Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten


bulldogmamma

Recommended Posts

Skjønner ikke problemet, egentlig. Ikke vits i å få helt noia, hunder greier seg faktisk uten vann i 8 timer. De dehydrerer ikke av den grunn. Jeg klarer meg utmerket i en hel dag uten tilgang på vann.

Tenk på de villhundene i sånne afrikanske land. Når det er tørke der går de vel flere dager uten vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Aron får tilbud om vann før han legger seg og når han står opp, men drikker ikke. Om det hadde stått vann ned på gulvet på natten, kjenner jeg han godt nok til å si at han aldri hadde gadda å gått ned av sengen for å få i seg litt vann. Det skjer ikke. For han sover som en stein. :) Viss han hadde vært så utrolig tørst så hadde han garantert vekket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvane å drikke når man er tørst? :)

Hunder dør ikke av å ikke ha tilgang på vann, MEN de skal jo bestemme selv når de skal drikke. DERE skal jo for "@#=^*! ikke bestemme når hunden skal drikke og ikke. :)

Å ikke ha tilgang på vann (når det faktisk er veldig lett å sette inn en vannskål) er teit synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke bare bare å legge noe under vannskåla(for det var vi prøvd), fordi han drikker og GÅR.. Og det er en stor dam etter han.

Jeg skjønner godt hva du mener - har sett mye av det samme på min belger hvis hun er kjempetørst. Når hun får vann jevnlig skjer ikke dette. Ace hadde ikke vann i buret når hun var valp, det vil si frem til hun var husren. Etter det har mine hunder tilgang på vann alle steder unntatt når vi kjører bil. Jeg vet om mye verre ting folk gjør med hundene sine enn å begrense vanninntaket på natten, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr skal ALLTID ha tilgang på vann!

Veldig rart at ikke alle med hund vet det...

Å si "vet det" er vel noe overdrevet da ikke alle deler oppfatning om at det er nødvendig. Jeg har ikke vannskål på soverommet av den grunn at den i løpet av fire år aldri ble rørt av hundene mens vi sov. Hundene mine drikker nesten utelukkende kun rett etter et måltid (ca 20 minutter etterpå). Jeg fôrer 3-4 ganger om dagen, og siste matbit kommer i 21 tiden, og siste luftetur ca 00.00-03.00. De drikker ca 2-3 dl hver i løpet av ett døgn (noe som er normal væsketilskudd for mine raser), og er av typen som gir beskjed hvis de trenger tilgang på noe: mat, luftetur, vann. Dermed sover jeg godt om natten uten en eneste bekymring over at ikke vannskålen står i samme rom. Skulle det være noe, vil de gi beskjed.

Forresten: ALLTID tilgang på rent vann uten unntak, mener du? Lurer på hva slags god løsning du har i bil som gjør at vannskålen ikke søler mens man kjører... Mine hunder har ikke vann i bilen, de får tilgang på vann under stopp og får benytte seg av sjansen da - det er visst galt det også da når man skal kjøre langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når hundene mine er voksne og har full blærekontroll så står vannskåla framme 24/7.

Men når de var valper så fjerna jeg vannskåla før leggetid. Den stod framme til leggetid, deretter fikk de god tissepause ute og deretter sove til morningen. Det har ingen av dem tatt skade av.

På den måten blir de fortere husreine og de dauer ikke av at vannet er borte i 6-7 t om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunder trenger konstant vann.. Spessielt ikke om natta.. Da holder de seg rolige og sover mesteparten av tida.. men visst det skulle være ekstra varmt som noen sier... Så burde det være vatn ja..

Min hund sover på litt forskjellige steder han.. Ute, på rommet mitt, i stua.. Der det passer han.. Og den eneste plassen det er tilgang på vatn er på yttertrappa,.. ;) .. Så visst han blir tørst, så må han ut. Han er jo tross alt en utehund(som får være mye inne :P ) . Han klarer å opne døra selv, så han kommer seg dersom det skulle bli for varmt ;) ...

SÅ min konklusjon er at dem trenger ikke konstant tilgang på vatn.. Men bør være vatn i spesielle tilfeller, somn hete. Tror dere at ville dyr lever konstant med vatn.. Nei..

Men jeg passer alltid på at det er vatn ute uansett.. Og det vet han :P .

veldig enig.. Jeg tror ikke hunder behøver vann 100% av tiden.. Mine hunder har en vannskål nede, og en vannskål oppe.. Den vannskåla det blir drukket mest av, er den oppe, det vannet er av en eller annen grunn mye bedre.. Det blir skiftet skjeldnere på enn det nede også, så litt merkelig :) Det nede blir skiftet i alle fall en gang om dagen, mens det oppe kan det gå 2 dager mellom, eller om skåla er tom da selvsagt..

Den ene hunden sover i stuen, så den har tilgang på vann, mens den andre hunden sover på mitt rom, og har ikke tilgang på vann.. Hun står ikke opp om natta og drikker uansett, hun sover hele natten uten og vandre.. Så ser ikke på det som noen stor krise, eller som dyreplageri at dem ikke har tilgang på vann 100% av tiden..

Skjønner ikke problemet, egentlig. Ikke vits i å få helt noia, hunder greier seg faktisk uten vann i 8 timer. De dehydrerer ikke av den grunn. Jeg klarer meg utmerket i en hel dag uten tilgang på vann.

Tenk på de villhundene i sånne afrikanske land. Når det er tørke der går de vel flere dager uten vann?

Jepp, tviler veldig på at ulver og villhunder konstant har tilgang på friskt vann.. :)

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen. Mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr skal ALLTID ha tilgang på vann!

Veldig rart at ikke alle med hund vet det...

Enig :)

Å få hunden fortere husren er den mest idiotiske grunnen jeg har hørt får å ikke gi huden sin vann. I tilegg til de stakkars gulvene sevsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Turbo har ikke tilgang til vann om natta, han drikker veldig lite egentlig og som oftest må vi "tvinge" han til å drikke, altså vise han vannet, da drikker han litt også går han igjen.. Han drikker ordentlig to ganger om dagen og det er etter at han har spist eller så drikker han sjeldent.. Men ellers har han tilgang til vann resten av døgnet da :) Også drikker han mye når han har vært ute og lekt eller gått tur og sånn da :) Og blir han tørst sier han ifra ved å entel pipe eller skrape på burdøra hvis han er i bur og da slipper jeg han ut så han får drikke ;) Prøvd med vann i buret før og det blir bare ett eneste stort vannsøl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr skal ALLTID ha tilgang på vann!

Veldig rart at ikke alle med hund vet det...

Hmm...da er jeg vel det du vil kalle en dyremishandler, siden bikkjene her i huset ikke har tilgang på vann om natten. Om natten sover vi nemlig. Det siste jeg gjør før vi tar kvelden er forresten å gi dagens matrasjon bløtt opp i en god del vann, så dehydrerte blir de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke tilgang på vann om natten, som oftest. Hender innimellom at jeg husker å fylle på i skåla jeg har på rommet, men det er heller sjeldent, de drikker så og si aldri av den.

Og nå for tiden sover de i bur, og vel, jeg tviler på at de ville satt pris på å få ei svær skål inni buret, ville vel endt med at de reiv over hele greia og det bare ble søl fremfor at de satte pris på å kanskje kunne drikke litt.

Mine hunder drikker ikke om natten, da sover de, så de trenger ikke å få det valget.

Og om de ble så tørste i løpet av natten burde de jo kastet seg over skåla når de kom ned om morgenen, og det gjør de heller ikke, det er ikke alltid de drikker etter frokosten engang, det kan gå mange, mange timer utover dagen før de drikker, så at de lider noen nød, vel, det har jeg vanskelig for å tro.

Og til de som mener en hund ALLTID skal ha tilgang på vann, hva når dere går en tur? Tilbyr dere hunden vann gjennom hele turen? Konstant? Og hva med i bilen? Når dere er på besøk hos noen? osvosv?

Klart dere gjør, noe annet må jo være grusomt, tenk om hunden blir kjempetørst to minutter etter at dere begynte på turen. :)

Noen mennesker er altså så hysteriske, får det til å høres ut som om det er verste sorten av dyremisshandling at bikkja går noen timer uten vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener - har sett mye av det samme på min belger hvis hun er kjempetørst. Når hun får vann jevnlig skjer ikke dette. Ace hadde ikke vann i buret når hun var valp, det vil si frem til hun var husren. Etter det har mine hunder tilgang på vann alle steder unntatt når vi kjører bil. Jeg vet om mye verre ting folk gjør med hundene sine enn å begrense vanninntaket på natten, liksom..

Min er ekstrem. Aldri sett en hund som sikler og griser så mye, og jeg har møtt alt fra miniatyrer til mastiff.

Han trenger ikke være kjempetørst engang for å sikle.. Holder med en liten slurk, så drar han med seg vann over hele stua. :) Og vi må tørke, slik at parketten ikke sveller. utrolig slitsom vist man skal gjøre dette i 15 år. Derfor står skåla på badet(dusjen). Enkelt og greit ;) Det er ikke snakk om dråper, men store dammer med vann for å nesten ikke overdrive :)

Skjønner ikke hvorfor folk blir så opprørt pga vann om natta. Jeg har faktisk hatt vannskål på rommet et par ganger pga kattungene, og han har aldri rørt vannet. Det gjorde han heller ikke som valp..

Derfor ser jeg ingen vits i å ha vann på rommet. Hadde han vært ihjeltørst om morningen hadde jeg gjort noe med det.

Det finnes værre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener - har sett mye av det samme på min belger hvis hun er kjempetørst.

Men nå er det ikke alle hunder som er helt like, selv individer innenfor samme rase kan være ganske forskjellige :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...da er jeg vel det du vil kalle en dyremishandler, siden bikkjene her i huset ikke har tilgang på vann om natten. Om natten sover vi nemlig. Det siste jeg gjør før vi tar kvelden er forresten å gi dagens matrasjon bløtt opp i en god del vann, så dehydrerte blir de ikke.

Signerer.

Sasha drikker aldri om morningene heller, så jeg tror ikke hun er særlig tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så flott at alle vet hva som er aller aller best for SIN hund... jeg regner med dere da også har SPURT hundene hva DE mener om saken ?

Forresten: ALLTID tilgang på rent vann uten unntak, mener du? Lurer på hva slags god løsning du har i bil som gjør at vannskålen ikke søler mens man kjører... Mine hunder har ikke vann i bilen, de får tilgang på vann under stopp og får benytte seg av sjansen da - det er visst galt det også da når man skal kjøre langt?

Det finnes da fine skåler som står med vann uten å søle når man kjører... Har aldri vært et problem i mine biler og med mine hunder.

Og til de som mener en hund ALLTID skal ha tilgang på vann, hva når dere går en tur? Tilbyr dere hunden vann gjennom hele turen? Konstant? Og hva med i bilen? Når dere er på besøk hos noen? osvosv?

Klart dere gjør, noe annet må jo være grusomt, tenk om hunden blir kjempetørst to minutter etter at dere begynte på turen. :)

Om det er varmt og jeg går tur det der ikke er tilgang til naturlig vann, tar jeg alltid med vannflaske - og den er faktisk alltid tom når vi er ferdig med turen. Også når vi sykler er vann veldig viktig - jevnlig stopp med vanningspause legger jeg alltid inn på sykkelturene våre. I bilen har jeg "sølefri" skål som står med vann tilgjengelig for hunden. Jeg har OGSÅ med vann til dyret når vi er på besøk hos noen - hvorfor i all verden skulle jeg ikke det ? SYnes ikke du det er veldig deilig å få drikke når du er tørst ?

Jeg har forøvrig observert at alle mine hunder har tatt seg en liten drikke-runde om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så flott at alle vet hva som er aller aller best for SIN hund... jeg regner med dere da også har SPURT hundene hva DE mener om saken ?

På tur og på besøk får de alltid tilbud om vann - men ikke om natten. Ikke umulig at hundene mine hadde drukket om natten om de hadde hatt tilbudet, men det har de ikke - sorry, borry - jeg synes ikke synd på dem for det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så flott at alle vet hva som er aller aller best for SIN hund... jeg regner med dere da også har SPURT hundene hva DE mener om saken ?

Men i jøsse navn hva har du røyka da... du spør hunden din å får svar å du tenker jeg.. O àllvitende..

Bedre du tar deg litt jule gløgg nå å aksepterer at selv hunder sover om natten ... å om noen velger å la de få ha tilgang til vann eller ikke får vel bli helt opp til hva man synes selv..

Her er det å ligge i bur om natten å uten tilgang til vann.. ikke er han dehydrert om morningen eller... merkelig kanskje ... :rolleyes: så trådstarter kan bare gjøre som det passer for seg å sin hund.... sånne ting er det ikke noe fasit svar på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er varmt og jeg går tur det der ikke er tilgang til naturlig vann, tar jeg alltid med vannflaske - og den er faktisk alltid tom når vi er ferdig med turen. Også når vi sykler er vann veldig viktig - jevnlig stopp med vanningspause legger jeg alltid inn på sykkelturene våre. I bilen har jeg "sølefri" skål som står med vann tilgjengelig for hunden. Jeg har OGSÅ med vann til dyret når vi er på besøk hos noen - hvorfor i all verden skulle jeg ikke det ? SYnes ikke du det er veldig deilig å få drikke når du er tørst ?

Og når det ikke er varmt da? Blir hundene dine kun tørste når det er varmt?

Jeg har da også med vann på lange turer i varmen, men jeg tenkte på ALLE turer man går jeg da.

Jeg syns det er deilig å drikke når jeg er tørst ja, men jeg går ofte uten å ha mulighet til det(f.eks på jobb), og jeg lider ingen nød.

Samt, jeg VET at mine hunder ikke blir noe særlig tørst på natta, så hvorfor skulle de ha tilgang på vann da? De behøver ikke tilgang på noe de ikke vil ha, gjør de vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uvane å drikke når man er tørst? :)

Hunder dør ikke av å ikke ha tilgang på vann, MEN de skal jo bestemme selv når de skal drikke. DERE skal jo for "@#=^*! ikke bestemme når hunden skal drikke og ikke. :)

Å ikke ha tilgang på vann (når det faktisk er veldig lett å sette inn en vannskål) er teit synes jeg...

Selfølgelig er det VI som skal bestemme når hunden skal drikke... er man herre så er man herre.. det er bare du som har misforståt poenget med dette... skjønner ikke at det skal være så vanskelig å bare akseptere at vi holder dyr forskjellig... å hva DU synes er teit er jo helt irellevant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at de som bestemmer at bikkja ikke trenger vann om natta er de samme som også putter dyret i bur...

Hunden min har ikke vann om natta. Og den har hvertfall IKKE bur!

Han sover igjennom hele natta. Hvordan jeg vet han sover hele tiden? Jo fordi jeg våkner av den minste lyd.. Og han sover i sengen min når sambo drar på jobb. Så hvorfor skal jeg da ha en skål med vann stående? :)

Han får også vann når vi er lenge bort på besøk. Har med vann i bilen på varme dager.

Men har ikke med når vi går tur i skogen feks. Kan ikke gå å drasse rundt på ei vannflaske døgnet rundt.. Det gjør jo ikke vi mennesker heller.

Tror ikke de tørker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...