Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir din neste hund?


turbogutten

Recommended Posts

Etter å ha møtt Lottas vakre vesner så kjenner jeg at en gang må jeg bare ha meg en vakker greyhound! En fryd for øyet, og hjertet :)

Ellers har jeg og veldig lyst på en liten maskot i flokken, aller helst vil jeg hatt en Chihuahua, men er skeptisk nå som rasen er så poppis...

Ja, og sheltier blir det nok fler av etterhvert uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Begrunnelse for havanais: Her har du puddelintelligens kombinert med retrievergemytt i en hendig liten pakke :). En oppdretter av labrador og havanais beskrev havanaisen som "the labrador of the toy-breeds", en beskrivelse jeg syns er treffende. Jeg syns også at det hadde vært morsomt å drive mer med lydighet eller agility med havanais. For dette er virkelig en oppvakt, ivrig og lærevillig rase. Håper flere hundefolk får øynene opp for den etterhvert!

Begrunnelse for storpuddel: Dette er rasen jeg har ønsket meg siden jeg var liten. Jeg er veldig kresen når det gjelder raseegenskaper og i tillegg er jeg allergisk, så at den rasen jeg drømte om da jeg var fire skulle passe meg nå, er jo helt utrolig! Jeg liker aktive og intelligente/lettlærte hunder. Samtidig bør de være passe sosiale og ikke hundeagressive. De kan godt ha litt egenvilje, men ikke så mye at det blir en evig kamp mellom meg og hunden. Fint om de kan brukes til lydighet eller agility, selv om jeg ikke kommer til å drive med det på noe høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha møtt Lottas vakre vesner så kjenner jeg at en gang må jeg bare ha meg en vakker greyhound! En fryd for øyet, og hjertet :)

Ellers har jeg og veldig lyst på en liten maskot i flokken, aller helst vil jeg hatt en Chihuahua, men er skeptisk nå som rasen er så poppis...

Ja, og sheltier blir det nok fler av etterhvert uansett :P

Silje du skulle jo kjøpe lodott fra meg du! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt min! *sukk* Oscar er så fin. :rolleyes:

Jeg tror, når jeg tenker meg om, at jeg egentlig har lyst på Portugisisk vannhund. Chessea er FLOTT, og Maria fremstiller rasen så bra. Det virker som en hund etter min smak! :)

Ooh.. :P Tusen takk for rosen! Har du spørsmål om rasen er det bare å fyre løs. Kan snakke om portiser i hundre år i strekk. Hehe. Forøvrig liker jeg Wheaten veldig godt, mye på grunn av Nena til Kristine Mali (nå har jeg ikke møtt Archie heller da). Hun er nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji - ingen over - ingen ved siden. Møkkabikkjer er de - de ødelegger ens generelle hundeglede for har man først fått et sånt lite krek under huden, så blir de fleste andre hunder desverre ganske kjedelige i forhold..

Kanskje - kanskje kan det bli en slik en neste år.. (har allerede snakket litt med Liv irene/Yodel om det... tenker ikke på stort annet om dagen heller).

Men det er vanskelig - vi har jo 2 hunder nå, lille basenji og flat-tomsingen. Til hverdags bor vi en 60 kvadratmeter stor leilighet - og det er trangt - og mye "åpne" løsninger som er fint men veldig uheldig mht eventuelle avgrensninger av hundeområder.

Og så er det gubben da - han er bitt av jaktbasillen, skogsfugljakt lever og ånder han for. Han vil ha en jakthund til - engstelsen for at noe skulle skje lille basenji og så har vi ingen jakthund er stor hos han. Flat-tomsingen er jo helt udugelig i jaktsammenheng - han ødelegger faktisk ganske mye, mens lille basenji er helt uvurderlig. Nå sier han at vi må kvitte oss med Kakkelakk og få en jakthund til, og der begynner problematikken. Jeg sier at vi kunne kanskje omplassere Kark hvis vi fant noen som tilfeldigvis skulle ha bruk for en aldeles udugelig, hyperaktiv og tunglært vimsete flat... men da bekymrer selv gubben seg. Tenk om de nye eiere begynte å straffe Kark, tenk om de ikke skjønner at Kark er helt gullfisk og så snill så snill og skjønner ingenting - ja tenk om de snakket HARDT til han? Og jeg spør hva skal vi gjøre da - avlive han? Avlive en så livsglad, deilig og frisk hund? Og nei sier gubben, det kan man jo ikke gjøre. Ja Kark er godt forankret i hjertene våre enda så slitsom bisk han er!

Så jeg driver og ser om det er praktisk mulig for oss å ha 3 bisker, Kark kan nok være for voldsom for en liten valp, så den må jo beskyttes, og så må vi jo ha hannhund så den ikke kommer i krangel med Amy - men hva hvis den krangler med Kark, feks når Amy har løpetid? Og så tiden da - 3 hunder - Amy og Kark får gjerne tur hver for seg fordi de har så veldig forskjellige turbehov (i tillegg får Kark en times tur hver morgen ca kl 5.. er det noe rart man blir sliten noen ganger..), og en valp må man bruke mye tid på uten at de andre hundene er med. Jeg er nødt til å ha back up plan A, B og C..

Vel, vi får se.

UPS! Glemte bilde jo! Yodel har jo vist bilde av Amy's søster Bella (amerikansk og kanadisk sjampignon, ikke dårlig!), så da er det litt moro å ta med et bilde av Amy også.. sånn til sammenlikning (på en måte.. har ikke så fine bilder vi..):

Ler alltid av dine basenji- beskrivelser, Tonje :) Virkelig treffende! (Forferdelige udyr man blir avhengige av.. :rolleyes: )

Når det er sagt er Amy virkelig vakker. En trenger da ikke "sjampignon titler" for å se det. Vesle dådyret :P Håper på å treffe frøkna igjen om ikke altfor lenge.

Vi får se hva tiden bringer når det gjelder mye familiemedlemmer og slikt. Dumt å ta på seg for mye, men ser godt hva du ønsker. Så får vi se om det blir plan A, B eller C til slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt min! *sukk* Oscar er så fin. :rolleyes:

Jeg tror, når jeg tenker meg om, at jeg egentlig har lyst på Portugisisk vannhund. Chessea er FLOTT, og Maria fremstiller rasen så bra. Det virker som en hund etter min smak! :P

Litt din og da :P Oscar takker=)=)

Ooh.. :P Tusen takk for rosen! Har du spørsmål om rasen er det bare å fyre løs. Kan snakke om portiser i hundre år i strekk. Hehe. Forøvrig liker jeg Wheaten veldig godt, mye på grunn av Nena til Kristine Mali (nå har jeg ikke møtt Archie heller da). Hun er nydelig!

Nena blir sjarmert(og du må forresten se klippen hennes nå *ler*), og vi blir forresten gjerne med til åmotdammen når det blir varmt og Nena blir frisk igjen;) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste rase blir høyst sannsynlig Parson Russell Terrier.

Litt rart det der egentlig, siden jeg har alltid ønsket meg en stor hund. Men siden mamma sa at vi bare hadde plass til en liten en, endte vi opp med parson. Så hvorfor ønsker jeg meg en til parson når jeg kan velge hvilken som helst når jeg blir 18?

Vel, etter å ha blitt mer kjent med rasen, har jeg bare blitt klar over at størrelsen faktisk ikke betyr en ting - for ikke bare er størrelsen på en parson yppelig til å ha i leilighet o.l, men de er jo store hunder også. De kan brukes til agility, lange fotturer, til jakt, søk, lydighet og rideturer - ja, alt (okei, kanskje ikke sledetrekking og slikt da :Laugh: )

Krabaten jeg har nå er litt sær av seg da, er ikke så sosial mot ukjente mennesker, men han passer ypperlig til lek med mitt kjære søskenbarn som ELSKER å springe rundt med ham og vise triks til vennene sine. Og størrelsen på dem gjør at barn synes de er SÅ søte, men samtidlig er de også veldig morsomme å leke med, siden de er utrolige livlige (de sier aldri nei til litt action) - og de blir ikke sliten før ungene :)

alt i alt, tror jeg dette er rasen som passer yppelig til meg, selvom jeg kunne tenkt meg en tusen andre raser også :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såå har jeg fått veldig øynene opp for;

1N%20UCH%20003-medium.jpg

Litt frem i tid, med litt mer kunnskap om rasen kunne jeg tenkt meg avkom etter prakeksemplaret på bildet :rolleyes:

Så gøy Kathrine - det er en ære i så fall :rolleyes: !

Og alle skjønner nok at min neste rase en gang i fremtiden må bli en stabijhoun. Denne rasen har alt det jeg kan ønske meg. Jeg er så fasinert av personligheten deres - dette er virkelig sosiale hunder som elsker å være med deg. De er lettlærte og intelligente og liker å jobbe. Som sporhunder er de jo ypperlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe nå har jeg tenkt i flere år på dette og har endelig klart å bli enig med meg selv :) . Neste hund blir nå uten tvil en langhårsbelger. Terv som det ser ut nå. Så bare jeg finner en leilighet i Tromsø hvor jeg kan ha hund så blir det hund på meg til høsten!

Og hvorfor belger? Jeg vil ha en sund hund med funksjonell fysikk og god pels (ok, det setter seg nok litt snøballer i den, men det kan tas hensyn til). Jeg vil ha en hund jeg kan jobbe med i bruks (eller redning). Den skal være med på lange (overnattings)turer til alle årstider hvor den får bære kløv og trekke pulk, og jeg vil kunne snørekjøre med den på vintern og sykle/jogge om sommern. Jeg vil ha en hund med mye motor og fart og som alltid er klar for aktivitet. Men jeg vil selvfølgelig også ha en hund som kan slappe av og tåle late dager innimellom.

Også er jeg jo hardt angrepet av hundekjørerviruset og husky står høyt på lista mi. Faren er bare at hvis jeg kjøper en husky blir det mange flere ganske snart. Og det lar seg dårlig kombinere med studentlivet :P . Men hovedgrunnen til at det blir belger istedenfor husky er at jeg vil trene bruks/redning. Og vel, det er vel ingen hemmelighet at huskyene ikke akkurat er de enkleste å motivere til andre ting enn trekk hvis man vil komme litt opp i klassene. Og jeg vil ha en lettmotiverbar hund etter å ha jobba mye med bernern som var en stor tolmodighetsprøve på det punktet (men jeg har lært mye om motivasjon da :rolleyes: ). Jeg vil ha en hund med fart og moro! Så, jeg tror belger blir det rette for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha en neste hund før om leenge, men disse rasene hadde blitt vurdert da..

En til Papillon. Fordi de er så herlige, kvikke, fine å arbeide med (og veldig søte da..)

http://www.taspitir.no/pip_mai07.jpg

Nuch NV'06 Nordv'06 Blaze of Glory for Taspitir "Pip". Halvsøstren til Frøken.. :P Bildet lånt fra www.taspitir.no

Sheltie! Raske små hunder med mye motor.

http://home.online.no/~mainland/andre/Robb...b055%20copy.jpg

GB Ch N Uch Japaro Robaidh at Lythwood "Robbie". Bildet lånt fra www.home.online.no/~mainland

Liker også Saluki, Afghaner, Borzoi (egentlig alle mynder :) ) men vet ikke helt om disse passer til det jeg vil bruke de til da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelse for mine valg:

Greyhound:

Ufattelig vakre, med et herlig temperament og en måte å være på som jeg liker veldig godt.

Papillon:

Jeg har alltid vært svak for sommerfuglen, de er aktive, lettlærte og førerorienterte "mini bc". I tillegg er de fryktelig pene.

DSG:

De har en utrolig tiltrekkende væremåte, er vakre, aktive og lettlærte små søtinger.

Malle/eventuelt annen bruksbelger:

Jeg ønsker å trene bruks/redning, lydighet og freestyle, og bruksbelgeren er perfekt. Jeg ønsker meg en hund med litt mindre risikofaktor enn borderen når det kommer til helseområdet, men en som fremdeles har masse motor og er lettlært.

Siden jeg "akkurat" har fått ny hund (hun er fem mnd nå), så kan jeg jo begrunne det og:p Jeg ville ha BC fordi jeg er utrolig glad i rasen, og fordi jeg vil ha en hund med masse humor, motor og vilje. En hund som kan komme så langt som jeg klarer å få den. Samtidig ønsker jeg å gjete, og da er det igrunn bare en rase igjen- siden WK'en ikke kan starte bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hun blir nok utvilsomt en ny briard... :)

2005-08-28-Babs11.jpg

For det første synes JEG de er vakre skapninger (en forutsetning at man faktisk LIKER utseendet på sin hund synes nå jeg da :P), jeg kjenner rasen veldig godt både mht linjer og egenskaper - og jeg vet hva jeg vil ha liksom. For det tredje trives jeg godt i rasemiljøet. Rasen er en allsidig. lettlært hund, og bortsett fra den lange pelsen som selvsagt kan være et ork til tider, så har rasen mange tiltalende egenskaper som jeg setter pris på.

Jeg har med hell brukt mine både til utstilling, bruks- og lydighetskonkurranser, snørekjøring om vinteren og som koseklumper i sofaen :P.

Etter at jeg mistet gamlemor Lotta tidlig i vår, har jeg dog fundert på om jeg kanskje skulle skaffet en liten hannhund i tillegg til Babs som jeg har nå. Hun kunne trenge selskap tror jeg, men jeg er ikke så sikker på om jeg orker TO briarder sammen... I tillegg tror jeg det passer best med en hannhund i huset sammen med Babs (hun kan være litt "oppdragende" til andre tisper - skjønt jeg jo har sett at hun har gått fint med mindre tisper av andre raser) - og jeg er ratt ikke sikker på at jeg har så lyst på en briard hannhund - de kan bli litt MYE selv for meg :P.

Jeg har da vurdert noen mindre raser - og har falt veldig for norfolk-terrieren, men den har nok kanskje litt for korte bein til at det er praktisk å ha en sånn (den må jo være med på skiturer og sånt om vinteren f eks)....

Sånn alt i alt ender jeg nok opp med å ha kun Babs inntil hun ikke er mer før jeg evt kjøper en ny briard.. om da ikke drømmekullet skulle dukke opp i løpet av noen år :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir enten en ny dvergschnauzer eller en storpuddel. Aller helst en storpuddel, men det kan jeg ikke avgjøre alene. Grunnen til at jeg vil ha en storpuddel er fordi jeg ønsker en aktiv og lettlært rase med litt størrelse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir definitivt enda en terv... Og den kommer mest sannsynlig til høsten/vinteren...

Hvorfor? Jeg var så heldig å finne "min" rase på første forsøk. Ingen raser tiltaler meg like mye som belgeren... Både utseende, mentalitet, ustråling, bruksegenskaper osv osv osv... Blikket som konstant lyser av f***skap og humor, oppfinnsomheten (både på godt og vondt), og den totale hengivenheten som du får med på kjøpet.... Klart det har sine baksider med å ha belger og, men vis meg en rase som er uten særegenheter... Det er ikke et kjedelig liv når du har en belger i hus....

Om jeg skulle slå meg løs og ha en annen "rase" så måtte det bli en annen variant innen belgerne. Enten en groen eller en malle fra "utstillingslinjer" (bruksmallene er litt for mye drifter etter min smak, men ikke kom å si at det kun er disse som har drifter, da skal dere få treffe lille frøken frekk her hjemme :) )

Så belgeren vil alltid være i mitt hus, til den dag jeg ikke lenger er oppegående nok til å ha hund. Det vil kanskje komme en og annen liten maskot i huset (en liten terrier av noe slag, whippet eller kanskje en større maskot som en Borzoi :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
For det første synes JEG de er vakre skapninger (en forutsetning at man faktisk LIKER utseendet på sin hund synes nå jeg da :P),

For min del er det egentlig ikke en forutsetning. Yndlingsledern min da jeg drev med hundekjøring var den styggeste skapningen du kan tenke deg. Jeg syns i utgangspunktet faktisk ikke at belgere (bortsett fra malle) er så veldig pene, men ettersom jeg har blitt mer kjent med dem har utseende deres også begynt å tiltale meg. Så nå kan jeg faktisk være med på at de er jo pene også :P . Samme var det da jeg for et par års tid sida vurderte toller som neste hund. Jeg syntes ikke de var pene i det hele tatt (noe med fargen, "bleik snute" og samme med øynene som jeg ikke likte), men jeg vurderte dem lenge allikevel pga egenskaper. Og etter jeg hadde sett tilstrekkelig mange av dem så syns jeg jo nesten at de er pene de og :) .

Så, jeg mener ikke det er en forutsetning at man liker utseende på sin hund. Men ofte begynner jeg jo å like utseende også når jeg blir kjent med dem og liker egenskapene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det egentlig ikke en forutsetning. Yndlingsledern min da jeg drev med hundekjøring var den styggeste skapningen du kan tenke deg. Jeg syns i utgangspunktet faktisk ikke at belgere (bortsett fra malle) er så veldig pene, men ettersom jeg har blitt mer kjent med dem har utseende deres også begynt å tiltale meg. Så nå kan jeg faktisk være med på at de er jo pene også :P . Samme var det da jeg for et par års tid sida vurderte toller som neste hund. Jeg syntes ikke de var pene i det hele tatt (noe med fargen, "bleik snute" og samme med øynene som jeg ikke likte), men jeg vurderte dem lenge allikevel pga egenskaper. Og etter jeg hadde sett tilstrekkelig mange av dem så syns jeg jo nesten at de er pene de og :) .

Så, jeg mener ikke det er en forutsetning at man liker utseende på sin hund. Men ofte begynner jeg jo å like utseende også når jeg blir kjent med dem og liker egenskapene...

Jeg er enig med deg jeg.. To av hundene har jeg faktisk kjøpt usett også- uten å ane hvordan de ser ut. Jeg har vært heldig og fått pene hunder, men jeg har aldri syntes at BC'en er så fryktelig flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...