Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir din neste hund?


turbogutten

Recommended Posts

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

vanskelig å si :) . For en stund siden var tankene rundt kooiker, pincher og sheltie. Så fikk jeg litt luyst på tervueren og border collie. Jeg skifter hele tiden. Men trur jeg har funnet min neste rase :rolleyes: :

En aussie.

Eller:

Eller så blir det kanskje en Border collie til :P

eller kanskje en korthåret rase som pincher. Eller kanskje en pyreneisk gjeterhund(korthåra):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det blir hund før utdannelsen er i boks, dvs. om minimum 5 år. Da er interessante raser:

Alaskan Malamute(men det blir nok eeenda senere når jeg bor et sted hvor det passer)

http://mathjuu.pri.ee/blog/uploaded_images...mute-775995.jpg

Norsk Lundehund

http://www.canis.no/oppdretter/rasebilder/rase_156_1.jpg

...men holder kanskje en knapp på Korthåret Collie :P

http://web.uvic.ca/akeller/pw408/media/smooth_collie.jpg

Parson Jack Russel Terrier

http://www.hondenplaza.nl/page/parsonrusselterrier/1.jpg

En gang mååå jeg ha en Grand Danois, men kanskje ikke lurt med en hund som spiser deg ut av huset når du har studielån som må betales :)

http://leshabitsrouges.com/saillies/im-etalons/festus.jpg

Boerboel

http://www.hondentips.com/kk_boerboel1.jpg

Staffordshire Bullterrier

http://www.westminsterkennelclub.org/breed...ages/stbult.jpg

Groenendael(sikkert ikke neste hund, men kanskje etter der igjen :P )

http://www.finbelge.fi/kuvat/BoogieMan4.JPG

Irsk rød og hvit setter :P

http://www.doyle.com.au/images/IrishRedWhi...HondenHuug1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får bestemme så blir det enten belger, BC eller Kelpie (ev svart schäfer)

Hvis gubben får bestemme; Jack Russel, Sheltie eller Schäfer fra brukslinjer.

Hvis sönnen på 5 år får bestemme: Dalmantiner

Vi får se hvem som vinner :) Det kommer ikke inn noen ny hund her förens Falco blir for gammel til å jobbes med. Han er 5 år nå og en belger kan ofte jobbe til de er 10-12 år minst så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har falt veldig for dverg pinsheren (eller hvordan det nå skrives?) så har veldig lyst på det, også har naboen en blanding mellom dobberman og vorster:D ellers så er jo jack russel terriere også fine.. blir nok mange hunder på meg tror jeg:d hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hunden min blir nok en blandingshund.. Engelsk setter og vorster :P

Eller en husky :)

De er bare helt utrolige dyr :P

Har veldig lyst til å drive me hundekjøring når jeg blir "voksen"...

Prøvde det i fjor vinter, og falt pladask med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som er fine og jeg skulle hatt..

Men Det er 2 som virkelig har satt seg fast i meg.. den ene har jeg allerede..

Boston terrier er en rase jeg alltid kommer til å ha.. de er Herlige.. Satser på å få en litt friskere hund neste

Gang..

Boston Terrier

BostonTerrier.jpg

Håper ikke bilde ble for stort..

Australian Shepherd... de er bare sååååå Fine.. Men har ikke tid til en slik rase enda.. Så må nok vente noen år.. Men gleder meg ..

142160593701._SS400_SCLZZZZZZZ_V54270644_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis groenendaelen blir så bra som jeg håper og holder seg frisk nok til å trene så mye som jeg har lyst, blir det ingen ny hund her før pointeren er borte og gronnisen er pensjonert. Har de hundene jeg vil ha, og er fornøyd med det. Har ikke tenkt så veldig mye på den neste hunden, men kan tenke meg det blir en til belger (gronnis evt. malle), evt kelpie eller schäfer fra brukslinjer.. Holder egentlig en knapp på en belger, er litt frelst kan man si.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg selv gjort det heller, men det skulle värt göy om dere ville motivere hvorfor dere vil ha akkurat den rasen. (tupper av hvis dere motiverer med at "den er jo så fin")

Grunnen til mine rasevalg er at jeg vil ha en hund med höy arbeidslyst og mye motor samtidig som den er stabil.

Gubbens motivasjon er nok mye av det samme samt at han kan tenke seg en mindre hund å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji - ingen over - ingen ved siden. Møkkabikkjer er de - de ødelegger ens generelle hundeglede for har man først fått et sånt lite krek under huden, så blir de fleste andre hunder desverre ganske kjedelige i forhold..

Kanskje - kanskje kan det bli en slik en neste år.. (har allerede snakket litt med Liv irene/Yodel om det... tenker ikke på stort annet om dagen heller).

Men det er vanskelig - vi har jo 2 hunder nå, lille basenji og flat-tomsingen. Til hverdags bor vi en 60 kvadratmeter stor leilighet - og det er trangt - og mye "åpne" løsninger som er fint men veldig uheldig mht eventuelle avgrensninger av hundeområder.

Og så er det gubben da - han er bitt av jaktbasillen, skogsfugljakt lever og ånder han for. Han vil ha en jakthund til - engstelsen for at noe skulle skje lille basenji og så har vi ingen jakthund er stor hos han. Flat-tomsingen er jo helt udugelig i jaktsammenheng - han ødelegger faktisk ganske mye, mens lille basenji er helt uvurderlig. Nå sier han at vi må kvitte oss med Kakkelakk og få en jakthund til, og der begynner problematikken. Jeg sier at vi kunne kanskje omplassere Kark hvis vi fant noen som tilfeldigvis skulle ha bruk for en aldeles udugelig, hyperaktiv og tunglært vimsete flat... men da bekymrer selv gubben seg. Tenk om de nye eiere begynte å straffe Kark, tenk om de ikke skjønner at Kark er helt gullfisk og så snill så snill og skjønner ingenting - ja tenk om de snakket HARDT til han? Og jeg spør hva skal vi gjøre da - avlive han? Avlive en så livsglad, deilig og frisk hund? Og nei sier gubben, det kan man jo ikke gjøre. Ja Kark er godt forankret i hjertene våre enda så slitsom bisk han er!

Så jeg driver og ser om det er praktisk mulig for oss å ha 3 bisker, Kark kan nok være for voldsom for en liten valp, så den må jo beskyttes, og så må vi jo ha hannhund så den ikke kommer i krangel med Amy - men hva hvis den krangler med Kark, feks når Amy har løpetid? Og så tiden da - 3 hunder - Amy og Kark får gjerne tur hver for seg fordi de har så veldig forskjellige turbehov (i tillegg får Kark en times tur hver morgen ca kl 5.. er det noe rart man blir sliten noen ganger..), og en valp må man bruke mye tid på uten at de andre hundene er med. Jeg er nødt til å ha back up plan A, B og C..

Vel, vi får se.

UPS! Glemte bilde jo! Yodel har jo vist bilde av Amy's søster Bella (amerikansk og kanadisk sjampignon, ikke dårlig!), så da er det litt moro å ta med et bilde av Amy også.. sånn til sammenlikning (på en måte.. har ikke så fine bilder vi..):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil ha flat er fordi jeg syns de har et herlig temperament, de har mye fart (kanskje litt mye til tider) og er så fantastisk tomsete, men samtidig lettlært når de lander. Jeg liker temperamentet deres og bruksområdene jeg trives innenfor passer dem og de er i tillegg pene å se på.

Toller vil jeg ha fordi de også er herlige :rolleyes: , de er funksjonelle til mitt bruk, de har mye fart, de er lettlærte og lettrente og jeg er forelsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av et vanskelig spørsmål. Men min neste hund tror jeg blir en annen en papillon fordi det er så mange raser jeg vil prøve ut. Men jeg tror jeg alltid vil ha en Papillon. Har tenkt på å ha 2 hunder samtidig.

Foreløpig blir det nok lenge til jeg skal ha ny hund men er så valpe syk. Så en dvergpincher valp på senteret i dag på 8 mnd og en Tibbe valp til vennina mi i dag på 10 uker eller mer og en dvergschnauser på 12 uker og en voksen staffe i dag. Ble så forelske i alle (untat schnauseren). Har så lyst på :)

Raser jeg har sett på:

Staffe

Chinese Crested

Dvergpincher

Tibbe

Lundehund

Sheltie

Aussie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg selv gjort det heller, men det skulle värt göy om dere ville motivere hvorfor dere vil ha akkurat den rasen. (tupper av hvis dere motiverer med at "den er jo så fin")

Men groenendaelen ER jo så fin! :P

Hehe, neida. Det er en flott hund, men ville ikke hatt den om den ikke var en arbeidshund. Så min begrunnelse er noe av det samme som din, merkelig nok? Ønsker en stabil arbeidshund med masse motor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men groenendaelen ER jo så fin! :P

Hehe, neida. Det er en flott hund, men ville ikke hatt den om den ikke var en arbeidshund. Så min begrunnelse er noe av det samme som din, merkelig nok? Ønsker en stabil arbeidshund med masse motor. :)

Ja at den er fin er jo bare en bonus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt helt fortapt!

Etter mange års leting, har jeg funnet alt det jeg var ute etter i en og samme innpakning. Her blir det Face Raser videre fremover! (Pyreneisk Gjeterhund m/ korthåret hode). Men med 2 viltre, en unghund og en valp, blir det nok noen år til neste...

Grunnen til forelskelsen? Den har alt jeg vil ha av energi, samarbeidslyst, allsidighet, utseende, helse, livsglede og sjarme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive grunnen til hvorfor akkuratt de rasene :

Jeg vil ha enten Border collie eller Aussie, fordi dette er flotte hunder som liker å gjøre ting. Jeg vil ikke ha en hund som bare ligger der. Jeg vil begjunne på noe aktivt, som foreksempel agility eller lydighet. Da er det litt greit med en smart hund med litt fart i. Så liker jeg ikke så veldig små hunder.

:)

Jeg er blitt helt fortapt!

Etter mange års leting, har jeg funnet alt det jeg var ute etter i en og samme innpakning. Her blir det Face Raser videre fremover! (Pyreneisk Gjeterhund m/ korthåret hode). Men med 2 viltre, en unghund og en valp, blir det nok noen år til neste...

Grunnen til forelskelsen? Den har alt jeg vil ha av energi, samarbeidslyst, allsidighet, utseende, helse, livsglede og sjarme!

Vet du hvor man kan få tak i slike hunder :P .? Altså, vet du om noen i Norge som avler på dem ?? jeg har sett på desse hundene lenge. Men har finner ikke oppdrettere i Norge. Eller har dem noen i Sverige?

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund..

Det må nesten bli:

Aussie, border collie ellr schæfer..

Litt vanskelig å velge.

får se når tiden kommer:) håper det ikke er så lenge til..

Border collie og aussie tror kanskje det blir en av de rasene.

De er så utrolig flotte hunder, har tankt å begynne på Lydighet og freestyle, så har lyst på en aktiv hund..!

Vet du hvor man kan få tak i slike hunder :) .? Altså, vet du om noen i Norge som avler på dem ?? jeg har sett på desse hundene lenge. Men har finner ikke oppdrettere i Norge. Eller har dem noen i Sverige?

knall flotte hunder:D skikkelig fine!

Her er noen hjemmesider :

www.facerase.biz.

www.kennelrealscoop.com

http://clubbergerdespyrenees.se/

se om du kan bruke de!

*Dobbelpost,mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg selv gjort det heller, men det skulle värt göy om dere ville motivere hvorfor dere vil ha akkurat den rasen. (tupper av hvis dere motiverer med at "den er jo så fin")

Vel.. Jeg liker belgerens sans for humor, at de er kreative, førerorienterte og lettlærte.. At jeg vil ha terv og ikke groenendael neste gang, er rett og slett fordi jeg syns de røde er penere enn de sorte :)

Papillon/sheltie - vel, det er jo datterbarnet som skal ha hund, så det må være en som er liten nok til at hun kan håndtere den, den må være forholdsvis aktiv og førerorientert fordi hun vil drive med agility, forholdsvis lettstelte i pelsen (ikke trimmeraser) og dessuten, hun syns de er sååå søøøøøte.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir garantert en schæfer, fordi jeg ønsker å han en rase som en kan jobbe mye med og som gir mye tilbake

Etter det må det blie en gyllen golden retriver og etter det en brun labrador. Er jo en hel haug av andre raser også, men tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...