Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret vs Langhåret


Jane

Recommended Posts

Setterpels er egentlig veldig flott, for der får du litt lengde på pelsen med faner og beheng her og der, samtidig som muskelspillet vises utrolig godt når en veltrent setter løper avgårde. Så jeg tror nesten jeg må si at setterpels er finest.

http://www.saveoursetters.org/files/runninggunnar_a.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v396/wes...07/IMG_7587.jpg

Også syns jeg det er veldig artig med kort, krøllete pels, som på laekenois og curly coated retriever (ikke puddelpels eller bichon frisé e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker begge deler. Som oftest synes jeg pelsraser er finest å se på (når de er velstellt), men de korthårede kan være veldig vakre de også. Jeg har jo puddel nå, men min neste rase kommer nok til å bli en liten korthåret en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha pels på mine hunder. Jeg kunne kanskje tenkt meg en korthåret, men uansett, de med mer pels er flottest i mine øyne. Groendael, terv, Aussie, langhåret Schæfer, passe pelsa BC også noen bartehunder da. Men det kan fort bli for mye pels, og det er ikke like "pent" og "meg" i mine øyne, altså kanskje ikke noe jeg kunne tenkt å ha selv. Jeg tenker litt sånn enkelt/vanskelig, og med veldig mye pels blir det fort mye ting som setter seg fast og blir med hjem fra skogen osv. Det er VANSKELIG... Noe jeg helst vil unngå liksom.

Nå skal jeg kjøpe meg aussie snart, og jeg håper jeg ikke får en som er så aaaaalt for bepelset. Men litt nå den ha, bor jo i nord-norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt langhåret. Type Sheltie og Collie. Trenger å kunne bore hånda nedi masse myk pels:D Men det er ikke fint med for mye pels igjen..hmm..vanskelig å bestemme seg:P Men det finnes veldig mange korthårshunder som er fine og altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke noe særlig om pelsen, jeg. Orker ikke henge meg opp i det, det viktigste er jo det som er inni. :)

Bare stusset på når jeg tenkte etter at mine favorittraser var alle korthårete, selvsagt så er det som er under huden og oppe i skallen på dem det som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på fasongen til hunden. Enkelte hunder kler å være langhåret, mens andre hunder kler å være korthåret. Ingen av delene er finere enn den andre, det kommer an på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig- dersom hunden er i topp pelskondisjon finnes det ikke noe flottere.. Utrolig lekkert med en velpelset gronnis (...) Men samtidig, en korthåret topptrent hund- utrolig flott. Man kan vel kanskje si at jeg er ganske altetende:p

Som vanlig når Aya har vært i en tråd før meg, så er det jo bare å kopiere svaret. :rolleyes:

Jeg synes en veltrent pointer er like fin som en fullpelset groenendael - de er lekre på hver sin måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for de korthårede. Dvs fra type schäfer og malle pels og kortere. (En normalpelset schäfer er jo ikke langhåret...). For meg spiller pelsen en del inn ved valg av rase, da jeg ikke synes det er så festlig med masse pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund og den type spisshundpels liker jeg :ahappy: Nok til at den holder hunden god og varm om vinteren, men ikke så mye at det klumper seg snø eller drar med hele skauen inn.

Liker egentlig både korthårede og langhårde hunder - ser fordeler og ulemper med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi da har Boxer, så svarer jeg definitivt langhåret. Er ingenting som er så flott å se på, og mykt å ta på, som en god og fin pels :P

Spesielt Shih tzu da :ahappy:

Men ja, dette med konstant fremvisning av kjønnsorganer er noe. Det er liksom utsikten jeg har på tur... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså pjuskehundtilhenger. Sånn er det bare, det er ikke noe jeg har bestemt meg for. Jeg snur meg alltid etter langhårete hunder ute, det har jeg gjort siden jeg var liten. Og aller helst skal det være barter, skjegg og lang lugg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhhh

hmmm

jo det er nokk langhåret ja.

eneste korthårete dyret her i hus er den ene katten, men derimot så er han fin i fargen da(får så mye skryt av folk for de synes han er så fin) :P

Skal bli litt artig nå folk får hilst på den nye lille jente da for hun er vakker og langhåret er hun også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok syns jeg kanskje korthåra hunder er finest. Selvom jeg også syns det er tøfft barter og skjegg!

Sånn mellomlang eller krøllete er jeg ikke spesielt glad i.

Jeg klarer egentlig ikke helt å bestemme meg, for jeg liker rufsete hunder og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler liker jeg!

men har gått over til kortere hår og å si det at det er egentlig lettere å plukke lferdig oppsamlede lodotter med hendene,enn disse små hårende som ligger strødd.Da er det frem med støvsuger,hver dag i røyteperioden.

Så det er tull at korthår er lettere.den tiden du bruker på å støvsuge med korthår,kunne du heller brukt på å børste en langhår..hehe..

men utseende messig liker jeg begge deler!men det er som flere sier ufint med så fremtredende kjønnsorganer.Det er sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor tilhenger av lang pels, men legger ikke vekk korthårsraser fra ønskelista tvert.

Jeg synes langhårete hunder er det absolutt flotteste, alt fra Afghaner til Löwchen faller i smak hos meg.

Kanskje får jeg i pose og sekk jeg, da? Siden jeg har en langhåret hund som skal klippes kort på bakparten slik at muskulaturen synes? :ahappy: Hehe. Jeg vet at mange synes løveklippen er grusom, men selv er jeg så vant til den nå at jeg synes den er dritstilig. Kunne ikke vært foruten - ikke minst er det praktisk å ha pelsen sånn.

Så ja, jeg liker langhårete hunder best!

Men jeg tenker litt motsatt at Pippin&Symra, jeg liker best langhårsraser uten bart og skjegg. Jeg synes bart og skjegg er veldig pent på mange raser, men jeg prefererer korthåret snute mest av praktiske årsaker. Det finnes ikke noe eklere enn de gangene det er lenge siden jeg har barbert snuten til Chessea og hun har spist Norwegian Polar som etterfølges av et saftig bartekyss. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er glad i pels som ikke krever allverdens med stell. Så kort og mellomlengde syns jeg er bra.

Det jeg tror/vet jeg ikke kommer til å ha tålmodighet til å stelle er Briard, Lasa Apso, Tibetansk Terrier o.l. Men jeg syns faktisk at det er meget fint.

Jeg hadde heller ikke orket å ha noen rase som må klippes for å stilles eks. pomeraninen.

Jeg liker AK, Schäfer, Terv, husky pels.

Jeg liker ikke konsistensen på labbe, springer og rottweiler pels :S Så hva slags type pels jeg liker har rett og slett med praktiske årsaker og hva jeg liker å ta på. Egentlig lite med utseende å gjøre.. (mulig jeg er litt rar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart langhåret pels! For å være ærlig så liker jeg ikke korthåret pels særlig i det hele tatt. Jeg vil helst ikke se hundens kjønnsorganer jeg! :P Og så er det jo så godt å kose med en langhåret hund. Tibbe passer meg derfor veldig bra! God og myk pels, men krever ikke for mye stell! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhhh

hmmm

jo det er nokk langhåret ja.

eneste korthårete dyret her i hus er den ene katten, men derimot så er han fin i fargen da(får så mye skryt av folk for de synes han er så fin) :P

Skal bli litt artig nå folk får hilst på den nye lille jente da for hun er vakker og langhåret er hun også :ahappy:

Er ikke så glad i langhårete katter :P . Floker seg alltid til osv. Der synes jeg korthårete er fine :P . Har sett en nydelig katt-> den hadde sånn halvlangt hår som ikke floket seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...