Gå til innhold
Hundesonen.no

Ti på topp, hvorfor Schæfer mest populær?


Nikitaf

Recommended Posts

De mest populære hunderasene i Norge. 2007.

1 Schæferhund

2. Norsk Elghund Grå

3. Golden Retriver.

4. Cavalier king charles spaniel.

5. Engelsk Setter.

6. Gordon Setter.

7. Border collie.

8. Labrador Retriver.

9. Rottweiler.

10. Flat Coated retriver..

Leste dette i vg for ikke så lange sia.. Offer tror dere schæferen har ligget på topp i så mange år nå ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar
Allsidighet? Det er ikke bare i Norge schäferen ligger på topp. Det er den mest utbredte rasehunden på verdensbasis. Så dårlig gemytt og helseproblemer er kanskje ikke så utbredt som ryktet vil ha det til?

Jeg kan ikke skjønne at det ikke kan være utbredt med gemyttproblemer når så mange forteller at nesten alt av schæfere de treffer på utagerer på en eller annen måte mot et eller annet.

*føler at man tenner på gress her nå, men ok*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fire schæfere rundt her i området. to av dem begynner å knurre og bjeffe og dra som gale når dem ser min hund når vi er på tur. eierne snur tvert når dem ser oss.. klarer så vidt å holde bikkjene igjen.

en av dem nøyer seg med å bare bjeffe veldig mye, den fjerde er rolig når den er ute å går tur, men vokter hagen sin veeeldig mye.

jeg har ikke greie på schæfer i det hele tatt, men dette gir meg ikke akkurat så veldig godt inntrykk av rasen...

men man skal ikke dømme alle for en. finnes sikker mye bra scæfere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Schäferne som det er noe galt med egentlig, det er eierne deres! Også oppdrettere da, som selger Schäfere fra SHH III linjer inn i barnefamilier, og i familier der eierne er på jobb halve døgnet, og egentlig ikke skulle hatt hund i det hele tatt!!

*Kjenner jeg ble litt irritert nå ja...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang kjente jeg verdens snilleste og artigste schäferhund. Den var frisk som en fisk og snill som et lam, til den ble påkjørt fordi den var lydig mot eieren sin. Så er det dyret i nabolagt her som utagerer voldsomt mot andre hunder og skambeit ei tispe så hun måtte alives... Så jeg vet ikke. Det er nok mye bra schäfere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again, again and again...

Finnes det en hunderase eller oppdrettere som noen gang har fått mere pepper enn Schæferen og dens oppdrettere??

Nå må vi plutselig finne på negative ting å liste opp kun fordi schæferen er fremdeles den mest populære familiehunden i dette landet også nå.

Ja, kan man forstå at en hund som har blitt avlet ihjel og som knurrer på andre hunder kan være så populær !?

For ikke å snakke om at de fleste Schæfere "alle" kjenner utagerer på en eller måte, huffameien at det går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart registreringstallene blir høye når oppdretterne hele tida må avle nye hunder for å erstatte de som er avlivet på grunn av sykdommer og/eller dårlig temperament.

Er det vits i å skrive noe mer etter ett sånt innlegg som dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment så altfor seriøst heller, da - men det er jo dette alle diskusjoner om schäferhunder ender opp i uansett, så ...

Ja det er nok det, og det er og derfor eg ikkje gidd å kommentere det så mye mer, heller kose meg med denne "skammens" rase som er min rase og for meg verdens beste. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan dere skjønne hvorfor noen vil ha gneldrende, grinete elghunder som ikke egner seg for annet enn elgjegere (og SÅ mange nye elgjegere er det vel neppe pr år, så det er vel mange som blir skutt og må erstattes årlig), veike, usikre golden retrievere som topper bittstatistikker, hjertesyke, skjørhelsede, krypende cavalier king charles spaniels, redde, vimsete engelsk settere som kun klarer å tenke fugl og ikke noe annet vettugt, sure, aggressive gordon settere der særlig hannhundene er fæle, border collier som burde få lykkepiller siden omtrent 1 prosent blir brukt til gjeting mens resten stresser og gjeter seg gjennom kjedelig hverdag, overfeite, matvrak av noen labradorer og utagerende, ytterst vemmelige rottweilere der bare noen få er som de pleide å være i gamle dager, mens resten er blitt "tøffe seg"-hund hos folk uten peiling.

Sånn... var det noe mer da? Schäferen er sannelig i godt selskap... dersom man skal ramse opp det man har sett av drittale hunder i de andre rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, med unntak av min egen lille, usikre schæfergutt har jeg bare kjent 1 schæfer med store adferdsproblemer.. Resten har egentlig vært flotte eksemplarer av rasen. Men det er sikkert bare "flaks" at jeg ikke har kjent flere dårlige schæfere... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Flir. Var det ikke justisdepartementet som i sin visdom skrev om schäferhunden at hadde det ikke vært for at noen individer ble benyttet til samfunnstjenlige oppgaver burde de vært forbudt p g a farlig atferd - hele bunten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun glemte nok bare flat`en fordi det er ikke noe vondt å si om dem.. :lol:

Hehe ja det kan du tro! :D Hvordan kan man utelate flat, kjent for at "alt må gjeres i slowmotion" fordi dei går rett i taket med en gang, eller at dei er kjent for å være ganske utsett for å få kreft....? (om man skal høre på rykter/omtale)

Poenget er vel at det finnes noe i alle raser, og så er normalen at hver en liten detalj/bagatell blir blåst opp i uante dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det kan du tro! :lol: Hvordan kan man utelate flat, kjent for at "alt må gjeres i slowmotion" fordi dei går rett i taket med en gang, eller at dei er kjent for å være ganske utsett for å få kreft....? (om man skal høre på rykter/omtale)

Poenget er vel at det finnes noe i alle raser, og så er normalen at hver en liten detalj/bagatell blir blåst opp i uante dimensjoner.

Kreft ja, og for ikke å glemme hjertefeil, samt et meget høyt stressnivå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor den er så populær har jeg aldri skjønt ... Klarer ikke å komme opp med noen grunn på det heller :D

Cavalier har gått opp fire plasser! :lol:

Forresten, er det noen som vet om hele lista? Finner den ikke.

På samme måte sikkert som jeg ikke skjønner at Cavalieren er så populær, men vil ikke finne på å kritisere rasen fordi om ikke jeg liker den så mye.

Vi skal heller være glad for at det finnes mangfold, tenk så kjedelig det hadde vært om alle ville kun ha samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på, er hvor alle disse schäferhundene gjemmer seg? I forhold til antallet registreringer, synes jeg det er svært sjelden jeg ser en schäfer? Kanskje det bare er færre her jeg bor (Nordland)? Settere og retrievere og cavalierer ser jeg "overalt", men schäfere? Ikke særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer litt på, er hvor alle disse schäferhundene gjemmer seg? I forhold til antallet registreringer, synes jeg det er svært sjelden jeg ser en schäfer? Kanskje det bare er færre her jeg bor (Nordland)? Settere og retrievere og cavalierer ser jeg "overalt", men schäfere? Ikke særlig ofte.

Akkurat det stusser jeg litt over og... Det er egentlig sjelden jeg treffer på schäfere, derimot ser også jeg settere, retrievere og cavalierer ofte. Hvor gjemmer de seg egentlig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...