Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveklør


MariaN

Recommended Posts

og at jeg ikke ser poenget med å fjerne sånt så sant bikkja ikke ER plaget med at de er der (så skal vi heller ikke si noe om de rasene som SKAL ha ulveklør bak, og sjeldent har problemer med sine?).

*føle meg passe flink* :whistle:

tror du ikke er helt klar over at det er mest ønskelig at ulveklørne bak er fjernet mtp utstilling, noe Diesel er på.

Å som sagt tidligere i innlegget skrev MariaN at Han har lett for å blø der. menmen, fort gjort å ikke få med seg alt. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
tror du ikke er helt klar over at det er mest ønskelig at ulveklørne bak er fjernet mtp utstilling, noe Diesel er på.

Å som sagt tidligere i innlegget skrev MariaN at Han har lett for å blø der. menmen, fort gjort å ikke få med seg alt. :icon_cry:

Åh, så Diesel har gjentatte ganger revet seg opp på denne ulvekloen? Eller var det bare denne ene gangen?

Jeg er enig med 2ne her jeg. Det hele blir mer en operasjon basert på utseendet enn det helt praktiske :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du ikke er helt klar over at det er mest ønskelig at ulveklørne bak er fjernet mtp utstilling, noe Diesel er på.

Å som sagt tidligere i innlegget skrev MariaN at Han har lett for å blø der. menmen, fort gjort å ikke få med seg alt. :icon_cry:

Hvor har du det fra?

Men, ja er de til plage for hunden så bør de fjernes. I.o.m. at Diesel har revet opp den ene ved flere anledninger så bør hun fjerne dem, ja. Det var også grunnlaget for at jeg fjernet Stitch sine. Vi er mye å går i fjellet, med masse stivt buskas og lyng og ville derfor ha de vekk for "fjellvandrer"-sesongen begynte. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke gjort noe med det - hvertfall ikke enda.

*klappe 2ne på hode* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele blir mer en operasjon basert på utseendet enn det helt praktiske :icon_cry:

Hva er en utstilling for eksteriør mener du da?

hmmmm. er vel ikke noe du har vært på da... <_<

Så lenge det kan trekkes, å kloen ikke er fast i benet. hva skal den være der for da mener du?

Hvis du har en stooor medfødt føflekk som kanskje flere kommenterer, og du vil være modell eller noe. fjerner du den, eller lar den være siden det er medfødt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så Diesel har gjentatte ganger revet seg opp på denne ulvekloen? Eller var det bare denne ene gangen?

Jeg er enig med 2ne her jeg. Det hele blir mer en operasjon basert på utseendet enn det helt praktiske :icon_cry:

Ikke for min del :whistle: Det ER jo en ulempe med disse klørne med tanke på at de kan sette seg fast. Han har gjort det en gang og kommer kanskje til å gjøre det igjen. Når han uansett skal dopes nes så tar vi klørne siden vi har fått det anbefalt av andre (seriøse, flinke)belgeroppdrettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

Men, ja er de til plage for hunden så bør de fjernes. I.o.m. at Diesel har revet opp den ene ved flere anledninger så bør hun fjerne dem, ja. Det var også grunnlaget for at jeg fjernet Stitch sine. Vi er mye å går i fjellet, med masse stivt buskas og lyng og ville derfor ha de vekk for "fjellvandrer"-sesongen begynte. Hadde det ikke vært for det ville jeg ikke gjort noe med det - hvertfall ikke enda.

*klappe 2ne på hode* :icon_cry:

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Parallelle sett bakfra. Kraftfulle, uten å være tunge.

Lår: Middels lange, brede, med kraftig muskulatur.

Knær: Kneleddet ligger nesten loddrett under hofteleddet, normalt

vinklet.

Underlår: Middels lange, brede, muskuløse.

Haser: Moderat vinklet. Lavt ansatte, brede og muskuløse.

Mellomfot: Sterk og kort. Sporer uønsket.

Dette er tatt ut ra NKK`s rasestandar!

Sporer=ulveklør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uønsket er ikke det samme som feil og jeg tror ikke at du "taper" hvis du har en meget bra hund, selv om den har ulveklør/sporer.

Edit: Men nå var det vel ikke i forhold til utstilling MariaN hadde det største problemet. Det var vel mer at Diesel hadde revet opp den ene og som sagt i tidligere innlegg: Ja, da bør de fjernes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uønsket er ikke det samme som feil og jeg tror ikke at du "taper" hvis du har en meget bra hund, selv om den har ulveklør/sporer.

Edit: Men nå var det vel ikke i forhold til utstilling MariaN hadde det største problemet. Det var vel mer at Diesel hadde revet opp den ene og som sagt i tidligere innlegg: Ja, da bør de fjernes!

Det var det ikke, men når andre tar det opp så svarer jeg det jeg vet. sånn er det bare.

Å støtter MariaN fullt ut med fjerningen av de pga D har revet de opp, men noen må kverulere rundt det. Da tar jeg bare fram fakta.

Får jeg spm svarer jeg etter beste evne. Les alt som har blitt skrevet, så skjønner du det forhåpentligvis :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det ikke, men når andre tar det opp så svarer jeg det jeg vet. sånn er det bare.

Å støtter MariaN fullt ut med fjerningen av de pga D har revet de opp, men noen må kverulere rundt det. Da tar jeg bare fram fakta.

Får jeg spm svarer jeg etter beste evne. Les alt som har blitt skrevet, så skjønner du det forhåpentligvis :rolleyes:

Er ikke sporer ønskelig når det kommer til utstilling nei? Det var jammen godt du oppklarte det for meg *ironi*

Som jeg skreiv, om det er til plage for hunden at de er der, så er det helt greit å fjerne de, for da er det faktisk til plage for hunden. Jeg syns dog ikke at amputering av ulveklør stiller seg så mye anderledes enn f.eks kupering av hale, å klippe av en kroppsdel er å klippe av en kroppsdel. Å fjerne ulveklør ene og alene fordi det kan hende at dommeren trekker for det på utstilling, ser ikke JEG helt poenget med. Det er et reint kosmetisk inngrep, rett og slett.

- Og nei, jeg tror ikke det blir rare trekket på en hund som er veldig bra, selv om den har ulveklør. Vi stilte en søster og en bror av Stitch sin Stitch i helgen, og dommeren kommenterte det ikke en gang - begge de har ulveklør. Jeg tror faktisk ikke at dommeren fikk det med seg engang jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så mange Belgereiere som reagerer når jeg kommer med Diesel som har ulveklør, hvis det ikke er nødvendig? (det er jo ikke bokstavligtalt nøvendig, men dere skjønner hva jeg mener)

Hæ? har de ikke fjerna de? er et kjent spørsmål hos meg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så mange Belgereiere som reagerer når jeg kommer med Diesel som har ulveklør, hvis det ikke er nødvendig? (det er jo ikke bokstavligtalt nøvendig, men dere skjønner hva jeg mener)

Hæ? har de ikke fjerna de? er et kjent spørsmål hos meg :lol:

Det kan være at det er fordi de "alltid" har blitt fjerna, og at tanken ikke har slått folk at det kan hende bikkja klarer å leve med ulveklør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når andre bikkjer fint greier å leve med ulveklør, så greier nok disse rasene det og :lol:

Jeg tror det kommer litt an på hvordan de sitter? Han jeg har her, der sitter begge fast ordentlig. På Stitch sin Stitch (jepp, det er stadig like moro) var ihvertfall den ene løs. Løse har det nok med å henge seg opp mer i terrenget enn faste, jeg ser ikke helt at Elling skal ha mer problemer med ulveklørne på bakbeina enn han har på forbeina, når de sitter like fast og inntil, liksom (ble det forståelig?).

På belgeren har ikke det vært tatt hensyn til ulveklør og hvordan de sitter i avl, for de har jo bare blitt kupert. Så om ulveklør er et stort problem for rasen, vet man jo ikke før man evt. slutter å kupere de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sporer ønskelig når det kommer til utstilling nei? Det var jammen godt du oppklarte det for meg *ironi*

Som jeg skreiv, om det er til plage for hunden at de er der, så er det helt greit å fjerne de, for da er det faktisk til plage for hunden. Jeg syns dog ikke at amputering av ulveklør stiller seg så mye anderledes enn f.eks kupering av hale, å klippe av en kroppsdel er å klippe av en kroppsdel. Å fjerne ulveklør ene og alene fordi det kan hende at dommeren trekker for det på utstilling, ser ikke JEG helt poenget med. Det er et reint kosmetisk inngrep, rett og slett.

- Og nei, jeg tror ikke det blir rare trekket på en hund som er veldig bra, selv om den har ulveklør. Vi stilte en søster og en bror av Stitch sin Stitch i helgen, og dommeren kommenterte det ikke en gang - begge de har ulveklør. Jeg tror faktisk ikke at dommeren fikk det med seg engang jeg.

Høres ikke ut som du har sett hvor stor en slik skade kan bli.. Ofte er det ikke bare kloa som løsner. Har sett noen stygge sår etter avrevet ulveklo.. Skinnet var dratt av hele veien oppover beint. Stygge saker! Regner overhode ikke dette som kosmetisk ingrep, men rett og slett som omsorg for bikjene mine.. Veldig greit å få de fjernet FØR eventuel skade skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du har sett hvor stor en slik skade kan bli.. Ofte er det ikke bare kloa som løsner. Har sett noen stygge sår etter avrevet ulveklo.. Skinnet var dratt av hele veien oppover beint. Stygge saker! Regner overhode ikke dette som kosmetisk ingrep, men rett og slett som omsorg for bikjene mine.. Veldig greit å få de fjernet FØR eventuel skade skjer!

Joda, jeg har det. Jeg har og sett skader på de andre klørne som sitter på foten, men lista er merkelig nok noe høyere for å amputere sånt allikevel (selv om jeg har vært med på amputering av ei tå og, fordi kloa brakk og ble betent) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt an på hvordan de sitter? Han jeg har her, der sitter begge fast ordentlig. På Stitch sin Stitch (jepp, det er stadig like moro) var ihvertfall den ene løs. Løse har det nok med å henge seg opp mer i terrenget enn faste, jeg ser ikke helt at Elling skal ha mer problemer med ulveklørne på bakbeina enn han har på forbeina, når de sitter like fast og inntil, liksom (ble det forståelig?).

Skjønner hva du mener :lol: De foran sitter godt, hadde det vært tilfelle bak hadde jeg nok ikke brydd meg om å fjerne de. Den ene neglen vokser heller ikke, den er 1 mm 'lang' liksom.. Og den andre greide han å blø fra..

Nei, fjern vi fjerner driten samtidig som han er i narkose så er vi sikre på at han ikke hekter seg fast :lol:

Uhell er jo uansett ganske stygge når de først skjer, samme om det er ei ulveklo eller ei vanlig klo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei!

Spør her. Vi har en krisehjem hund, og fikk øye på noe idag. Hun har 6 ulveklør. Dv. 1 på hver forfot, og 2 på hver bakfot! På bakføtene "henger" de veldig, to stk tykke og solide klør på begge føtene, samt. det er litt "pot" på en av hver klo :whistle:

Er det normalt? Er det ikke slikt som skal fjernes da?

Zorba har bare 2, dv 1 på hver forfot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spør her. Vi har en krisehjem hund, og fikk øye på noe idag. Hun har 6 ulveklør. Dv. 1 på hver forfot, og 2 på hver bakfot! På bakføtene "henger" de veldig, to stk tykke og solide klør på begge føtene, samt. det er litt "pot" på en av hver klo :)

Er det normalt? Er det ikke slikt som skal fjernes da?

Zorba har bare 2, dv 1 på hver forfot..

Helt normalt :whistle:

Lappisen her har både enkle og doble ulveklør, fjernes kun om de blir til besvær :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spør her. Vi har en krisehjem hund, og fikk øye på noe idag. Hun har 6 ulveklør. Dv. 1 på hver forfot, og 2 på hver bakfot! På bakføtene "henger" de veldig, to stk tykke og solide klør på begge føtene, samt. det er litt "pot" på en av hver klo :ahappy:

Er det normalt? Er det ikke slikt som skal fjernes da?

Zorba har bare 2, dv 1 på hver forfot..

Er ikke denne hunden en briardblanding? Briarden skal jo ha dobble ulveklør på bakbeina, så vidt jeg husker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spør her. Vi har en krisehjem hund, og fikk øye på noe idag. Hun har 6 ulveklør. Dv. 1 på hver forfot, og 2 på hver bakfot! På bakføtene "henger" de veldig, to stk tykke og solide klør på begge føtene, samt. det er litt "pot" på en av hver klo :ahappy:

Er det normalt? Er det ikke slikt som skal fjernes da?

Zorba har bare 2, dv 1 på hver forfot..

Som 2ne så korrekt påpeker har hun nok disse doble ulveklørne pga at hun er blandet med briard. Det står i rasestandarden at briarden skal ha doble sporer på bakbeina, de skal være beinfaste og lavt ansatte slik at de egentlig bare er en forlengelse av den vanlige poten. De har også tredeputer på disse klørne. Det er viktig at man følger med på klørne og klipper dem jevnlig da de jo ikke slites og gjerne vokser i krøll om de blir for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne så korrekt påpeker har hun nok disse doble ulveklørne pga at hun er blandet med briard. Det står i rasestandarden at briarden skal ha doble sporer på bakbeina, de skal være beinfaste og lavt ansatte slik at de egentlig bare er en forlengelse av den vanlige poten. De har også tredeputer på disse klørne. Det er viktig at man følger med på klørne og klipper dem jevnlig da de jo ikke slites og gjerne vokser i krøll om de blir for lange.

Okey, som du sikkert skjønner har jeg ikke så mye erfaring med briard, hehe. Det er bare en av disse to klørne som er beinfaste, den andre kloa henger bare i skinnet. Og iværtfall en av klørne har tredepute, mulig begge, skal sjekke. Jeg mener og ha hørt at ulveklørne ikke skal klippes? Men skal de det likevel? Jeg kan forresten prøvde og ta bilde av føttene hennes idag og legge ut så dere får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, som du sikkert skjønner har jeg ikke så mye erfaring med briard, hehe. Det er bare en av disse to klørne som er beinfaste, den andre kloa henger bare i skinnet. Og iværtfall en av klørne har tredepute, mulig begge, skal sjekke. Jeg mener og ha hørt at ulveklørne ikke skal klippes? Men skal de det likevel? Jeg kan forresten prøvde og ta bilde av føttene hennes idag og legge ut så dere får se.

Hehehehe, nei, det er vel ikke så veldig mange som HAR erfaring med briard før de har hatt dem i hus :ahappy:. Selve klørne på ulveklørne må klippes på samme måte som de øvrige klørne, ellers kan de vokse og bli alt for lange. Hadde vært moro å se potene ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tispe som har revet opp ulveklørene endel ganger, og ringte vetten ang det. Det er ikke lov til å operere dem bort med mindre hunden er veldig plaget med dem, at den river dem ofte opp osv, da dette egentlig sees på som en "kosmetisk" operasjon.

Er hunden derimot plaget er det en selvfølge.

Fikk en pris på mellom 750 og 1500kr på ene dyreklinikken (de andre lå på rundt 2000-2500??), det kom helt an på om ulveklørene "satt løst", eller var festet til benet (inni). Da ville det ta lenger tid og bli en operasjon.

Dette er da en hund på litt under 3kg, det vil nok koste litt mer for en stor hund..

Uansett kan det nok lønne seg å ringe litt rundt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...