Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på vei - møt Callaway!

xxx12345

Recommended Posts

Utifra det jeg kan se har tispe 1 og 2 mest markerte vinkler og front. (Skal de være godt vinklet?) Alle ser kvadratiske og fine ut. Tispe 4 virker noe mer i ubalanse, men det kan ha mye å si måten hun er stillt på (jeg vet det ikke er lett å stille så små valper!)

Den som tiltalte meg mest var tispe 2 på dette tidpunktet, men jeg har heller ikke satt meg inn i standaren, så det er vanskelig å si. For meg er det alikevel den med mest "balanse" og utstråling sett utifra disse bildene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Ut ifra bildene hadde jeg valgt nr. 2, mye pga pelsen. Ser ut til at de tre andre har en pels som krever mye mere jobb. Kvadratisk bra kropp, men vanskelig å se halefestet på nr. 2. Ikke lett å velge utifra bilder, man ser ikke hvordan de beveger seg og vet ingenting om temperamentet. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: men ossen i huleste tisset hun på do sammen med deg :S ? Lurer virkelig nå..

haha, hun var 8 uker og trengende.. Hun hadde jo sovet på fanget mitt for det meste, og når jeg slapp henne ned på gulvet tisset hun egentlig med en gang..på gulvet på doen, ikke oppi skåla :Laugh:

Jeg tror jeg ville gått for nr2.. Den har kort rygg, og ser kraftig og sterk ut. ser ut som at den har bra vinkler også.. Ser også ut som den har litt striere pels en de andre der det ser ut som at de har myk bølgete pels. Ellers klarer jeg ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best av 1 og 3, men syns nr 4 virket litt sjørere, og tynnere i bygningen. Så spørs hvordan du vil ha dem da.. Fine var de alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er helt på tispe 1 - den virker balansert, godt vinklet, godt kroppet og i det hele tatt mer harmonisk enn de andre - den har også flott nakke...

Lykke til med lille hårdotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra rasestandarden:

Liten, kraftig, mer tettbygd enn slank, strihåret.

Kvadratisk, mankehøyden tilsvarer ca kroppslengden.

Godt vinklet

Men jeg klarer ikke helt å komme bort fra nr tre heller, selv om hun er litt tynn..

Elle melle - glad oppdretter skal hjelpe til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe to...

Nå har ikke jeg peiling på rasestandard og hva som er bra hode eller kropp eller noe på disse, men hun var den -jeg- synes var mest jevn, kraftig, kompakt kropp, bra vinklet og god front... Hodemessig kan ikke jeg si noe på denne rasen :D lykke til med valget ditt!

Hva sier oppdretteren da, med hensyn til eksteriør og gemyttet på disse? Hvem er vilter, hvem er sjeen, hvem er rolig, hva passer deg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mor og far har veldig godt gemytt, og så langt har valpene vist at de tar etter foreldrene. Hele gjengen er kvikke og livlige ogingen skiller seg spesielt ut der ifølge oppdretter. Eksteriørmessig er de også relativt like, så oppdretter vil vente litt til før de bestemmer hvem som skal hvor -men vi kan komme med tilbakemeldinger i tilfelle det er en av de vi liker bedre enn andre og de vil ha det i bakhodet.

I forhold til Freya går det meste greit tror jeg. Hun er litt sjefete men ikke utpreget, så om valpen er veldig dominant blir nok den sjefen etterhvert, hvis ikke blir Freya det.

Siden hele kullet er friskeog sunne med godt gemytt vil eksteriøret spille mest rolle i forhold tilutvelgelsen. Det ligger jo et lite håp i bakhodet om en kommende champion som kan bli et bra tilskudd til rasen og dermed kanskje kan egne seg for avl - kanskje, kanskje engang i fremtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med valget LinKr! Kanskje du kan sende bildene til noen du vet har greie på rasen, slik at du får en kvalifisert uttalelse i tillegg til oppdretteren? (Det gjorde jeg, og er veldig fornøyd. Takk igjen SusanneL :D).

Jeg tenker du gleder deg veldig nå! Jeg husker så godt den følelsen når det bare var kort tid igjen til drømmen gikk i oppfyllelse. Man klarer liksom ikke å tro at det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert mange oppdrettere som er villige til å hjelpe deg uten at du har spesiell kontakt med dem. Send dem en e-post og hør!

Eller føler du at du skal vite mer om desse oppdretterene før du kontakter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oppdretteren din hjelper deg vel også med utvelgelsen? Jeg hadde syns det var merkelig å vise bilder til andre oppdrettere når jeg skulle kjøpt DP, men godt mulig det er vanlig altså, men om jeg ikke kjente noen andre oppdrettere av rasen godt så ville jeg ikke gjort det. Men er kanskje andre her inne som har Dvergschnauzer som kan svare?

De fleste her inne har jo falt for nr.2, og siden du ikke helt klarer å gi slipp på nr 3. heller, så kan du jo kanskje spørre oppdretter litt ekstra ut om disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt er det bare kanskje et par oppdrettere jeg føler jeg kan spørre - men pga nyttårshelg, bortreist og diverse får jeg ikke noe bildehjelp derfra. Jeg snakket med ei på telefonen dog og fikk litt å tenke på som kan hjelpe. Samtidig sitter det masse dyktige folk her som også har kommet med kommentarer og det har også hjulpet.

Har sendt mail til oppdretter med mine tanker slik at de har de i bakhodet når de foretar utvelgelsen den neste uken. Så gjenstår det bare å se da - hvem av dem som flytter hit :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvem det blir til slutt, og det blir vel avklart i løpet av den neste uken regner jeg med. Har sendt mail til oppdretter om hvem jeg likte best og bedt om hjelp videre. Man ser jo som sagt ikke bevegelser osv på bilder. Men oppdretterne er erfarne og dyktige så har tro på at de gir meg god hjelp.

Å gud som jeg gleder med til å få henne i hus :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe nr 1 ville jeg gått for. Syntes hun så mest gjevn og fin ut ;)

Jeg er enig med Taran og BP her.. Av en eller annen grunn falt jeg veldig for tispe nr. 1

Meneh.. jeg aner jo ikke hvordan de skal være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra de siste bildene liker jeg DESIDERT nr 3 best! Har ikke sett på de første bildene, så aner ikke om det harmonerer med mitt siste svar, men utifra DISSE bildene har hun DEFINITIVT best vinkler, front og overlinje. En harmonisk frøken!

Når blir det bestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,si det Yodel...

Sitter her og prøver å matche dagens bilder mot de forrige men vet bare at oppdretter har valgt bort en pga farge- om resten av nummerene stemmer med de forrige vet jeg ikke - men tror nr 3 her også var nr 3 sist.

Må vel bestemme snart - de første blir jo levert onsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...