Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Tonje

Recommended Posts

kjeder meg idag,så jeg tenkte jeg kunne legge ut litt info om min rase,whippeten! :)

-----------------------------------------------------------------------------------

Whippet er omtalt alt på 1600-tallet, men regnes ikke for å ha blitt etablert skikkelig som rase før mot midten av 1800-tallet. Merkelig nok ble den første gang anerkjent som rase av den amerikanske kennelklubben i 1888, mens opphavslandet Storbritannia først anerkjente den i 1891.

Det finnes flere eksempler fra historien på små Greyhound-lignende hunder helt tilbake til romertiden, som hundene på statuen som ble funnet i ruinene av Pompeii. Rasen ble imidlertid egentlig skapt av nordengelske kullgruvearbeidere på 1700-tallet.

Opprinnelsen er ikke helt fastslått, men den antas å ha blitt krysset frem av små Greyhounds og 2-3 forskjellige langbente terrierraser. Senere fattet også den engelske overklassen interesse for denne lille hunden og krysset inn Italiensk mynde, noe som ga den dagens form og fasong. Hunden var opprinnelig myntet for hetsjakt på hare og annet småvilt, men ble tidlig den engelske arbeiderklassens «veddeløpshest».

I England gikk den lenge under tilnavnet «the poor man´s race horse», fordi arbeiderne der var like spillegale som overklassen, men de rådet ikke over de samme økonomiske ressurser. Greyhounds var for kostbare, både å holde og å anskaffe. Den lille whippeten var langt rimeligere å holde, men nesten like rask som greyhounden og derfor like velegnet til veddeløp. Whippet er som skapt for fart, men den er normalt en svært rolig og harmonisk hund som er både hengiven og barnekjær. Som de andre myndene er rasen ofte litt reservert ovenfor fremmede, og den liker ikke ståk og støy. I dag er whippet først og fremst for familiehund å regne, selv om både hundeveddeløp og hetsjakt på hare fortsatt er populært noen steder i verden. I de senere år har rasen også vist seg ypperlig egnet som terapihunder, spesielt i USA.

Whippet er en liten, men kraftfull og høyreist mynde med flotte proporsjoner og lange, muskuløse vakre linjer. Dens anatomiske eleganse og grasiøsitet utstråler en perfeksjonisme som utvilsomt bare greyhounden kan sidestilles med blant hunder.

Rasestandard:

Hodet skal være langt og smalt med flat skalle og ubetydelig stopp. Ganske bred mellom øynene. Nesebrusken er sort, men hos blå hunder er blålig farge tillatt, hos leverfargede hunder leverfarget snute, hos hvite eller flerfargede hunder er flekket nesebrusk tillatt.

Ovale, klare øyne med et våkent uttrykk. Små, tynne rosenører. Saksebitt.

Halsen skal være muskuløs, lang og buet. Meget dyp brystkasse, markert forbryst og godt buede ribben. Ryggen er bred, fast og med tydelig lendebue. I stående stilling skal hunden dekke mye mark. Godt skråstilte skuldre der skulderbladstoppene er klart synlige i høyde med ryggraden. Tett tilliggende albuer, rette forben, fjærende mellomhånd. Brede bakbein med muskuløse lår, gode vinkler og lave haser. Potene er nette, godt atskilte og med hvelvede tær med tykke, sterke tredeputer.

Halen skal være lang og avsmalnende mot spissen. Den bæres svakt buet oppover når hunden er i bevegelse. Bevegelsene er frie med godt fraspark, ikke trippende eller med høye forbeinsbevegelser.

Pelsen skal være fin, kort og tett tilliggende. Alle farger og fargekombinasjoner er tillatt.

Mankehøyde: hannhund 47-51 cm, tispe 44-47 cm.

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

kan vel svare deg jeg da,siden jeg har whippet. har sett at det enkelte steder står at de krever middels med mosjon,andre steder at de trenger mye.når det gjelder min egen så er han vel noe midt i mellom de to. de krever å få løpe fritt en del,og på den måten får de rast av seg og brukt masse energi selv.merker at hvis han må gå i bånd en hel tur så må jeg gå ganske langt hvis han i det hele tatt skal bli sliten.ellers så krever de også en del hjernetrim,ihvertfall min.han elsker å lete opp gjemte godbiter og å leke med kongen sin. men de kan også være skikkelige sofagriser,og er kjent for sine flotte sovepositurer :) men nå skal det nevnes at min har blitt vant med en del aktivitet siden han var liten,å det er vel derfor han krever en del. men han passer utmerket for meg! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whippet er den av mynderasene som omtales som den med minst jaktinstinkt. Ike kan godt løpe etter fugler som sitter på bakken,men så fort de flyr avgårde gidder han ikke. katter har jeg aldri møtt på når jeg har hatt han løs,men tror nok innkallinga kunne blitt vanskelig da :roll: . hadde ei cocker tispe før som hadde ti ganger så mye jaktinstinkt som Ike,så jeg synes ikke det er noe problem.dessten er han veldig mammadalt,og passer på at jeg er i nærheten,og han har aldri stukket av fra meg når han har vært løs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whippet er den av mynderasene som omtales som den med minst jaktinstinkt. Ike kan godt løpe etter fugler som sitter på bakken' date='men så fort de flyr avgårde gidder han ikke. katter har jeg aldri møtt på når jeg har hatt han løs,men tror nok innkallinga kunne blitt vanskelig da :roll: . hadde ei cocker tispe før som hadde ti ganger så mye jaktinstinkt som Ike,så jeg synes ikke det er noe problem.dessten er han veldig mammadalt,og passer på at jeg er i nærheten,og han har aldri stukket av fra meg når han har vært løs. :)[/quote']

Cocker er jo egentligt en Jakthund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda,det er de.nå hadde jeg amerikansk da,og de blir ikke brukt så mye til jakt idag,den engelske er vel mere brukt.mynder er jo og jakthunder,og whippet blir i enkelte land fortsatt brukt i jakt.men på whippetene her til lands er det ikke SÅ mye jaktinstinkt igjen,og av myndene er det den som har minst. ville bare prøve å få whippet til å fremstå som en rase som ikke er ihugga jaktmaskin,som mange tror,og derfor kanskje tror at den er veldig vanskelig å ha løs,noe den da ikke er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei Tonje

Ja takk for besøket i dag/natt og Ike også du er så søt og snill en gut.

Skal jeg si min mening ang. rasen... Så må d være en fantastisk ukomplisert rase som er hærlige å ha i hus. Har ingenting negaativt faktisk å si om denne rasen. Den passer til de som vil ha en hun å skjemme bort og kan gi de masse kjærlighet,,, Og er faktisk ikke mere krevende enn andre. Alle hunder trenger å luftes, kost med, stelt med, bli sett, og føle at den blir værdsatte. En hund har ikke valgt å komme inn i ditt liv d er du som har valgt den så ta for all del vare på den så lenge den lever og gi den d den trenger. Så får du uansett en glad og fornøyd hund både i og utenfor heimen.

Lykke til med deres hunder

klem

Kristin

chaplin11uker3.jpg

Dette er Chaplin mitt siste skudd på stammen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippets er fiiine hunder de :D Veninna mi har to stykker fra en kennel i Trondheim. De er så flotte begge to. (helsøsken)

Hei

Morro å høre om de, for jeg er faktsik oppdretter og sameier av faren til de to. Courtborne Jazz-Frodo heter han;)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda' date='det er de.nå hadde jeg amerikansk da,og de blir ikke brukt så mye til jakt idag,den engelske er vel mere brukt.mynder er jo og jakthunder,og whippet blir i enkelte land fortsatt brukt i jakt.men på whippetene her til lands er det ikke SÅ mye jaktinstinkt igjen,og av myndene er det den som har minst. ville bare prøve å få whippet til å fremstå som en rase som ikke er ihugga jaktmaskin,som mange tror,og derfor kanskje tror at den er veldig vanskelig å ha løs,noe den da ikke er :lol:[/quote']

Hei! Jeg har også whippet. Er vel ikke heeelt enig i at whippets ikke kan ha mye jaktinstinkt - det varierer en del, men det er absolutt til stede hos de fleste.

Det som imidlertid er forskjellen mellom mynder og andre hunder, er jaktformen. Mynder jager først og fremst med synet, i full fart, og over korte distanser. De legger derfor som regel ikke ut på lange søk, som f.eks. harehunder og fuglehunder kan gjøre, og det er derfor relativt sjelden å høre om mynder som stikker langt fra eierne sine (selv om det selvfølgelig aldri kan utelukkes - ikke med noen raser).

Men når en whippet ser et bytte av passe størrelse (hare, katt, kanin?)bevege seg raskt unna - da er det slett ikke alle som hører eierens kommandoer like godt...

Ellers må jeg jo bare si meg enig med det som er sagt før om whippeten som en helt glimrende selskapshund. Er man veldig glad i teltturer i minus 30 er det kanskje ikke det opplagte valget, men for de aller fleste tror jeg whippeten er hardfør nok for norske vinterforhold - ikke minst inneklimaet!

Dessuten tar det meg til sammen 10 sekunder å slenge et dekken på min hund og ta det av igjen de få gangene det er så kaldt at det er nødvendig - lurer på hvor lang tid enkelte med langhårshunder bruker på å fjerne snø, sand og kvist fra sine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...