Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hunder


miss mini blue dior

Recommended Posts

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Respektløst kalles det når noen mener at overvektige folk kan takke seg selv, men er jeg synes det blir litt galt å ta slik på vei. Det er kjipt å være for rund og det er også kjipt å være for tynn. Noen er jo arvelig belastet, noen spiser bare feil og andre har en eller annen "unnskyldning" for sin over/under vekt.

Selv om arvelige og psykiske faktorer kan ha en innvirkning, så kan man i stor grad regulere det selv også. En som er arvelig disponert for overvekt, har stoffskifteproblemer el. vil nok aldri bli et skjellet, på samme måte som en i motsatt sted aldri vil bli skikkelig rund. Men man må gjøre det beste med det man har. Sunt kosthold, mange små måltider og regelmessig mosjon er jo noe alle mennesker burde gjøre, uansett kroppsfasong. Og runde folk kan faktisk være mye sunnere i kroppen enn tynne/ slanke mennesker.

MEn jeg synes også mange "hviler på laurbærene" og bruker diverse grunner som unnskyldning for sin overvekt og dermed later seg. DET synes jeg blir helt på trynet. Alle har kanskje ikke en matchvekt på 54 kg, men om man er rund spiser masse pissmat og trener lite har jeg lite til overs for deres "stakkarslige skjebne". En vennine av meg er av det slaget. Hun veier veldig mye over det hun bør og har i den senere tid bare blitt latere og latere, og med 2 grandis til middag og en pissholdning synes jeg faktisk ikke synd på henne fordi hun er feit. Hun har skjerpet seg tidligere og da så hun skikkelig godt ut. Hun ville sikkert blitt kategorisert som feit da også, men hun veide sikkert 20-30 kg mindre enn nå, kunne være med på lengre turer og spiste sunt.

Runde eller tynne folk som gjør sitt beste ut av sin situasjon; trener og spiser for god helse står det cred av, uansett hvordan de og BMI måtte se ut.

MAgefett er dog en skummel sak man bør passe på: det er bare 1/3 av fettet vi ser. dvs det vi tenker som fett på magen (mellom hud og muskler blir vel det) utgjør bare 1/3 av det fettet som sitter i regionen, resten brer seg rundt innvoller og annet kos... En skremmende tanke synes nå jeg (og ja, det er sikkert mindre variasjoner her).

Helt til slutt vil jeg si noe som sikkert provoserer mange:

Hvorfor er det så himla mange "feite" hundefolk? Har fundert på dette ved flere anledninger og blir stadig forundret. Hundefolk er jo som oftest aktive mennesker som er ute på tur hver dag, hvordan klarer da så mange å være feite? ER det pga dårlig kosthold ved siden? mangel på mer trening utover turene med hundene? har mange hundefolk psykiske lidelser?

(selv er jeg sånn litt over middels i kantene og med flere tegn på tvangspising. En spiseforstyrrelse på lik linje med aneroksi og bulimi. Bare mye mer gjemt, glemt og tabubelagt i vår kropssfikserte verden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja NÅ har vi greid å få "stakkars overvektige hunder" over til spørsmål om "har mange hundefolk psykiske lidelser?" (Er ikke uenig i ditt innlegg Shilamon!)

Huff, man skal selvsagt ikke le av slikt, men er det mulig å komme særlig mere OT?

Konklusjonen på siste dagers stooore debatter er altså:

"Røykere er dumme og burde blitt kriminalisert - overvektige folk har psykiske lidelser og bør skylde seg selv.."

Susanne

(som ønsket seg Iphone, GPS og nytt kamera til jul - burde ha ønsket Grethe Rode-kurs, Zyban og psykologtimer.... Fikk ingen av delene, så jeg skylder herved kjapt på omgivelsene mine - da jeg jo antakeligvis ikke har verken utdannelse eller viljestyrke. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Konklusjonen på siste dagers stooore debatter er altså:

"Røykere er dumme og burde blitt kriminalisert - overvektige folk har psykiske lidelser og bør skylde seg selv.."

Er det rart mange gruer seg til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart folk gruer seg til å stå opp engang, slike holdninger som utspiller seg her..

Hva hendte med aksept for folk, da? Jeg syns ikke tjukke folk ber om så mye medlidenhet, jeg. Men det er ikke mye gøy å bli hengt ut for det heller, og få det sammenlignet med hvordan man er ellers i livet også. Som om man ikke takler livet sitt hvis man har noen ekstra kilo?

Jeg er sikker på at dere alle har noen laster selv - til og med noen usynlige - som sikkert ikke påvirker deres hundehold eller andre deler av llivet. Men det hadde ikke vært gøy om noen hadde påstått det?

Ikke rart at enkelte kommer i forsvarsposisjon når en ganske stor gruppe bli satt i bås på den måten.

Jeg er selv overvektig, og jobber med det. Men jeg er ikke overvektig i alt jeg gjør. Faktisk kan jeg ligne på en normal jente opptil flere ganger i døgnet. Tro det eller ei.

Her inne sitter det er gjeng med folk som tydeligvis vet hvordan man skal takle alt i livet sitt, og det gjør meg skikkelig sint. Ikke bare på egne vegne, nei. Dere har sikkert unnskyldninger for ting dere ikke er helt fornøyd med, dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Her inne sitter det er gjeng med folk som tydeligvis vet hvordan man skal takle alt i livet sitt, og det gjør meg skikkelig sint. Ikke bare på egne vegne, nei. Dere har sikkert unnskyldninger for ting dere ikke er helt fornøyd med, dere også.

Trøst deg med det, Sola, at i motsetning til grønsakene så vet du hva det handler om, enten man heller i den ene eller andre retningen m h t vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen på siste dagers stooore debatter er altså:

"Røykere er dumme og burde blitt kriminalisert - overvektige folk har psykiske lidelser og bør skylde seg selv.."

Dere røykere kan nå skylde på at dere rett og slett ikke veit bedre. Vi ikke-røykere har bare oss selv å skylde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere røykere kan nå skylde på at dere rett og slett ikke veit bedre. Vi ikke-røykere har bare oss selv å skylde...

Meneh... det blir litt feil å skrive "dere" her.. Susanne er jo ikke røyker jo...

EDIT:

Når det er sagt, så mener jeg at det i samfunnet forøvrig finnes altfor mange mennesker som ikke har peiling på det de uttaler seg om. Dette gjør igjen, at de som faktisk sitter inne med erfaringene føler seg stampet, hoppet og spyttet på.

Vedrørende overvektige hunder, så mener jeg at veterinærene burde bli flinkere til å ta tak i problemene når det kommer. Hvermansens hund må som regel innom vet kontoret en eller annen gang, og da bør det vel rett og slett kreves en oppfølgingstime hvis de skulle komme inn en hund som burde vært ex antall kilo mindre. Fordi å anta at hundeeierne (hvermansen) har noe forutsetning for å vite bedre, vel det vet vi jo dessverre ikke alltid er gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...hvis tykke mennesker er dumme og røykende mennesker er dumme, er tykke røykende mennesker da über-dumme?

Dissimilis materiale.

Hva med undervektige og normalvektige, er de under-dumme og normalt-dumme eller? ^_^

Mensa materiale. Evt har de bare realfagsfordypning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meneh... det blir litt feil å skrive "dere" her.. Susanne er jo ikke røyker jo...

Jeg tok det som en selvfølge at alle hundefolk røykte, og at jeg tilhører da en forsvinnende liten, utdøende rase blandt hundefolk som ikke røyker. Men jeg kan jo alltids skylde på at min mor røykte da hun var gravid, så da var jeg en prenatal røyker. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest mer enn første side av denne diskusjonen, så jeg skal ikke uttale meg for mye om den.

Oveverkt, er like mye selvforskyldt som det ikke er det. Jeg har vært overvektig, jeg vet hvor forferdelig det er! Det gjør vondt i knærne, ryggen og hoftene. Samtidig føler man se davsk og slapp. Overvekt kan også fremkalle endel sykdommer som i værstefall kan være dødbringene.

Har bikkja noe godt av å ha det slik?

Hunder, er som mennesker flest, de er glad i god mat! Og når kombinasjonen av god mat og mosjon kræsjer, da blir de, som oss mennesker, overvektige. Selvforskyldt? Naaa, ikke fra hundens side, men fra mennesket. For hvem er det som gir hunden tillgang til all den gode maten? Hvem er det, som ikke gir hunden den mosjonen den skal ha i forhold til inntaket av mat? Jo mennesket...

Det jeg nå har skrevet over, gjelder forøverig overvektige hunder ikke mennesker.

Dette med overvektige mennesker, synes jeg , personelig er en like alvrolig spiseforstyrrelse som f.eks Anorexia. Da det er like helseskaelig å være overvektig, som det å være undervektig..

Men i noen tilfeller, som i mitt, er overvekt selvforskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med overvektige mennesker, synes jeg , personelig er en like alvrolig spiseforstyrrelse som f.eks Anorexia. Da det er like helseskaelig å være overvektig, som det å være undervektig..

Men i noen tilfeller, som i mitt, er overvekt selvforskyldt.

Vel jeg har begge deler og det er sant, det er ingen forskjell å være overvektig en anorektig. Men merkelig er det at tykke mennesker er "dumme" mens man aldri sier det om mennesker som er undervektige eller anorektiske? Kanskje jeg putselig ble supersmart, det var derfor jeg ble tynn, og nå som jeg er normal er jeg blitt litt dummere igjen? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som kaller tykke mennesker dumme? Den påstanden har jeg aldri hørt før nå... :whistle: Her har jeg visst gått glipp av noe..

Tykke mennesker er like smarte som alle andre :D .. Du kan jo faktisk bli født "feit" .. Og da er det veldig vanskelig for et barn og få normal velt når foreldre "trykker" mat i trynet på dem.. Jeg vil si at foreldre har en DEL og si barnas vekt og kosthold.. Og når du er oppvokst med det spessiele matforholdet.. Så er det ikke lett å forandre seg

Folk med spiseforstyrelser lider jo sykisk... Og da blir det feil og si at dem er jo så dumme og ikke ser sine egne feil og blblabla... Slike ting forandres sjeldent over natten.. Her har nok arv og miiljø ekstremt mye og si.. Det finnest nok mange grunner til spiseforstyrelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ta det første først.. Overvektige dyr.

1.Jeg hadde en schæfer før, som gikk på medisin. kortison. Dette gjorde henne sykelig opptatt av mat, og det ble et ******* å holde henne nede i vekt.. det siste året foret jeg henne på gulerøtter og ihjelkokt ris for å få i henne vomfyll i tilegg til litt mat... Allikevel gikk hun opp i vekt, og i tilegg raserte hun huset for å få tak i mat.. Det er IKKE alltid en "snill hundeeier" som er grunnen til en overvektig hund! Dette er å se ting LITT for svart/hvitt.. Her var sykdom grunnen

2. da jeg jobbet på dyreklinikken for noen år siden måtte vi reise ut på vakt for å avlive en hund som eiern ikke klarte å bringe til dyreklinikken. En labrador som var altfor feit. Eiern var en halvgammel mann som var blitt alene, hadde kun hunden sin som betydde alt for han, og den fikk nok "alt som var". Kjærringa var død, katten hadde dødd, og ja.. Hunden fikk nok all maten. Da vi kom tilbake til klinikken med den, ble den veid.. Vekta stoppet på 60 kg! (her snakker vi over 20 kg overvekt). Her var det eiern som var grunnen...

3. en hund jeg omplasserte som valp, ble fort overvektig hos ny eier. Hunden fikk vanlig hundemat, men i tilegg gikk han i stallen og stjal kraftfor som hestene hadde sølt ut av boksen. Han er fortsatt feit. For eier blir det for vanskelig å kontrollere matinntaket, siden han selv finner mat i stallen, og det ikke alltid er like lett å stenge han ute. mosjon får han nok av, så det er ikke DET det står på... Men her er det eiers "latskap" som er grunnen...

4. Da Bridie kom til meg veide hun 25 kg. Hun hadde fått for lite mosjon, og for mye mat pga eiers "situasjon". Her var det "situasjonen" som var grunnen.

Etter hun kom til meg justerte vi mat, og ga mer mosjon, og i løpet av 3 mnd var hu nede på 19 kg.. Nå har det stabilisert seg på 20, som er perfekt på Bridie. ribb beina kjennes, hofte bein kjennes, og midje er tydelig. Dette er nok kanskje tynt på en Aussie, men jeg syns hu er fin. og JEG liker ikke tykke hunder.

Som dere ser har JEg erfaring med forskjellige årsaker til overvekt på hund, og det er absolutt ikke alltid eier kan styre dette.

Men så sant eier KAN gjøre noe med det, syns jeg det er bedre med en hund som er undervektig, enn en som er overvektig. Enkelt og greit.

Når det kommer til mennesker bør jeg vel egentlig ikke uttale meg, men det er ikke til om at jeg mener det motsatte her. selv om det alltid er grenser her også.

Selv er jeg overvektig som fy, har testet dette med å gå raskt ned i vekt, og i fjor sommer hadde jeg gått ned 25 kg.. de 10 første pga "sorg", de 15 neste pga trening og lite mat. Det siste året gikk jeg **** meg opp igjen de 25 kg... fordi jeg gjorde et forsøk på å spise normalt igjen. Så dette med matinntak = vekt blir liksom litt merkelig å si.

ellers kan jeg ikke annet enn å si at trådstarter burde få seg litt mer innsikt i dette med å leve med et vektproblem før h*n uttaler seg... Men for å være ærlig så gir jeg blaffen i hva h*n mener om overvekt, mitt utseende og matinntak. Av en eller annen merkelig grunn så er jeg et menneske uansett, og klarer det meste som en "normalvektig" person gjør.. Bortsett fra å finne meg klær på Vero Moda.... Rart at noen ikke forstår dette!

Marit, som for å svare på det første innlegget...

Hva synes du om overvektige hunder? Jeg synes IKKE det er hverken pent eller bra for hunden

Eierens feil? Nei, ikke nødvendigvis..

Sykdom? Ja, til tider er dette grunnen, eller medisinering.. SOm i bunn og grunn er pga sykdom. Det er jo ikke alltid "stoffskifte problemer" er eneste sykdommen en hund kan ha for å gå opp i vekt...

For lite morsjon? i visse tilfeller, JA... Mat og mosjon må (på en frisk hund) harmonere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi :D Det var et bra og nyansert svar, Psycho :D

Selv har jeg aldri helt forstått de eierne som bare gi bikkja en brødskive med tjukt lag leverpostei på morningen.... Og i tillegg slenge på litt ekstra med pottitt til middags... - i tillegg til den vanlige kosten...

Av og til blir ting bare en ren og skjær (u)vane? :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må gi bikkja en brødskive med tjukt lag leverpostei på morningen.... Og i tillegg slenge på litt ekstra med pottitt til middags... - i tillegg til den vanlige kosten...

Mine hunder er det en kaller fine og stramme, men de får både middagsrester og brødskive med leverpostei - og kun de på den "andre siden" kan vite hva ungene måtte putte i dem av godsaker.... :rolleyes:

Hva skal en gjøre da, når de sitter så pent der med sine mørke, dype og triste øyner - og ser far i huset lage seg kaloribomber til enten frukost eller kveldsmat...det ville være direkte usosialt og meget egoistisk å ikke dele med de stakkars små :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er det en kaller fine og stramme, men de får både middagsrester og brødskive med leverpostei - og kun de på den "andre siden" kan vite hva ungene måtte putte i dem av godsaker.... :rolleyes:

Hva skal en gjøre da, når de sitter så pent der med sine mørke, dype og triste øyner - og ser far i huset lage seg kaloribomber til enten frukost eller kveldsmat...det ville være direkte usosialt og meget egoistisk å ikke dele med de stakkars små :D

Ja, dakkal... de små med brune dådyrøyne... :D

Men, så heldig du er da, å ha hunder som har genetisk ballast til å tåle disse ekstrakaloriene. Ikke alle er like heldig forfordelt fra naturens side... :wink: men syns det er leit når eierne forer ekstra kun på basis av å synes synd i hunden...

Ref: Psychos punkt nr 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men, så heldig du er da, å ha hunder som har genetisk ballast til å tåle disse ekstrakaloriene. Ikke alle er like heldig forfordelt fra naturens side... :wink: men syns det er leit når eierne forer ekstra kun på basis av å synes synd i hunden...

Ref: Psychos punkt nr 2...

Vel, noen av oss er såpass oppegående (tross overvekt og røyk) at vi klarer å trekke fra ett visst antall forkuler når vi gir hunden noe ekstra utenom og kan derfor helt ukritisk gi både brødskiver med hauger av leverpostei, middagsrester og andre godter helt uten at kjøteren blir feit av den grunn..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil nylig hadde jeg tre hunder. Den eldste var et matvrak og den andre anorektisk og så er det Amigo da, som er "normal" i matfatet. Gudene skal vite at det ikke er det spor morsomt å ha bikkjer som er utfordrende i matveien enten de går berserk og stjeler det de kan og aldri blir mette eller de ikke gidder å spise mer enn 2 ganger i uka liksom.

Eldsten var en retrieverblanding og MEGET glad i mat. Hun var vel rundt 4-5 kg for mye og jeg sleit i alle år med å få de av henne. Hun fikk aldri mat ved bordet, matrasjonene ble nøye målt og det var såkalt slankeutgave, foret ble drøya med vann for å gjøre volumet stort, veterinærsjekk for å finne ut om det var stoffskifteproblemer, vi var ute i naturen og klatra til fjells til alle tider og likevel klarte jeg aldri å få henne ned i vekt. Hunden var i bedre form enn de fleste rundtom her pga aktivitetene våre men vekta var standby. Neste steget måtte være å slutte å mate henne overhodet liksom :D.

Det var fryktelig slitsomt å ha en hund som du føler du "mishandler" siden du er så streng i matfatet og driver aktivt med trimming. For du all verden for noen øyne hun satte i meg ! De trillet omtrent ut av skallen på henne bare jeg nærmet med kjøkkenet og siklet hang nedover kjakane. "Stakkars meg - jeg DØR om jeg ikke får mat snart" sa hun til meg.

Særlig nå på slutten så ble jo disse kiloene ekstra belastende for både hjerte og pust. Ingen skal si at jeg ikke gjorde det jeg kunne i alle disse årene!

Og siden det nå er så mye preik om overvekt hos mennesker i denne tråden - det er ikke så enkelt som noen her hevder at det bare er "å spise mindre, trimme mer" så blir man slank. Noen klarer det mens andre sliter rævva av seg og det skjer ikke en dritt. Det sitter IKKE i hodet. Men fysisk sett er man konstruert på en finurlig måte og det er ikke alt som funker på alle. Jeg synes de som slenger rundt seg med slike uttalelser som at det er "selvforskyldt, latskap, du kan hvis du vil" osv. osv. må gå i seg selv og tenke litt over hva de sier. Det er ekstremt sårende og ufint.

Og så kan jeg nevne en hund i helt andre enden:

Naboens hund var like gammel som eldsten min. Den var 13 kg overvektig. En springer spaniel og jeg trodde den skulle valpe da jeg så den første gang (Magen slepte i bakken). Hunden utvikla diabetes og mistet etter noen år synet og de måtte avlive henne når hun var 7 år. De laget egen middag for henne med fløtesaus og bikkja fikk alltid kaker når de drakk kaffe om ettermiddagen. Nabofruen var sjokkert når hun hørte at min hund fikk hundemat og aldri kaker eller chips og mat bare et par ganger om dagen... Vi skulle gå turer sammen men det fungerte dårlig da hunden deres fikk pustevansker etter bare en liten km. Denne overvekten var eierens feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: men flere her inne nevner anorektiske hunder. Og jeg bare lurer, hva fôrer dere med?

Jeg har nemlig hatt to såkalte anorektiske hunder, etter den første, var jeg kjempestreng med nr to. Han fikk kun hundemat, tørrfôr, aldri matrester eller annet som kunne gjøre han lei og vanskelig i matveien. Deretter fulgte jeg "boka" og tok bort maten hvis han ikke spiste osv. Prøvde masse forskjellig typer tørrfôr, t.o.m de med garanti for at hunden skulle elske maten. Noe som var b**s**t etter to dager.

Det endte med at veterinæren sa at nei, nå måtte jeg nok blande oppi litt mer smakfullt til han, for han var i det tynneste laget på ett års dagen sin.

Etter nye fire år med blanding, tørrôr og en spisevegrende hund, fikk jeg høre om råfôring.

Nå sluker han v&h maten sin på 10sek og det er en fryd!!

Fungerer sikkert ikke for alle, men for min del var det tørrfôret som var skylda til spisevegringa. Noe jeg godt kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polaren min er ekstremt "fiiiin" på det i matveien. Enten det er tørrfor eller indrefilet så er det ikke sikkert hun gidder å spise. Under jakta så er det stort sett masse rått kjøtt de tilbys men hun er like treig der.

Jeg trodde det var noe galt med bikkja siden jeg var vant til det andre matvraket men etter sjekk i alle bauger og kanter måtte jeg avfinne meg med at hun bare ER sånn. Faren hennes var visst akkurat like sær i matveien.

Hun er ikke for tynn - men kunne godt hatt noen kg til for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...