Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturlover for valpeeiere


Symra&Pippin

Recommended Posts

Det er en del naturlover som gjelder for valpehold. Føy til egne lover som du har oppdaget.

1. Når en valpeeier setter seg godt til rette i godstolen, er det alltid en tissedam under stuebordet

2. Når tissedammen er fjernet og man er tilbake i godstolen, er det en bommelom bak TV'en

3. Når man har hentet papir og plukket opp bommelomen, kommer valpen springende og

river papiret (og bommelomen) ut av hendene på valpeeieren.

4. Når man lager mat står valpen på tvers foran komfyren. Etterpå, når man går bort til vasken, står

den plutselig på tvers der.

5. Når man fyller matkoppen til valpen vil den ikke spise.

6. Når man fyller en annen hunds matkopp med voksenfôr, vil den svært gjerne spise. Det

samme gjelder kattemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen gjør noe morsomt - eller ligger på en eller annen merkelig måte - så kan man gå rund i hele leiligheten og gjøre ting uten at valpen bryr seg.

Men IDET man henter kameraet så slutter valpen med det den holdt på med og sitter og ser fårete på en...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sett fra en valps øyne)

Når mennesket ditt skal kle på seg sokkene, så må du huske å hjelpe til så godt du kan. Fest fortennene i tøyet og dra til. Mister mennesket taket og sokken flyr av foten, så løper du en runde rundt i leiligheta før du til slutt legger deg ned med fangsten under kjøkkenbordet. Når mennesket kommer med en sokk på den ene foten og naken på den andre og leter etter deg, så flytter du deg videre under sofaen. Husk at du ikke har hatt mennesket ditt så lenge enda, så det er viktig å tenke forsterkningskvalitet allerede nå. Ikke la det gå så lang tid at mennesket finner seg en ny sokk, for da er slaget igrunnen tapt. Når du ser mennesket er på tur til å gi opp, så kommer du frem igjen og går rolig mot mennesket. Når mennesket derimot bøyer seg ned mot deg for å røske i sokken, så løper du under kjøkkenbordet igjen. Repeter minst 2-3 ganger om dagen så skal du se at du får et menneske som er flink til å søke etter deg, løpe og ikke minst; kanskje lærer du et par nye gloser i samme slengen.

Ikke en naturlov kanskje, men alikevel... En ting jeg husker godt fra valpetiden iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt valpesyk, jeg... :) Håper denne tråden vokser seg lang og god, med mange påminnelser om valpetidens små og store frustrasjoner, men likevel kjærlighetsøyeblikk. Rart det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om vi kjenner oss igjen? Forslag til tilføyelser:

7. Når man finner frem klosaks, børste eller andre stelle-remedier, våkner valpen til liv og har umiddelbart behov for vill og uhemmet energiutfoldelse.

8. Nakne føtter medfører vekking av skjulte jaktegenskaper og instinktivt behov for test av pirayatenner.

9 Valpens trang til å utforske hver minste interiørdetalj er proposjonal med eiers behov for hvile.

10. Rett før vaniljesausen begynner å boble, må valpen kaste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Nå har jo My vært her siden Mars, så jeg har liksom litt mer inspirasjon igjen.

-Når klokka er 01:45 og mennesket ditt finner ut at dere skal gå en tur i hagen, så er det tid for å trene mennesket litt. Legg deg ned i gangen og snurr rundt deg selv et par-tre ganger mens du venter på at mennesket skal kle på seg jakken. Når det er gjort, så legger du deg på rygg og blir liggende en stund slik at mennesket ditt ikke får på deg kobbelet uten å måtte ha en liten brytekamp på gulvet i gangen. Det er fin oppvarming for begge parter! Når kobbelet først er på, så fyker du bort til døra og sitter pent mens du later som om du må tisse. Dette er en viktig detalj!

Når dere kommer dere ut i hagen, så må du snuse på alle løvetennene og spise en av dem før du går bort til eieren din og setter deg på rumpa. Ikke tiss, bare sitt der. Hold kontakten med mennesket ditt, og hvis du ser noe irritasjon: snus litt mer på løvetennene. Nå er det viktig å holde tunga rett i munnen. Gå bort til eieren din og sett deg på rumpa (uten å tisse, igjen), og nå vil du se at eieren din bøyer seg ned og tar av deg det teite båndet. Når det er gjort løper du noen runder i hagen med rumpa trykt under kroppen før du runder hushjørnet og forsvinner ut av syne. Bli der en stund, men ikke FOR lenge. Det er også viktig. Eieren din skal ikke få panikk, bare komme etter for å se hva som skjer. Når eieren din ser deg løper du noen runder til før du setter deg ned og BÆSJER i hagen til naboen.

EDIT: Og når bæsjen skal plukkes opp, må du gjerne by til drakamp med bæsjeposen og lage ordentlig liv :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ut med valpen,og lokker på den,slik at man kan lukke døra bak den...

Valpen kommer ut,og akkurat i det du skal lukke døra,så smetter den tilbake...Så blir eier stående som en idiot og lokke på valpen enda en gang.Valpen nøler,og derfor må eier gå litt bortover gangen..slik at valpen kommer etter.

Så skal eier skynde seg for å lukke døra,og vips så var valpen tilbake...

Valpen føler ikke for å gå på tur fordi det er kaldt..så valpen er treg og håper at du ikke ser at den ikke følger med.

Du roper på valpen,men valpen bare tusler døvørt hjemover.Så setter valpen seg under bilen,mens mor/far står med pipestemme og lokker.Den eneste måten å få valpen vekk fra der er og late som man skal inn igjen...

Valpen kommer hoppende,glad og fornøyd.Så tar mor/far på bånd for tur SKAL det være.

Valpen har funnet utav tørkestativet,og alt av sokker,og undertøy forsvinner...

Eier vet at stativet ikke er "tømt" og lurer på hvor alle klærne blir av...

Litt etter litt kommer man over strømper og undertøy som er sikla på,og dratt rundt..i værste fall ødelagt!

Ofte når man har tørket tiss eller bæsj så setter man(hvertfall jeg)tørkeruller/dopapir og sprayflasker omtrent på hvert hjørne..Valpen har en egen magnetisk kraft for å få tak i disse remediene,og ved et øyeblikks uoppmerksomhet så er det papir over hele gulvet.Store valper får ofte tak i sprayflasken,og rekker akkurat å tygge hull på den før de merker at det smaker ekkelt.Resultatet er såpe og pair på hele gulvet!

Det er forresten så mye spennende ute når man først er tvunget ut i kulden,så man venter med å tisse hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man har blitt stor gutt og bor i stua og gangen om natta, er det viktig å stjele flest mulig sko og legge i senga, der alt skal være. Helst 7-8 stkm oppå hverandre, sånn at valpen ikke får plass selv.

Når valpeeierne våkner om morgenen og skal ha på noen av skoene som ligger i senga, er sålene borte vekk, og de finner de ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...