Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveklør


MariaN

Recommended Posts

Diesel har alle fire ulveklørne.

Den ene neglen bak er bare en liten cm lang, ellers er de normale.

Har vært innom tanken på å fjerne de, og i dag bestemte jeg meg for at det skal jeg gjøre!

Han har nemlig slått den ene kloa. Blødde en del, og så ser jeg nerven ? tror jeg ? :icon_clapping: Fikk ikke sett så godt. Men nå har han sluttet å blødd og fått på seg en sokk, som han driver å drar av :rolleyes:

Hvor mye koster det å fjerne disse fire jævelklørne? De er jo bare i veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Ulveklør på bakbeina er vel lov å fjerne? Det er visst vanlig å gjøre på endel raser ved fødsel/tidlig valpetid. Innbilte meg også at det er vanlig på belger, men der er jeg på gyngende grunn altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun spesielle raser som har ulveklør på bakbeina? Min har ikke, kun på forbeina..

Min har også bare på forbeina.. Hvis ikke har jeg gått glipp av noe vesentlig i løpet av 5 år med eldstemann :icon_clapping:

Jeg mener forøvrig jeg har hørt at det ikke er tillatt å fjerne ulveklør med mindre det er en medisinsk/funksjonsmessig feil, men det er godt mulig ørene mine innbiller seg noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også bare på forbeina.. Hvis ikke har jeg gått glipp av noe vesentlig i løpet av 5 år med eldstemann :icon_clapping:

Jeg mener forøvrig jeg har hørt at det ikke er tillatt å fjerne ulveklør med mindre det er en medisinsk/funksjonsmessig feil, men det er godt mulig ørene mine innbiller seg noe...

Hm, jeg mener også å ha hørt noe slikt. Cluet med disse klørne er jo at de senene/musklene de er festet til blir mer harde og motstandsdyktige etterhvert. slik at man slipper slike skader hvis man bare venter litt. Dessuten, noen raser der det jo et must å ha slike mtp utstilling og sånt? Men det er jo totalt utenfor mitt "felt" (hvis jeg har noe felt da :thumbs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kun noen raser som har ulveklør på bakbeina. Noen skal ha det, som lundehund (og de har vel i tillegg doble?), og andre raser "skal" ikke ha det, men endel blir født med det likevel. Mener at sistnevnte gjelder belger, berner.. Hadde en diskusjon om dette en gang da jeg mener dette kom frem. Skal ikke påstå at det er mitt felt heller, eller at jeg husker alt så veldig rett. Men mener å huske at det var vanlig å fjerne disse på bakbeina (har aldri hørt om noen som har fjernet de på frambeina) når valpen ble født eller kun var noen dager gammel. Oppdretter gjør ofte dette selv, ved ganske enkelt å klippe de av. De har ikke noe feste, kun hud som holder de der. Grunnen til at de fjernes, er fordi de ofte henger seg opp i kratt og ting i terrenget og rives av. Var det ikke sånn at noen fikk de fjernet under HD-røntging hvis det ikke var gjort før, eller fabler jeg veldig nå? (Mener emnet ligger i debattkjelleren, og handler om kosmetiske inngrep på hunder, men jeg gidder ikke å søke.. :icon_clapping:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg mener også å ha hørt noe slikt. Cluet med disse klørne er jo at de senene/musklene de er festet til blir mer harde og motstandsdyktige etterhvert. slik at man slipper slike skader hvis man bare venter litt. Dessuten, noen raser der det jo et must å ha slike mtp utstilling og sånt? Men det er jo totalt utenfor mitt "felt" (hvis jeg har noe felt da :thumbs:)

Jeg mener også at det for en del (?) raser er "påkrevd" med ulveklør på utstilling, med mindre de er fjernet av nettopp medisinsk årsak. Igjen, det er godt mulig jeg tar feil :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting må iaf dere som har hunder som stilles være obs på..... En bekjent av meg har nettopp en hunderase som skal ha slike sporer og veterinæren hennes ville fjerne dem fordi "de blir så lett skadet".

Det jeg mener er, finn ut hvorvidt deres rase skal eller ikke skal ha dem, hvis ikke blir det et problem på utstilling.

Fordi veterinærene vet ikke alltid hva som er rasestandard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden har en ekstra tå. Det er en helt funksjonell tå som sitter nede på foten ved siden av de andre tærne.

Hos de fleste raser kan uleklør forekomme på bakbeina, det er da vanlig å fjerne dem når valpen er svært ung (noen gjær dette selv, men i følge loven er det kun veterinærer som kan gjøre slike inngrep) .Doble ulveklør forekommer hos islandshund feks.

For å unngå at klørne rives opp kan man tape dem med sportstape når man skal gå i ulendt terreng etc. Det har jeg gjort noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På belgerne fødes det valper både med og uten sporer på bakbein. Det er vanlig å fjerne sporene på bakbeina. Dette er noe oppdretter vanligvis tar seg av.

Islandsk fårehund skal i følge rasestandarden ha doble sporer på bakbeinna, men det er vanlig at omtrent 1 valp i valpekull fødes uten doble sporer. Islandshunden kan ha doble sporer på frambeina, men det er uvanlig (ca 1 av 1000 tror jeg). Jeg har hatt islandshund jeg opplevde aldri at sporene satte seg fast i kratt o.l. Islendingene mener at det er de hundene med doble sporer som best tar seg frem i ulent terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hmm, jeg trodde det var normalt å fjerne disse sporene på bakbeina når valpen er inntil 3.-4 dager gamle. BAre klippe dem vekk og ha på blodstopp. Vi gjorde iallefall dette på flere på dyreklinikken når jeg jobbet der, og vet at de fleste oppdretterne vi snakket med da gjorde det selv..

men, så en valp senest idag med doble sporer bak... Trodde disse kunne bli til sjenanse senere?

vet at på blandingsvalpen jeg omplasserte for 7 år siden, så ble de fjernet når hunden ble voksen, fordi de hang seg fast overalt og begynte å blø..

Men, er jo forskjell på om de henger løse eller er festet i bein også... har jeg skjønt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... og bare få dem klippet av når valpen er "nyfødt" høres ganske dramatiskt ut. De har jo følelser og noen kan ha klør med knokkelfest og da må jo det bli veldig smertefullt og bare klippe de bort???

Stitch hadde (som den eneste i kullet, tror jeg) ulveklør bak. Den ene hang bare i huden, mens den andre hadde knokkelfest.

Fikk fjernet disse for tre uker siden, fordi den som ikke hadde knokkelfeste hang seg fast i buskas og kratt. I tillegg var den med knokkelfeste veeeldig stor og stod ut og da så jeg for meg at de lett kunne sette seg fast i lyng og kratt på fjellet og det er ikke noe særlig og sitte langt inn på fjellet med en skadet hund.

Vi betalte 1500,- kr. "Operasjonen" tok ca 30 minutter fra han sov til han var ferdig sydd og bandasjert. Måtte holde seg i ro (ikke springe og herje) i en uke etterpå og etter tolv dager tok vi stingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal fjernes av oppdretter har jeg fått beskjed om. Alle hundene av min rase jeg har møtt har ikke hatt ulveklør. Det skal gjøres før de er tre dager gamle husker jeg rett.

De på framfotene sitter fast, mens de bak henger løst. Den ene neglen bak er pitteliten og vokser ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Pris på fjerning av alle fire klørne?

Diesel har sine enda, og de skal fjernes neste mnd samtidig som han er dopet ned under røntgen.

Har dere pris på røntgen av stor hund samtidig?

Dette er linjeavhengig på belger - normalen er at de blir fjernet når valpene er 2-3 dager gamle om ikke oppdretteren er for pysete og vetten ikke har tid før det er for sent *fnise beskjemmet*

Ulveklørne på bakbena bør fjernes, og tar man det samtidig med HD/AA røntgen så betaler man ikke stort ekstra. Jeg tror jeg betalte kr 350,- ekstra når jeg fjerna de på Dina i sin tid.

Stitch hadde (som den eneste i kullet, tror jeg) ulveklør bak. Den ene hang bare i huden, mens den andre hadde knokkelfest.

Ehh....... Ermine var den eneste som ikke hadde *Fnis* - alle de andre har nok ulveklør. Fint at du har fjernet dem allerede - håper de andre tar dem samtidig med røntingen.

De er der fordi jeg er pysete og man ikke fikk time hos vetten før de var en uke gamle og da mener jeg det blir for drøyt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal fjernes av oppdretter har jeg fått beskjed om. Alle hundene av min rase jeg har møtt har ikke hatt ulveklør. Det skal gjøres før de er tre dager gamle husker jeg rett.

De på framfotene sitter fast, mens de bak henger løst. Den ene neglen bak er pitteliten og vokser ikke.

Men hvorfor skal du ta de på fremføttene? Det er et større inngrep når de har knokkelfeste.

Dette er linjeavhengig på belger - normalen er at de blir fjernet når valpene er 2-3 dager gamle om ikke oppdretteren er for pysete og vetten ikke har tid før det er for sent *fnise beskjemmet*

Ulveklørne på bakbena bør fjernes, og tar man det samtidig med HD/AA røntgen så betaler man ikke stort ekstra. Jeg tror jeg betalte kr 350,- ekstra når jeg fjerna de på Dina i sin tid.

Ehh....... Ermine var den eneste som ikke hadde*Fnis* - alle de andre har nok ulveklør. Fint at du har fjernet dem allerede - håper de andre tar dem samtidig med røntingen.

De er der fordi jeg er pysete og man ikke fikk time hos vetten før de var en uke gamle og da mener jeg det blir for drøyt dessverre.

Hmmm, jeg snakker som jeg har vet på noen ganger :rolleyes:

Men uannsett var det jo ikke noe stor afære å få tatt dem - den største utfordringa var å holde Stitch i ro (ikke springe og herje) i en uke :lol:

Og dessuten syns jeg ikke du er pysete for jeg syns det høres ganske barbarisk ut å bare skulle klippe dem av når de er nyfødt. Især hvis de har knokkelfeste!?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren skal ikke ha på bakfotene, fjern de samtidig som du tar røntgen du pia :lol:

stakkar lille D! -:lol:

Både Nico, Keiko å Toya hadde fjernet sine tidlig, men det er 0 problem så lenge de er unødvendige.

Blir dyrt hvis du kun skal ta de... da blir det ca 1000 for narkosen bare.

Tro det var 1500-2000 (alzheimers light, na alderdommen altså) for rtg her samt at det var nesten 500 kr å få papirene fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, siden det er sånn en stor forbrytelse å komme med "unødvendige kommentarer" (som i ikke det ts spør om), så skal jeg ikke nevne noe om at kupering er kupering selv om det er ulveklør, og at jeg ikke ser poenget med å fjerne sånt så sant bikkja ikke ER plaget med at de er der (så skal vi heller ikke si noe om de rasene som SKAL ha ulveklør bak, og sjeldent har problemer med sine?).

*føle meg passe flink* :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer til 2nes hvite skrift :icon_cry:

Diesel har fått kommentarer på disse hele livet av andre belger folk, jeg hørte dommeren si "ulveklør", og dessuten er den ene kloa bak deformert. Altså selve neglen. Den er en liten cm og vokser ikke. Han fikk seg også en liten karamell på den andre, så han begynte å blø (hadde trolig hektet seg fast el slått seg osv).

Så jeg fjerner de ikke helt uten grunn :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...