Gå til innhold
Hundesonen.no

Underlag

Poter

Recommended Posts

Vi skal kjøpe underlag til å ha i bilen til hundene. Vi vil det skal være mykt, ikke suge til seg vann og være holdbart. Vi har sjekket ut litt ulike alternativer og er vel havnet opp med to ulike. En fra Hööks og en fra Helly Hansen. Denne her er fra Hööks, mens denne er fra Helly Hansen.

Noen som har erfaring med disse mattene og kan si noe om hvordan de er, gjerne i forhold til hverandre hvis dere har erfaring med begge deler? Hvis dere har andre underlag å anbefale, vil jeg gjerne høre det også. Det bør ikke være så dyrt, synes det er nok med 4-500 kr for ett underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Helly Hansen mattene har jeg meget god erfaring med. Er selv på jakt etter nye da lokale FK ikke hadde inne min str...

Får ikke opp linken til Hööks..

PS: HH matten er 200kr billigere på felleskjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern fikk et lokalt firma som lager presenninger og diverse annet til å lage en matte som ligner den til HH, som passer buret mitt perfekt. Det verste er at den ble billigere også.

http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp...;dept_id=NO-199

Kan det være den fra Hööks?

Jeg liker veldig godt de fra HH. Ikke er de glatte, og det er bare å spyle de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris hatet den HH matta, brukte den som do når vi hadde den inne (han var bare valpen da..) :lol: .

Men nå har jeg surra et fleece-teppe rundt den og lagt den i bilen, og nå stortrives han på den. Veldig enkel å rengjøre, og veldig enkelt å bare ta et blillig fleecepledd rundt (ev. kjøpe trekket som hørert til..) som man hiver i vaskemaskina ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot kanskje, men jeg bruker saueskinn og reinskinn til mine bikkjer. Saueskinnet er mykt og varmer selv om det blir vått. Reinskinnet blir ikke like fort møkkete men er tynnere å ligge på. Begge skinnene kan bare henges opp til tørk og er fortsatt like fine ettepå. Selv med lite pels på den ene hunden kan hun fint ligge i bilen i under -10 grader med saueskinn.

Mvh

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den fra Hööks: http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp...;dept_id=NO-197

Når det gjelder reinskinn eller saueskinn har jeg ikke hatt råd til å kjøpe det og om jeg kjøper det, vil det være til eget bruk når vi er på tur... Vil helst ha noe jeg slipper å tørke i det hele tatt, som jeg bare kan børste av.

Hadde HH matten til huskyen vår for flere år siden og var veldig fornøyd med den. Han spiste den opp, da, så han måtte ha mer solide saker. Kom bare tilfeldigvis over dette underlaget fra Hööks og tenkte vi kanskje kunne spare noen penger på å kjøpe det i forhold til HH matten. Blir det HH matte blir den kjøpt fra Felleskjøpet, ja :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor er ambulansesjofør og gikk rett og slett inn på sykehuset og spurte om de hadde sånne tepper som de nyfødte barna ligger på (husker ikke hva teppene heter) og fikk 5 sånne helt gratis, de er helt fantastske myke og gode =)

så det er bare til og gå inn og spørre så får du nokk noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor er ambulansesjofør og gikk rett og slett inn på sykehuset og spurte om de hadde sånne tepper som de nyfødte barna ligger på (husker ikke hva teppene heter) og fikk 5 sånne helt gratis, de er helt fantastske myke og gode =)

Helsetepper? Det er jo ikke noe særlig å ligge på når man er kald og våt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah er nokk det. har ikke hat noen som helt problemer meg de jeg ivertfall :rolleyes: har en skommgommi madrass under og et av helseteppene over. min lille vovvse har jafal falt helt for disse.

Men da har du de inne, vel? Jeg har hatt ullteppe og ull"pad" (sånn som ser ut som en sau, men som ikke er det, vanlig på sykehus ol), og det er ikke godt nok i bilen. Har også brukt fleece noen ganger, men uansett så blir det lett kondens, når en hund full av snø eller søle, ligger og tørker i bilen. Oppå teppet er det greit, men det var litt av en lukt som etterhvert utviklet seg som vi først ikke helt skjønte hvor kom fra..! :whistle: Og bomull, som helseteppene er laget av, holder knapt på varmen i en kald bil. Men inne fungerer det nok supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd diverse ull og fleece i bilen, men det nytter ikke når hundene blir våte og sølete. Ull holder jo varmen selv om det er vått, men når vi er sløve med å ta dem inn å tørke, blir det nok en meget interessant bakteriekultur der... og på vinteren kommer hundene til frosne pledd i burene sine i bilen, så det er jo ikke spesielt hyggelig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf, der skattepengene mine forsvinner ja.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd diverse ull og fleece i bilen, men det nytter ikke når hundene blir våte og sølete. Ull holder jo varmen selv om det er vått, men når vi er sløve med å ta dem inn å tørke, blir det nok en meget interessant bakteriekultur der... og på vinteren kommer hundene til frosne pledd i burene sine i bilen, så det er jo ikke spesielt hyggelig...!

Nemlig! (Var det jeg så fint prøvde å forklare, og jeg tror ikke saken blir bedre av helsetepper..) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å kjøpe en ekstra biabed og et svært bur når valpen kommer, og bruke biabeden inni bilburet.. Den er så enkel og genial, vanntett, enkel og vaske av og man kan kjøpe "tykkere" trekk til dem også. Jeg elsker det at de har litt kanter, så holder skiten og pelsen seg inni der også.. Iallefall ikke like mye som kommer utenfor buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om sånne billige saueskinnsgreier funker like bra? Mener å ha sett noen som ikke kostet 1000kr i noen av reklameheftene som kommer i postkassa. Kanskje det er noe sånt bikkja må få til jul! Ser det for meg, et saueskinn rullet sammen med masse stinkende hundesnacks kjøpt på dyrebutikken i midten. Da kan hun jo sikkert pakke opp selv også. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laaangt til Ikea herifra.. Faktisk har jeg aldri vært på ikea før :P Jeg fant et saueskinn i en svensk nettbutikk for 400,- .. Noen som klarer å finne noe billigere? Eventuelt lammeskinn. Tenk for en deilig biabed Emma blir å få... :P

EDIT: Fant et geniaaalt et som er beregnet til babyer til 300kr! :P Mykt og varmende. O herlighet, skulle hatt et sånt selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem er at underlaget sklir unna slik at Amigo blir sittende rett på stålplata mens madrassen/pleddet/puta ligger i en krok. På NV Hamar handla jeg en hundepute som skulle passe perfekt til stålburet, men det gikk ikke mer enn 10 minutter så stod den på høykant. Og da var det antiskli under madrassen... dritt - jeg kasta vekk 300 spenn på den der.

I tillegg er Amigo av typen graver - så det trengs noe som sitter skikkelig fast samtidig som det er mykt og godt å ligge på og er lett å rengjøre.

Hører dere snakke om Helly Hansen underlag - har de disse egenskapene jeg nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi saueskinn i bilen, men Bridie fant det for godt å "klippe" det til bedre størrelse, så nå er det litt amputert... Men har flere skinn liggende her (bestemor og bestefar har vært sauebønder), så blir vel nye etterhvert de blir "klippet" tenker jeg.. Bridie har bare ikke helt skjønt dette hu, det er på VÅREN man klipper sauen, ikke høsten..

ellers hadde jeg nok gått for HH matta, Lone.. Fra felleskjøpet da.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi saueskinn i bilen, men Bridie fant det for godt å "klippe" det til bedre størrelse, så nå er det litt amputert... Men har flere skinn liggende her (bestemor og bestefar har vært sauebønder), så blir vel nye etterhvert de blir "klippet" tenker jeg.. Bridie har bare ikke helt skjønt dette hu, det er på VÅREN man klipper sauen, ikke høsten..

ellers hadde jeg nok gått for HH matta, Lone.. Fra felleskjøpet da.:P

pssst... man klipper sauen på høsten/sensommeren også, så Bridie gjør alt etter boka hun ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...