Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tennene til hundene deres?


Turnip

Recommended Posts

Som overskriften sier: Pusser dere tennene på hunden(e) deres? Og evt. hvor ofte?

Skal innrømme at jeg faktisk er litt sløv med det, og jeg burde kanskje være flinkere da han får kun boksmat (med tanke på metallplakk osv.) Han får gnagebein ganske ofte, har prøvd "Place off" (Var det det den het..?!) Men han fikk litt problemer med magen av det..

Dere får beklage min uvitenet her, vet at tenner er utrolig viktig og at det er veldig mange hunder som får tannproblemer, men hvor viktig er det egentlig?? Hva gjorde de i "gamle dager"?? Har litt vanskelig for å se at de pusset tennene på sine hunder den gangen men... Som sagt.. bare lurer og håper jeg ikke blir halshugget her fordi jeg ikke er en av de "aktive tannpusserne" men blir det kanskje når jeg får et innblikk hvor/om viktig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri pusset tennene på noen av hundene mine. De får tørt tørrfôr. Jeg gir veldig skjelden tyggeting til voksne hunder, men godbiter daglig når vi trener. Det er vel igrunnen det. Har aldri hatt noe tanntull med bikkjene. Fibi fikk skryt for fine tenner ved siste vaksine. (Da tar vetten en full sjekk med det samme.) Ser jeg tannsten, skraper jeg det bort med neglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser ikke tenner. Bruker plaque-off og div. tyggegreier, men tror jeg burde ha pusset i tillegg. Pippin har tannstein på de bakerste jekslene, og dårlig ånde. Har tenkt å få tannsteinen fjernet hos vet, det er et nederlag synes jeg, narkose er ikke ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser ikke tenner, selv om jeg kanskje burde gjort det. Orry har ganske greie tenner... Litt tannstein helt øverst mot tannkjønnet, og litt dårlig ånde, ellers er det ingen problemer. Vi har heller ikke fått noen anmerkning på tenner ved veterinærkontroller. Vi bruker nå Plaque Off og diverse tyggeting, og Plaque Off har allerede hjulpet litt på ånden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster ikke tænder på mine hunde med mindre de har fået fisk, og lugter ud af munden.

De får ca 1 gang om ugen et 25 cm tyggeben af råhud,og ofte har de også fået rå ben derudover, det tager det værste tandsten på den store, da han har anlæg for det, men ellers så fjerner jeg selv det værste med neglen. Har aldrig haft problemer med at den lille får tandsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får Plaque-Off i maten og tyggebein ellers. Jeg har tannbørste og tannkrem til de, men bruker det sjeldent. Har de tannstein skraper jeg det vekk med en tannskrape. Plaque-Off fungerer veldig bra på mine hunder. Det var en måneds tid de ikke fikk det og da merket jeg stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - pusser ikke tennene til mine hunder, jeg heller.

Husker jeg gjorde det et par/tre ganger på den første hunden min ('81), men det funket så dårlig at jeg gadd ikke det mere (han var ganske ugrei på så mange måter..).

Brukte Plaque-Off på den eldste hunden min ca det siste året hun levde (avlivet i forrige uke), men merket ingen forskjell på det heller..

Gir hundene stort sett alltid oppblødt fôr, så selv DER tar jeg lite hensyn til tannhelsen deres. Men de får stadig vekk bein, som de jo koser seg med.

Har likevel sjelden noe belegg på tennene deret, men skraper det av ved behov (negl eller tannskrape).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser tennene på mine hunder en gang i uken. 3 av mine sliter med tanatein så en gang hver 6 mnd reiser vi tilveten og fjerner tannsten. Dyr affere, men hundene slipper å få bettennelse i tannkjøttet sitt:)

De 3 andre sliter ikke med tannsten så de slipper å reise til tannlegen:P Kanskje litt latskap å reise til vetrinæren for å fjerne tannstein fordi jeg ikke pusser så ofte:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser tennene på mine hunder en gang i uken. 3 av mine sliter med tanatein så en gang hver 6 mnd reiser vi tilveten og fjerner tannsten. Dyr affere, men hundene slipper å få bettennelse i tannkjøttet sitt:)

De 3 andre sliter ikke med tannsten så de slipper å reise til tannlegen:P Kanskje litt latskap å reise til vetrinæren for å fjerne tannstein fordi jeg ikke pusser så ofte:(

Du trenger jo ikke å reise til vet for å få dette gjort... Du kan gjere det sjøl, det er mye rimeligere :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke å reise til vet for å få dette gjort... Du kan gjere det sjøl, det er mye rimeligere :frantics:

Jepp kan gjøre det selv, men når man fjerner tannatsein selv blir det riper i tennene, det gjør at tannsteinen kommer tilbake nesten dagen etter:P Derfor gjør jeg det hos vet'en da tar det lengre tid før det kommer tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser ikke tenner. Var hos tannlege med hunden pga knekte hjørnetenner for noen uker siden og tennene er helt perfekte selv om jeg aldri har fjernet tannsten. Heldigvis kommer ikke dess avslåtte tennene til å skape problemer heller.. Hunden vil ha tørrforet sitt tørt og har alltid noe å gnage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp kan gjøre det selv, men når man fjerner tannatsein selv blir det riper i tennene, det gjør at tannsteinen kommer tilbake nesten dagen etter:P Derfor gjør jeg det hos vet'en da tar det lengre tid før det kommer tilbake

Dette har ikke eg vært plaga med... No tok eg tannstein på Alexis i august, og tennene er like fine enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke eg vært plaga med... No tok eg tannstein på Alexis i august, og tennene er like fine enda...

Det har jeg erfart. Tar i hvertfall 4 mnd lengre før tannsteinen kommer tilbake når jeg jeg har vært hos vet'en enn når jeg fjerner den selv. Har prøvd det meste når det kommer til å forebygge tannstein, men det kommer som et skummelt virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ka e det her plague-off?

Eg e førstegangshundeier så kommer til å bli en del domme spm her inne,

men det får dåkkar bare tåle :)

Plague-off er et produkt man kan ha i maten til hundene for å hindre utvikling av plakk og tannstein. Plague-off er laget av tørkede alger (av alle verdens ting). Mange som har opplevd god effekt og mindre tannstein med det og noen som ikke merker noen bedring. Men jeg har aldri hørt om noen som har reagert negativt på det og det skal ikke inneholde skumle tilsetningsstoffer.

http://www.biodistra.se/indexno.htm (hehe reklameside da så alt er selvfølgelig fantastisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser aldri tennene til hunden. Fra tørrfisken er ferdig tørket og frem til vårt lille lager er oppspist spiser han tørrfisk 2-3 ganger i uke, dette varer vel frem til i slutten i august. Denne perioden får han virkelig renset tenner, og de er hvite og fine. Når vi er fri for tørrfisk spiser han litt tyggebein med ujevne mellomrom, så tennene ser egentlig fin ut hele året. Dårlig ånde er han ikke plaget av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla får endel tannstein, men jeg pusser ikke tennene hennes. Hun har alltid tyggebein fremme, men tygger lite på de. Hun får V&H, så fôret er ikke akkurat med på å hjelpe mot tannstein heller. Plaque-off har jeg prøvd i ca halvannet år, men det funket ikke. Det eneste som funker, og som jeg gidder å gjøre, er å skrape tennene hennes med tannskrape. Har ikke behøvd å gjøre det mer enn tre-fire ganger til nå, men hun ligger rolig og lar meg pirke i vei og leke tannlege. :cry:

Casper fikk ikke Plaque-off, og pusset ikke tenner. Han tygde derimot en hel del på bein og fikk tørrfôr, men vi fikk alltid skryt av flotte tenner hos dyrlegen, for han hadde så å si ingen tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...