Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading av hunden


~katrine~

Recommended Posts

Nja.. fasit og fasit.. Men shampoo vil jo slite litt på hundens naturlige fettlag som ligger på huden. Så jeg ville ikke brukt det mer enn høyst nødvendig.

Men nå vet jeg at det er endel hunder som bør bades ofte, om dette innbefatter shamponering også det aner jeg ikke.. Men kanskje noen andre har et svar?

En annen ting jeg har hørt er folk som bruker grønnsåpe på hunden. Dette har jo en mer positiv ph verdi ift å minske faren for uttørring, så kanskje dette er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nokk ikke det finnes noe "fasitsvar", men når jeg var og kjøpte shampoo til min valp, så sa hun at jeg kunne bade 1 gang i mnd. Men viss hunden "lukter" så bader man jo selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,svigers hadde lest en bok fra 1982 hvor det stod at hunden skulle bade kun 2-3 ganger i året.. :icon_confused:

jeg syntes det hørtes veldig lite ut.. :P

men det er vel også forskjell på raser da :P

Hehe.. måtte flire her.. Tror nok synet på hunder har endret seg siden 82. Hunder var mer "hunder" den gangen (herregud, egentlig er det ikke sååå lenge siden). Men det er helt klart at en hund fint kan overleve (og ha det bra med huden sin) hvis den blir badet oftere enn 2-3 ganger i året... Det er nok mer "vanlig" å bade en hund nå for tiden enn tidligere, så jeg tror nok vi må finne et mer "oppdatert" oppslagsverk enn et fra -82.

Men uansett, det er utrolig artig å høre hvordan de så på den "problematikken" da :P

*sier gamlo*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt forsjell på hunder som bor ute og inne. Hunder som bor ute ville jeg ikke vasket så mye som dem inne. Det blir en endring i fettlaget (og det tar lang tid før dem tørker høst/vinter og kan bli meget kalde)

Dem som bor inne vasker jeg rett og slett ved behov. Pelsen hos mine er like fin om dem er badet 2 ganger i uken eller 2 ganger i mnd. (Når Blaze løper så vasker jeg henne 2-3 ganger i uken pga hun har en ganske stram lukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov, eller ønske, vil jeg tro. En whippet som ikke ruller seg i noe illeluktende, eller skal stilles ut, trenger etter min erfaring stort sett ikke sjampo. Tror ikke de forrige hundene mine så såpe de siste par-tre årene av sine liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har en pels som ikke blir så skitten egentlig, om sommeren så vaskes hun ca en gang i mnd med shampoo, men bader også mye i vann ute, på vinteren KUN ved behov og skylles helst bare i vann, er hun skitten vaskes hun til nød med shampoo på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt raseavhengig hvor ofte man trenger å dusje med shampo da? Og hva man bruker hunden til. En hund som står mye ute bør ikke vaskes med shampo så ofte som en hund som bor inne, pga at det beskyttende fettlaget i pelsen forsvinner. En helt normal familiehund kan vel dusjes med shampo så ofte man synes det er behov, for de fleste familiehundene har ikke bruk for så tykt fettlag på pelsen som utehunder.

Her i huset dusjes hunden etter hver napping(to ganger i året), til jul(jupp, mest for min egen del) og hvis han har rullet seg i noe som lukter stygt. Dusjes han for ofte med shampo vil pelsen miste noe av sin naturlige skittavstøtende effekt, og den kan i tillegg bli myk. Dessuten har jeg aldri opplevd at det er stygg hundelukt av hunden, selv om han dusjes med shampo kun 5-6 ganger i året. Han spyles gjerne med kun vann hvis han er litt skitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jag skrattar, för mina border collies badas knappast 2-3 gånger i året. Snarare en gång var 2-3 år... De luktar aldrig speciellt illa och känns aldrig speciellt smutsiga. Enda gången de eventuellt badas är om de har rullat sig i något riktigt äckligt. Kan inte minnas när jag badade min border collie sist.

Cockern är lite annorlunda. Hon börjar lukta lite mer ofta, så för hennes del är det väl kanske 2-3 gånger om året som gäller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hvit hund da... Så behovet mitt for å vasket er nok større enn hundens... Vasker han ca annenhver måned... Men han må jo få lov å være møkkete liksom.. Vet jo selv hvordan det er med hvite klær..:/

Andre tuppa har er jo som regel på jakt, så vasking fra august til jul er utelukket.. Blir som regel en skikkelig skrubbings etter jakt på lille julaften da det er siste dagen med rådyrjakt.. :icon_confused: Også brukte jeg å vaske henne når hun hadde løpetid.. Lukta ikke noe godt. Har ikke løpetid lenger da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg spurte for san ca fjorten årsiden opdretteren som jeg hentet min første valp av og hun sa den gang at hunden burde vaskes når den var skitten og ferdig med det. Det var en flat. Når det gjelder utstillings vask og strihåret vorsteh så har jeg fått beskjed om at en vask helst ikke skulle skje senere enn en måned før utstilling. Tror det var flaten som skulle vaskes den siste uka før utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer Nadia nesten hver uke jeg, med en spesialsjampo. Har gjort det siden jeg fikk henne, så det er et veldig enkelt og greit prosjekt. Ser nesten ut som om hun trives med ritualet. Jeg trives iallfall med det, siden hun har fri tilgang på seng, sofa og fang, liker jeg at hun er forholdsvis ren! Nadia er på ingen måte noen utehund, så eventuellt fettlag i huden, er jeg ikke spesiellt opptatt av å ivareta :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok behovet er så forskjellig som flere her nevner. I dyrebutikken fikk jeg anbefalt en kjempe fin shampoo, akkurat den jeg kjøpte er for valper, men du kan få shampoo for hunder som bades ofte som skal være veldig mild. Skal man bade hunden ofte kan jo det være fint å kjøpe en slik shampoo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger i året. Jeg vasker ham ikke på vinteren fordi jeg vil han skal ha fettlaget i pelsen som isolering. Inntil i fjor så vasket jeg ham omtrent en gang i måneden i perioden med plussgrader, men det ble det slutt på da jeg begynte å bruke flåtthalsbånd. Han får nå en god vask før flåtthalsbåndet settes på og en god vask når det tas av igjen. Ellers klarer vi oss fint med en grundig dusj uten bruk av sjampo og det er mest på vinteren. Om sommeren bader han i ferskvann nesten daglig og det holder i massevis. Blir han veldig sølete så tørker jeg godt av ham og børster grundig når han er tørr. Visst lukter det hund, men det er en god og ren lukt - en blanding av jord, skog og gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på pelstypen til hunden din. Noen hunder trenger omtrent ikke bade i det hele tatt og andre må bade ofte. Noen pelstyper er ikke vannavstøtende og trekker til seg veldig mye støv og skitt. Disse må bade langt oftere enn pelstyper som er mer selvrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,svigers hadde lest en bok fra 1982 hvor det stod at hunden skulle bade kun 2-3 ganger i året.. :icon_confused:

jeg syntes det hørtes veldig lite ut.. :P

men det er vel også forskjell på raser da :P

Jeg bader ikke mine hunder med shampoo mere enn 2-3 ganger pr år og det holder lenge for meg og mine, men de er hvite og blir fort møkkete så de dusjer ofte, men da med bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bøker sier 2-3 ganger i året. Men som flere har skrevet så ødelegger jo shampoo hundens fettlag i huden. Jeg vasker hunden med shampo når hun er veldig skitten ellers vasker jeg henne godt med bare vann.Men som fler har nevt kommer jo litt an på hunderasen. Noen lukter hvis man ikke vasker dem regelmessig med shampo. Er jo noen shampo sorter som ikke skal ødelegge ffettlaget så mye som andre merker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er jo raseavhengig, og om man skal på utstilling er det ofte litt som må gjøres. Om våren og høsten blir det oftere enn om sommeren og vinteren. Om våren/høsten bader jeg henne med shampo og balsam ca 1-2 ganger annenhver mnd. Om sommeren/vinteren kan det gå to-tre-fire mnd mellom hver vask. Hun bader også alltid før utstilling og etter løpetid, under løpetiden skyller jeg henne bare bak. Om sommeren svømmer hun av seg det verste, og om vinteren er det for det meste snø og ikke så skittent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex vasker jeg med sjampo kanskje 2-3 ganger i året. Og spyler beina ved behov. (han lukter aldri uansett hvor lenge det går): og ser ikke meningen med å vaske han oftere. Siden han ikke stilles.

Bocca kommer jeg nok til å skylle før utstilling/valpeshow og vaskes med sjampo om det trengs. (ho er jo for det meste hvit, og dette kan jo fort bli møkkete, og det vil vel ikke ta seg ut på utstilling) :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...