Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading av hunden


~katrine~

Recommended Posts

Shampoo til hundene??

Bruker bare rent vann og svamp på hannhunden, og flatten stimes med rent vann om hun har griset seg til.

Ellers er jeg jo ute i all slags vær, og om hundene får løpe i lyng eller høyt gress når det pøsregner blir de rene+at de lukter godt :P

Om vinteren er snø ypperlig rengjøring.

Har aldri kjent vond lukt av dem heller...bortsett fra svak lukt av hund når de er våte :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde Buffy ble jeg bortskjemt med å h hund det alltid luktet godt av, og med den mykeste pelsen.. Hun ble badet ofte pga allergien og med speisal shampoo.

Nå bader jeg bridie når jeg føler det trengs. Enten når hu har rullet seg i noe som lukter gæsj (da med vanlig shampoo OG balsam), eller om hu er møkkete etter tur i gjørma (som regel kun med vann) eller om hu er ekkel i pelsen (da med såpe). Så i snitt er det vel blitt litt over en gang i mnd med shampoo siden hu kom til meg tror jeg... Og i tilegg noen ganger ekstra for å fjerne gugg i pelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utstillings sesongen blir det nesten hver uke :lol: Dessuten så tror jeg det med fettlaget og shampo har MYE med hvordan shampo man bruker... Med så mye bading må man bruke noe som nøytraliserer shampoen og fjerner resten som siste finish i vasken. (Litt rar setning... Ihvertfall, sånn After Bath fra chris christensen er kjempe bra.) Ellers så er det vel ca en gang i mnd på dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det sliter sånn på fettlaget til hundene når de bades er ikke helt riktig. I dag finnes det mangfoldige hundeshampoer som nettopp tar forbehold mot dette, at de skal være mild mot hundens pels og fettlag. Hvis hunden fryser etter et bad har man tatt et veldig feil valg da man kjøpte seg shampo.

Selv bader jeg hundene mine ca hver 3 mnd. Litt oftere hvis vi er midt i en utstillings sesong.

Pommene har en ganske spesiell skarp lukt, så hvis denne lukten blir for sterk så bader jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden fryser etter et bad har man valgt feil shampoo?

Hunden min fryser alltid etter et bad, uansett hva hun har blitt vasket med.. Om det er pet silk, bio groom eller grønnsåpe. Hun fryser når hun kommer inn etter å ha vært lenge ute i vått vær også.

JEG fryser til og med når jeg er våt... Jeg holder alltid på å dø på meg selv helt til jeg kommer meg inn i en håndkled etter en dusj.

Emma bades forøvrig alt fra 1-2 ganger i mnd, med shampoo/grønnsåpe hvis det trengs. Nå er vi tom for balsam og orker ikke stresse med å kjøpe ny.. Men når vi har balsam så får hun som oftest en dæsj sånn i pelsen etter vask også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin dusjes ca hver tredje uke. Han tisser endel på magen og beina og blir dessuten grå i pelsen av støv og skitt, iallefall om sommeren. (Mye bedre å ha i sengen når han dufter minkoljeshampo fra KW!). Symra har også blitt dusjet ganske ofte hittil, hun tisser fortsatt på gulvet rett som det er, og da må hun alltid vasse gjennom dammen etterpå, gjerne ramle rett oppi. Beardiser skal egentlig ikke dusjes så ofte så vidt jeg forstår, men foreløpig er det altså nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sjelden som mulig. Collien trenger jeg bare å spyle bein og buk på om det er veldig sølete ute. Han ruller seg aldri i noe og liker ikke vann. Valpen ruller seg avogtil, men kun engang i noe som stinka da ble hun spylt. Skal hive henne en omgang i dusjen etter at løpetiden er over både for å få henne ren og få bort pels. Cavalieren ble spylt på magen og beina etter turer siden hun dro med seg utrolige mengder sand inn i pelsen og vaska før utstillinger. Hendte jeg vaska henne om hun røyta eksepsjonelt mye for å få bort endel av den løse pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry bader vel i snitt en gang i måneden. Om våren og høsten bades han 1-2 ganger i måneden på grunn av at det gjerne er sølete ute, og når dette tørker sitter gjerne en del sand igjen i pelsen i tillegg til at han føles litt "seig". I vintermånedene bader han kanskje 1-2 ganger i løpet av hele perioden, i hvert fall hvis det bare er snø ute.

Han lukter sjelden, men jeg liker nå likevel å ha en hund som er myk og god å ta på :) Pelsen han ser på en måte litt "fet" ut og blir mer seig å ta i hvis det er en stund siden bading. Generelt bades han egentlig når jeg synes det er nødvendig, og garantert hvis han har oppholdt seg i noe ekkelt (som den gangen han rullet seg i en brukt bleie :rolleyes:).

Nå i utstillingsperioden bader han forresten oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

min harr badet ganske mye i det siste. Grunnen er at han går og ruller seg i noe som stinker vannvittig. Men i gjjennomsnitt så bades han 1 gang i måneden cirka. Vet ikke. Pleier ikke bade han om vinteren. Siden snøen holder ham ganske ren...

EdiT:

Forresten så bruker jeg grønnsåpe og hundesjhampoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder bader ikke ofte, dusjer dem kanskje med hundeshampoo 2-3 ganger i året! Ingen av de pleier å lukte vondt heller, uansett hvor lang tid det går..

Godt det ikke bare er jeg som vasker "sjeldent". Rex pleier heller ikke lukte vondt. Men Bocca har en vane i å rulle seg i ting som lukter, så ho må nok vaskes en del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er jeg som vasker "sjeldent". Rex pleier heller ikke lukte vondt. Men Bocca har en vane i å rulle seg i ting som lukter, så ho må nok vaskes en del :lol:

hehe, men altså kan hende jeg skylder de. Men når de har badet i saltvann noe som ikke er så ofte så dusjer jeg de jo! Nana dusjer vel kanskje 4-5 ganger i året fordi hun har en tendens til å rulle seg i KATTEMØKK og ja det stinker! Det var mere av de før.. i år så syns jeg hun har vært flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lukter ikke spesielt mye uansett hvor lenge det går mellom hvert bad, ikke ruller de seg i ting, og sand o.l. faller av når de tørker så de trenger egentlig ikke bades spesielt mye, men allergien min forverres om de går for lenge uten bad(det blir jo gjerne en del sikkel og urin i pelsen på de som jeg reagerer på) så jeg bader de ca 1gang annenhver mnd tror jeg, også på vinteren, mine har såpass med pels at de fryser aldri uansett.

Bruker forøvrig ring 5 protein 5 shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men altså kan hende jeg skylder de. Men når de har badet i saltvann noe som ikke er så ofte så dusjer jeg de jo! Nana dusjer vel kanskje 4-5 ganger i året fordi hun har en tendens til å rulle seg i KATTEMØKK og ja det stinker! Det var mere av de før.. i år så syns jeg hun har vært flink! :lol:

Må jo spyle rex i dusjen om han har løpt i hagen og er gjørmete. Men vasker ikke med såpe. Vil unngå dette mest mulig egentlig, og ser ikke behovet på han. Bocca kan det nok hende blir litt annerledes, men skal prøve å dusje minst mulig med sjampo. (blir jo rein av å bare skyldes og ho). hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det noe "fasitsvar" på hvor ofte hunden skal/kan/bør bade? (med sjampo)

Det finnes ikke noe "fasitsvar" på det. Det kommer HELT ann på rasens pels. F.eks Puddel må bades og stelles en del i forhold til en dalmantiner. Sjampo kan jo å slite på pelsen også.

//Mathea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten terrieren burde dusjest ganske ofte. Vi dusjer Tassen hver 2. helg. Da bruker vi både sjampo og balsam, ettersom rasen lett får floker, som må børstes ut. Hvor ofte avhenger av rase og individ. Noen hunder får lett fett pels. Det er jo litt smak og behag... Pelstype har jo en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. En skjelden gang er hun så møkkete at hun må spyles i dusjen, ellers bader hun i ferskvann og blir ren helt av seg selv. Hun lukter aldri og pelsen er blank og fin. Forresten fikk hun og Solo seg en runde med shampoo og balsam etter kenneloppholdet i fjor sommer for da var de så pjuskete og støvete, så nesten aldri er kanskje det korrekte å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...