Gå til innhold
Hundesonen.no

Flom

_aussie_

Recommended Posts

Guest Christine
Jeg har stått i solveggen og malt hele dagen (vaaarmt!)......... Knallblå himmel og tjuesju grader i skyggen :whistle:

Her også!

Bare vært ute å slappet av i dag jeg. Nesten for varmt til å gjøre no... Men nå er det småregn i luften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på hytta nå... Her regner det, men heldigvis ikke noen flom hos oss fordi hytta ligger en del over havnivået.

Hjemme i Oslo derimot, er det verre. Det er ikke direkte flom, men all nedbørsmengden har ført til store lekkasjer. Deriblant fra taket og ned på mitt soverom... Dro hjem på mandag og satte ut bøtter på risikofylte steder, og allerede i dag var disse bøttene fylt med 5 liter vann :whistle: Heldigvis skal jeg hjem på søndag, og være hjemme en uke, så får fulgt med på det og byttet bøtter.

Pokkers regn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmt, sol, og ikke noe unormale mengder vann.

Det skal nevnes at de var flinkere til å bygge hus på passende steder tidligere. De bygde ikke to meter fra vannkanten fordi det var fint å bo ved elva, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i nedre eiker er jo at "elva" egentlig var en liten fredet bekk..krokstadbekken som har gått utover sine bredder og blitt stor elv! Selve (drammens)elva er et lite stykke unna bebyggelsen. Drammen er en bryggeby, det er ikke fast grunn under drammen sentrum. Den er på flåter. Det har den "alltid" vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått i solveggen og malt hele dagen (vaaarmt!)......... Knallblå himmel og tjuesju grader i skyggen :whistle:

Her også!

Bare vært ute å slappet av i dag jeg. Nesten for varmt til å gjøre no... Men nå er det småregn i luften :P

Knallsol fra blå himmel, 27 grader. For varmt til å gjøre noe som helst, nesten :P

TØRKE!

Samme her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kongsberg er det flom. Elva er mer enn 4 meter høyere enn vanlig. Begge bruene gjennom byen er stengt og det er fare for at den nyeste blir tatt av vannet i natt. Den er beregnet å tåle 840 kubikk vann i sekundet. Nå er det allerede over 800 kubikk/sekund og i tolvtiden i natt er det forventet å være over 1100 kubikk.. Flomtoppen her nås allikevel ikke før i morgen tidlig i følge ekspertene...

Det aller beste er jo at Kongsberg Jazzfestival satte i gang i dag. Langs elva... :rolleyes:

Bilde fra før i dag (nå er vannet enda høyere. Den rød linja markerer der vannet vanligvis går):

myevann.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kongsberg er det flom. Elva er mer enn 4 meter høyere enn vanlig. Begge bruene gjennom byen er stengt og det er fare for at den nyeste blir tatt av vannet i natt. Den er beregnet å tåle 840 kubikk vann i sekundet. Nå er det allerede over 800 kubikk/sekund og i tolvtiden i natt er det forventet å være over 1100 kubikk.. Flomtoppen her nås allikevel ikke før i morgen tidlig i følge ekspertene...

Det aller beste er jo at Kongsberg Jazzfestival satte i gang i dag. Langs elva... :rolleyes:

Bilde fra før i dag (nå er vannet enda høyere. Den rød linja markerer der vannet vanligvis går):

myevann.jpg

Kjørte forbi der i dag tidlig.. Herregud å mye vann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myevann.jpg

Åh, det så skummelt ut :shocked:

Nå har vi nettopp kjørt en tur for å se åssen det ligger an. Nå har det kommet trafikklys oppe ved den ene brua der veien går inn til Sokna sentrum. Siden vannet er på god vei til å renne over veien. Ved bårnåsbrua (som ligger på andre siden) har vannet rent over veien et godt stykke og det begynner å bli endel. Ene naboen vår har masse vann oppover veien sin og nede på asfalt veien er det en lang strekke med vann. Det er også noen som må ro med båt innover der de bor pga alt vannet. Litt vansklig å forklare:P

Bilder kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i oslo nord/øst og forhåpentligvis var vi ferdig med det værste flomværet st.hanshelgen. Da var det et par naboer som fikk en del vann i kjellere...

Men det regner jevnt og trutt, og skogen er et paradis for min badeglade hund. Vanndammer han vanligvis kun drikker vann av, er nå store og dype nok til at han faktisk kan svømme i de, og storkoser seg med det.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...