Gå til innhold
Hundesonen.no

MonsterWhippets!


Mari

Recommended Posts

Fascinerende greier dette. :)

Disse bulleWhippetene ser unektelig ut som freaks of nature, men de er renrasede utrolig nok.

Grunnen er at de har dobbelt sett av en genmutasjon som gjør at de produserer en forkortet versjon av proteinet myostatin. Det viser seg at de Whippets som bare bærer det ene genet er raskere enn andre Whippets, og blir derfor selektert for avl. Dermed ser man fler og fler bulleWhippets.

Les mer her.

Lurer på om disse hundene bare vil poppe opp mer og mer siden de tydelig blir selektert for det, selv om det sikkert ikke er like bevisst alltid. Men det finnes vel et marked for det meste, så det tar vel ikke lang tid før noen utnytter seg av det?

New York Times skrev dette i en artikkel om bulle Whippetene: "Free of most of the ethical concerns — and practical difficulties — associated with the practice of eugenics in humans, dog breeders are seizing on new genetic research to exert dominion over the canine gene pool. Companies with names like Vetgen and Healthgene have begun offering dozens of DNA tests to tailor the way dogs look, improve their health and, perhaps soon, enhance their athletic performance"

Seriøst? "Free of most of the ethical concerns — and practical difficulties — associated with the practice of eugenics in humans" Skremmende synes jeg!

Uansett, rare er de. Og det er kanskje som å banne i kjerka å synes at de er litt kule å se på? :)

Tispen Wendy:

697005498_21836aa7d8_o.jpg

697005518_34b2fc8d26_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er kanskje som å banne i kjerka å synes at de er litt kule å se på? :)

I stand corrected! Hellige makrell! :x

fasterwhippetbully.jpg

Her er forøvrig en oversikt over "vanlig", bærer og bully:

Vanlig:

fasterwhippetnormal.jpg

Bærer:

fasterwhippetmedium.jpg

Freak!

fasterwhippetbully2.jpg

Nr 2 var snasen synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Fascinerende greier dette. :)

Disse bulleWhippetene ser unektelig ut som freaks of nature, men de er renrasede utrolig nok.

Grunnen er at de har dobbelt sett av en genmutasjon som gjør at de produserer en forkortet versjon av proteinet myostatin. Det viser seg at de Whippets som bare bærer det ene genet er raskere enn andre Whippets, og blir derfor selektert for avl. Dermed ser man fler og fler bulleWhippets.

Les mer her.

Lurer på om disse hundene bare vil poppe opp mer og mer siden de tydelig blir selektert for det, selv om det sikkert ikke er like bevisst alltid. Men det finnes vel et marked for det meste, så det tar vel ikke lang tid før noen utnytter seg av det?

New York Times skrev dette i en artikkel om bulle Whippetene: "Free of most of the ethical concerns — and practical difficulties — associated with the practice of eugenics in humans, dog breeders are seizing on new genetic research to exert dominion over the canine gene pool. Companies with names like Vetgen and Healthgene have begun offering dozens of DNA tests to tailor the way dogs look, improve their health and, perhaps soon, enhance their athletic performance"

Seriøst? "Free of most of the ethical concerns — and practical difficulties — associated with the practice of eugenics in humans" Skremmende synes jeg!

Uansett, rare er de. Og det er kanskje som å banne i kjerka å synes at de er litt kule å se på? :)

Tispen Wendy:

697005498_21836aa7d8_o.jpg

697005518_34b2fc8d26_o.jpg

Det mest skremmende her er ikke bilde av den stakkars hunden, men at noen tilsynelatende tror at sånn er det......

Dette er enten bildemanipulasjon, eller så er det hund misshandlet til en slik grad av anabole sterioder og veksthormon at noen burde være sperret inne. Dette har ingenting med genetikk og avl å gjøre, dette er misshandling på det groveste, og kunne heldigvis bare skje i Amerika.

Klart, fint å hjemme seg bak en masse fancy uttrykk, men beklager - man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette ikke er mulig.

Litt som hårshamp med elektroceramider med dobble fustasjopphengforkoblinger ......... og omtrent like sannsynlig.

Ref. - ku-rasen Belgisk Blå - en rase som er så deformert og gjennomhormonbehandla nedover i Europa at den ser grotesk ut. Bønder hevder det er ett spesielt gen - dessverre så virker det genet tydeligvis ikke nordafør grensa til tyskland. Her oppe kaller vi det hormonbehandling.

Igjen, det skremmende er ikke hunden, det skremmende er at folk ser det, leser det, tror det og til alt overmål synes det ser kult ut..... Det er vanvittig TRIST og bare TRIST TRIST TRIST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende her er ikke bilde av den stakkars hunden, men at noen tilsynelatende tror at sånn er det......

Dette er enten bildemanipulasjon, eller så er det hund misshandlet til en slik grad av anabole sterioder og veksthormon at noen burde være sperret inne. Dette har ingenting med genetikk og avl å gjøre, dette er misshandling på det groveste, og kunne heldigvis bare skje i Amerika.

Klart, fint å hjemme seg bak en masse fancy uttrykk, men beklager - man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette ikke er mulig.

[klipp]

Igjen, det skremmende er ikke hunden, det skremmende er at folk ser det, leser det, tror det og til alt overmål synes det ser kult ut..... Det er vanvittig TRIST og bare TRIST TRIST TRIST

Si det til New York Times.

Her er andre kilder, så får det være opp til de enkelte å avgjøre om de er til å stole på. :)

http://www.genome.gov/25521028

http://www.thetech.org/genetics/news.php?id=52

http://www.geneticarchaeology.com/Research...anine_Speed.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo bare helt utrolig grusomt ut!

Syns ikke den bullewhippeten så ut som whippet i hodet heller... kan vel ikke være ekte vare dette her? og ja, jeg støtter belgerpia i at her må det jo være doping inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærer:

fasterwhippetmedium.jpg

Denne var jo bare pen synes jeg da,,, Så bare ut som en veldig godt trent whippet (dere som har greie på whippet kunne sikkert sett at "så mye muskler kan ikke en whippet få", men for meg så denne pen ut.

Ellers er dette sammenlignbart med belgisk blå - helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye rart om USA (jeg er jammen ikke uskyldig der!), men en av kildene jeg siterte er fra The National Human Genome Research Institute, som ligger under United States Department of Health and Human Services. Jeg vil tro de har relativt grei kritisk sans når det gjelder kilder de bruker.

Klart, jeg kan ta feil. Det har skjedd før det. :)

Når det er sagt så må jeg bare si at disse bulle Whippetene sannsynligvis ikke er avlet fram med mål og mening. Iallefall om jeg forstår forskningen riktig. Det som har skjedd er at de hundene som er bærere av denne mutasjonen har som fenotype at de er raskere enn ikkebærere. Siden Whippets selekteres på hurtighet har disse hundene blitt parret med hverandre. Når en hund får mutasjonsgenet fra både mor og far (mutasjonen dobles), vil man få en sånn freak. Enkel recessiv nedarving (igjen, om jeg forstår forskningen riktig). De mistenker at mutasjonen er relativt ny, siden det er kun i senere tid at bulle whippetene har dukket opp. Det kan jo hende at de ble avlivet tidligere og at mutasjonen har vært kjent lenge, hva vet jeg.

Så når noen sier at folk burde skamme seg, så er det ikke sikkert at disse hundene er blitt avlet fram med overlegg.

Fra: http://www.genome.gov/25521028

"The prevalence of the MTSN mutation among whippets appears to be a relatively recent phenomenon in the evolution of dogs, caused by selective breeding. "We found many more carriers of this mutation among the fastest whippets, since breeders inadvertently selected for this trait," said NHGRI's Dana Mosher, who is the study's first author."

At det er et tidspørsmål før smørja er i gang er jeg ikke i tvil om, men pr dags dato? :)

Edit: Nå ser jeg at forskningen faktisk er utført av The National Human Genome Research Institute. Vet ikke om det forandrer noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Man kan si mye rart om USA (jeg er jammen ikke uskyldig der!), men en av kildene jeg siterte er fra The National Human Genome Research Institute, som ligger under United States Department of Health and Human Services. Jeg vil tro de har relativt grei kritisk sans når det gjelder kilder de bruker.

Klart, jeg kan ta feil. Det har skjedd før det. :)

Når det er sagt så må jeg bare si at disse bulle Whippetene sannsynligvis ikke er avlet fram med mål og mening. Iallefall om jeg forstår forskningen riktig. Det som har skjedd er at de hundene som er bærere av denne mutasjonen har som fenotype at de er raskere enn ikkebærere. Siden Whippets selekteres på hurtighet har disse hundene blitt parret med hverandre. Når en hund får mutasjonsgenet fra både mor og far (mutasjonen dobles), vil man få en sånn freak. Enkel recessiv nedarving (igjen, om jeg forstår forskningen riktig). De mistenker at mutasjonen er relativt ny, siden det er kun i senere tid at bulle whippetene har dukket opp. Det kan jo hende at de ble avlivet tidligere og at mutasjonen har vært kjent lenge, hva vet jeg.

Så når noen sier at folk burde skamme seg, så er det ikke sikkert at disse hundene er blitt avlet fram med overlegg.

Fra: http://www.genome.gov/25521028

"The prevalence of the MTSN mutation among whippets appears to be a relatively recent phenomenon in the evolution of dogs, caused by selective breeding. "We found many more carriers of this mutation among the fastest whippets, since breeders inadvertently selected for this trait," said NHGRI's Dana Mosher, who is the study's first author."

At det er et tidspørsmål før smørja er i gang er jeg ikke i tvil om, men pr dags dato? :)

Edit: Nå ser jeg at forskningen faktisk er utført av The National Human Genome Research Institute. Vet ikke om det forandrer noe?

Du kan dra frem så mange linker til offentlighet og bla bla bla bla du bare vil, dette er en menneskeskapt form for direkte misshandling av hunder og ferdig med det. Det er bare ikke litt kult engang.

Oppstått i det SYKESTE landet i verden!!!

Dette er direkte motbydelig samme om det finnes departementer meg både her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mye naturlig nei, minner litt om ei greyhound-tispe jeg vet om,som før hun kom til landet, ble proppa full av anabole..

Så langt ifra pent man kan komme..

Den andre whippeten,som er såkalt bærer,er fint muskulert synes jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra frem så mange linker til offentlighet og bla bla bla bla du bare vil, dette er en menneskeskapt form for direkte misshandling av hunder og ferdig med det. Det er bare ikke litt kult engang.

Oppstått i det SYKESTE landet i verden!!

Dette er direkte motbydelig samme om det finnes departementer meg både her og der.

Jammen kjære vene, Belgerpia... Du får det til å høres ut som jeg går i bresjen og synes dette er überavl jo? Har jeg (eller noen andre for den saks skyld) sagt at dette er kult?

Jeg dro fram linkene fordi du så pompøst utbasunerte at dette var tull fra ende til annen. Så jeg svarte på det, og la til litt faglektyre med kommentar om hvor den kom fra. Om det er tull eller ei får være opp til den enkelte å avgjøre, jeg persolig tror ikke at det er det.

Om det finnes departementer her og der har da ingenting med saken å gjøre? Jeg skjønner at du mener sterkt om dette og det er selvsagt helt greit, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har gjort uttrykk for, m'key?

Når det kommer til en "menneskeskapt form for direkte mishandling av hunder", så prøver jeg igjen å fortelle at dette (igjen i følge forskerne) er et uventet resultat av rasespesifikk seleksjon av avlsdyr. Oppdrettere selekterte ikke for abnorme muskler, de selekterte for hurtighet også fikk de dette som en overraskelse. Dette var med andre ord ikke det de avlet for. Det er en enkel recessiv nedarving som man ikke ser resultatet av før mutasjonen dobles, og mutasjonen i seg selv har ikke vært kjent før nå.

Ja, det er menneskeskapt på lik linje med de aller fleste defekter og egenskaper raser har, men ikke nødvendigvis skapt med viten og vilje.

Som jeg sa i det første innlegget er det vel ikke lenge til disse blir avlet fram spesifikt, men det er ingen tegn til at det gjøres pr dags dato. I artiklene jeg linker til ovenfor står det jo også tydelig at det ikke oppfordres å avle på disse hundene, nettopp fordi forskerne ikke vet konsekvensene for dyret på sikt. Ingen nevner at det er smertefullt, eller at det innskrenker den enkeltes livskvalitet i det daglige, og jeg synes det ser ut på bildene til at Wendy klarer å bevege seg helt fint. Så i stedet for å hoppe til konklusjoner om dyreplageri er det kanskje greit å ha noe å vise til at det faktisk er det? Jeg personlig vet ikke om dette er dyreplageri, så jeg unnlater å uttale meg om akkurat det.

Jeg regner med at du også har visse egenskaper du avler for når du parrer, og sjansen er tilstede for at de hundene som innehar disse egenskapene faktisk bærer på en mutasjon som årsak til at de innehar nettopp de egenskapene du er ute etter. Noen ganger fører det til jevnt over bedre hunder, andre ganger skjer ting som dette. De fleste raser har jo blitt som de har blitt på grunn av mutasjoner, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...