Gå til innhold
Hundesonen.no

Marco, min finske lapphund.


Izziebelle

Recommended Posts

De er noen skjønne skapninger ja..

Jeg hadde aldri hørt om finsk lapphund før ca 2 uker før jeg fikk han karen. Jeg skulle ha japansk spisshund jeg, men så nevnte naboen at nevøen hadde et finsk lapphund kull og vips så dro vi å så på dissa små pelsdottene. Marco skilte seg klart ut, han var tøff og bestemt. Helt fullstendig uredd og veldig sosial. Også var han den peneste :blink:

Moren er kjempe fin og god, men når jeg så bilder av faren fikk jeg bakoversveis.. Noe så vakkert.. :P Ingen i kullet har lik farge som faren, men Marco blir bare mer og mer lik i fasong og mønster. Dessuten sa hu som eier faren at hu synes han var som snytt ut av nesa på han bare med en annen farge.. Lite stolt? =P hehe.

Lillemann er utrolig herlig og skal kose med alle.. (ikke alltid like behagelig å bli smakt på, men..)

Takk for alle god ord! Fint å vite at han faktisk er så fin som jeg mener :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Men det er jo bare å lære de bort fra det da =P Jeg synes de vinner sånn på alle de andre kvalitetene :) Marco bjeffer relativt lite og det har jeg inntrykk av at faktisk ikke er så veldig stort problem med akkurat finsk lapphund. Svensk lapphund vet jeg ikke hvordan er, har aldri møtt noen :) Nabo labradoren bjeffer mye mer for å ikke snakke om cavalieren som bodde her før =P

Så alt er relativt ;D

Likhu og Marco er ikke i slekt. Oppdretter har både far og mor til Likhu i tilegg til moren til Marco (Hemp). De har helt forskjellige linjer. Men Likhu er lik i fargene i hvertfall ;D Nusselige valper hun har fått nå og hvis jeg husker rett er det fremdeles et par tisper som ikke er kjøpt =) Så der er det muligheter folkens :) Tror ikke man kommer over en bedre oppdretter heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det ikke blitt litt voldsomt med to valper i hus, hadde jeg nok absolutt vurdert det!

Jeg synes Leif fortjener 100% oppmerksomhet nå, men en finsk lapphund er utvilsomt en god kandidat til hund nummer to (hvis/når den tid kommer) :rolleyes:

Har du hatt Marco rundt noen småhunder enda? Hadde vært gøy å høre hvordan det eventuelt går for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småhunder har han vært borti i form av dachser faktisk ;D Han leker fint med dachser også :lol:. Jeg kjenner en dame som har finsk lapphund og kanin dachs sammen (voksen finsk lapphund og dachs valp) de er kjempe søte sammen :lol: Kjempe gode venner. Jeg har en katt da, det fungerer helt supert. Marco sleiker over hele pus som overhode ikke er vant til hunder, men de har da blitt ganske så gode venner. Jeg vil tro det ikke er noe problem å ha finsk lapphund og dachs eller andre småhunder sammen. Min oppdretter har pomeranian og de lekte han mye sammen med i oppveksten ;) De er jo bare så herlige hunder da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke dessverre "bare" å lære dem av med bjeffinga, selvom det er mulig. Lihku bjeffer lite, men vi var på lapphundspesialen i fjor, og da var det veldig få hunder som ikke bjeffet om kapp med de andre, selv om de ellers bjeffer lite... og enkelte er vanskeligere enn andre å trene det bort på, men slik er det jo med alle raser som har "sære" sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh det er sant er ikke bare enkelt for de som har problemer med det. Men det har ikke vært noe problem hos de hundene jeg har møtt på så det går utifra min egen erfaring. Det kommer jo helt an på hva man lar de få gjøre også. Men Marco varsler bare når han må på do, veldig greit =D

Er så forelska i finsk lapphunder! :lol: Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
åhhhhhhhh, han er jo bare sååå søt...har så lyst på slik i samme farge som marco..nydelig er han

Tusen takk =D

Nå ble jeg glad her, kjempe koselig å få sånne kommentarer :)

Jeg er selvfølgelig helt forelsket i rasen og min store drøm ville vært å kunne drive oppdrett senere, men Marco som grunnsten :)

Og da skal jeg avle på de ordentlig klassiske versjonene, det vil si de med kraftig pels og tjukk beinbygning (bamsene rett og slett.) =D for de liker jeg best...

Hunden din er forresten utrolig vakker ;) Kjempe herlig farge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk =D

Nå ble jeg glad her, kjempe koselig å få sånne kommentarer :)

Jeg er selvfølgelig helt forelsket i rasen og min store drøm ville vært å kunne drive oppdrett senere, men Marco som grunnsten ;)

Og da skal jeg avle på de ordentlig klassiske versjonene, det vil si de med kraftig pels og tjukk beinbygning (bamsene rett og slett.) =D for de liker jeg best...

Hunden din er forresten utrolig vakker :D Kjempe herlig farge.. :wub:

ja, de er skikkelig herlige bamser, så håper drømmen din blir oppfylt!! :D krysser fingrene for det!! :-)

så koselig å høre...syntes jo selvsagt han er søt også:-) godgutten min det :-)

Glder meg til å se mere bilder av bamsen din fremover!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...