Gå til innhold
Hundesonen.no

De første kommandoene


Wulfi

Recommended Posts

Stå! Utstillingshund må vite *fnis* Gå pent i utstillingsbåndet, stå på bordet og få halen ned i ringen er viktig. Og innkallingen er en selvfølge å starte tidlig med da. Egentlig er det mange hverdagskommandoer som bare kommer av seg selv, ettersom hun eldste allerede kan dem. Gå fra, gå ned osv.

Sitt, dekk osv. kan hun ikke enda, og jeg stresser ikke med det heller. Begynner lydighetstrening etter første løpetid med henne, det funket veldig bra med hun eldste som er i hus nå. Men kontakten har hun inne, så det blir moro å starte så fort magen min forsvinner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling! :P Jeg liker å ta det til "nye stadier" så vi bruker veldig mye tid på dette. Nå går det mye i; "innkalling mens du leker med andre hunder" :P Har også lært henne sitt og skal begynne med dekk i morgen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall med meg selv at det første jeg skal lære min neste valp skal være innkalling og kontakt, slik som Ida sier. jeg skal etablere forsterkere veldig tidlig, og la valpen være valp litt lengre enn det Chessea fikk være. Skal vente med lydighetskommandoer en stund, for å si det sånn. Jeg skal i alle fall trene på masse frivillig kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har øvd inn "sitt", og "legg deg". Nå går det greit uten godbit, bare masse ros. Nå har vi begynt å øve på "danse".

Har lært lille mallevalpen "min" å sitte og apportere. Holder på å lære inn kontakt, dekk og innkalling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bare Extra 10 uker, minus 1 uke vi ikke kunne trene pga skadet fot. Så her har vi trent inn "sitt" som hun kan på kommando. Innsitt foran har vi begynt på, men har ikke lagt inn kommando enda. "Være her" er en kommando som jeg bruker når jeg skal være på kjøkkenet, og hun på vaskerommet. Det blir på en måte en "bli" kommando, bare at det ikke er så streng. Innkalling har vi også begynt på, men den er langt i fra så bra at jeg vil si at den sitter. Ellers så har vi begynt på apporterting, siden dette forhåpentligvis skal bli en lp og bruks hund, så er apport treningen veldig viktig.

Ellers så gleder jeg meg hun kan "gå og legg deg" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener MASSE kontakt. Begynte med det Dag2 tror jeg. Både kommandoen "kontakt", og belønning av frivillig kontakt på tur og slikt.

Andre kommandoer vi trener på (han er 13 uker) er kom, sitt og ligg.

Prøver også lære han ordet "tisse" i håp om at det skal hjelpe på rensligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som andre har nevnt før kontakt kontakt kontakt..Innkalling er også noe vi starter tiiidlig med. Så er stå/bli utstillingshunder må da kunne stå pent :P Båndtrening kommer etterpå.

Sitt, dekk og andre lydighetsøvelser tar vi litt senere. Og der er det heldigvis samboer som har hovedansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott er snart fem mnd og kan omtrent ingenting... Hehe.. Vi har fokusert enormt på lek og bruk av forsterkere i alle miljøer, og nå kan hun leke over alt. Vi har to kommandoer hun kan, det er stå og gå og legg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter annbefaling har jeg ikke lagt kommando på øvelsene enda. Bare klikket for ønsket adferd og nå tar hun intiativ frivillig :P På innkalling har jeg bare ropt navnet hennes så løper hun etter-

Dekk, sitt, kontakt, innkalling, nuss og ta forbena på hånden min øvelsene kan hun. Litt værtfal... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valp på 9 uker nå, og har ikke begynt med noe. Innkallingen kommer naturlig inn, og prøver da å forsterke den.

Kontakten begynner vi nok raskt på. men resten blir nok drøyd en god stund med. Har ikke hastverk.

Men å gå pent vil nok bli prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott er snart fem mnd og kan omtrent ingenting... Hehe.. Vi har fokusert enormt på lek og bruk av forsterkere i alle miljøer, og nå kan hun leke over alt. Vi har to kommandoer hun kan, det er stå og gå og legg deg.

Må bare kommentere at samvittigheten min takker høylytt for det innlegget ditt der! Med henne jeg har nå begynte treningen med en gang, og nå jobber jeg mye med å få lek til å fungere som belønning i forskjellige miljøer, og SLITER! Så jeg har forbannet meg over at neste hund vil få 2-3 kommandoer som er greie å ha som vi blir å trene på under valpetiden og få veldig generaliserte - MEN fokuset vil alltid mest på miljøtrening, sosialisering og å utvikle lek til en belønning som hunden vil elske overalt! Godt å se at noen tydeligvis gjør akkurat det på en måte. Nå føles det ut som jeg har tenkt riktig :P Jeg virkelig gleder meg til å kunne slappe av mye mer med neste valp og ikke stresse så mye med nyinnlæring av forskjellige ting. Gleder meg til å bare la henne være mye valp. Nå har jeg jo en hund fra førav jeg kan trene med hvis trangen blir for stor :P

Min konklusjon: De første kommandoene jeg vil lære inn og egentlig bruke laaang tid på å få skikkelig er 'gå og legg deg', 'her' og 'sitt' .. Blir nok sikkert å trene masse småting i tillegg kjenner jeg meg selv rett, sånn sett er jeg ikke så flink til å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første mine hunder lærer seg av vårt språk (dvs ord) er: "HEI!" som vel i realiteten betyr - "DU - følg med her nå", dvs kontakt.

Hei'et etterfølges som regel aller først "ti stille" eller "stå stille" - hvorav den første er ren refleks når man har en valp (eller flere) som står og bjeffer hei villt på et eller annet..

Det andre er en sånn kombinert utstillingstrening, håndtering og en ren nødvendighet for å stoppe valpen fra å løpe ut i hagen med en sokk, truse eller noe annet som ikke trenger å være der ute.. Men min yngste valp startet vi med disse "kommandoer" i sånn ca 3-4 ukers alder (han er eget oppdrett).

Innkalling er superviktig, men dette er jeg super-dålig å trene hundene til.. De kommer når de gidder, muligens litt oftere hvis de vet at jeg har godbiter i lommen...

Men til valpekjøpere så prøver jeg å innprente viktigheten av å ha innkallingen, OG håndterbarheten (dvs at man skal få ta på hunden, se på tenner, klør, etc) i orden så fort som mulig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Tinka: Sitt, værsågod og innkalling.

Med neste valp: Kontakt, sladretrening, innkalling, leking, kontakt, kontakt, innkalling, leking og oppbygging av andre forsterkere. Første kommando blir ikke lært inn før valpen kan øvelsene godt - og jeg kommer til å trene og generalisere en del før jeg bestemmer meg for at hunden kan øvelsen godt. Selve den biten med å legge på kommando krever jo bare fem repetisjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å trene på innkalling først. Og vi trente sitt hver dag og vent siden vi gjør dette hver gang hun skal ha mat. Så når vi begynte å gå tur trente vi på at hun ikke skulle gå langt unna meg. Og det har virkelig lønnet seg å gjøre når hun var så liten. Nå løper hun ikke så langt vekk at hun ikke ser meg i mer en 10 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Orry: sitt, værsågod, legge seg og noe innkalling.

Neste hund: kontakt og atter kontakt, og innkalling er førsteprioritet. Deretter værsågod, sitt, legge seg og å være rolig. Så tar vi resten derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane er snart 4 mnd og har til nå en viss forståelse av:

Sitt

Dekk

Stå

Gå og legg deg

Gå ned

Gå opp

Gå inn

Værsågod

Innkalling

Kontakt (bruker navnet hans)

Slipp

Fri ved fot, også at han setter seg automatisk når jeg stopper

Lineføring

Nei (det er bare ikke lov til å spise posten eller gulvteppet eller utemøblene.. :))

Gå tiss (gå og tiss.. - utrolig hendig når man har dårlig tid)

Det meste av dette har kommet av seg selv, og det er ikke noe vi har trent så veldig på. Når man har tre hunder i hus, synes jeg det er greit at valpen lærer seg noen få ting med en gang. Det vi har trent på er kontakt, innkalling, sitt, gå og legg deg, værsågod og fri ved fot (forsterket bare hans 'medfødte' fri ved fot ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...