Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hunder


miss mini blue dior

Recommended Posts

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Det blir litt merkelig å synse sånn om overvektige hunder..

Det er no sånn at de fleste overvektige hunder er det pga forholdet mellom mat og morsjon er feil.. For mye mat og for lite tur i forhold til hvor mye mat de får..

Ingen har godt av å være overvektig, ikke mennesker og ikke hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott med overvektige hunder! Hundene har mindre energi, orker ikke like mye, og dermed er det mindre sjanse for problematferd. Dessuten betyr det ofte at hunden er veldig bortskjemt, og det betyr at den lever et godt liv. Eierne føler seg også bedre når de slipper å synes synd på hunden siden de ikke trenger å bekymre seg for at den er sulten. Det er også pent å se på en hund som er velfødd, da er den godt tatt vare på og har eiere som bryr seg om den. Og når de peser ser det ut som de smiler, og det synes jeg er dritsøtt!

Nei, jeg kan ikke se noen negative aspekter med overvektige hunder. Tykke hunder lever kanskje litt kortere, men fy så godt lde har det mens de lever!

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne diskusjonen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott med overvektige hunder! Hundene har mindre energi, orker ikke like mye, og dermed er det mindre sjanse for problematferd. Dessuten betyr det ofte at hunden er veldig bortskjemt, og det betyr at den lever et godt liv. Eierne føler seg også bedre når de slipper å synes synd på hunden siden de ikke trenger å bekymre seg for at den er sulten. Det er også pent å se på en hund som er velfødd, da er det godt tatt vare på og har eiere som bryr seg om den. Og når de peser ser det ut som de smiler, og det synes jeg er dritsøtt!

Nei, jeg kan ikke se noen negative aspekter med overvektige hunder. Tykke hunder lever kanskje litt kortere, men fy så godt lde har det mens de lever!

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne diskusjonen...?

er ikke dette ett disksjons forum?

høres andre synspunkter og kan diskuter div ting.

synes verken overvektige mennesker eller hunder har godt av og ha den byrden over seg.(mennskene kan takke seg selv for det er selvpåforskynt, hunden tenker ikke som mennesker. de bare eter og eter)

bryr du deg om en hund, stapper vel man ikke fjeften full av mat.

vil du ikke at hunden din skal leve ett langt rik liv..

trening er alfa o mega. får en lykkelig hund om man er mye ute i skog og mark

kjærlighet og mat går ikke hånd i hånd.. dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
synes verken overvektige mennesker eller hunder har godt av og ha den byrden over seg.(mennskene kan takke seg selv for det er selvpåforskynt, hunden tenker ikke som mennesker. de bare eter og eter)
Tullpreik. Mange, kanskje de langt fleste overvektige mennesker kan være disponert for overvekt f eks p g a stoffskiftesykdommer. Å hevde at de "kan takke seg selv" er direkte respektløst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott med overvektige hunder! Hundene har mindre energi, orker ikke like mye, og dermed er det mindre sjanse for problematferd. Dessuten betyr det ofte at hunden er veldig bortskjemt, og det betyr at den lever et godt liv. Eierne føler seg også bedre når de slipper å synes synd på hunden siden de ikke trenger å bekymre seg for at den er sulten. Det er også pent å se på en hund som er velfødd, da er den godt tatt vare på og har eiere som bryr seg om den. Og når de peser ser det ut som de smiler, og det synes jeg er dritsøtt!

Nei, jeg kan ikke se noen negative aspekter med overvektige hunder. Tykke hunder lever kanskje litt kortere, men fy så godt lde har det mens de lever!

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne diskusjonen...?

Der har jeg nu ikke samme mening som du, jeg har selv haft en overvæktig omplasseringshund, og jeg vil nu sige at bare fordi hunden er overvæktig, så betyder det ikke at hunden har et godt liv og kærlige ejere, denne hund jeg fik havde været banket af sine ejere, så ikke skyggen af hundemad, kun madrester som den måtte slås om med en anden hund, ude på en gårdsplads der var belagt med smågrus.

Maden blev smidt ud over gårdspladsen, og de slap så 2 hunde derud for at spise.

Så nej man kan ikke sige at en hund har det godt fordi den er overvægtig, og den derved har kærlige hundejere.

Mange hundejere der har overvægtige hunde, mener det godt for deres hunde men de glemmer helt at de får fedt rundt om hjertet, skelettet er ikke bygget til det, større risiko for sukkersyge osv.

Man kan sagtens være en kærlig og god hundejer og forkæle dem med diverse ting, uden at man behøver at overfodre sin hund, og gøre den en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dette ett disksjons forum?

høres andre synspunkter og kan diskuter div ting.

synes verken overvektige mennesker eller hunder har godt av og ha den byrden over seg.(mennskene kan takke seg selv for det er selvpåforskynt, hunden tenker ikke som mennesker. de bare eter og eter)

bryr du deg om en hund, stapper vel man ikke fjeften full av mat.

vil du ikke at hunden din skal leve ett langt rik liv..

kjærlighet og mat går ikke hånd i hånd.. dessverre..

Tror kanskje du bør være LITT forsiktig med hva du sier her nå .. Kjenner jeg blir både lei meg og sint over uttalelsen din ! At enkelte mennesker er overvektig ER faktisk ikke alltid selvforskyldt ! Må du jaggu sjekke fakta før du åpner kjeften .. Mange har kraftig benbygning, det kan komme pga sykdom .. depresjoner.. Det kan være MANGE grunner til at et menneske er overvektig ! Og det er ikke alltid at det er selvforskyldt nei ! Jaggu ! :P:P

Overvektige hunder er ikke alltid like fint og flott og blablabla .. Noen overvektige hunder er det synd på .. Mens andre faktisk har det ganske bra selvom di har noen kg extra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott med overvektige hunder

Hva er flott med overvektige hunder?

Hundene har mindre energi, orker ikke like mye, og dermed er det mindre sjanse for problematferd. Dessuten betyr det ofte at hunden er veldig bortskjemt, og det betyr at den lever et godt liv.

Selv om den er bortskjemt lever den ikke nødvendigvis et godt liv, hva om all denne maten er ekstra snaks, goteri og div som er usunt for hunder? Ærlig talt, om du overforer hunden din for å minske problemadferd har du et problem du som EIER burde gjøre noe med, problemadferd skal trenes på, ikke fores vekk.

Eierne føler seg også bedre når de slipper å synes synd på hunden siden de ikke trenger å bekymre seg for at den er sulten. Det er også pent å se på en hund som er velfødd, da er den godt tatt vare på og har eiere som bryr seg om den. Og når de peser ser det ut som de smiler, og det synes jeg er dritsøtt!

Hva har det å si om eier føler seg bedre? Det er hundens beste det burde fokuseres på, er det ikke?

Jeg vil heller si at en overvektig hund ikke blir tatt godt vare på, den får for mye mat og for lite mosjon. Det kan også være en sykdom( som stoffskifteproblemer..osv) Men dette kan som regel medisineres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere først skulle bli enige om hva dere mener med overvektige hunder?

Min mening er hunder med flere kilo for mye. 5 kilo og oppover tenker jeg.

Men det kommer mye ann på størrelsen til hunden, alder og hvert enkelt tilfele. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige hunder er lite pent, og det viser at eieren ikke gir hunden det den trenger og mater for mye. Og selvfølgelig kan det være skade og sykdom, men de fleste er nok skyld i det selv. Det er forskjell på en hund med 2-3 kg for mye, kontra en som har 10-20 kg overvekt!

Har sett maaange overvektige hunder, og jeg syns synd på dem allesammen (uansett hvilken grunn det måtte være). Det værste er at mange eiere ikke ser overvekten selv. <_< Ei jeg kjenner matet hunden med wienerbrød, kake og bolller når hun skulle være "snill". Uff det er fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er hunder med flere kilo for mye. 5 kilo og oppover tenker jeg.

Men det kommer mye ann på størrelsen til hunden, alder og hvert enkelt tilfele. :P

sant det, men ser jo fort om hunden har noen eksta kg uansett åssen rase det er.

er jo overhodet ikke bra får den stakkars krebaten :rolleyes:

Overvektige hunder er lite pent, og det viser at eieren ikke gir hunden det den trenger og mater for mye. Og selvfølgelig kan det være skade og sykdom, men de fleste er nok skyld i det selv. Det er forskjell på en hund med 2-3 kg for mye, kontra en som har 10-20 kg overvekt!

Har sett maaange overvektige hunder, og jeg syns synd på dem allesammen (uansett hvilken grunn det måtte være). Det værste er at mange eiere ikke ser overvekten selv. <_< Ei jeg kjenner matet hunden med wienerbrød, kake og bolller når hun skulle være "snill". Uff det er fælt.

Er ikke mye snill og gi hunden det ene og det andre nei..

selvom eier mener det godt, blir utfallet farlig etterhvet.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens... Har dere hørt om ironi? :P

Her er min hund:

1313035444_1d98436141.jpg

Overvekt er svært skadelig, og går utover både hundens mentale og fysiske helse. Men mindre hunden går på medisiner, har en sykdom som gjør at den er overvektig, evt andre årsaker som jeg ikke kommer på i farta, er det for meg en utilgivelig ting å la hunden sin bli/forbli feit.

MissMini:

Jo, dette er et diskusjonsforum. Men jeg kan ikke tro at noen her inne vil forsvare overvekt hos hund, liksom?

En diskusjon med bare "jeg er enig"-innlegg er jo ingen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er hunder med flere kilo for mye. 5 kilo og oppover tenker jeg.

Men det kommer mye ann på størrelsen til hunden, alder og hvert enkelt tilfele. :P

Whoa! Om min hund, som faktisk er stor på rundt 65 i mankehøyde, hadde hatt 4 kilo ekstra fett på kroppen hadde han definitivt vært skadelig overvektig! 4-5 kilo er MYE!

PS: Takk for komplimenter på Töddel'n. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg tok ironien.

Med mindre dyret har sykdomsrelatert overvekt, så er det selvsagt en uting med overvektige dyr, hunder, katter, kaniner eller hva det nå skal være. Gamle ISen min slet vi litt med vekten på slutten, men det viste seg jo da plutselig at han var alvorlig syk. Mindre mat og mer mosjon pleier å være kuren :P

Det er da ikke mulig å synes at det er helt topp med overvektige hunder, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Folkens... Har dere hørt om ironi? :lol:

Å søren, Mari, var det ironiii :lol:

Vel, ingen hunder har vel godt av altfor mange kilos overvekt, men jeg tenker nå litt på Tukkebertafeita til fru Hvermannsen på hjørnet, jeg da. Du vet den bikkja som er litt "for rund og god" og som "bare" får lufteturen rundt kvartalet hver morgen og kveld sammen med sin noe tilårskomne eier. Tjukkeberta har vel neppe sett noe annet enn gatene rundt kvartalet der hun bor for fru Hvermannsen har jo litt dårlige bein og er lite mobil, og tjukka får kanske et leveår eller to færre enn det hun kunne fått, men om Tukkebærtafeita har et så usigelig vondere liv av den grunn er jeg jammen ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa! Om min hund, som faktisk er stor på rundt 65 i mankehøyde, hadde hatt 4 kilo ekstra fett på kroppen hadde han definitivt vært skadelig overvektig! 4-5 kilo er MYE!

PS: Takk for komplimenter på Töddel'n. :lol:

Ja det er det, tok kanskje litt i;)

Derfor jeg sa det kom litt ann på størrelsen. Har sett hunder med noen kilo for mye som tar skade av det,

og andre som ikke tar like mye skade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kun EN ting om trådstarter her jeg... vil definere hun som troll som hun har blitt definert som i tidligere debatter...

Er her kun for å lage uhygge og teit stemning.

Jeg kan ikke annet enn å le av deg jeg...

ere mulig at man kan være så blåst at man kan si at overvekt er selvforskyldt?

:lol: :lol: :D

er jo så respektløst mot oss stakarser som har ett problem ( kan kun snakke for meg selv som har det problemet. JA jeg er ikke tynn, og kommer heller aldri til å bli det, har nå i senere tid fått vite at det er at kroppen min ikke klare å...)

Nei ser faktisk ikke poenget i å forklare det for deg, for du er så bastant i dine uttalelser i denne tråden at du kan prøve å finne ut av det selv

Men tenk litt før du åpner kjeften din, er ikke alle det preller av på sånn som på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens... Har dere hørt om ironi? :lol:

Her er min hund:

1313035444_1d98436141.jpg

Overvekt er svært skadelig, og går utover både hundens mentale og fysiske helse. Men mindre hunden går på medisiner, har en sykdom som gjør at den er overvektig, evt andre årsaker som jeg ikke kommer på i farta, er det for meg en utilgivelig ting å la hunden sin bli/forbli feit.

MissMini:

Jo, dette er et diskusjonsforum. Men jeg kan ikke tro at noen her inne vil forsvare overvekt hos hund, liksom?

En diskusjon med bare "jeg er enig"-innlegg er jo ingen diskusjon.

Håper ikke at noen vil forsvare overvekt hos hunder, har sakt meg ening i innlegg som har samme synspunkter som meg..

ser ikke noe galt i det. hadde det vært mange som hadde skrevet inn ting jeg ikke er enig i hadde jeg så klart sakt noe annet og det ville blitt en diskusjon på det.

er ikke en kverulant liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere først skulle bli enige om hva dere mener med overvektige hunder?

Ok. Dette mener jeg er en slank og sunn hund, en hund som er feitere enn dette bør slankes:

For det første kan man ikke se på en hund å avgjøre om hunden er slank nok. Det kan gi indikasjoner, som når midjen er tydelig definert ovenfra, men hunder og raser er så forskjellige. Det beror helt på kroppsbygning, pels og hudtype.

En hund av min rase skal ha definert opptrukket buk for å være slank nok, og man bør de antydningen til de bakerste ribbena når hunden står helt avslappet. Men på en St.Bernhard ville en slik hund være skadelig utmagret.

Min hund har ganske tynn hud og kort pels, og et ganske brått kryss (tror jeg det heter), så jeg ser hoftebena på ham når han er i grei form. Og jeg kan også se antydningen av ryggvirvler. På en annen hund ville dette vært altfor tynt, men om hofteben, ribben og ryggvirvler forsvinner på min må jeg ta meg selv litt i nakkeskinnet.

Jeg mener at man må kjenne på bikkja for å merke om den er overvektig eller ei. Man skal lett kjenne alle ribbena, og hoftekulene ved å kjenne lett på sidene og ryggen. Jeg mener også at buken skal være opptrukket, iallefall de fleste tilfeller. Blandingshunden til bestisen har hengete hud fra naturen, så han skal ikke være såpass tynn at han har opptrukket buk. Men på ham bør man se antydningen av ryggvirvler. Definert midje bør de fleste hunder ha. Slik at man ser en markant innsving fra brystkassa.

Jeg liker heller ikke å se fettpølser nederst på magen til tisper som sitter. Har de blitt brukt i avl er det selvsagt en annen sak.

Er hunden tykkere enn som så, har den nok best av å gå ned et hakk eller to. I min mening selvsagt.

Jeg feiter heller ikke opp hunden på vinteren. Min er slik som på bildet året rundt. Og selv i ti speik har han ikke hatt behov for dekken. Selv med sin korte pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kun EN ting om trådstarter her jeg... vil definere hun som troll som hun har blitt definert som i tidligere debatter...

Er her kun for å lage uhygge og teit stemning.

Jeg kan ikke annet enn å le av deg jeg...

ere mulig at man kan være så blåst at man kan si at overvekt er selvforskyldt?

:lol: :lol: :D

er jo så respektløst mot oss stakarser som har ett problem ( kan kun snakke for meg selv som har det problemet. JA jeg er ikke tynn, og kommer heller aldri til å bli det, har nå i senere tid fått vite at det er at kroppen min ikke klare å...)

Nei ser faktisk ikke poenget i å forklare det for deg, for du er så bastant i dine uttalelser i denne tråden at du kan prøve å finne ut av det selv

Men tenk litt før du åpner kjeften din, er ikke alle det preller av på sånn som på meg..

man velger selv og spise og være lite i bevegelse. det er lat skap.

har man stor beinbygging trenger man ikke veie over 100kg for det.

eller stoffskifteploblemer, deprimerte.. .

alt kan gjøres noe med. spise sunt og trene

eller er det feil??

kroppen er ikke lagd for og bære all verden..

vekten er noe du styrer ikke kurerer...

rart at det er så mange pasienter hos psykologer om det ikke har noe nytte.. man blir ikke kvitt deprisjoner på 123, men over lengre tid blir man det om man gir slipp på det som har forusjaket deprisjonene.. og viss man apogtil har litt stor kropp vil det den også kurers.. når selvbildet blir bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Mari! Min BC er perfekt når man kan kjenne de bakerste ribbeina, hoftebeina og antydningen av rygghvirvler. De forreste ribbeina skal være som på en slank hest- du kan kjenne de, men ikke se de. Buken skal være opptrukket. Viktig å holde hunden slank, det er unødvendig mye belastning på skjelett og muskler dersom hunden er feit. Det er selvsagt heller ikke bra for hjertet eller resten av kroppen heller. Når det gjelder mennesker så er det jo riktig som PO sier; febme er svært ofte grunnet sykdom, det er arvelig betinget, og man har jo forskjellig kroppsform. MEN- alle mennesker, uansett fysisk bakgrunn, bør spise sunt og mosjonere. En svært slank person kan være like usunn og ha et like uheldig kosthold som en kraftig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kun EN ting om trådstarter her jeg... vil definere hun som troll som hun har blitt definert som i tidligere debatter...

Er her kun for å lage uhygge og teit stemning.

Jeg kan ikke annet enn å le av deg jeg...

ere mulig at man kan være så blåst at man kan si at overvekt er selvforskyldt?

:lol: :lol: :D

er jo så respektløst mot oss stakarser som har ett problem ( kan kun snakke for meg selv som har det problemet. JA jeg er ikke tynn, og kommer heller aldri til å bli det, har nå i senere tid fått vite at det er at kroppen min ikke klare å...)

Nei ser faktisk ikke poenget i å forklare det for deg, for du er så bastant i dine uttalelser i denne tråden at du kan prøve å finne ut av det selv

Men tenk litt før du åpner kjeften din, er ikke alle det preller av på sånn som på meg..

Hva skyldes fedme?

Fedme utvikles spesielt hos personer med en sterk arvelig disposisjon for fedme, men fedme utvikles kun når bestemte miljøfaktorer er til stede. Det er spesielt fet kost, et uregelmessig måltidsmønster og mangel på daglig fysisk aktivitet som bidrar til at arvelig belastning resulterer i fedmeutvikling. Mange mennesker tror at når en sykdom er arvelig, så er den uunngåelig. Dette stemmer ikke. Hvis dagens fete nordmenn vokste opp i Kina med rikelig fettfattig føde og hardt daglig arbeid, ville svært få bli overvektige. Det er altså levevilkårene som bestemmer om genene kommer til uttrykk. Når forekomsten av fedme i etterkrigsårene er femdoblet, skyldes det ikke at genene har endret seg, men at levevilkårene er drastisk endret.

Utover arv, kost og fysisk aktivitet er det også tenkelig at andre ennå ukjente faktorer kan spille en rolle.

Når er fedme farlig?

Ved et BMI større enn 25 er det grunn til å legge om livsstilen og slanke seg, spesielt hvis man har bukfedme (epleform). Midje-omkretsen kan anvendes til å vurdere om man har epleform. Menn med en midjeomkrets større enn 94 cm og kvinner med en midjeomkrets over 80 cm, bør ikke øke vekten ytterligere. En øket risiko for følgesykdommer er tilstede ved en midjeomkrets over 102 cm hos menn og over 88 cm hos kvinner. . Hvis BMI er større enn 30, er det under alle omstendigheter påkrevet å slanke seg.

Hvordan behandles fedme?

Et vekttap på 5 - 10 kg har hos pasienter med fedme en markant positiv virkning på risikofaktorer for hjertekarsykdommer som for eksempel blodtrykk og kolesterol, men også på eventuelle følgesykdommer. Ved hjelp av en erfaren klinisk ernæringsfysiolog kan et vekttap på 5 - 10 kg oppnås hos mer enn 90 prosent av personene ved alminnelig diett på for eksempel 5 MJ (megajoule) per døgn basert på kaloritelling, eller ved omlegging til ubegrenset inntak av fettfattig kost.

Etter vekttapet er grundig veiledning i innkjøp og tilberedning av mat med en fettenergi-prosent på 20 - 25 prosent av avgjørende betydning for ikke å legge på seg. Samtidig er det viktig at det i hverdagen er noe fysisk aktivitet. For pasienter med fedme som ikke oppnår et tilfredsstillende vekttap på diett, kan medisinsk eller kirurgisk behandling komme på tale.

så trening er sunt på mennesker og dyr.

alle kan bli kvitt fedme :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis leif Oscar hadde veid fem kilo for mye hadde han vært nøyaktig dobbelt så stor som han burde være, og det hadde vært ganske ekstremt!

Fra spøk til alvor- det absolutt verste (og desverre hyppigste) som skjer med en dachshund er overvekt. En dvergdachs skal helst ikke veie mer enn fem kilo, og bare en kilo ekstra gjør at den lange ryggen blir ekstremt utsatt, og de korte bena vil før eller siden ikke kunne bære kroppen godt på grunn av kneskader.

Det skjer så fort også! Det er det skumle med det, at hunden plutselig veier litt for mye om man ikke er på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...