Gå til innhold
Hundesonen.no

Marco, min finske lapphund.


Izziebelle

Recommended Posts

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar
Han er så flott ;) Liker at han har så masse tanfarge i ansiktet :)

Ja, han har rimelig mye lyst på seg. Jeg plukka jo han ut delvis fordi han hadde mest lyst på seg av kullet som liten, men jeg hadde aldri trodd at han kom til å få så mye og så definerte tegninger som det han har. Han har en diger engelfasong på brystet også ;) Svartengelen Marco som jeg kaller han. (Det er faktisk en svartengel som heter Marco i Isfolket bøkene, men det hadde jeg glemt når jeg ga Marco navnet) Men det passet godt kan man si ;)

ÅÅ det var et nyyydelig bilde ;)

Gratulerer med A hofter på alle sammen, det må være utrolig deilig å vite ;)

Tusen takk! Ja det var en herlig beskjed å få ;) Jeg valgte å tro at han skulle ha HD for å så bli positivt overraska. (min overlevelsesstrategi)!

Så utrolig flott han er!!! rett og slett nydelig!! ;) ;) ;)

Tusen takk! og selvfølgelig helt enig! ;) I mine øyne så har jeg virkelig fått den vakreste lapphunden av dem alle ;)

Han er vannvittig vakker ;)

Ntååh, takk ;) Marco hadde sagt: jeg vet jo det da... Man ser på hele holdninga hans at han vet at han kan få hvem som helst til å smelte.. "se på meg nå, er ikke jeg pen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Marco er 19 mnd gammel blitt og er fremdeles like vakker. Merker virkelig at han blir voksen nå.. Roa seg betraktelig og vi koser oss stort sammen :ahappy: Vi trener en del lydighetstrening om dagen og det går flott. Trodde egentlig aldri at jeg skulle synes at konkurranse lydighet var morsomt, men det gjør jeg :lol: Kanskje vi prøver oss i ringen en gang hvem vet.

Planene fremover er at Marco skal være med på rasespesialen neste helg, første gang som unghund. Hadde håpa at han kanskje skulle ha fått CK nå, men han har akkurat røyta så vi får nå se.. Morsomst er det jo å møte gamle og ny lapphund bekjente og hundene såklart. Så er han også meldt på NKK Kristiansand, da skal oppdretter ha han med. Selv skal jeg ha eksamener i hele Mai måned :D

13-14 Juni skal Marco MH-testes i Vågå. Oppdretter har ordna for oss og fikk plasser til hele 8 Schanderulver! Ikke verst :lol: Hele kullet til Marco skal testes og det er spesiellt morsomt synes jeg. Toiwo her inne skal være med også :D Og skal kanskje Mierka også??

Her er noen nye bilder:

IMG_0002.JPG

IMG_0004.JPG

IMG_1334gg.jpg

IMG_1331.jpg

IMG_1328bbb.jpg

IMG_1288.JPG

IMG_0027.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han er mindre jeg og :) Marco er 49 cm høy så han er hverken liten eller stor i grunn. Akkurat midt i mellom stor og liten. Broren hans er 2 cm høyere og er en litt lengre type. Marco er bygget ganske kompakt ja, men langt fra de mest kompakte heller. Det er litt vanskelig å se hvordan han ser ut i str fordi jeg kun har bilder tatt ovenfra.

Her er et bilde tatt ved siden av meg. Jeg er ganske lav (163) :blink: så du får et lite inntrykk av str hans.

IMG_4165.jpg

Jeg gleder meg selv om jeg også er nervøs som alltid. Har skikkelig sceneskrekk i grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå var det visst en stund siden jeg har oppdatert gitt :P Gutten har nå blitt 21 mnd og er definitivt på vei mot voksen tilværelsen. Men han er like barnslig og aktiv i lek som alltid, men sånn skal det vel være? Også er han fremdeles verdens vakreste, beste osv osv.. :)

Marco har endelig fått sitt første CERT og CACIB på NKK Drammen for spesialdommer Marja Talvitie, Finland. Endte til slutt opp som BIR i konkurranse mot 18 lapphunder. Ikke verst :) Ekstra morsomt når første CERT kommer fra en dommer som virkelig har peiling og at det er stort certet! :P Nå har jeg liksom fått bevist det jeg ville, at gutten er en flott lapphund og nå er jeg egentlig litt lei av dem. :)

Ellers så har gutten vært på en MH-test hvor han gjorde det veldig fint. Jeg er spesiellt fornøyd med absolutt ingen trusselatferd, han er definitivt ikke en vokterhund og det er jeg veldig glad for. Ganske bra jaktlyst, men ingen byttedrift. Bra lekelyst, men litt sliten for dagen (lekt i et døgn med kjæresten sin) Han skvatt til på kjeledressen, men avreagerte raskt og fint. Sosial, tilgjengelig, balansert. Brydde seg ikke om skrammelet, ikke om spøkelsene (igjen lite vokt) og var ikke skuddberørt, selv om han kastet et lite blikk mot lyden og dermed fikk en 2'er der.

Har skrivd mer om den i bloggen her

IMG_2142.JPG

Marco & kjæresten Lana som vi delte hytte med. Enormt like i temperament, type og personlighet.. De skal kanskje få valper sammen til våren :P

IMG_2155.JPG

Gutten i lyngen :P

IMG_2199.JPG

Marco med Lana i bakgrunn.

IMG_2211.JPG

IMG_2112.JPG

IMG_2114.JPG

På MH-testen

_MG_6229.jpg

Nydelig bilde tatt av Kenneth Mulvaney.

IMG_1986.JPG

Marco nedrøyta og litt klipt her og der for sommeren. Men flink til å stå stille da!

IMG_1990.JPG

Fra andre siden :P

IMG_2092.JPG

Med premiene sine fra NKK Drammen :P

IMG_2095.JPG

Fine lappetrollet mitt :P Ja også er han øyenlyst u.a da! Frisk og fin!

OPS! kunne forresten en moderator ha fjerna hjertet og underteksten på tråden? Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

11 September ble gutten 2 år! oisann som tiden flyr..

I dag har han fått gått med regndress fordi han skal på utstilling i morra! Det er helt komisk å se på..

Sånn ser han ut med den på:

IMG_1941.JPG

Man ser helt klart at han er ganske så tynn under all pelsen :o 17 kg veier han og det er faktisk litt lite til å være finsk lapphund gutt, men de bruker lang tid på å få masse. Men det skal jo sies at han har mer fart og spenst enn de i 20 kilo klassen.

Tilsammen har Marco vært stilt 12 ganger inkl. valpeshow. Når jeg ser det sammenlagt så har han faktisk gjort det ganske så bra :o Håper på flere CERT og NUCH med tiden :P det ultimate målet er å få finsk og internasjonalt championat på han :P hehe, men vi får nå sjå! Skrytelista vår:

1 x BIR

1 x CERT

1 x CACIB

2 x CK

4 x HP

og ellers har han fått

2 x flat rød

og *veldig ufortjent...*

2 x 2.premie

og som valp 2 x BIM av 2 utstillinger, med henholdsvis 3 og 7 i konkurranse.

Nå om dagen trener vi rundering og det er stas både for eier og hund! Det går veldig bra! Håper å kunne prøve å starte i D-rundering etterhvert :P Har et lite ønske om opprykk til C med tiden, men vi får nå se! :)

Her er forresten søstra til Marco som virkelig er den kvinnelige versjonen av han..

IMG_2720.JPG

og broren hans som ikke er så lik, men allikevel har mange likhetstrekk! han har noen innmari søte tippører :)

1250024236_resized.jpg

bilde tatt av H. Steinmo

og den andre søstera hans som er blondie og en veldig fin jente hun også!

IMG_1419.JPG

Vakre mammaen hans:

1250027042_resized.jpg

også tatt av H. Steinmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Først og fremst får jeg bruke denne tråden til å skryte om søstra til Marco sine seneste resultater. På 1 mnd har hun oppnådd følgende: NUCH DKUCH WW-09 DKV-09 en bragd av en jente som akkurat ble 2 år :ahappy:

Marco har vært på 2 utstillinger siden sist og stilt for 2 dyktige dommere.

NKK Hamar: 2BHK, Res. Cacib

Kongsberg HK: 1AK, 2AKK (på grunn av øya hans)

IMG_2991.JPG

IMG_2989.JPG

paged.jpg

page.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ja da var det en stund siden oppdatering her :icon_redface: Marco har blitt storebror siden sist og det synes han er veldig artig og litt slitsomt.. Han har hatt damebesøk fra Sverige og vi er 2 uker inne i den lange ventetiden for å se om det blir noe valper der, jeg vil i hvertfall veldig gjerne bli "bestemor". Damen han er parret med heter Yaga og bor på Lapinluna's Kennel i Sverige. Han har røyta noe forferdelig denne våren og jeg liker ikke pelsen hans nå så jeg valgte å ikke stille han på spesialen om 2 uker.. Men deilig for meg egentlig for da kan jeg konsentrere meg om Saga i stedet der, hun er dessverre 2 uker for ung til å stilles..

Marco har vært på noen utstillinger også siden sist og sånn har det gått:

Dogs4All: CK, 4BHK

Leto, 16 jan: CK, 2BHK

Leto, 17 jan: 2.premie

NKK Bø: 1AK, 1AKK

Nå skal Marco mest sannsynlig få en lang og god pause fra ringen før vi prøver oss på championatet igjen, vi trenger jo bare 2 små cert og han har jo vært nær så mange ganger..

IMG_5445.JPG

IMG_4849.JPG

IMG_4853.JPG

IMG_4845.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Marco fylte 3 år i September og er en flott onkel/storebror for Saga, selv om han lar henne styre som hun vil med han :ahappy:

Siden sist har Marco fått et valpekull etter seg som er 6 mnd nå, mer om de kan leses under egen tråd på "avl og oppdrett"

Pelsen hans har vært nedrøyta hele sommeren og det er først nå han har begynt å få den gamle pelsen ordentlig tilbake, men den kom ut relativt krøllete! Dessuten la han på seg en del, fordi dumme meg lot han og Saga på valpefor begge to. Men nå går han på slankefor og er mer i aktivitet og vi nærmer oss mål :wub: Jeg håper å få vist han mer sånn at han kan få championatet sitt i løpet av 2011, men ikke før han er ferdig slanka og har ordentlig, rett pels!

Her er noen nyere bilder av klumpen.

IMG_6647.JPG

IMG_6805.JPG

IMG_7425.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...