Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest av blandingshunder

Betty

Recommended Posts

Skrevet

Hva mener dere om å mentalteste blandingshundene?

Er det egentlig noe vits i å få mentaltestet hunder som det ikke skal avles videre på?

Har selv en blandingshund som jeg, etter å lest om slike tester, kunne tenke meg å få testet for å lære mer om hvordan han vil reagere i ulike situasjoner.

Føler egenetlig jeg kjenner hunden min godt, men hadde vært interessant å vært på en slik test, for å lære enda mer om han å hans evne til å takle forskjellige situasjoner.

Hva mener dere?

Skrevet

Hvorfor ikke?

En hund trenger itte å bli avla på selv om den blir mentaltesta vel...? Det er vel itte et krav det... :?

Bare test hunden din du :) Han er nydelig forresten :wink:

Skrevet

Buster sender mange takk :)

er vel sant som du sier at det ikke er noe krav om videre avl...

å testen ville nok vært veldig lærerik for oss begge :P

Skrevet

Ja vil selv teste min hund. Det er flott å teste hunden uansett rase eller ikke. Bare så et bedre innblikk i hvordan hunder ragerer. Har vært lenge ute etter å finne noen som har tester, men desverre er det ikke mer tester her i byen. Det er slutt etter at hundeklubben som arrangerer det ble oppløst. Så jeg vet ikke helt om det blir noe test på meg.. :)

Skrevet
Ja vil selv teste min hund. Det er flott å teste hunden uansett rase eller ikke. Bare så et bedre innblikk i hvordan hunder ragerer. Har vært lenge ute etter å finne noen som har tester, men desverre er det ikke mer tester her i byen. Det er slutt etter at hundeklubben som arrangerer det ble oppløst. Så jeg vet ikke helt om det blir noe test på meg..

Er det ingen klubber i nærheten som arrangerer heller?

:) trist det da. Hvorfor ble den oppløst egentli?

Husk og skryt om hvor bra det gikk da

Selvsagt :P

Skrevet

Nei har undersøkt både med shæferhundklubben og brukshundklubben. De driver ikke med det her i område lengere. Før gjorde de det, men så ble det plutselig stopp. Klubben ble oppløst pga. uenigheter og krangling, og siden har ingen ville ha startet opp nytt. Det nærmeste mentaltestingen er i Mo i rana. Det er jo laaangt unna! :) Men det er en liten mulighet at på Bodø hovedflystasjon, at forsvaret der har noe sånnt. Skal prøve å finne ut av det.

Skrevet

Jeg har planer om å teste Chessea når hun bllir eldre, i og med at jeg vil bruke henne i avel om hun er god for det. Men mentaltest er alltid lurt, da du jo kan kartlegge hunden din ganske nøye..! :)

Skrevet

Det har jeg veldig lyst å gjøre med Diego også.. :)

Hva koster det? og hva går det ut på?

Kan noen fortelle litt om det?

Skrevet

synes det er en god ide å teste slik jeg.

selv om vi stoler på hundene våres så vet vi jo aldri hvordan de kan være i enkelte situasjoner!

Skrevet
Koster det ikke mer?? Trodde det var dyrt..

I Norge må du regne med 1500 for en MH test. det er FÅ steder hvor de er så billig som 300!

Over grensa i sverige, er dette vanlig pris...men - heia Norge.. :wink: :evil:

K test er derimot billigere. det er en mindre test.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...