske med drikke i seng,fordi man er redd for å møte en inntørket rosin om morgenen.

Han kunne istedet blitt en sengetisser som måtte hatt bleie til han var feks. 5 fordi han måtte få drikke så mye han ville om natten,stakkars.

Om det ikke er feber,eller noe sykdom i bildet så ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig med drikke om natten.

Jeg syns det er en like naturlig sak at hundene ikke får med seg "vann i seng".

Såvidt jeg har forstått av folk så er det svært få som gir barna sine masser av drikke på nattbordet,eller i det hele tatt før sengetid.

Spesielt ikke om det er barn som nettop er blitt bleieløse.

Så hva er problemet med at valper får vannstopp på natten?

Bare noen tanker..

Selv har jeg aldri behov for å drikke om natten...Merket meg at min nø avdøde farmor alltid hadde et glass vann på nattbordet..Så folk er selfølgelig forskjellige,men det er det eneste mennesket jeg vet om som hadde det.Det stod forresten alltid urørt.

Godt poeng - og jeg er enig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..litt OT,men likevel eksempel.

Guttungen sluttet å bruke bleie for ca 1 år siden,og har aldri hatt uhell etter det.Hverken i bukse eller seng.

Sover natten gjennom,tisser "first thing in the morning".

Han får selfølgelig drikke så mye han vil mens han er våken,men han får ikke med seg en flaske med drikke i seng,fordi man er redd for å møte en inntørket rosin om morgenen.

Han kunne istedet blitt en sengetisser som måtte hatt bleie til han var feks. 5 fordi han måtte få drikke så mye han ville om natten,stakkars.

Om det ikke er feber,eller noe sykdom i bildet så ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig med drikke om natten.

Jeg syns det er en like naturlig sak at hundene ikke får med seg "vann i seng".

Såvidt jeg har forstått av folk så er det svært få som gir barna sine masser av drikke på nattbordet,eller i det hele tatt før sengetid.

Spesielt ikke om det er barn som nettop er blitt bleieløse.

Så hva er problemet med at valper får vannstopp på natten?

Bare noen tanker..

Selv har jeg aldri behov for å drikke om natten...Merket meg at min nø avdøde farmor alltid hadde et glass vann på nattbordet..Så folk er selfølgelig forskjellige,men det er det eneste mennesket jeg vet om som hadde det.Det stod forresten alltid urørt.

så enig så enig. valpen min snorker seg gjennom natten helt uten vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket meg at min nø avdøde farmor alltid hadde et glass vann på nattbordet..Så folk er selfølgelig forskjellige,men det er det eneste mennesket jeg vet om som hadde det.Det stod forresten alltid urørt.

Nå vet du om et menneske til som har vann-glass på nattbordet og det er sjelden urørt om morgenen :rolleyes:

Men du, hvis ditt barn våkner på natten, er tørst og ber om vann, sier du da nei fordi h*n ikke skal få muligheten til kanskje å måtte tisse? Litt OT det kanskje også, men syntes det slår litt ihjel argumentet ditt.

Man behøver ikke nøde hverken "folk eller fe" til å drikke på natten, men de bør ha muligheten hvis de blir tørste. Så må heller de som har ansvaret for individet heller ta bryet med å følge på do/tørke opp.

Syntes jeg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene mine har tilgang til vann på natten dersom de ikke sover i sengen min. gjør de det, er det ikke vann der. soverommet er knøttlite, og sengen fyller hele rommet. enkelt og greit. min eldste hund ble 16 år gammel, så jeg tror ikke de lider noen nød- dessuten bløtes(SELVSAGT)maten de får, og v&h er det mye vann i, så de er aldri "tørre" :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så mye man har å si om dette.. Tråden har faktisk blitt 7 sider lang:)

Siri: Hvorfor skal du dra opp dette med bur hvert eneste svar du gir her? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom vann om natten og burbruk..

Jenta mi får ikke vann om natten. Hun hadde det da hun hadde gangen til rådighet, men drakk aldri noe. Går vi lang tur, har jeg med sånn flaske man kan vippe ned. I bilen har hun ikke vann, men skal vi langt, stopper vi såklart og har vannepauser og strekke - på - beina - pauser. Hun raser ikke akkurat til vannskåla om morran, men legger seg ned og slapper av mens vi spiser frokost, spiser litt selv og så drikker hun litt. Så jeg tror neppe hun er dehydrert akkurat.. Men hunder er forskjellige, man må bare finne sin egen måte. Man kjenner jo sin egen hund best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Hvorfor skal du dra opp dette med bur hvert eneste svar du gir her? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom vann om natten og burbruk..

Kanskje fordi trådstarter faktisk bruker bur?

Men nei, jeg synes ikke man skal nekte en valp som faktisk drikker vann om natten tilgang til vann fordi man da må oftere ut om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og knøttis er rare, for begge drikker vann om natta opp til flere ganger i uka. Hos meg står det ikke vannskål på soverommet akkurat nå, men enten så står døra på gløtt så hun kommer seg ut til vannskåla eller så vekker hun meg. Vi glemmer begge å drikke nok på dagtid, så da blir man tørst om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke tilgang på vann om natta i begynnelsen, men så fant jeg ut at jeg kanskje burde prøve det. Den vannskåla står urørt etter 4 netter nå, så da fjerner jeg den bare. PÅ sommeren blir den stående fast.

Så jeg tror man finner den beste løsningen for sin hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne vannet om natten... her i huset kan jeg ikke få uttrykt nok hvor fullstendig UTELUKKET dette er. Alle levende vesener SKAL ha tilgang på vann når de er tørst. Tenke seg til om noen skulle nekte meg vann når jeg var tørst, bare fordi de ikke ville at jeg skulle gå på do..ellers takk. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt midt på natten at dyret tasser ut på kjøkkenet for så å drikke mye. Skulle jeg nekte babyen min det, bare fordi jeg er redd for litt tiss på gulvet? Nei. Aldri. Må dyret på do om natten, da hiver man på seg noen klær og går ut, hver gang det trengs, helt til hunden er avvendt med å tisse hele tiden. Dette er det man ofrer ved å skaffe seg valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...