Gå til innhold
Hundesonen.no

Norske hjemmesider på "engelsk"


QUEST

Recommended Posts

Enda mer OT: Fordomsfull som jeg er, har jeg aldri lagt merke til, eller tenkt over, at JeanetteH har enkelte skrivefeil her og der, og jeg kommer nok mest sannsynlig ikke til å gjøre det heller. Når det kommer til skessa og QUEST, derimot, kommer jeg mest sannsynlig heretter (helt ubevisst) til å legge merke til hver eneste skrive- og grammatikkfeil, og sitte og humre for meg selv over deres manglende skolegang (som selvsagt er tilstedeværende, siden de har skrivefeil).

Til tema: Jeg kan legge merke til skrivefeil på hjemmesider, men det er ikke noe jeg tenker videre over, jeg konsentrerer meg mer om informasjon og bilder, enn å henge meg opp i noe så ubetydelig som skrivefeil. Musikk og bling er også meget uønsket fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket på hjemmesidene bør være klart, informativt og uten for mange skrivefeil.

De bør være oppdatert jevnlig, bilder bør etterfølges av utfyllende tekst, og være lagt ut i kronologisk rekkefølge.

Oppdretters erfaring med nåværende rase og eventuelle tidligere raser bør komme tydelig fram.

Likeså bør stamtavler og avlens plan presenteres. Alt dette uten ekstra bling eller annet som forstyrrer.

Bilder av tidligere valper som har gjort det bra i utstillingsringen, eller i annen hundesport er også hyggelig å lese om.

Liker også bilder av oppdretter, da har jeg et ansikt å feste til stemmen i telefonen:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles dypt fascinert over hvordan en dyslektiker og en narkoman nevnes i samme setning av Skessa, som bevis på at "temaene" (hvilke temaer?) ikke "er ukjente" for henne? :devil:

Quest... hehe, tok med deg bare i samme slengen... men poenget var egentlig ikke selve feilene, men at man kanskje skrur ned på kravene også til seg selv i et slikt forum - mens mange bruker hjemmesider/blogger på omtrent samme måte, like aktivt. Og da ville det unektelig bli ganske drepende om alt skulle kvalitetskontrolleres først.

Da snakker jeg ikke om hovedbolken av informasjon, om rase/oppdrett og lignende, men om de mer løpende tingene som legges ut på hjemmesider. Jeg vil heller ha en jevnlig oppdatert side, med litt leifer, enn en korrekt og antikk en...

Det som for meg virker "utelukkende" på hjemmesidefronten, er oppdrettere som glatt hopper over alt som har med helse å gjøre for eksempel... mens de legger ut om utstillingsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke staveprogrammer. Jeg vet også at språket mitt ikke er perfekt, men heller ikke så galt at folk løfter brynene for det. Det der med Utsødige, betyr ikke at jeg ikke kan skrive Ustødige. Bruker begge hender når jeg skriver på pc, og kan lett surre med rekkefølgen på bokstavene når jeg skriver raskt, men det er jeg heldigvis ikke alene om.

Har en i familien som er narkoman og venn som er dysletiker. Så jeg er ikke HELT ukjent med disse temaene.

Koselig at folk legger merke til mine skriveleifer også.

Og hva i alle dager har narkomane med denne diskusjonen å gjøre? :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i alle dager har narkomane med denne diskusjonen å gjøre? :devil:

Kanskje de skriver sånn som sånne heroin-narkiser snakker?

"Atte, detta er bikkja mi, lissåm.. Vi bare læxern om da'n, for atte vi var på sånn ehh.. utstilling i hælja, skjønneru, og vi blei litt slitne, både Fido og jeg. Det gikk bra da, sjøl om jeg trur dommern var på en syretripp"? Just a wild guess (oh, man bør kanskje ikke skrive engelsk sånn i tilfelle det ble feil et sted? Glemte meg jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Når det kommer til skessa og QUEST, derimot, kommer jeg mest sannsynlig heretter (helt ubevisst) til å legge merke til hver eneste skrive- og grammatikkfeil, og sitte og humre for meg selv over deres manglende skolegang (som selvsagt er tilstedeværende, siden de har skrivefeil).

Det er jo bra at jeg kan bidra tilditt gode humør Mushroom.. :devil: Men jeg tillater meg å henlede din oppmerksomhet mot det faktum, at det var ikke skrivefeil og dårlig norsk, her inne på forum, debatten gjelder, men på hjemmesider... Og man kan like det eller ei, men dårlig språk på slike sider, kan lett oppfattes som om oppdretter er useriøs.

PS: For å bidra ytterligere til ditt gode humør, har jeg helt bevisst lagt inn noen skrivefeil i dette innlegget, Mushroom..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra at jeg kan bidra tilditt gode humør Mushroom.. :devil: Men jeg tillater meg å henlede din oppmerksomhet mot det faktum, at det var ikke skrivefeil og dårlig norsk, her inne på forum, debatten gjelder, men på hjemmesider... Og man kan like det eller ei, men dårlig språk på slike sider, kan lett oppfattes som om oppdretter er useriøs.

PS: For å bidra ytterligere til ditt gode humør, har jeg helt bevisst lagt inn noen skrivefeil i dette innlegget, Mushroom..;)

Tja, de skriveleifene dine la jeg ikke merke til før andre gangen jeg leste det. Jeg skulle bare ha fram et poeng med det første innlegget, men det så ikke ut til at det nådde helt frem, så om det er grunnet din eller min mangel på skolegang, det vet jeg ikke. :P Beklager å evt måtte skuffe deg, men jeg er allerede i strålende humør, og jeg kan ikke si at du har bidratt verken positivt eller negativt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk har for øvrig ofte blitt påpekt til yngre jenter/gutter her inne, som legger inn spørsmål om hvordan de skal finne oppdretter, hvordan man skal henvende seg - telefon kontra mail, også videre. Da har mange her fått beskjed om å pusse litt på språket sitt, fordi ens kunnskap om hund og modenhet rundt tanker om hundehold drukner i dårlig språk.

Det må da gå an at dette går begge veier? En oppdretter som ikke klarer å formidle utstillingsresultat korrekt ("I dag ble Topsy fjerde beste tispe - med HP!!!!!" HP'en kommer jo lenge før BTK, en CK (inngangsnøkkelen til BTK) er større enn HP, osv), som skriver litt vel umodent om kommende kull ("I går ble det full klaff mellom Mons og Mika - de forelsket seg totalt, og lagde masse små bebiser som vi håper blir født 14. februar. Pappa'n var så flink atte, og Mika mista jomfruhinna uten et knyst!), og som ellers har et dårlig språk gir jo et visst inntrykk av oppdretteren. Spørsmålet er om det stemmer, men jeg vil heller kontakte en (fremmed) oppdretter som skriver som om den kan det den holder på med - just in case.

Men alt handler om grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skrivefeil som ser ut til å være rene "jeg har for dårlig tid feil" trekker litt ned, men om siden i seg selv ser bra ut så vil jeg ikke si at man får et dårlig inntrykk av oppdretteren.

For å bruke en side jeg er ofte innom så gir JeanetteH med sitt kelpie oppdrett inntrykk av å være en seriøs oppdretter. Siden er oversiktlig med lett tilgjengelig informasjon der det også er lett å finne frem til hva hun står for som oppdretter, hva hun ønsker seg av hundene, hvorfor hun velger de kombinasjonene gjør samt at hun har satt noen krav/ forhåpninger til valpekjøper. Å ta seg bryet med å gi ut all denne informasjonen på en ryddig og enkel måte sier meg at dette er en person som vet hva hun driver med og som tar oppdrettet sitt seriøst. Hun har også en enkel side på engelsk, men da det er et norsk oppdrett synes jeg det er bra at hovedsiden er på norsk, ikke engelsk.

Nå skal jeg ikke henge ut noen oppdrettere som useriøse og velger derfor ikke å komme med et konkret eksempel på en side som virker useriøs. Men nøkkelord vil for meg være: rotete oppsett, vanskelig tilgjengelig informajon, dårlig lay out, mye "bling bling", lite om hva, hvorfor og hvordan oppdrettet er. Piczo sider eller lignende vil gjerne fort havne under denne kategorien. Om man som oppdretter først spanderer på seg en side synes jeg den bør være bra. Det er mer seriøst å ikke ha hjemmeside, enn å ha en dårlig i en. Iallefall utifra inntrykket jeg som potensiell valpekjøper får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør en hjemmeside bra i mine øyne er at utseendet ikke skjærer i øynene, at det ikke er noe bling bling, musikk, rare animasjoner og en meny som er umulig å finne fram i. Jeg liker også om de har endel bilder, gjerne i album som er enkle og oversiktlige, og at bildene er nogenlunde ok i kvaliteten. Det viktigste egentlig er at hjemmesiden er informativ, enkel å finne frem i og at den oppdaters gjevnt. Skrivefeiler legger jeg sjelden merke til, jeg klarer helt fint å lese selv om det står å der det skulle ha stått og (den feilen gjør jeg mye av selv, og det er fordi jeg ikke klarer å se det når jeg selv skriver). Innholdet blir jo ikke annerledes fordi man ikke klarer og plassere og/å riktig, eller man legger til en dobbelkonsonant der det ikke skal være det, eller mangel på dobbelkonsonanter. Det er jo innholdet som er viktig på hjemmesiden til f.eks en oppdretter, ikke om personen har et plettfritt språk. Men sms/msn språk trekker mye ned, men den typen skriving går ikke under kategorien skrivefeil hos meg da det er et bevisst valg å bruke rare forkortelser og slang-uttrykk. Det er fryktelig slitsomt å lese syns jeg, spesielt alle disse fancy forkortelsene som florerer.

Og så er det noen av "gratissidene" jeg ikke går inn på, som f.eks piczo. Der har nok jeg litt fordommer, og ser jeg en link til en piczoside så trykker jeg ikke på den (med mindre det er snakk om en piczoside med bilder av f.eks ene søsteren til tollertullingen vår, da tar nysgjerrigheten overhånd :devil: )

Jeg syns og det er et stort pluss om hjemmesiden fungerer i firefox. Om den bare fungerer i internet explorer så orker jeg ikke alltid å sjekke den ut med mindre jeg er veldig interessert.

Så for å oppsummere kort, presentabelt utseende uten blingbling og stæsj, informativ tekst, oppdateres gjevnt, en enkel meny og generelt et oppsett som er enkelt å finne frem i, samt bilder som er ok i kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min hjemmeside på engelsk, av den grunn at jeg kjenner til flere folk i utlandet, både oppdrettere, utstillere og private venner, som ikke kan norsk :no:

Hvis en norsk person ikke kan lese engelsk, så har denne personen fulgt dårlig med på skolen altså, for ikke å snakke om at 90% av TVunderholdning foregår på engelsk/amerikansk...

Hvis jeg kommer inn på en oppdretterside med mye skrivefeil så spiller det for min del ikke noen rolle. Jeg er ikke der for å drive korrekturlesning, jeg er der for å se på hunder, stamtavler og avkom.

Det som drar ned en oppdretterside i mine øyne, er hvis man bare har fjasebilder av hundne sine, og ingen stamtavlenavn eller stamtavler.

Jeg vil ha oppstillingsbilder, og bilder av hunden forfra og i profil. Og stamtavle med minst tre ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en norsk person ikke kan lese engelsk, så har denne personen fulgt dårlig med på skolen altså, for ikke å snakke om at 90% av TVunderholdning foregår på engelsk/amerikansk...

Du veit at ikke HELE Norges befolkning har vokst opp med engelskundervisning fra de er seks og amerikanske tv-serier etter skolen?

Det viktigste for meg er at oppdretter/andre klarer å gjøre seg forstått, enten hjemmesiden er skrevet på norsk eller engelsk. Jeg legger merke til skrivefeil (men det betyr ikke at jeg skriver 100% korrekt selv), men skrivefeil har ingenting med oppdretters kompetanse innenfor hund å gjøre. Jeg syns det er litt artig når skrivefeil gir setninger/avsnitt en helt annen betydning, men jeg fortsetter å lese på hjemmesiden allikevel. Det er ikke hvordan en oppdretter skriver, men hva som blir skrevet som er viktig. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som kan finne på å reagere på språket. Men da skal det være nokså ille, og slike småfeil som quest, skessa og JeanetteH har, bryr jeg meg ikke om. Hvis det derimot står noe sånn som: Velkommen hit!!!!! Vi venter valpiser i slutten av juni! De blir megasøte, assa!!! Våre hunder er de aller søteste, og Tulla er bare sååå sjønn og nusselig!! Husk å skriv i gjesteboken vår!!! *bling bling* hale etter musa og musikk for full guffe.. Sånt synes jeg er pyton. Er det derimot en informativ side, men som har ne hle mase srkivefieler så sakl det vær gnakse emstrket før jeg gidr å bry mg. LR zå må de brUke ufrstlg zmz-zprk. _ _oOo_ _

Det ER virkelig forskjell på å skrive på en av disse måtene, og det å ha noen feil her og der. (Så nå krysser jeg fingrene for at jeg ikke har noen skrivefeil som kan påpekes, haha!)

Så var det engelsk da.. Jeg skjønner veldig godt hvorfor oppdrettere vil skrive på engelsk (og kanskje andre med utenlandske venner), men siden engelsk er mitt andre morsmål, så er det mye feil å finne. Men siden det ikke er morsmålet til de fleste andre her i Norge, så "godtar" jeg det, og skjønner at engelskkunnskap ikke korrelerer med oppdrettskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Kjell Inge Røkke dysleksi?

Når jeg skal ha meg hund, er jeg fortsatt ute etter vedkommendes hundekunnskaper. Ikke datakunnskaper, engelskkunnskaper eller hva de fikk i norsk på skolen. Hva personen jobber med, er også ganske uinteressant, da det er hva de kan om hund som teller. Man finner vel ganske fort ut om vedkommende avler pga penger eller genuin interesse? At vedkommende er god i norsk eller har en fancy jobb, er da ingen garanti for at de kan det som er viktig, nemlig hund?

En god hjemmeside for meg, har med den informasjonen man trenger å vite om oppdrettetet. Om det er en fast side eller en som jamnlig er oppdatert er det samme egentlig . Og dersom jeg hadde kommet over en kennel som ikke hadde oppdatert siden 2005, men der jeg virkelig likte det jeg fant, så hadde jeg faktisk tatt meg bryet å finne ut om de drev fortsatt eller ikke.

Hjemmesider er kjekt å ha, men i de aller fleste tilfellene er det bare en reklameplass for hunder og oppdretter, der de publiserer kun de beste resultatene, og "glemmer" å ta med de dårlige. Eks dårlige helsestatuser. Slikt finner man fort ut ved å søke på nettet, og det som trekker ned inntrykket hos meg da, er å finne en del "dritt" i disse hundedatabasene. Er søskna til avlshunden så dårlige at de ikke tør å nevne de, så burde man kanskje latt vær å avle på bikkja tenker jeg da... (Kanskje jeg er litt fordomsfull der...).

En oppdretter jeg kjenner ganske godt til, har en ganske fancy og fin hjemmeside, der vedkommende har vel med det meste av hva som blir betrakta som et "must". Men hjemmesider kan lyve ganske mye... Og takke meg heller til en som kan det de driver med, enn en som er flink foran tastaturet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er forskjell på feil. Jeg har ikke tall på hvor mange varianter av ordet "bichon" jeg har sett blant TV2s dyreannonser gjennom årene - eller hvor mange "boarder collies" som har vært annonsert. Selv de oppdretterne med lese- og skrivevansker forventer jeg lærer seg stavemåten til rasen de selv driver oppdrett av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fordomsfull! Jeg vil da kalle det meget fordomsfull :no: Ettersom jeg selv har skriveproblemer og ja, jeg får noen til å lese siden min, så er det skrivefeil på siden min.

Å trekke sluttningen du trekker er rett og slett det mest "motbydelige" jeg har lest på lenge og det er vell en av årsakene til at mange faktisk slutter å studere nettopp pga dem får høre dette og føler seg ubrukelige. (ja jeg er litt forbanna nå)

Veldig enig med deg der.

Om det er skrivefeil så klarer jeg faktisk å tenke så langt som at kanskje eieren har laget siden selv og kanskje dennne personen lider av dysleksi. Selv har vi mye av det i min familie og det er noe som viser seg både ved lesing og skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde min hjemmeside "dobbel". Det vil si en identisk engelsk og norsk side. Etterhvert innså jeg at dette var for tidskrevende, og la ned de norske sidene som stadig ble oppdatert, slik som hundens egne side og nyheter. Disse sidene finnes kun på Engelsk. Dette gjorde jeg fordi jeg har flere utenlandske enn norske lesere (i følge telleren min).

De fleste nordmenn kan vel også engelsk.

Jeg har dog fått kritikk for at jeg til tider kan ha for komplisert engelsk, slik at den norske leseren "faller ut". Det er jammen ikke lett å tilfredstille alle (om man ikke orker å bruke all sin ledige tid på hjemmesideoppdatering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også med norske sider, men fant fort ut at man fikk mye flere "treff" - og for ikke å snakke om nye venner ved å bruke engelsk istedenfor.

Jeg ser på nettet som internasjonalt, og hvis jeg ønsker å annonsere til den norske hundeverden så bruker jeg de kanalene som er tilrettelagt for dette. Men hjemmesiden er åpen for hele verden, og derfor er det en åpenbar fordel å bruke et språk som betydelig flere kan enn bare norsk.

I tillegg er de fleste hundene mine fra utlandet, så oppdrettere, eiere av søsken, tanter og onkler av disse har også interesse av det som skrives.

Det plager meg ikke det minste om jeg ser skrivefeil på andres hjemmesider (prøver selvsagt å rette opp de jeg finner på min egen!), og synes innhold er klart viktigere enn hvordan det skrives.

Har også en "sterk" nok maskin til å takle det meste av bling-bling, men synes at det blir forstyrrende likevel. Men musikk på hjemmesider HATER jeg virkelig og intenst - dårlige muzak-coverversjoner av dårlige låter skal absolutt IKKE påtvinges folk noensinne! (Kun i heiser - for det er det de er laget for...)

Synes det er skremmende å se påstandene som dukker opp her, som mer enn antyder at folk er

A) er useriøse og dumme fordi de ikke kan skrive 100% korrekt, eller

B) er useriøse fordi de har for "bra" side - "bruker mer tid på data'n enn hundene"

Pkt A - Med samme resonnement blir folk som ikke er født/oppvokst i et land automatisk "dum" hvis den flytter til et annet land som den ikke kan språket til? Og selvsagt alle med problemer med sine skrive/leseferdiheter - automatisk "useriøs"?

Sånne holdninger viser enten en meget ung alder ("stakkar'n vet ikke bedre") eller en totalt mangel på sosial intelligens og troligvis en rimelig skjermet tilværelse i sitt liv.

Pkt B - Dere er klar over at det finnes folk som faktisk jobber som Webdesignere? Som lager hjemmesider for andre, og er veldig flinke til dette? (Ergo - siden blir laget mens eieren er ute og løper i skogen og klatrer i trærne med sine hunder...)

Dessuten er det endel sider som faktisk har blitt pyntet på og fylt på både denne hunden og den forrige hundens levetid?

Også ja, det finnes selvsagt endel mennesker i Norge som ikke kan engelsk. Det er jeg selvsagt klar over. Men disse (troligvis ganske få) finner sikkert informativt stoff fra andre sider.

Og hvis de ikke kan lese min hjemmeside, så kan de heller ikke lese NOE annen raselitteratur heller (unntak - det finnes EN bearded collie-bok på svensk).

De er selvsagt velkomne som valpekjøpere fordet, men da må de ta direkte kontakt for å få den info'en jeg har lagt ut på min hjemmeside. Værre enn så er det ikke, faktisk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, språket kan jeg ikke bry meg om. Ikke alle har evnen til å skrive godt, enten de har dysleksi eller ikke. Om hvordan de skriver med språket, med bokstavene, skal ha noe å si for hvor gode de er som oppdrettere, synes jeg var litt teit sagt. Hvordan de bruker siden forøvrig, har heller ikke noe å si på det, men det er viktig å gi et godt inntrykk.

Noe som da kan ødelegge dette inntrykket i mine øyne er:

- overdreven tegnsetting....!!!?????, eller ikke noe tegnsetting i det hele tatt. Jeg skal ikke påstå jeg har rett nå, men jeg regner med at de fleste vet hva overdreven tegnsetting er, og når de f.eks kan sette ett punktum. Fjortiz-språk gir hllr ik no godt inntrykk.

- Masse glitter, bling bling og stas. Slitsomme bakgrunnsbilder med f.eks masse hjerter, poter eller annet mønster. Liker nøytrale bakgrunner som gjør at jeg kan konsentere meg om teksten uten å bli forstyrret av distraherende bakgrunn. Teksten bør ikke være for liten, og den bør være satt opp systematisk og være oversiktlig.

- Liker at oppdretteren skriver masse om rasen, både rasestandard, egen erfaring med rasen, positive og negative sider med rasen. Liker også at oppdretteren har en side der en skriver litt om hvordan rasen bør stelles, behandles og slike ting, altså råd og tips.

- Jeg liker at det er en fin oversikt over hundene til oppdretteren, med bilde, navn og litt om hunden, resultater, stamtavle, helse.. Liker også hverdagslige bilder av hundene.

- Jeg synes det er et stort pluss om oppdretteren forteller om seg selv, og kanskje legger ut et bilde av seg selv, for da får du på en måte en bekreftelse på at det står noen bak dette oppdrettet.

- Oppdateringer er viktig ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...