Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hunder


miss mini blue dior

Recommended Posts

Har også støtt på flere som "skylder" på stoffskifte problemet pga matglad hunder. Selv om noen faktisk har diagnosen, så tror jeg mange bruker slik som unnskylding. Spesielt hunder med kort pels bør være tynne. Som feks. min rase. Det er ikke noe pent med den hengevomma og rasen blir forvandlet til en helt annen rase av noe slag.. :lol: Det skal ikke mange kiloene til faktisk.

Er man aktiv med hunden og lar de løpe og trene, gi dem hundemat i rette mengder og ikke masse ulik menneske mat, så tror jeg at det ikke er det store problemet å holde de tynne. Har man en labrador eller rottweiler, så vet man at de har lett for å bli tykke, så da tar man ekstra hensyn til det.

Men fedme er noe mennekser også plages med i disse tider. Og det videreføres til hunden. Man er i for lite aktivitet.

Fantes det mange feite hunder i gamledager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar
Har også støtt på flere som "skylder" på stoffskifte problemet pga matglad hunder. Selv om noen faktisk har diagnosen, så tror jeg mange bruker slik som unnskylding. Spesielt hunder med kort pels bør være tynne. Som feks. min rase. Det er ikke noe pent med den hengevomma og rasen blir forvandlet til en helt annen rase av noe slag.. :lol: Det skal ikke mange kiloene til faktisk.

Er man aktiv med hunden og lar de løpe og trene, gi dem hundemat i rette mengder og ikke masse ulik menneske mat, så tror jeg at det ikke er det store problemet å holde de tynne. Har man en labrador eller rottweiler, så vet man at de har lett for å bli tykke, så da tar man ekstra hensyn til det.

Men fedme er noe mennekser også plages med i disse tider. Og det videreføres til hunden. Man er i for lite aktivitet.

Fantes det mange feite hunder i gamledager?

nei var nok ikke mange feite hunder i gammledager, min oldemor hadde hund når hu var mindre og de foret hunden kun på matrester, og den gangen kunne de ikke fråtse i seg allverden.

og hunden var som regel alltid ute. :rolleyes:

godt at foret er bedre nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man velger selv og spise og være lite i bevegelse. det er lat skap.

har man stor beinbygging trenger man ikke veie over 100kg for det.

eller stoffskifteploblemer, deprimerte.. .

alt kan gjøres noe med. spise sunt og trene

eller er det feil??

kroppen er ikke lagd for og bære all verden..

vekten er noe du styrer ikke kurerer...

Edit: Glem det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Fantes det mange feite hunder i gamledager?

Ja visst pokker fanns det mange feite hunder i "gamle dager". Bortsett fra fuglehunder og et meget lite antall forstyrrede personer som drev med noe de kalte hundesport var de flest hunder gårdshunder og familiehunder uten noen annen funksjon enn det og med en vekt som indikerte et relativt behagelig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man velger selv og spise og være lite i bevegelse. det er lat skap.

har man stor beinbygging trenger man ikke veie over 100kg for det.

eller stoffskifteploblemer, deprimerte.. .

alt kan gjøres noe med. spise sunt og trene

eller er det feil??

kroppen er ikke lagd for og bære all verden..

vekten er noe du styrer ikke kurerer...

jeg hadde bestemt meg for å ignorere denne tråden her, MEN DU FÅR MEG SÅ SYKT FORBANNA at jeg klarer ikke å ikke svare deg.

ER HELT sikkert det du vil oppnå, ( må passe på hva jeg sier så jeg ikke bedriver personangrep på deg her nå) for det jeg egentlig mener om DEG, egner seg faktisk ikke på trykk... MEN hvem VET hva som hadde skjedd om jeg hadde møtt deg på gata, jeg hadde nok gått ut av mitt gode skinn og pussa bikkkja på deg eller noe :lol: ( og om du ikke skjønner IRONI, så var det det!)

Bare at du kan skrive det jeg har hevet ut i stor skrift, beviser bare at hjernecellene dine ikke er mellom øra vertfall..

kanskje du har drept de?

Eller... kanskje du er en som ikke har noen form for utdanning, eller sto sist i køen da de delte ut sosial intelegens, ikke vet jeg, men du burde passe deg litt med hva du skriver her inne, for du har bare skrevet dritt i alle innleggene dine siden du kom inn her...

og ikke begynn å snakk om at du bare skal ha en debatt..

debatten din startet med overvektige HUNDER, og du klarte å vinkle det inn på OVERVEKT PÅ MENNESKER! SYKT!

er du lege du eller?

Du som nevner BMI ( noe som forøvrig ikke er en god måte å måle vekt på, av den enkle grunn at BMI IKKEtar hennsyn til værken MUSKELMASSE, eller BENBYGNING, så det med BMI kan du stappe en viss plass.

Ta å les mer om emnet, og ta deg ett kurs i folkeskikk før du svarer meg!

Jeg er vel ikke det som er over 100 kg, men er vel ikke så kjempe mange kg unna, og jeg er på diett hele tiden, og er ute med bikkjene mine flere timer om dagen og mosjonerer i skogen, i tillegg til å trene ved siden av, men går jeg ned? nei

SÅ HOLD KJEFT om at vekta er noe man kan kontrollere, FØR du vet hvordan det er å IKKE kunne kontrollere den,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde bestemt meg for å ignorere denne tråden her, MEN DU FÅR MEG SÅ SYKT FORBANNA at jeg klarer ikke å ikke svare deg.

ER HELT sikkert det du vil oppnå, ( må passe på hva jeg sier så jeg ikke bedriver personangrep på deg her nå) for det jeg egentlig mener om DEG, egner seg faktisk ikke på trykk... MEN hvem VET hva som hadde skjedd om jeg hadde møtt deg på gata, jeg hadde nok gått ut av mitt gode skinn og pussa bikkkja på deg eller noe :lol: ( og om du ikke skjønner IRONI, så var det det!)

Bare at du kan skrive det jeg har hevet ut i stor skrift, beviser bare at hjernecellene dine ikke er mellom øra vertfall..

kanskje du har drept de?

Eller... kanskje du er en som ikke har noen form for utdanning, eller sto sist i køen da de delte ut sosial intelegens, ikke vet jeg, men du burde passe deg litt med hva du skriver her inne, for du har bare skrevet dritt i alle innleggene dine siden du kom inn her...

og ikke begynn å snakk om at du bare skal ha en debatt..

debatten din startet med overvektige HUNDER, og du klarte å vinkle det inn på OVERVEKT PÅ MENNESKER! SYKT!

er du lege du eller?

Du som nevner BMI ( noe som forøvrig ikke er en god måte å måle vekt på, av den enkle grunn at BMI IKKEtar hennsyn til værken MUSKELMASSE, eller BENBYGNING, så det med BMI kan du stappe en viss plass.

Ta å les mer om emnet, og ta deg ett kurs i folkeskikk før du svarer meg!

Jeg er vel ikke det som er over 100 kg, men er vel ikke så kjempe mange kg unna, og jeg er på diett hele tiden, og er ute med bikkjene mine flere timer om dagen og mosjonerer i skogen, i tillegg til å trene ved siden av, men går jeg ned? nei

SÅ HOLD KJEFT om at vekta er noe man kan kontrollere, FØR du vet hvordan det er å IKKE kunne kontrollere den,

...Amen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er hunder med flere kilo for mye. 5 kilo og oppover tenker jeg.

Men det kommer mye ann på størrelsen til hunden, alder og hvert enkelt tilfele. :lol:

Jeg vil si grensa for overvekt går MYE før 5 kg. for mye for en liten hund. Hadde mine hunder hatt 5 kg. for mye er det 30-40% mer enn de skulle veid. For en liten hund på under 10 kg. er 1-2 kg. mye overvekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg har lyst til å oidrhtgopiserhjtgiopjhøsoj akkurat nå!

Jeg har faktisk en spiseforstyrrelse som gjør at jeg er overvektig, og den kommer fra depresjon.

Ja, jeg går i terapi, intensiv terapi, til og med, men det er ikke noe som går over ved "bare" å spise riktig og trene!

Jeg sier meg enig med Therese i at du er et j*vla troll, jeg eier null respekt for deg som person, og hvis du hadde sagt det der til meg ansikt til ansikt veit jeg ikke hva jeg hadde gjort. Det er faktisk utrolig sårende, selv om du ikke sa det til meg som person. Du er rett og slett bare en uvitende idiot i mine øyne.

Bra du tar tak i ploblemene, spiseforrstyrelser er også noe man kan bli kvitt, alt sitter i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man velger selv og spise og være lite i bevegelse. det er lat skap.

har man stor beinbygging trenger man ikke veie over 100kg for det.

eller stoffskifteploblemer, deprimerte.. .

alt kan gjøres noe med. spise sunt og trene

eller er det feil??

kroppen er ikke lagd for og bære all verden..

vekten er noe du styrer ikke kurerer...

Vitner om rimelig mangel på sosiale antenner når man skriver sånt.

Jeg har selv ikke problemer med vekta, før jeg fikk barn hadde jeg heller motsatt problem.

Men å tro at alle kan styre vekta si som de vil og at alle overvektige kun er late og for glade i å spise, da aner du ikke hva du snakker om.

Angående overvektige hunder så har jeg vondt for å tro at noen skulle synes det er bra eller sundt? Selv vil jeg ha hundene mine slankest mulig,men uten å være for tynne heller. Skal greit kunne kjenne ribben og hofteben, men uten at de stikker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitner om rimelig mangel på sosiale antenner når man skriver sånt.

Jeg har selv ikke problemer med vekta, før jeg fikk barn hadde jeg heller motsatt problem.

Men å tro at alle kan styre vekta si som de vil og at alle overvektige kun er late og for glade i å spise, da aner du ikke hva du snakker om.

Angående overvektige hunder så har jeg vondt for å tro at noen skulle synes det er bra eller sundt? Selv vil jeg ha hundene mine slankest mulig,men uten å være for tynne heller. Skal greit kunne kjenne ribben og hofteben, men uten at de stikker ut.

er ikke værre at hunder er overvektige, like ille på mennesker.

som oftes skyldes det latskap, dermed legger man på seg. :rolleyes:

hva skyldes overvekt?

for og sette det litt på spissen, narkomane sier det er en sykdom. er det det? eller tok de selv valget med og sette skuddet?

går man på rehb overlengre tid blir man også kvitt "sykdomen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle inleggene her Bare begynnelsen.

Vill bare komme med et lite innspill.

For det første det med mennesker og overvekt, kan være flere grunner til, som også nevnt men også medisiner. Noen går på van dannende medisiner som gjør at man minster helt fasongen og eser litt utover. Men tar en ikke de medisinene så kan man bli alvorlig syk. Så da har man ikke noe valg.

Så til overvektig hund.

Det innspillet om at det var flott med overvektige hunder og det betyr at man har en eier som er glad i en. Og man får bedre samvittiget fordi hunden ikke orker å gå så mye. Så da slepper en å aktivisere den så mye. Hvorfor ha hund. Noe så egoistisk. La hunden være overvektig for da får en selv god samvittiget. Jeg ville hatt dårlig samvittiget. Jeg sier det er dyremisshandling, å la dyret bli så feit at den ikke orker å gå så mye.

Vil gjerne fortelle om en person som for en tid siden tok kontakt med meg. Hun hadde en labrador valp på 6 måneder. Vi skulle møtes og jeg tok med meg yngste hunden min på 2 år. Tenkte de kunne få leke litt. Men fikk sjokk da jeg så labradoren. Den var så feit at den ikke maktet å leke. Var redd den skulle få hjertantakk. 6 måner og ingen valpefakter. For tung til å hoppe rundt. Tenk på knoklene som er i vekst.

Dama ga den store stykker med kaker. (Kake er ikke hundemat)

Nå er hunden død. Den ble 7 måneder gammel. Den fikk et stort kakestykke og en fjelltur. Da de kom hjem falt den sammen. Hva som tok knekken på den, om det var fjellturen eller kaken, eller en kombinasjon av begge deler, er urå å si.

Men klart dette var et ekstremt tilfelle.

litt lubben er ok. Men vesentlig overvekt gjør hundene mottakelig for de samme overvekts probemene som vi kan få, som sukkersyke og hjerte og karsykdommer. Jeg synes en overvektig hund er et trist syn. Det vitner om at eier ikke aktiviserer den nok, og forer den feil. Det får en til å tenke på en eier som ikke tar ansvar for hundens ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innspillet om at det var flott med overvektige hunder og det betyr at man har en eier som er glad i en. Og man får bedre samvittiget fordi hunden ikke orker å gå så mye. Så da slepper en å aktivisere den så mye. Hvorfor ha hund. Noe så egoistisk. La hunden være overvektig for da får en selv god samvittiget. Jeg ville hatt dårlig samvittiget. Jeg sier det er dyremisshandling, å la dyret bli så feit at den ikke orker å gå så mye.

Hadde du lest alle innleggene så ville du sett at det innlegget der kun var ironi... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innspillet om at det var flott med overvektige hunder og det betyr at man har en eier som er glad i en. Og man får bedre samvittiget fordi hunden ikke orker å gå så mye. Så da slepper en å aktivisere den så mye. Hvorfor ha hund. Noe så egoistisk. La hunden være overvektig for da får en selv god samvittiget. Jeg ville hatt dårlig samvittiget. Jeg sier det er dyremisshandling, å la dyret bli så feit at den ikke orker å gå så mye.

Ho sa det var ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige hunder er lite pent, og det viser at eieren ikke gir hunden det den trenger og mater for mye. Og selvfølgelig kan det være skade og sykdom, men de fleste er nok skyld i det selv. Det er forskjell på en hund med 2-3 kg for mye, kontra en som har 10-20 kg overvekt!

Har sett maaange overvektige hunder, og jeg syns synd på dem allesammen (uansett hvilken grunn det måtte være). Det værste er at mange eiere ikke ser overvekten selv. <_< Ei jeg kjenner matet hunden med wienerbrød, kake og bolller når hun skulle være "snill". Uff det er fælt.

Er hjertens enig med deg, det er en misforstått snillisme. Man inbiller seg at man er snill når man gir hunden kakestykker og vinerbrød, men er alt annet enn snill.

Forøvrig har jeg en anelse liten ting jeg vil påpeke. Ser du skriver at det er forskjell på 2-3 kg. for mye og 10-20 kg for mye. Jo klart det. Men når vi snakker om hunder tror jeg nesten man må snakke om prosent av ideal vekten framfor konkrete tall. For 2-3 kg for mye på en Cihahuah... Huff klarer vist ikke å skrive navnet på rasen jeg tenkte på. Men uansett er ideal vekten på en hund rundt tre kg. så er 2-3 kg. det dobbelte av hva den burde veie. Mens 2-3 kilo for mye på en Sankt bærnhard vil en jo ikke merke en gang. Men det var nå bare flisespikkeri da. skjønner jo hva du mener. Og er helt enig.

Ho sa det var ironi.

¨

Ops beklager, sånn er det når en ikke leser hele tråden før en blander seg inn. Sorry.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullpreik. Mange, kanskje de langt fleste overvektige mennesker kan være disponert for overvekt f eks p g a stoffskiftesykdommer. Å hevde at de "kan takke seg selv" er direkte respektløst.

jeg fikk vite at kun ca 2% av de overvektige hadde stoffskiftesykdommer.. Så det på nyhetene for omlag et og et halvt år siden.. Så de fleste overvektige har vel seg selv å takke... Med mindre de har andre typer sykdommer som også krever medisin, sånn at de går opp i vekt..

Det med BMI er bare pisspreik i alle fall. :rolleyes: En helt feil måte å måle folk på.. Vekt har ikke så mye å si, så lenge man er fornøyd, spiller det ingen rolle om man har et par kilo for mye eller for lite..

Men egentlig er vel denne diskusjonen litt bak mål jah.. Men var litt morsomt med alle de som ikke skjønnte at Mari sitt første innlegg var ironi, jeg har skjelden sett klarere ironi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er flott med overvektige hunder?

Selv om den er bortskjemt lever den ikke nødvendigvis et godt liv, hva om all denne maten er ekstra snaks, goteri og div som er usunt for hunder? Ærlig talt, om du overforer hunden din for å minske problemadferd har du et problem du som EIER burde gjøre noe med, problemadferd skal trenes på, ikke fores vekk.

Hva har det å si om eier føler seg bedre? Det er hundens beste det burde fokuseres på, er det ikke?

Jeg vil heller si at en overvektig hund ikke blir tatt godt vare på, den får for mye mat og for lite mosjon. Det kan også være en sykdom( som stoffskifteproblemer..osv) Men dette kan som regel medisineres..

Ler så jeg griner... (unnskyld men!) Ser du ikke IRONIEN i denne postingen? Hvor "blind" kan man være... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk vite at kun ca 2% av de overvektige hadde stoffskiftesykdommer.. Så det på nyhetene for omlag et og et halvt år siden.. Så de fleste overvektige har vel seg selv å takke... Med mindre de har andre typer sykdommer som også krever medisin, sånn at de går opp i vekt..

Det med BMI er bare pisspreik i alle fall. :rolleyes: En helt feil måte å måle folk på.. Vekt har ikke så mye å si, så lenge man er fornøyd, spiller det ingen rolle om man har et par kilo for mye eller for lite..

Men egentlig er vel denne diskusjonen litt bak mål jah.. Men var litt morsomt med alle de som ikke skjønnte at Mari sitt første innlegg var ironi, jeg har skjelden sett klarere ironi ;)

Åsså er det det der med å tro alt man ser & hører på TV da...

Jeg gir meg over .. Folk er så respektløse at jeg blir kvalm !

Ja jeg er av di små tykke ... og JA jeg er nok litt lat ..

Men at vekten er selvforskyldt .. PISSPREIK ! P I S S P R E I K !

Og igrunn .. at folk er overvektig idag .. Det kommer MYE av sånt som dere driver med her..

Drittprat om folk som er overvektig ! Dere som snakker sånn har tydeligvis ikke peiling !

Men desverre er det jo blitt sånn i dagens samfunn .. at veier man over 100kg, har man færre venner, man spisre liksom mye mer enn noen på 50kg .. man orker ikke like mye som alle andre ..

Men det er SÅ feil !

Åssen i huleste tror dere det føles å være lita & tykk .. det å ikke kunne spise en is offentlig uten å bli nedglodd ??

Jeg sprekker av sinne ! :lol::lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså er det det der med å tro alt man ser & hører på TV da...

Jeg gir meg over .. Folk er så respektløse at jeg blir kvalm !

Ja jeg er av di små tykke ... og JA jeg er nok litt lat ..

Men at vekten er selvforskyldt .. PISSPREIK ! P I S S P R E I K !

Og igrunn .. at folk er overvektig idag .. Det kommer MYE av sånt som dere driver med her..

Drittprat om folk som er overvektig ! Dere som snakker sånn har tydeligvis ikke peiling !

Men desverre er det jo blitt sånn i dagens samfunn .. at veier man over 100kg, har man færre venner, man spisre liksom mye mer enn noen på 50kg .. man orker ikke like mye som alle andre ..

Men det er SÅ feil !

Åssen i huleste tror dere det føles å være lita & tykk .. det å ikke kunne spise en is offentlig uten å bli nedglodd ??

Jeg sprekker av sinne ! :lol::lol::D

its a hard life.. Når forskere står frem på nyhetene og sier det, så tror jeg på det ja.. Men kanskje jeg er dum.. Jeg ser ikke ned på overvektige folk fordiom.. Og føler meg ikke slem når jeg sier at de fleste som er overvektige faktisk er det fordi de spiser mer enn de beveger seg.. Det er faktisk sånn det er, beklagelig vis..

Om du er overvektig fordi du spiser for mye, eller fordi du har sykdom, eller en annen grunn aner jeg ikke, og bryr meg engentlig ikke heller..

Poenget er at jeg ikke ser ned på overvektige folk, ser ikke ned på noen folk, og var ikke det jeg mente med forje innlegg heller.. Min farfar er overvektig, og jeg ser ikke ned på han forde om, syns ikke det er ekkelt når han spiser sjokolade eller svineribbe.. Tror de færreste driver å glor på overvektige folk når dem spiser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk vite at kun ca 2% av de overvektige hadde stoffskiftesykdommer.. Så det på nyhetene for omlag et og et halvt år siden.. Så de fleste overvektige har vel seg selv å takke... Med mindre de har andre typer sykdommer som også krever medisin, sånn at de går opp i vekt..

Det er flust av grunner til at folk går opp i vekt, som ikke nødvendigvis har med stoffskifteproblemer eller medikamentbruk å gjøre. Med den kroppsfikseringa det er i dagens samfunn (og jeg hater meg sjøl for å høres ut som en lærer jeg hadde), så måles menneskeverd nesten i kilo, jo mindre jo bedre. Det gir utslag i sånt som spiseforstyrrelser, som ikke nødvendigvis betyr at de ser ut som levende skjeletter med skinn på nei. Jeg har ei venninne jeg, som er omtrent dobbelt så stor som meg, og hun spiser kanskje et helt måltid i uka. Så at det nødvendigvis er for mye mat og for lite mosjon, er feil - hvor mye mindre mat får f.eks hun spist?

Men egentlig er vel denne diskusjonen litt bak mål jah..

Den ble ihvertfall det når det ble dratt inn at folk kan skylde seg sjøl om de veier for mye..

For å ta litt om hund - jeg har aldri hatt problemer med overvekt med mine hunder, snarere tvert i mot, jeg har hatt en anorektiker (jada, jeg veit de ikke har noe bevisst forhold til kroppen sin og derfor slanker seg, men han kunne finne på å la være å spise 4-5 dager på rad), og en med skyhøy forbrenning. Mine nåværende hunder - og da særlig Dina - spiser det de får, samme hva det er, derfor blir det fort en kilo eller to for mye. Jeg syns ikke det er ille, og det er ikke noe jeg stresser med. Som med folk så får man se hva for slags inntak det er, hva for slags aktivitet hunden får, og hvordan er den generelle helsa. Men en hund som veier 25-26 kg, dør ikke av å veie 27-28 kg, det tør jeg faktisk å vedde på.

Men, jeg har sett ENORME hunder og, en labradorhanne f.eks på 52 kg, hvor eieren sa - litt fnisete - "Ja, han er en kraftig plugg". Sånt fyrer jeg meg opp over, det er en stor forskjell på "kraftig plugg" og 17-20 kg overvekt! Men folk gjør det jo ikke for å være slemme, de gjør det jo fordi de ikke veit bedre - de veit ikke at overvekt kan være veldig farlig, de vet ikke at de forkorter hundens liv, det er ikke engang alle som veit at hunder kan få sukkersyke, de tror bare at de er snille med den sultne hunden som alltid vil ha mat.

Og det er vel strengt tatt ingen som LIKER feite hunder, så hva er det å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flust av grunner til at folk går opp i vekt, som ikke nødvendigvis har med stoffskifteproblemer eller medikamentbruk å gjøre. Med den kroppsfikseringa det er i dagens samfunn (og jeg hater meg sjøl for å høres ut som en lærer jeg hadde), så måles menneskeverd nesten i kilo, jo mindre jo bedre. Det gir utslag i sånt som spiseforstyrrelser, som ikke nødvendigvis betyr at de ser ut som levende skjeletter med skinn på nei. Jeg har ei venninne jeg, som er omtrent dobbelt så stor som meg, og hun spiser kanskje et helt måltid i uka. Så at det nødvendigvis er for mye mat og for lite mosjon, er feil - hvor mye mindre mat får f.eks hun spist?

Den ble ihvertfall det når det ble dratt inn at folk kan skylde seg sjøl om de veier for mye..

Det gjelder dessverre de fleste.. Spiser formye i forhold til hvor mye de beveger seg.. Men nok om mennesker som sagt ^_^

For å ta litt om hund - jeg har aldri hatt problemer med overvekt med mine hunder, snarere tvert i mot, jeg har hatt en anorektiker (jada, jeg veit de ikke har noe bevisst forhold til kroppen sin og derfor slanker seg, men han kunne finne på å la være å spise 4-5 dager på rad), og en med skyhøy forbrenning. Mine nåværende hunder - og da særlig Dina - spiser det de får, samme hva det er, derfor blir det fort en kilo eller to for mye. Jeg syns ikke det er ille, og det er ikke noe jeg stresser med. Som med folk så får man se hva for slags inntak det er, hva for slags aktivitet hunden får, og hvordan er den generelle helsa. Men en hund som veier 25-26 kg, dør ikke av å veie 27-28 kg, det tør jeg faktisk å vedde på.

Men, jeg har sett ENORME hunder og, en labradorhanne f.eks på 52 kg, hvor eieren sa - litt fnisete - "Ja, han er en kraftig plugg". Sånt fyrer jeg meg opp over, det er en stor forskjell på "kraftig plugg" og 17-20 kg overvekt! Men folk gjør det jo ikke for å være slemme, de gjør det jo fordi de ikke veit bedre - de veit ikke at overvekt kan være veldig farlig, de vet ikke at de forkorter hundens liv, det er ikke engang alle som veit at hunder kan få sukkersyke, de tror bare at de er snille med den sultne hunden som alltid vil ha mat.

Og det er vel strengt tatt ingen som LIKER feite hunder, så hva er det å diskutere?

Jeg har også motsatt problem med min hund.. Hun er også hobby-anorektiker, og det er ganske slitsomt til tider.. Kan gå en uke uten å spise noe som helst omtrent.. Men ser ut til å bedre seg nå da, hun spiser som oftest det hun skal..

Ellers har jeg også vært borti enorme hunder, der eieren bortforklarer det, eller ler det bort.. Ingenting er så ille (omternt) som å se hunder som er så overvektige at de knapt klarer å gå.. Peser avgårde som om de aldri skulle ha beveget seg før.. Heldigvis har jeg ikke sett mange hunder som har vært så overvektige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...