Gå til innhold
Hundesonen.no

Levende lys og hunder


Symra&Pippin

Recommended Posts

Kan dere ha levende lys på bordet og i vinduer etc sånn uten videre? Jeg tror nok Pippin passer seg, men jeg stoler ikke på Symra, ikke på kattene heller. Kattene vet at det er varmt og skummelt, men de vet ikke alltid hvor de har halene. Og Symra vimser omkring over alt. Kombinasjonen Symra/katter/levende lys er håpløs. Og snart er det jul ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem her. Jeg har til og med en hund som ligger inni peisen, og da mener jeg inni. Joda, hun brant seg en gang, men elsker fortsatt varmen. Stearinlys får stå i fred, hun lusker seg rundt i vinduskarmen... neida, det er ingen katt, selv om hun tror det selv noen ganger. I går falt hun tvert ned da hun forsøkte å hoppe opp på sofaryggen på en ukjent sofa som ikke var like bred som hun var vant til. Hysterisk morsomt syn, men det er en annen hisotorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bikkja sin del kan vi ha lys, men for kattene sin del må lysene være plassert på "ikke lett tilgjengelige" steder. som høye gulvlysestaker eller veggstaker. har hatt både haler og kropper i lys lue her noen sekunder før vi har fått slukket det på katter (uten skade på hverken dyr eller interiør forøvrig, annet enn brun pels og en ekkel lukt), så vi har lært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Orry er det ikke noe problem. Han har brent nesa sin en gang riktignok (litt for nysgjerrig...), men bortsett fra det har vi ikke noe problemer på det området.

Hvordan det blir med Norma vet jeg ikke, men jeg ser for meg at hun er den typen hund det er skummelt å kombinere med levende lys :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det fint. Det eneste bordet hun når opp med halen er salongbordet på stua, og der ligger hun bare ved sida. Og inne er hun generelt rolig.

Da var det noe annet den nyttårsaften vi var på besøk hos noen som hadde katt. Ingen visste at katten lå i sofaen da hunden fikk bli med inn.

For å si det sånn: Katt i sofa, hund hoppende og bjeffende på gulvet, og like ved en gulvlysestake med tent digert limegrønt lys, gikk ikke så godt. Jeg hadde flekkvis limegrønn hund etterpå. Men heldigvis brente hun seg ikke. Takket for at hun har masse underull den kvelden. Og så tar jeg en katterekognoseringsrunde selv før jeg slipper inn hunden hos de som har katt etterpå. Det gikk bra med katten også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det helt fint å ha lys,Ike er aldri i nærheten av de. Men vi hadde en sheltie på besøk her,og under litt lek dultet de borti en stor lysestake som står på gulvet,og vips,der ble det plutselig mye pelsarbeid på sheltieeier.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har det aldri vært noe problem med hund og talgelys. Nå er jo Lyng uten hale da, så vi slipper å tenke på noe sånt. Huskyen var flink til å passe på halen sin, så det var ikke noe problem da hun bodde her.

Som Nirm så passer jeg litt ekstra på telysene. Husker det ganske godt da pepperkakehuset vårt sto i flammer en jul, og i bakgrunnen surret tv'n med "det er flest husbranner i jula, pass på talgelysene" (sitert etter hukommelsen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig været noget problem med levende lys, og jeg har "lukkede lysestager på sofabordet, så hvis der skulle komme en hale, så sker der ikke noget, i vindueskarme har de aldrig fået lov at hoppe op, så der har jeg både telys og andre former for lysestager. levende lys på juletræet har heller aldrig været et problem med nogen af mine hunde. Charlie har dog måtte lære som valp at man ikke tog sig et kig in i ovnen, poterne på den åbne låge, der skete heldigvis ikke noget med ham, da jeg ikke havde ordnet labber på ham, så han havde gode tykke pels sokker der tog varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende lys bør settes høyt oppe, eller i det minste på en plass Symra og kattene dine ikke beveger seg. Istedenfor kan du ha masse te-lys. Det som er så flott med te-lys er at det er forskjellige te-lysholdere som dekker det meste av ilden, og likevel gir trygg, god julestemning :) Du finner sikkert på noe lurt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Arn kom i hus med sin store viftebustehale har det gått helt fint å ha levende lys rundtomkring. De to andre har nemlig stumphale. Men Arn har antakelig verdens lengste hale med rikt pels beheng på som han vifter gladelig rundt med, så på sin vei kan han treffe både vinglass, levende lys og å dyppe halen sin ned i tekoppen og spre innholdet ut over gjesten :) Men vi bruker å ha levende lys likevel, det er bare å passe på og sørge for at Arn sin hale ikke kommer akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun et bord lys ikke kan stå på uten at noen passer på, og det er et lite bord som står mellom to stoler ved et vindu, oppå der pleier nemmlig koda å være :rolleyes: Vi har ikke hatt noen ulykker, men jeg tror ikke han ville tatt notis av et lys om han skulle finne på å prøve å balansere blandt glass og kaffekopper oppå der, så vi er litt førevar.

Han har riktignok vært halvveis oppå stuebordet også, og luktet på et lys, men fant fort ut at det ikke var en lur ide, ble varmt på nesa da gitt(men han brant ikke noe hår el.lignende da)

De er ikke store nok til å vifte halene på bordene så det problemet har vi ikke, og gulvstaker eier vi ikke, slike kunne vi ikke hatt slik som det herjes av både katter og hunder her i hus.

Eneste dyret i huset som kan finne på å brenne seg selv på lys på bord/vinduskanter/hyller er eldstekatta, har ikke telling på hvor mange ganger den dumme katta har stukket snuta i lysene og brent værhårene, hun lærer aldri :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haler her også - alltid i fri utfoldelse.. Så ikke levende lys i halehøyde, og aldri, aldri uten full kontroll i vinder, etc.

Selv gulvlamper får sjelden stå ifred her når to-tre beardiser herjer rundt, så flyttes og veltes det meste...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er ikke min hund den største akkurat, men han har det med å rive i duker og vandre en liten tur på bordet hvis han tror det er noe spennende og godt oppå og vi ikke er tilstede. Så derfor passer vi ekstra nøye på når vi brenner stearinlys. Gulvstearinlysestaker kan vi ikke ha uten at det holdes et godt øye med dem, de rives fort ned når noen får et tulltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det umulig, Sasha er som regel over alt hele tida, spesielt halen :lol: Fuenker hvis hun er på rommet om kvelden, og sover, så kan vi ha på. Tør rett og slett ikke hvis hun er i stua, fordi vi ikke klarer å holde øye på henne hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...