Gå til innhold
Hundesonen.no

Norske hjemmesider på "engelsk"


QUEST

Recommended Posts

Ved tid og anledning, så titter jeg innom forskjellige hjemmesider, enten det dreier seg om hund, katt eller andre dyr. Og jammen er det mye rart å se, og ikke minst lese.. Noen har fantastisk flotte sider med god og informativ tekst, uten stæsj og bling og gyselig "musikk"..

Når det kommer til teksten, så er det en del oppdrettere som velger å ha sine hjemmesider på engelsk, med tanke på å nå et større publikum, går jeg ut fra?

Tanken er sikkert god den men hvis man ikke kan engelsk og det går meget klart frem av teksten på hjemmesiden, er det vel bedre å holde seg til norsk eller eventuellt få noen som er stødigere i engelsk, til å forfatte teksten?

Dessverre så står det faktisk ikke særlig mye bedre til på norsk heller, enkelte ganger..og igjen, er det ikke da en ide og la noen som er "sikrere" i språket skrive teksten?

Uhorvelig mange skrivefeil og dårlig språk gjør gjerne at oppdretteren fremstår som noe mindre respektabel, enn kanskje nødvendig..

Hva er en bra hjemmeside i deres øyne, og hva trekker ned inntrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg, når jeg leser på oppdrettersider, trekker skrivefeil veldig ned. Jeg forestiller meg (jeg kan være ganske fordomsfull) at folk som ikke klarer å skrive godt norsk, eller godt engelsk, ikke helt har fullført skolen på en skikkelig måte. Da ser jeg for meg at slike folk ikke har ordentlig jobb, og at de tror de kan tjene seg rike på oppdrettet sitt (noe som vi alle vet er HELT feil) At de kanskje driver et "maskineri" av et oppdrett istedenfor et seriøst et, slik som kanskje narkomane eller smuglere kunne funnet på.

Jeg er kanskje ikke den eneste som mener det. Så selv om jeg ikke har greie på hvordan man lager slike hjemmesider, (jeg er 18 år, men har aldri brydd meg) så er mitt tips til folk som er utsødige i sitt språk om Å BRUKE ORDLISTE.

Kanskje de får flere seriøse kunder da..?

Bilder av hundene er positivt også, selv om risikoen for at det ikke er deres hunder er tilstede.

Ellers så er bilder og info om uteområdet, inneområdet, hvordan de har vokst opp og hvor de pleier å gå turer, hvilke andre hunder og/eller mennesker de omgås, viktig for meg.

En innholdsrik oppdretterside er alltid hyggelig å svippe innom. Da beviser det at oppdretteren bryr seg om å gi de nye eierne riktig og mye info.

PS: Folk som bruker mye *bling bling* og "musikk" på hjemmesiden, har antagelig brukt mer til på å lage hjemmesiden enn de har brukt på hundene og valpene.

Det er min mening vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg, når jeg leser på oppdrettersider, trekker skrivefeil veldig ned. Jeg forestiller meg (jeg kan være ganske fordomsfull) at folk som ikke klarer å skrive godt norsk, eller godt engelsk, ikke helt har fullført skolen på en skikkelig måte. Da ser jeg for meg at slike folk ikke har ordentlig jobb, og at de tror de kan tjene seg rike på oppdrettet sitt (noe som vi alle vet er HELT feil) At de kanskje driver et "maskineri" av et oppdrett istedenfor et seriøst et, slik som kanskje narkomane eller smuglere kunne funnet på.

Jeg er kanskje ikke den eneste som mener det. Så selv om jeg ikke har greie på hvordan man lager slike hjemmesider, (jeg er 18 år, men har aldri brydd meg) så er mitt tips til folk som er utsødige i sitt språk om Å BRUKE ORDLISTE.

Kanskje de får flere seriøse kunder da..?

Ganske fordomsfull! Jeg vil da kalle det meget fordomsfull :devil: Ettersom jeg selv har skriveproblemer og ja, jeg får noen til å lese siden min, så er det skrivefeil på siden min.

Å trekke sluttningen du trekker er rett og slett det mest "motbydelige" jeg har lest på lenge og det er vell en av årsakene til at mange faktisk slutter å studere nettopp pga dem får høre dette og føler seg ubrukelige. (ja jeg er litt forbanna nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket språk man snakker eller skriver så er det det å få frem budskapet som er viktig. Ikke hvor god engelsk det skrives. Om man skriver We go puppies, We have puppies, Puppies here osv er et samme. Folk vet i hvertfall at det er valper der. Det er værre for folk som ikke kan norsk å komme inn på ei side hvor det står norsk og man er en stor oppdretter. Du kan jo stille deg et annet spørsmål, de som lager en side på norsk og ikke er norske fra før av, blir de settned på likevel? Ja, norsken dems er ikke perfekt, men vi skjønner faktisk hva som står der. Og de som kan engelsk skjønner også poenget i det som er skrevet på engelsk.

Å det å få noen andre til å skrive engelsk er ikke bare bare. kan jo hende de som skal oversette alt dette vil ha noe for det. Billigere da å gjøre dette selv. Jeg skal ikke sitte her å si at jeg er god i engelsk, men jeg har engelske venner og de sier at de skjønner poenget. Samme uansett side de går på. Og det er det de mener er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har mange gode grunner til dårlig språk - dysleksi for eksempel.

For det andre vet ikke alltid folk at de har dårlig språk, og vet derfor ikke at de kanskje bør få noen til å lese gjennom.

Jeg skjønner JeanetteH sin reaksjon veldig godt, samtidig som jeg er litt enig med Skessa. Det er slitsomt å lese på hjemmesider med så dårlig språk at det er vanskelig å skjønne budskapet. Det klør litt i fingrene mine når jeg ser grammatikkfeil eller skrivefeil, men det er nok en yrkesskade.

Men jeg blir mer sliten av hjemmesider med så mye musikk, flash, animasjoner, bling, irrelevante illustrasjoner, tekst i hele regnbuens farger, innhold som flytter seg fra gang til gang, bilder av hunder uten at det står hvem hundene er, internt språk (det er greit å være litt personlig og småintern i blogger, men på nyhetssider vil jeg vite hvem Bella er som tok cert - når hun på stamtavla heter Kennelnavnet's Veldig Langt og Stilig Navn).

Også irriterer jeg meg over hjemmesider hvor det ikke framgår når de sist er oppdatert, hvis de ikke er en fast side. Det er kjipt å lese nyheter, parringer og annet som fanger interessen, og så tilfeldigvis oppdage at dette skjedde oktober 2005...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes fortsatt ordliste.

--------------------------------

For det første har mange gode grunner til dårlig språk - dysleksi for eksempel.

For det andre vet ikke alltid folk at de har dårlig språk, og vet derfor ikke at de kanskje bør få noen til å lese gjennom.

Jeg skjønner JeanetteH sin reaksjon veldig godt, samtidig som jeg er litt enig med Skessa. Det er slitsomt å lese på hjemmesider med så dårlig språk at det er vanskelig å skjønne budskapet. Det klør litt i fingrene mine når jeg ser grammatikkfeil eller skrivefeil, men det er nok en yrkesskade.

Men jeg blir mer sliten av hjemmesider med så mye musikk, flash, animasjoner, bling, irrelevante illustrasjoner, tekst i hele regnbuens farger, innhold som flytter seg fra gang til gang, bilder av hunder uten at det står hvem hundene er, internt språk (det er greit å være litt personlig og småintern i blogger, men på nyhetssider vil jeg vite hvem Bella er som tok cert - når hun på stamtavla heter Kennelnavnet's Veldig Langt og Stilig Navn).

Også irriterer jeg meg over hjemmesider hvor det ikke framgår når de sist er oppdatert, hvis de ikke er en fast side. Det er kjipt å lese nyheter, parringer og annet som fanger interessen, og så tilfeldigvis oppdage at dette skjedde oktober 2005...

De fleste som har fullført skolen, vet at de har dystleksi.

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg, når jeg leser på oppdrettersider, trekker skrivefeil veldig ned. Jeg forestiller meg (jeg kan være ganske fordomsfull) at folk som ikke klarer å skrive godt norsk, eller godt engelsk, ikke helt har fullført skolen på en skikkelig måte.

Jeg er kanskje ikke den eneste som mener det. Så selv om jeg ikke har greie på hvordan man lager slike hjemmesider, (jeg er 18 år, men har aldri brydd meg) så er mitt tips til folk som er utsødige i sitt språk om Å BRUKE ORDLISTE.

Kanskje de får flere seriøse kunder da..?

PS: Folk som bruker mye *bling bling* og "musikk" på hjemmesiden, har antagelig brukt mer til på å lage hjemmesiden enn de har brukt på hundene og valpene.

Kanskje litt OT men honnør til deg Skessa, for at du faktisk innrømmer at du har fordommer! De som påstår seg fullstendig fordomsfrie, lyver enten eller er fullstendig holdningsløse..

Som deg, så oppfatter jeg også hjemmesider med dårlig språk, som mindre seriøse og det er vi ikke alene om.

Godt poeng, når det gjelder bling bling og stæsj..;)

Ganske fordomsfull! Jeg vil da kalle det meget fordomsfull :devil: Ettersom jeg selv har skriveproblemer og ja, jeg får noen til å lese siden min, så er det skrivefeil på siden min.)

Hvis du har dysleksi, så kan jeg forstå at du føler deg truffet men er det ikke bedre å vite hvordan folk oppfatter graverende skrivefeil, enn å være uvitende? Jeg går ut fra, at du ønsker å bli oppfattet som mest mulig seriøs?

Det er vel mulig å benytte et retteprogram, eller å få noen til å se over det man har skrevet? Eller man kan opplyse om at man har dysleksi men jeg vil tro, at det blir for privat for de fleste.

Enten man liker det eller ei, så blir man gjerne bedømt etter førsteinntrykket. Hvis jeg går inn på en hjemmeside til en person jeg ikke kjenner, eller har vært i kontakt med, så vil jeg nok dessverre få et "negativt" inntrykk av vedkommende, hvis det er mange skrivefeil på siden. Det samme gjelder overdreven bruk av bling og stæsj.

Som sagt, så forstår jeg at folk med dysleksi kan føle seg truffet og uthengt som "dumme". Jeg kjenner flere med dysleksi, og ingen av de er det jeg vil karakterisere som dumme. MEN det er fordi jeg kjenner dem, hadde jeg lest noe av det de skriver uten å kjenne dem, hadde jeg beklagelig nok, antagelig fått et annet inntrykk av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fordomsfull! Jeg vil da kalle det meget fordomsfull :devil: Ettersom jeg selv har skriveproblemer og ja, jeg får noen til å lese siden min, så er det skrivefeil på siden min.

Å trekke sluttningen du trekker er rett og slett det mest "motbydelige" jeg har lest på lenge og det er vell en av årsakene til at mange faktisk slutter å studere nettopp pga dem får høre dette og føler seg ubrukelige. (ja jeg er litt forbanna nå)

Jeg er heldigvis ikke den eneste som gir "motbydelige" svar. De gangene jeg har bedt om råd og hjelp her inne er "motbydelige" svar SOM IKKE HAR NOE MED HVA JEG SPURTE OM stort sett det eneste jeg får.

Slike folk er en av mange grunner til at jeg ikke tør å trene hundene mine offentlig, bare når jeg er på tur.

Så at fordomsfullhet kan være skummelt, ja det vet jeg det meste om. Selv om jeg også er fordomsfull, er det et naturlig instinkt. Det å skygge unna noe som virker mistenkelig eller farlig (sett i større perspektiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes fortsatt ordliste.

Hvis du hadde hatt litt kunskap om problemet så hadde du muligens vist at ikke alle ser skrivefeilene.... Når du da skriver lengre tekster så er det lett å hoppe over feil.

De fleste som har fullført skolen, vet at de har dystleksi.

Faktisk er det bare en liten prosent som blir oppdaget og får hjelp. Selv ble jeg ikke "oppdaget" før siste året på grunnskolen og da var liksom skaden gjor alt.

Jeg er heldigvis ikke den eneste som gir "motbydelige" svar. De gangene jeg har bedt om råd og hjelp her inne er "motbydelige" svar SOM IKKE HAR NOE MED HVA JEG SPURTE OM stort sett det eneste jeg får.

Slike folk er en av mange grunner til at jeg ikke tør å trene hundene mine offentlig, bare når jeg er på tur.

Æææ hva har dine tidligere svar med denne saken å gjøre?

Hvis du har dysleksi, så kan jeg forstå at du føler deg truffet men er det ikke bedre å vite hvordan folk oppfatter graverende skrivefeil, enn å være uvitende? Jeg går ut fra, at du ønsker å bli oppfattet som mest mulig seriøs?

Det er vel mulig å benytte et retteprogram, eller å få noen til å se over det man har skrevet? Eller man kan opplyse om at man har dysleksi men jeg vil tro, at det blir for privat for de fleste.

Enten man liker det eller ei, så blir man gjerne bedømt etter førsteinntrykket. Hvis jeg går inn på en hjemmeside til en person jeg ikke kjenner, eller har vært i kontakt med, så vil jeg nok desverre få et "negativt" inntrykk av vedkommende, hvis det er mange skrivefeil på siden. Det samme gjelder overdreven bruk av bling og stæsj.

Som sagt, så forstår jeg at folk med dysleksi kan føle seg truffet og uthengt som "dumme". Jeg kjenner flere med dysleksi, og ingen av de er det jeg vil karakterisere som dumme. MEN det er fordi jeg kjenner dem, hadde jeg lest noe av det de skriver uten å kjenne dem, hadde jeg beklagelig nok, antagelig fått et annet inntrykk av dem.

Jeg har fullforståelse for at folk gjerne ser på det som "useriøst" men kanskje dere heller bør se på innholde og ikke skrivefeilene. Det jeg reagerer på er Skessa sin fordømming og plassere dem med "skrivefeil" iblandt dem laveste av dem lave.. Mann er faktisk da også uetisk og useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde hatt litt kunskap om problemet så hadde du muligens vist at ikke alle ser skrivefeilene.... Når du da skriver lengre tekster så er det lett å hoppe over feil.

Faktisk er det bare en liten prosent som blir oppdaget og får hjelp. Selv ble jeg ikke "oppdaget" før siste året på grunnskolen og da var liksom skaden gjor alt.

Æææ hva har dine tidligere svar med denne saken å gjøre?

Jeg har fullforståelse for at folk gjerne ser på det som "useriøst" men kanskje dere heller bør se på innholde og ikke skrivefeilene. Det jeg reagerer på er Skessa sin fordømming og plassere dem med "skrivefeil" iblandt dem laveste av dem lave.. Mann er faktisk da også uetisk og useriøs.

Nå var du ganske fordomsfull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

For min egen del synes jeg at for mye "stæsj" (påtvungne animasjoner og lyd) trekker ned helthetsinntrykket men at dette stort sett er forbeholdt de som lager egne sider for første gang, for de fleste forsvinner effektene etter en tid. Dersom innholdet er interessant og nyttig overser jeg skrivefeil og tegnsetting bare innholdet er forståelig - det gjelder også hjemmesider hvor eieren "sliter" med andre språk enn det vedkommende bruker til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for at mange har problemer med å skrive (jeg bor sammen med en som har store problemer på det området), men for meg trekker det fryktelig ned om en oppdretter har mye feil i enkle grammatiske regler. Det er ikke så viktig om selve ordet er skrevet feil (så lenge innholdet er forståelig), men mye feil i og/å, de/dem, da/når og så videre, gjør dessverre at jeg som regel forlater siden ganske kjapt. Det trenger ikke være vanskeligere enn å be en venn som kanskje er litt mer skrivefør om hjelp, eller å be noen om å lese gjennom og foreta en kjapp retting. Vi har alle våre områder hvor vi er flinke, og hvor vi sliter litt mer, og derfor er det så flott at det går ann å hjelpe hverandre. Her i huset er det jeg som skriver ting, rettet hans skoleoppgaver da han gikk på skolen, leser gjennom viktige mail han skal sende osv, mens han hjelper meg selv med de enkleste utregninger- for selv helt simpel matte klarer jeg bare ikke å forstå. Beklager, dette ble OT.

Tilbake til saken: sider med mye animasjoner, musikk og sider som er veldig glorete går jeg ut av med en gang. Sider med fryktelig mye feil i tegnsetting og språk går jeg ut av med mindre jeg er svært interessert i det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner JeanetteH sin reaksjon veldig godt, samtidig som jeg er litt enig med Skessa. Det er slitsomt å lese på hjemmesider med så dårlig språk at det er vanskelig å skjønne budskapet. Det klør litt i fingrene mine når jeg ser grammatikkfeil eller skrivefeil, men det er nok en yrkesskade.

Men jeg blir mer sliten av hjemmesider med så mye musikk, flash, animasjoner, bling, irrelevante illustrasjoner, tekst i hele regnbuens farger, innhold som flytter seg fra gang til gang, bilder av hunder uten at det står hvem hundene er, internt språk (det er greit å være litt personlig og småintern i blogger, men på nyhetssider vil jeg vite hvem Bella er som tok cert - når hun på stamtavla heter Kennelnavnet's Veldig Langt og Stilig Navn).

Jeg er helt enig når det kommer til hjemmesider i alle regnbuens farger..På meg virker det like useriøst som graverende skrivefeil og veldig "fjortis" på toppen av det hele..

Og som du sier, internt hører ikke hjemme på hjemmesider, i alle fall ikke hvis man ønsker at flest mulig skal få med seg hva det gjelder. Med mindre man ønsker å ekskludere andre en de "innvidde" da..

Jeg har fullforståelse for at folk gjerne ser på det som "useriøst" men kanskje dere heller bør se på innholde og ikke skrivefeilene.

Stort sett, så forstår jeg hva vedkommende skal/vil fram til men det er ikke det som er poenget her, men hvordan mange og grove skrivefeil oppfattes av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å prøve å holde seg til temaet, så er vel ikke skrivefeil det jeg henger meg mest opp i når jeg surfer rundt på norske og andre ikke-engelske hjemmesider med engelsk tekst. Så lenge jeg forstår hva som menes, er det nesten ett fett hvor lite korrekt engelsken er - språkforståelse har veldig lite med hvor flink en oppdretter er.

Jeg kan finne på å irritere meg over blingbling og sånne dingser som henger etter musepila (det heter vel ikke det, forresten?) fordi det virker amatørmessig sånn hjemmesideteknisk sett - men så har jeg laget hjemmeside mange nok ganger sjøl til å vite at DET ikke nødvendigvis betyr at det er brukt mye TID på hjemmesiden (som det ble antydet lenger opp her) snarere tvert i mot, det er gjerne sånne sider det er brukt lite tid på. Det sier vel ikke så mye mer enn at innehaveren av kennelen har dårlig smak når det kommer til HJEMMESIDER, og det har heller ikke så mye med oppdrett å gjøre.

- Men klart, er det altfor mye blinkende ting og musehaleheng og bilder som står hulter til bulter og dårlig menyoversikt, så orker jeg stort sett ikke å prøve å navigere meg rundt på siden.. Er den tung å laste inn sidene på i tillegg, er det fort gjort å trykke på krysset i hjørnet og droppe hele greia..

Ting som får meg til å synes at hjemmesider er "dårlige", er mangel på info, rett og slett. Når siste oppdaterte nyheten var i 2004, når det står "we got puppies for sale" som ble født i juli i år uten at det står noe mer - har de igjen flere, eller er alle solgt? - lite eller ingen info om tidligere kull osv..

Skrivefeil kommer ganske langt ned på ting jeg henger meg opp i når jeg surfer rundt.. Da har jeg alt irritert meg over alle de andre tingene først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det festligste med denne tråden, er at Skessa - som ikke liker folk som ikke kan skrive/bruke ordliste - SELV har en rekke skrivefeil i sitt innlegg:

Dystleksi - ikke det korrekte dysleksi

Vertfall - ikke det korrekte i hvert fall

Utsødige - skal høyst sannsynlig være ustødige

Quest har og/å-feil minst et sted.

Dette fremstår som SLURVEFEIL, der Jeanette Hs skrivefeil for meg er like typiske for en som har skriveproblemer ("mann" istedet for "man", "vell" istedet for "vel", og det har jeg personlig ikke noe problemer med - da tenker jeg bare "javel, en med litt dysleksi" og det er helt greit, jeg synes heller det er flott at de tør å skrive!

Så hva er "verst"?

Her er vi på et diskusjonsforum, og er det liksom ikke noe vits i å sjekke innleggene sine da, Skessa? Hvor er staveprogrammet ditt?

For mange er hjemmesider også noe som oppdateres jevnlig, og som er en del av hverdagen. Da får det heller være at det er noen trykkleifer, etter min mening.

Jeg irriterer meg nesten MER over de som skriver sms-språk på hjemmesider, hvis man skal stå frem med fordommene sine her... siden jeg antar at de lærte bedre språk på skolen i utgangspunktet!

Når det gjelder grisete engelsk, så er det mye rart å se - ja. Så DER ser jeg poenget med å få litt assistanse. Der er det også forskjell: Noen har en norsk hjemmeside, og så kan du også få hele eller deler på engelsk. Var innom en østeuropeisk kennel og så på siden deres; den er på eget språk, men deler er på engelsk - et ikke så korrekt engelsk, men hjelpsomt og greit nok til at jeg skjønner litt mer. Men norske oppdretter som lager store og pretensiøse hjemmesider som kun er på engelsk, og som så bommer på språket... det blir nokså tåpelig i mine øyne. Kanskje de kunne kvalitetssikret "hovedbolken", og så heller feilet i vei i bloggen/nyhetssiden etc?

Ellers er jeg enig med sistnevnte taler, 2ne, når det kommer til bling og trege sider etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder engelske sider, som jo var hovedspørsmålet i utgangspunktet, så har jeg litt delte meninger. Jeg er enig med Akela i at dersom det er en oppdretter som har en veldig pretensiøs side, hvor alt er skrevet på dårlig og haltende engelsk, så virker det bare dumt. Men dersom det er en oppdretter som har deler av siden på et fullt forståelig engelsk, og resten på morsmålet, så er det ikke noe problem om engelsken ikke er rynkefri, så lenge den er forståelig. Det handler tross alt om å få spredd informasjon om rasen, oppdrettet og hundene, og det er jo bra om så mange som mulig kan få lese informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke staveprogrammer. Jeg vet også at språket mitt ikke er perfekt, men heller ikke så galt at folk løfter brynene for det. Det der med Utsødige, betyr ikke at jeg ikke kan skrive Ustødige. Bruker begge hender når jeg skriver på pc, og kan lett surre med rekkefølgen på bokstavene når jeg skriver raskt, men det er jeg heldigvis ikke alene om.

Har en i familien som er narkoman og venn som er dysletiker. Så jeg er ikke HELT ukjent med disse temaene.

Koselig at folk legger merke til mine skriveleifer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:devil: Det eneste jeg henger meg opp i når jeg leser hjemmesider til oppdretterene er informasjonen. Jeg vil gjerne lese positive OG negative resultater i avlen og jeg liker når de har blogg slik at jeg kan følge litt med på deres tanker rundt hundehold og trening. Linker til valpekjøpere er et stort pluss, da kan jeg nemlig lese litt om hva de syssler med også og hvilke resultater de har.

Pen hjemmeside med med perfekt språkbruk og ingen skikkelig informasjon er ca like nyttige som en reklameannonse.

Jeg kikker etter valper, ikke en ny norsklærer eller webdesigner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quest har og/å-feil minst et sted.
Fyda Akela..her har du nok ikke lest grundig nok igjennom mine innlegg, for jeg er rimelig sikker på at det er en del kommafeil også.. :devil: Selvsagt kan man si at skal man starte en slik tråd, så bør ens egen norsk skriftlig, være feilfri.. Jeg var klar over at jeg stilte meg åpen for hugg her ;) Men mitt poeng var språket på hjemmesider, ikke på diverse fora. Selv ser jeg mer mellom fingrene på skrivefeil og dårlig språk(som jeg syns er verre) på et forum, enn på en hjemmeside, som jo kan sammenlignes med et visittkort. Personlig er jeg ikke så pirkete at jeg henger meg opp i kommafeil, den gang da og hver gang når og lignende feil men det er selvsagt forskjell, på hva man reagerer på og "tolererer".

.

Men norske oppdretter som lager store og pretensiøse hjemmesider som kun er på engelsk, og som så bommer på språket... det blir nokså tåpelig i mine øyne. Kanskje de kunne kvalitetssikret "hovedbolken", og så heller feilet i vei i bloggen/nyhetssiden etc?
Ja, det var spesiellt disse jeg tenkte på, da jeg startet denne tråden..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surfet mye rundt på hjemmesider når jeg lette etter Ace, og det var noen som bare var totalt uaktuelle, nettopp fordi de hadde sider som ikke for meg virket som om de visste helt hva de driver med. Om det var skrivefeil, dårlige layouter, total mangel på oppdateringer eller at noen publiserte dårlige resultater som om de hadde kuppet utstillingen varierte, men det var mye rart å se. Ja, mange nordmenn er dårlige på å oversette til engelsk, men jeg ville da aldri latt det gjøre hele inntrykket av en oppdretter. Det viktigste er at folk kan kommunisere, om de oversetter litt vel direkte eller hiver inn en s for mye trodde jeg vi var ferdig med å pirke på etter skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel også fordomsfull. Jeg reagerer også på nettsider med dårlig tekst - enten det er engelsk eller norsk. Ja, jeg har full forståelse for at folk har dysleksi, men ofte så er det bare slurv. Og, det ser *ikke* bra ut - dysleksi eller ikke.

Jeg er f.eks. ikke stødig i fransk, og jeg ville aldri finne på å legge ut en tekst som skal leses av "alle" uten å være sikker på at noen med franskkunnskaper hadde sett over. Fatter ikke at det skal være så vanskelig?

Jeg er også enig med de som nevner dette med grafiske elementer på siden, og overfloden av dette. Det er *ikke* pent med mye fancy fonter, blinkende bannere, logoer og overdreven grafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...