Gå til innhold
Hundesonen.no

valpepakke?


dorab01

Recommended Posts

Hei Hei alle sammen

Som nybakt valpe opdretter så har jeg jo alerede begynnt å tenke på valpepakke. Hva synes dere den skall inneholde ?

jeg er litt skeptisk til skål og slikt da de fleste jeg selger valpene til har en eller flere yorker fra før av. Så hva synes dere hva burde den inneholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvfølgelig vaksine, ormekurs og vetkontroll, alt av papirar osv. men det er vel ikke det du tenker på.

Jeg syns det bør følge med en del for til valpen. Til mer enn et par dager, for det er ikke alle steder man får kjøpt samme formerke, og det er dumt om valpen må bytte for bare et par dager etter den har kommet til nytt hjem.

En ball, biteleke, teppe e.l. som har vært i valpekassa kan sikkert være greit å få med. Så er det ihvertfall noen kjente lukter med til det nye stedet (hvor viktig det egentlig er vet jeg ikke. Bernerfrøkna brydde seg ikke mer om ballen hun fikk med enn alle andre baller).

Ellers syns jeg ikke valpepakka er så veldig viktig. Det er ikke en masse ting jeg kjøper, det er en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt som burde følge med en valp (stamtavle, vaksine osv.) synes jeg det er fint å legge ved i en valpepakke: (dette kommer sannsynligvis min valpepakke til å inneholde en gang i framtiden)

- Bøker/bok om det å ha valp, gjerne også en bok om f.eks hund generelt (adferd, innlæring, treningsmetoder osv. Selv kommer jeg til å legge ved en bok om klikkertrening, vel og merke til nybegynnere).

- Leker og tyggebein

- Fór som oppdretter gir valpene

- Halsbånd og kobbel for valp, eventuelt retrieverkobbel

- Teppe/fille med lukt fra mor og søsken

- En børste/kam til pelsraser, slik at valpekjøperne skal få en så god start på det som mulig

- Mappe med beskrivelse av den enkelte valpen og hvordan den har vært hos oppdretter, gjerne med bilder og slikt.

Jeg var veldig heldig med min oppdretter. I tillegg til valpepakke, oppfølging osv osv. holdt hun et lite foredrag for oss den dagen vi hentet Chessea. Dette foredraget handlet om stell av rasen og om hva vi burde gjøre med valpen den første tiden. Det syntes jeg var et supert opplegg, og jeg som ny valpekjøper lærte masse om blant annet pelsstell. Så i tillegg til valpepakken synes jeg et slikt "foredrag" er helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fôr

- Evt. et teppe/en klut som har vært i valpekassen.

- Evt. et hefte eller en bok med tips til nye hundeiere?

Leker, tyggeben og halsbånd og slikt synes ikke jeg er noe vits i å få med. Mange kommende hundeiere synes at det er veldig kjekt å handle inn slike ting selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke valpepakke er nødvendig.

Jeg ville foretrukket å velge ut halsbånd, matskåler, leker osv. selv i butikken. (Er ikke det en hyggelig tradisjon når man skal kjøpe valp..?? Jeg hadde i hvert fall lagt opp den planen med utstyr da vi skulle få Bianca :P )

Men, noen ting kunne vært greit å få med seg

- Vetkontroll, mikroship og vaksine (hadde ikke kjøpt valp uten dette, tror jeg)

- Fôr fra oppdretter for de første dagene

- Tyggeleke

Vi ba hundeeierne ta med seg valpeteppet til valpen (som de allerede hadde kjøpt) da de skulle komme på besøk, så valpene vokste opp med ett teppe hver fra hundeeier og fikk markert lukt på fra moren og søsknene. Men vi gav alle et teppe hver i tillegg, fordi vi hadde det klart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med en video fra SKK (Velkommen Valp), som jeg aldri så.. *kremt* Et hefte om ormekur og vaksiner, et skriv om hva valpene var vant til (fôringsrutiner osv) og et skriv om Tulla individuelt, hvordan oppdretteren så på henne, personlighet, vaner, hva hun hadde opplevd, gjort osv. De to siste satte jeg veldig pris på. Jeg var jo ikke førstegangskjøper, men det var jo første gangen jeg kjøpte akkurat Tulla, og da syns jeg det var greit å lese om hvordan oppdretter så på henne. Det er fremdeles morsomt å lese det nå, og se hvor mye som fortsatt stemmer! :P At hun var glad i baller, og mat fx.

Utstyr, som kobbel, halsbånd og skåler vil jeg kjøpe selv, jeg liker ikke metallskåler, og vil at alt utstyr jeg har, skal matche.. Tyggeting og leker får man aldri for mye av, valper ødelegger som oftest mye, så det kommer godt med. Teppe med lukt på er bra, og jeg fikk med godbiter også da jeg hentet Tulla. Og fôr selvsagt, to 3kgs sekker fikk jeg, så det holdt en stund. Da jeg hentet henne, fikk jeg også opplæring i pelsstell, siden det var nytt for meg. Kloklipp kan jo også noen trenge, hvis de er helt ferske. Skal børster og sakser være med i pakken, så vil jeg de skal være skikkelig bra, men de koster jo ofte 800kr stk, så det blir nok en dyr pakke. Dessuten trenger man jo ofte flere, både rett saks, og effileringssaks, i tillegg til maskin med flere skjær. Egentlig er vel det valpekjøpers oppgave å skaffe seg, mener jeg. En dårlig saks fra oppdretter gir ikke noe godt inntrykk.

Hefte om oppdragelse og trening og generelle tips fikk jeg med forrige hunden, og det var greit å få da. Alltid interessant å lese forsåvidt, men nå har jeg nok tingene klarere for meg, enn jeg hadde da jeg kjøpte han. Jeg ville lagt med heftet om sosialisering av Gry Løberg, det er veldig fint å bruke, og man skjønner viktigheten av sosialisering og miljøtrening.

Det jeg satt mest pris på, var altså fôret (og det er et must), pluss det oppdretteren hadde skrevet om kullet, og om Tulla spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er unødvendig med valpepakke, om man da regner en forsekk med samme type for som oppdretter bruker, med i pakken...

En bok om valp & hundehold er jo veldig bra for nybakte hundeeiere...

Pluss alle papirer man skal ha i en mappe så er jo det en fin liten valpepakke...

turbånd, matskål osv er ikke nødvendig...

& kast inn en pipeleke for morros skyld... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra fikk forsekk, en fin leke (som vi hadde fra før!) og div. infomateriell. Akkurat passe mye synes jeg. Å finne verdens vakreste halsbånd og matkopp er jo en hel vitenskap som man bruker masse tid på mens man venter på valp. Eller er det bare jeg som er så fjollete? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes valpepakker er vanskelige - det føles litt hånende å legge ved bok om valpeoppdragelse til en som har hatt hund i tyve år, og kan hund. Og det føles litt rart å gi mindre til en person, bare fordi denne har hatt hund før. Jeg unngår derfor slike ting - jeg ønsker at valpekjøpere som ikke har hatt hund før setter seg inn i oppdragelse, sosialisering, språk og slike ting FØR valpen hentes. Hvis jeg føler de ikke er forberedt, så får de enten vente til mitt neste kull og bli forberedt i mellomtiden, eller så kan de handle et annet sted. Jeg selger levende liv, ikke prøvekluter. Når det er sagt, så er jeg ikke så streng som jeg nå høres ut. Jeg bare forventer at teorien skal sitte før praksisen. Hvor mange gravide damer begynner å lese om fødsel og amming på fødestua?

*retorisk spørsmål

Jeg sender heller ikke med utstyr, da halve moroa med ventetiden er å kjøpe nytt - eventuelt dra fram det som andre hunder har vokst fra.

Derfor pleier jeg å ha et hefte med mer "unike ting" som går direkte på kull og valp:

Ei diger blekke med informasjon om foreldredyr (stamtavle i åtte-ti ledd, ulike fargebilder - helst fra valpeperioden og opp, meritter, helse, og mer generell info. Info om halvsøsken, hvor far befinner seg (Tønsberg? Tyskland? Tanzania?), om kullsøsken (vektoversikt, navneoversikt, hvor i verden de skal, åtte ukers bilder), åtte ukersmemoarer - litt om valpetiden både generelt og mer konkret for hver valp. Ikke nødvendigvis langt, men "Emil var ikke så glad i å kjøre bil uten søsknene sine, og selv om vi har tatt flere små og lengre turer for å gjøre ham mer vant til det, er dette noe Emil bør få mer trening i i sitt nye hjem", eller "Emma har alltid vært først bort til og oppi matfatet, og den siste som velter seg mett bort fra matfatet. Mamma Birte har måttet være krassere med henne for å få henne vekk fra "melkebaren". Emma bør passes i forhold til matfat, matrester, midjemål og stjeling". Når åpnet øyer seg? Selvfølgelig hva de har vært vant til av mat, påminnelse om vaksine, når ormekur ble gitt. Masse bilder på CD, i nyere tid videosnutter også. Og all verdens måter jeg kan kontaktes på (hjemmeside, epostadresser, telefonnummer, privatadresse). Og en intens oppfordring om å ta kontakt uansett hva de ønsker å fortelle eller spørre om, og at jeg alltid blir glad for tilbakemeldinger. Og at jeg vil ta kontakt nå og da for å høre hvordan det går. Og varsku om at jeg om et års tid vil samle til kulltreff.

Dette er vel grunnstammen, så pleier det å bli noe mer og variasjoner ut ifra tid, inspirasjon og kreativitet. Jeg ser også an hvor valpene skal. Hvis få har hatt rasen før, kan jeg slenge på litt rasehistorie i inn- og utland. Jeg har mye liggende på dataen, og setter inn i et dokument etter innfallsmetoden.

Ja, og fõr og en teppebit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier bånd og slikt er unødvendig. Men vi har alltid fått med slike valpepakker fra forprodusenten vi! Kjempe kjekt med det båndet, selv om det inneholder mye reklame for dem er det kjekt den første tiden. Også tyggebeinet/leken fra dem er jo en fin liten "gave".

Skåler og slikt kjøper jo de fleste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Leverte selv fra meg 1kg av valpeföret jeg har brukt, 1 leke dem har hatt, 1 ben (til bilen ved transport) og ett lite teppe dem har hatt i sengene sin.

Syns det er nok selv.

Har selv fått halasbånd med til en valp når jeg hentet... og det har jeg aldri brukt. Jeg vil ha det jeg selv har kjøpt, det er jo halve morroa. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi hentet valp for to uker siden fikk vi med en 3kg sekk med fôr, et hefte fra raseklubben med info om rasen (interresant å ha, selv om det er 7. gordonsetteren vi har...), et hefte fra fôrprodusenten om trening og et hefte om fôring.

Tenker som mange andre att ting til valpen er morsomt å kjøpe selv som bånd og skåler, men mat og info er kjekt. Hadde også vært artig med litt info om foreldre og valpeperioden med bilder.

Om oppdretteren er opptatt av at vaplene skal bli premiert eller trenes til noe spesielt bør det kanskje følge med litt info om dette. F. eks vil oppdretter at valpene skal bli jaktprøvehunder og liker treningsmetodene til Anders Landin (flink, svensk fuglehundmann) kan de sende med treningstispene hans og dvden hans om valpetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Med Milo fikk vi med et hefte: " Velkommen valp!" fra NKK, og en film om trening av fuglehunder.

Om det var mer husker jeg ikke, er jo så lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fint med valpepakke jeg! =) Det gjør jo ingen ting om man får noe ekstra av det man evnt kjøper inn selv, valpen tygger jo ofte i stykker mye, så ektra halsbånd, leker eller bein er alltid å foretrekke, mener nå jeg!

Jeg er ikke 100% sikker hva jeg får i valpepakken når jeg henter Bono på lørdag, men det er hvertfall et retrieverkobbel, noen leker, litt fòr og litt annet små ting. Oppdretter har laget en perm til hver velp, hvor kjøpskontrakt, vaksinasjonskort, helsebok og sånn skal ligge, og i tillegg har hun lagt ved en "Tips-liste" over hva som kan være smart i begynnelsen ved foring, renslighetstrening og alt forskjellig. Veldig bra! Og i tillegg har hun legt ved noen artikler som har stått i retreivernytt og hundesport om det å få valp i hus. Dette synes jeg er utrolig bra! Veldig flink oppdretter! =) hehe.. må skryte litt..!

Ellers så regner jeg med å få med noe luktklut eller liknende, det bør man alltid få med! Det er så betryggende for valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg med:

-DVD`en "velkommen valp" og heftet med samme tittel

-Et skriv om fòrrutiner, ormekur og sånne ting.

-Et fleeceteppe med lukter

-En artikkel om rasen

-1 kg med fòr

Ellers det helt vanlige (stamtavle, helseattest,vaksinekort)

Syns bånd, matskål og sånne ting ikke er nødvendig, for slikt liker jeg å handle inn selv.

Ellers er det jo koselig å få med et lite "album" med bilder av oppveksten da. Men spørs jo helt om man gidder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo koselig å få med et lite "album" med bilder av oppveksten da. Men spørs jo helt om man gidder det.

Åja! Album ville vært "over the top"! :P Det hadde jeg virkelig satt pris på! Hvis det er på papir, ville jeg også likt å fått det på cd.. Men hvor mange oppdrettere som gidder å drive scrapbooking med 12 valper, det aner jeg ikke! All ære til de i så fall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hva jeg fikk med når jeg kjøpte Orry, men det var i hvert fall:

- heftet "Velkommen valp" fra NKK

- noe fôr, og tillegg noen småting fra produsenten (bånd og en leke)

- perm med info om rasen, guide til pelsstell og et tykt hefte oppdretteren har skrevet med tips og råd

- en del av teppet valpene sov og vokste opp med (ble klippet i biter, en til hver :P)

- en konvolutt med noen bilder av Orry fra de første ukene

Var veldig fornøyd med dette :P Er enig i at bånd, leker og alt annet utstyr er unødvendig, dette er jo gjerne noe man ønsker å handle inn selv.

Ellers fikk vi jo selvfølgelig med det "obligatoriske"; vaksinasjonskort, registreringsbevis, helseattest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gi mine "kjøpere" den gangen jeg starter oppdrett en valpepakke! Jeg likte svært godt den valpepakken jeg fikk, da vi kjøpte Abby. Vi fikk ett flott hefte med bilder av dem, informasjon, vekt, helsebok og vaksinasjoner. Og en sekk for. Jeg vil også gi en leke eller noe å tygge på for turen liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Emma!

Ellers synes jeg at bilder og litt informasjon om linjene bakover og om selve kullet hadde vært koselig!

Da jeg hentet min valp fikk vi med for, en retrieverbok, medlemskap i retrieverklubben i et år, lukteklut, informasjon om oppdrettet/valpene + bilder også litt om formengde osv. Det var vi veldig godt fornøyde med, det var vår første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror det å sette sammen valpepakke er mer en greie som handler om at det er koselig for oppdretter *ler*

Siste kullet vårt fikk til og med en personlig scrap-book laget til hver og en av valpene *latter*

Ellers har vi standard valpepakke som har fulgt med de siste kullene våre:

Folder med kontrakt og litt info om rasen, trening, foring og det å ha valp samt navn på nermeste hundeklubb og som regel navn på kontaktperson og telefonnummer til vedkommede. (kurs er viktig).

Halsbånd

1 kg valpefôr

Leke

Info om resten av kullet, dvs. navn, hvor de bor osv. sender jeg ut med stamtavlene når de kommer fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for min del det er unødvendig med valpepakke, da regner jeg ikke med papirer og vaksinasjonskort osv. En luktklut kan jo være greit å få med, men halve moroa med å få ny valp er å handle inn alt nødvendig (og unødvendig) stæsj. Da jeg hentet Cane ville jeg ikke ha med for heller fordi jeg ikke ville ha for mye å drasse på når jeg skulle reise hjem siden jeg tok fly.

Jeg spurte oppdretteren om hvilket for hun brukte og forsekken sto klar flere dager før jeg hentet valpen, flunkende nytt halsbånd og line tok jeg med selv.

Info om valpen m/bilder fikk jeg fortløpende via mail fra den ble født til jeg hentet den, trenger ikke et eget hefte om det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå slikt dill dall som scarpbooking er kjempekjekt jeg da. Men det er nok som Belgerpia sier, koselig for oppdretter å tusle med. Men jeg tror nok det er mang en valpekjøper som synes det er stas også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kjekt for oppdretterene å lese at de ikke trenger å sende med annet enn litt for, vaksinasjonskort og helseattest og ei gammal fille som stinker "mor og søsken"? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette sammen valpepakke må være så koslig da:) ihvertfall hvis du skal lage en liten scrapbook til hver valp. Men kanskje det er greit å bare få med et billig retrieverkobbel eller lingnene når man henter bare for i tilfelle man ikke har med alt det nye utstyret?

Da jeg kjøpte hund nr. to i begynnelsen av mai fikk jeg med:

- 3kg Royal Canin for

- Skinn halsbånd og kobbel

- Alle de viktige tingene som vaksinasjonskort, stamtavle og slikt

- Royal Canin førstehjelpssett

- Royal Canin tannbørste sett

- en pakke med 150 tyggebein

- Masse små tyggebein

- Royal Canin for tønne

- 2 blikkmatskåler

- Leketau

Synes egentlig det var litt mye jeg da. Gledet meg til å gå i dyrebutikken å bruke en formue på nødvendige og unødvendige ting. Men men det ble det ikke mye av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...