Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten


bulldogmamma

Recommended Posts

Jeg har heller aldri vannflaske med til bikkjene når vi er i skogen. Det er flust av bekker og vann der vi går så er de tørste så fikser de opp selv.

På langtur i bilen har jeg heller ikke vann stående i buret - men selvsagt har vi ofte tisse- og drikkepauser underveis. Faktisk er det som regel slik at han ikke vil ha - uansett hvor lenge vi er parkert og pauser oss. Jeg kan ikke likegodt tvinge bikkja til å drikke heller.

De sover inne på vårt soverom for det meste og de ligger stort sett i koma hele natta. Når de kommer ut derfra om morningen så er det sjelden de farer bort til vannskåla for å drikke. De drikker egentlig ganske lite synes jeg - det er helst rett etter måltidene. Ellers står skåla urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar
Men i jøsse navn hva har du røyka da... du spør hunden din å får svar å du tenker jeg.. O àllvitende..

Bedre du tar deg litt jule gløgg nå å aksepterer at selv hunder sover om natten ... å om noen velger å la de få ha tilgang til vann eller ikke får vel bli helt opp til hva man synes selv..

Her er det å ligge i bur om natten å uten tilgang til vann.. ikke er han dehydrert om morningen eller... merkelig kanskje ... :rolleyes: så trådstarter kan bare gjøre som det passer for seg å sin hund.... sånne ting er det ikke noe fasit svar på...

:) enig at det er litt vel hysterisk å tro at en hund ikke klarer seg noen timer i løpet av natten uten vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i jøsse navn hva har du røyka da... du spør hunden din å får svar å du tenker jeg.. O àllvitende..

Bedre du tar deg litt jule gløgg nå å aksepterer at selv hunder sover om natten ... å om noen velger å la de få ha tilgang til vann eller ikke får vel bli helt opp til hva man synes selv..

Her er det å ligge i bur om natten å uten tilgang til vann.. ikke er han dehydrert om morningen eller... merkelig kanskje ... :rolleyes: så trådstarter kan bare gjøre som det passer for seg å sin hund.... sånne ting er det ikke noe fasit svar på...

Dette er en diskusjon om vann til hunder. Det er bare dumt å komme med slikt som "hva har du røyka," eller "O alltvitende." Hun skriver jo selv at hun VET at noen ganger tar hundene seg en tur, for å drikke vann om natten.

Det slår meg at de som bestemmer at bikkja ikke trenger vann om natta er de samme som også putter dyret i bur...

Oscar sover i bur hver natt, men han har skål i buret. Han søler ikke, men drikker heller ikke ofte av den.

Vi har 3 skåler i huset. En på mitt soverom, for der sover Aysha, en i Oscars bur og en i gangen. Den i gangen er en svær greie, men den blir allikevel drukket opp. På tur har jeg alltid med meg vannflaske. Den er som regel tom etter tur. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe problem for noen å bare ha en vannskål stående, så hunden har sjansen til å drikke. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe problem for noen å bare ha en vannskål stående, så hunden har sjansen til å drikke. :closedeyes:

Nettopp derfor så skjønner jeg heller ikke hvorfor det er noe problem for enkelte at hunden ligger i bur uten vann om natten eller...

Det viser vel stor sett bare alders nivå eller intelektuelle nivået enkelte befinner seg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, oj, oj.. for en stemning her - også er vi allerede igang med navnkalling og anklager om dyremishandling..

Merk - kommentarene om dyremishandling er det de som IKKE har vann fremme til sine hunder 24/7 - som beskylder oss andre for å hevde slikt..

Jo, selvsagt har det vært en Petter Smart som har konstruert vannskåler som kan brukes i bil/båt etc.

Men nei, 100% tilgang på vann er det neppe NOEN som har, f.eks. på tur. Men da er vi igjen tilbake til å nekte hundene ting en ganske stor del av døgnet ("bare på natten" tilsvarer ca 1/3 del av døgnet).

Royal Canin sier: "Dette tapet av vann må erstattes regelmessig igjennom hele døgnet."

Troll Hundefôr sier: "Påse at hunden alltid har tilgang til friskt vann !"

Kobuk sier: "Til slutt vil vi minne om behovet for å gi hunden tilgang til friskt vann. Væskebalansen er like viktig som fôret."

Dyrlegenett sier: "Hunden skal hver dag ha en fullstendig og vel sammensatt diett og alltid ha tilgang til ferskt vann."

Og flere referanser gadd jeg helt enkelt ikke å lete etter..

Jeg trodde at setningen "Hunder skal alltid ha tilgang til vann" var noe som alle hadde fått innprentet av sine oppdrettere, foreldre eller andre man kan ha fått/kjøpt hund av, men tydeligvis ikke.

Det virker dessverre slik at endel tror at bare fordi vi sover på natten (det virker jo bare som et sekund, liksom) - så gjør hundene våre det også. Og den tiden også oppfattes som et "svisj" for dem, ergo spiller det jo ingen rolle om de har tilgang på vann eller ligger i bur, osv. "De sover jo likevel" - er det samme argument for burbruk og nekte tilgang til vann, uten egentlig noen sammenligning forøvrig.

Kan ikke se noen her som er "hysteriske" for dette, og som det sies her "man overlever jo". DET gjør man kun ved å få mat annenhver dag (eller et par ganger i uka') også - hvis vi nå MÅ sammenligne våre hunder med villtlevende dyr i Afrika...

Men det å nekte/forhindre noen, enten der er dyr eller mennesker, å få drikke er vel egentlig ikke spesielt hyggelig - hvis man tenker over det?

Ja, mine hunder har tilgang på vann hjemme hele tiden, døgnet rundt, fra de er ca 3 uker gamle til de dør av alderdom (eller annet). Vannskålen på kjøkkenet som blir fylt opp med nytt og friskt vann ca 3 ganger i døgnet, og den litt mindre som står på soverommet tømmes som regel i løpet av dagen.

Jeg kan ikke skjønne at det er noe stort problem å la hunden få ha den bittelille "rettigheten" (tilgang til vann) i sitt eget hjem..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det er noe stort problem å la hunden få ha den bittelille "rettigheten" (tilgang til vann) i sitt eget hjem..

Susanne

Du virker like ensporet du som en del andre... om forprodusenter å dyrleger sier "alltid" tilgang til vann... tror du virkelig at da er det 100% sikkert at de mener døgnet rundt...

Ser ingen grunn til at jeg skal ha vann stående i buret om natten ... når han våkner så er det rett ut å gjøre fra seg... vann tar han ikke før lenger på formidagen...

Å synes virkelig folk skal få bestemme dette selv uten å bli samenlignet med både det ene å det andre...

Er akkurat det samme med bur diskuson å.. noen tar aldri hintet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min skal i noen dager framover være en 'testkanin'.

Han skal få vann på soverommet.

Så får vi se om han drikker eller sover :) Han hadde vann som liten men han drakk aldri.. lekte seg heller med lekene sine eller herjet med oss når han var våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugsy, det er vel ingen her som nekter deg å bestemme dette selv? Men hvis man ikke klarer å akseptere at folk har delte meninger om forskjellige temaer, så burde man kanskje ikke være inne på en diskusjonsgruppe?

Og nei, dessverre viser verden sånn forøvrig at det er ikke alltid så bra å la alle bare "bestemme selv" - derfor har vi lover, regler og retningslinjer for det meste.

Andre ting får man greie på av å høre på folk som har erfaring, kunnskaper eller bare meninger om temaet. Og når man har hørt for- og imot-argumentene kan man kanskje ta et reelt valg selv. Hva man så velger å gjøre er selvsagt helt opp til DEG selv.

Og du, det er sjelden noen god idè å bruke tåpelige kallenavn og beskyldninger mot sine motdebattanter - "smal i hodet" og "du må være et av de tåpeligste mennesker på dette forumet" ...? Regner med at du ikke kjenner Siri, og kan derfor neppe uttale deg noe særlig om hvor "tåplig" hun er eller ikke..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at hunder skal ha tilgang på vann når de er et sted over lengre tid.

Har ingen aning hva det fysisk gjør med hunden å ikke ha tilgang til vann om natta, men det er jo så enkelt å ha tilbudet der bare sånn "just in case".

Hunder drikker jo ikke vann FØR de legger seg fordi de kanskje kan bli tørste iløpet av natta.. De planlegger jo ikke slik! :) Så jeg synes det er litt rart at folk "tilbyr" hundene vann før de legger seg.

Selv om jeg synes det er rart at folk ikke gidder å ha vann framme til hundene sine, kjenner jeg at jeg ikke blir så veldig bekymra eller hisser meg opp når det kommer til voksne hunder.

Men VALPER!!

Å bruke det som en metode for å gjøre dem husrene høres helt bakmål ut. Da tar man jo vekk noe man innrømmer at de kommer til å ha drukket hvis det hadde stått framme!!

En så liten kropp trenger jo jevnlig påskudd av det meste ville jeg tro. Den trenger å spise mange ganger dagen, ikke lik voksne hunder som fint greier seg med 1 gang. Og jeg synes det er naturlig å tro at de trenger å drikker i mindre mengder, men oftere enn voksne hunder også.

Hvordan ser dere at valpen ikke har blitt dehydrert? Tror dere at når man er dehydrert vil man kaste seg over vannskåla neste gang man ser den? - Jeg trodde ikke det var sånn. Vet selv at når jeg er en smule dehydrert, og dermed får hodepine, at jeg ikke nødvendigvis er supertørst lenger, ingen kan se på meg at jeg er dehydrert iallefall. Men jeg er ikke veterinær og hakke peiling på dette, så fint om noen andre svarer på hvordan de vet at når de tar fra valper vann de egentlig hadde ønsket å drikke i løpet av natten så er de ikke tildels dehydrert senere?

Valper tisser seg ut. Det tar tid å få de husrene.

Ikke ta fra dem vann de vil drikke fordi DU ikke gidder å tørke piss den tiden det tar å få dem husrene på vanlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder drikker jo ikke vann FØR de legger seg fordi de kanskje kan bli tørste iløpet av natta.. De planlegger jo ikke slik! :) Så jeg synes det er litt rart at folk "tilbyr" hundene vann før de legger seg.

Mine hunder "drikker" vann før de legger seg. Fôrer alltid oppbløtt, og det gjør jeg før vi tar kvelden. Det er jeg som står for planleggingen, jeg legger ikke den slags over på hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har ALLTID vann tilgjengelig når han er uten tilsyn... Hundens drikkevaner varierer, så det er vel ikke like lett å si NÅR hunden er tørst i dag.

Om natten sover han på soverommet med meg, og der har han ikke vannskål. Men om han er tørst, klarer han fint å få meg til å skjønne det, og døren blir åpnet så han kan gå å drikke.

Ligger han i bilen (ikke under kjøring), er alene hjemme osv har han tilgang på vann 24/7.

Om man har en hund man VET drikker om natta, synes jeg kanskje det er litt i overkant å fjerne vannet. Hunden blir mest sannsynlig husrein før eller siden uansett, og jeg ville heller foretrukket siden enn å ta vekk vannet om natta når jeg vet at hunden ofte drikker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine drikker faktisk mer vann om natta enn om dagen, i hvert fall når jeg er på jobb.

Om det er så innmari viktig å unngå "uhell" på natta med valpen - la den ligge i senga di. Min erfaring er at den da ligger der til du står opp - eller litt lenger.

Friskt vann hele døgnet, og bur er for bil.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg for et temperament enkelte har da.... Greit at folk har forskjellige meninger (noe annet hadde vært kjedelig), men ufine kommentarer og kallenavn er fryktelig umodent og unødvendig. Man mister jo bare ansikt selv når man slenger med kjeften uten å egentlig si noe vettugt :rolleyes:

Uansett; mine har tilgang til vann om natten, både valpen og den voksne herremannen. Hvorfor? Tja, jeg synes de skal få ha tilbuden (for nei, vi kan ikke bestemme når hunden er tørst, uansett hvor mye vi vil kontrollere alt de gjør). For det andre vet jeg at eldstemann drikker en del om natten.

Men klart, hvis dere sier han ikke trenger det, kan jeg jo bare ta det vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mine hunder har ikke tilgang på vann om natta, hverken sommerstid eller vinterstid. (Ikke ligger de i bur heller, Siri). De har ikke tilgang på vann i bilen under kjøring heller. Jeg føler meg ikke som en dårligere eller bedre hundeeier for det. Valpene ligger i senga de første ukene, der får de heller ikke vann, pussig nok.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor så skjønner jeg heller ikke hvorfor det er noe problem for enkelte at hunden ligger i bur uten vann om natten eller.... Det viser vel stor sett bare alders nivå eller intelektuelle nivået enkelte befinner seg på

Jeg vil tro du kanskje vil skjønne dette bedre når du blir eldre...

Du virker like ensporet du som en del andre... om forprodusenter å dyrleger sier "alltid" tilgang til vann... tror du virkelig at da er det 100% sikkert at de mener døgnet rundt...

Jeg vet ikke hva du legger i uttrykket "alltid", men jeg synes døgnet rundt også er et ganske likt uttrykk...

Om det er så innmari viktig å unngå "uhell" på natta med valpen - la den ligge i senga di. Min erfaring er at den da ligger der til du står opp - eller litt lenger.

Friskt vann hele døgnet, og bur er for bil.

Kort og godt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare trådstarter, hundene TRENGER ikke vann på natten.. Men er jo likavel ingen grunn til å ikke ha vann der..

Min ene hund har vannskåla fremme om natten, fordi hun er en vandrer.. Og dessuten sover hun i stuen, og der står vannet uansett.. Hun sover ikke hele natten, tusler litt rundt om, drikker litt, spiser litt (jah, hun får mat om natta, sikkert noen som skal skrike ut her nå også om hvor ille det er)..

Den andre hunden min drikker omtrent ikke noe, og dessuten sover hun hele natten igjennom.. Hun er sånn som kan gå en hel dag uten å drikke (får jo V&H, så får jo selvsagt i seg vann), og kanskje neste dag kan hun drikke en stor gang iløpet av dagen.. Gjerne i et helt minutt av gangen..

Så jah, ser ikke noe grunn til å ha vann fremme til en hund som uansett ikke drikker..

Vannskålene her i huset blir så og si aldri tomme heller, trodde ikke hunder drakk så mye jeg.. Folk som skriver her at vannskåla kan bli tomme opptil 3 ganger i løpet av en dag.. Men kommer jo selvsagt an på størrelsen på skåla da.. Vi har 2 skåler, en liten og en vanlig størrelse.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker like ensporet du som en del andre... om forprodusenter å dyrleger sier "alltid" tilgang til vann... tror du virkelig at da er det 100% sikkert at de mener døgnet rundt...

Ser ingen grunn til at jeg skal ha vann stående i buret om natten ... når han våkner så er det rett ut å gjøre fra seg... vann tar han ikke før lenger på formidagen...

Å synes virkelig folk skal få bestemme dette selv uten å bli samenlignet med både det ene å det andre...

Er akkurat det samme med bur diskuson å.. noen tar aldri hintet ...

Vel, jeg vil si at ordet "alltid" betyr rett og slett ALLTID til en hver tid, hver eneste dag og natt. Og hvordan vet du egentlig om hunden din ikke drikker etter den har vært ute?

Når du kaller de du debatterer mot "smale i hodet," og andre helt idiotiske, unødvendige ting. Slik som du kalte Siri. Har du ikke veldig mye å si om sammenligning, eller hva?

Hvilket hint? At du alltid vet når hunden din kommer til å ha lyst på vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... jeg anser meg selv som rimelig voksen jeg - og har vel antakelig en del flere år på baken enn en deg :). Det er DERFOR jeg også har erfart at hunder skal ha vann tilgjengelig ALLTID !

Jeg mener strengt talt ikke en hund lider noen nød om den ikke har tilgang på vann om natten. Ingen av mine hunder - verken valper er eller voksne - har pleid å ha vann tilgjengelig på nattestid, uten at det sliter på min samvittighet av den grunn. Friskt vann er det nok av hele resten av døgnet, og jeg gir dem fôr med høyt væskeinnhold før leggetid, synes det holder.

Om folk har vann stående fremme, så vær så god, det er da ikke noe galt i det. Men jeg velger bort vannsølet når jeg sover, for da er det nemlig natt og ikke vandretid med innlagte vannpauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at en diskusjon om vann om natta skal bli fire sider lang på så kort tid.. Det er kanskje greit å få ut julestresset her? :)

Det slår meg at de som bestemmer at bikkja ikke trenger vann om natta er de samme som også putter dyret i bur...

Nei, mine hunder sover ikke i bur, men vi har ikke vann på soverommet allikevel ;)

Jeg ser ikke helt behovet for tilgang til vann om natta. Blir de tørste, så regner jeg med at de vekker meg - og det har til nå ikke skjedd. Ikke drikker de spesielt mye når vi går ut fra soverommet heller, så jeg antar de ikke har lidd noen nød. Jeg er stort sett oppe 2 ganger hver natt (ikke spør hvorfor, jeg bare våkner da, og det er helt klart ikke for å drikke noe - snarere tvert i mot), og jammen lar de ikke være å drikke da og, selv om de tusler etter meg trøtte og halvsovende. Da ser jeg ikke helt at det er noe behov for vannkopp på soverommet, når de faktisk ikke er tørste om natta eller om morran.

- Men klart, jeg bor i kjellerleilighet, og det er aldri varmt der, selv ikke på sommeren. Hadde jeg hatt soverom som ble oppvarmet om sommeren f.eks, hadde jeg tilbydt de vann om nettene, men jeg ser ikke helt at de skal rekke å bli dehydrerte iløpet av en natt hvor det meste vi har av aktivitet er å flytte seg 2 meter.

MariaN - det er en belgerting det der, å ta en munnfull vann og bare gå uten å lukke munn eller svelge ;) Av de 4 belgerene jeg har hatt, er det bare vesla her som ikke har sølt vann utover hele gulvet når hun har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...