Gå til innhold
Hundesonen.no

Samme fòr hele livet ?


MonicaT

Recommended Posts

Dersom hunden fungerer optimalt på fòret ser jeg ikke noe problem med det. Jeg antar at det er snakk om samme fòrMERKE, da det selvsagt ikke er greit å bruke samme fòr til en valp, en unghund og en gammel hund. Men å f.eks la hunden gå på Eukanuba hele livet, ser jeg ikke noe problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden fungerer optimalt på fòret ser jeg ikke noe problem med det. Jeg antar at det er snakk om samme fòrMERKE, da det selvsagt ikke er greit å bruke samme fòr til en valp, en unghund og en gammel hund. Men å f.eks la hunden gå på Eukanuba hele livet, ser jeg ikke noe problem med.

Mener selvfølgelig samme merke.

Jeg ser heller ikke noe problem med å la hunden gå hele livet på for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en fordel å gi variert for/mattyper. På den måten blir hunden vant til å spise forskjellig, uten å reagere på noe nytt (nær sagt uansett hva) med dårlig mage og det som verre er..

Har overtatt voksne hunder som har vært ensidig foret på en type for, i begynnelsen har det vært diare så snart hundene fikk noe annet. Enten det dreide som om annet formerke , matrester eller snacks a'la struper eller griseører. Etter tilvenning har det gått greit, men i begynnelsen har det som sagt, ikke vært uten problemer. En annen ting er at hunder har vel like godt av variert kosthold, som vi har.

Ideellt sett burde man vel ikke bruke tørrfor i det store og hele.. Det er MYE rart i foret, som neppe går under kategorien helsebringende.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en fordel å gi variert for/mattyper. På den måten blir hunden vant til å spise forskjellig, uten å reagere på noe nytt (nær sagt uansett hva) med dårlig mage og det som verre er..

Har overtatt voksne hunder som har vært ensidig foret på en type for, i begynnelsen har det vært diare så snart hundene fikk noe annet. Enten det dreide som om annet formerke , matrester eller snacks a'la struper eller griseører. Etter tilvenning har det gått greit, men i begynnelsen har det som sagt, ikke vært uten problemer. En annen ting er at hunder har vel like godt av variert kosthold, som vi har.

Ideellt sett burde man vel ikke bruke tørrfor i det store og hele.. Det er MYE rart i foret, som neppe går under kategorien helsebringende.. <_<

*signerer*

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg tilmed gir bikkjedyra middagsrester. Tilmed "farlige " ting, men de får da svært lite. Bare smake.. Til gjengjeld har jeg hunder som kan bytte fòr på dagen uten problemer og eldstemann slukte engang en halv kebab (jeg skjønte ikke hva han dreiv med sånn med en gang:P ) uten mer reaksjon enn litt overdreven fjerting. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har prøvd så utrolig mange forskjellige fôr, men det han går på nå kommer vi nok til å fortsette med livet ut, fordi det fungerer best på han. Selv om han kun går på ett fôr reagerer han aldri/sjelden på "uvanlig" mat, om det så gjelder annet hundefôr, middagsrester eller annet. Så nei, jeg ser ikke noe problem med å holde seg til et fôrmerke hele hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en fordel å gi variert for/mattyper. På den måten blir hunden vant til å spise forskjellig, uten å reagere på noe nytt (nær sagt uansett hva) med dårlig mage og det som verre er..

Har overtatt voksne hunder som har vært ensidig foret på en type for, i begynnelsen har det vært diare så snart hundene fikk noe annet. Enten det dreide som om annet formerke , matrester eller snacks a'la struper eller griseører. Etter tilvenning har det gått greit, men i begynnelsen har det som sagt, ikke vært uten problemer. En annen ting er at hunder har vel like godt av variert kosthold, som vi har.

Ideellt sett burde man vel ikke bruke tørrfor i det store og hele.. Det er MYE rart i foret, som neppe går under kategorien helsebringende.. <_<

*signerer*

Jeg er så politisk ukorrekt at jeg tilmed gir bikkjedyra middagsrester. Tilmed "farlige " ting, men de får da svært lite. Bare smake.. Til gjengjeld har jeg hunder som kan bytte fòr på dagen uten problemer og eldstemann slukte engang en halv kebab (jeg skjønte ikke hva han dreiv med sånn med en gang:P ) uten mer reaksjon enn litt overdreven fjerting. :P

Signerer disse!

Grunnen til at hunder reagerer på nye ting i matveien, er fordi de ikke er vant til å spise variert. Når hunden spiser variert, blir enzymproduksjonen opprettholdt, noe som gjør at de tåler mer. Får hunden ensidig kost, slutter den å produsere unødvendige enzymer (les: enzymer som ikke trengs for å fordøye den ensidige kosten). Det vil jeg ikke, og det er heller ikke naturlig sett fra naturens side.

Det viktigste for meg er uansett at hunden min tåler maten sin, siden jeg har en hund som kan reagere allergisk på ting, spesielt tørrfôr som eneste mat. Men middagsrester går av en eller annen rar grunn bra, og hun blir sjelden dårlig i magen. Da hun spiste rundball (aka siloball, traktoregg) ble hun dårlig, men det er neimen ikke så rart.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem i å bruke samme formerke hele livet ut, men jeg foretrekker å bruke forskjellige typer.

Og jeg er, i likhet med andre her, også litt "politisk ukorrekt", og gir Zorro litt av hvert. Da han bodde hos oppdretter fikk han tilogmed taco!

Dessuten sliter han ikke med diare eller mageproblemer (det har vært noen problemer da, men da har han spist ting ikke mat - utrolig hva en liten terriervalp får i seg :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har enda ikke funnet det optimale foret så bytter litt fortsatt... har prøvd euk lamb og ris og euk large breed, jeg har prøv RC labrador, og diverse hills merker .... Ludde har ingen problemer med å bytte for... han spiser det som kommer i skålen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke noen problemer med noen av sidene egentlig... men jeg tenker som så at det kanskje er bra med et tørrfor i bunn (om bikkja fungerer bra på det) og så heller bytte rundt på tilsetningene?

Ikke det at jeg skal snakke så høyt, Rex har gått på 4 forskjellige fôr siden jeg fikk han februar. Dette mest fordi jeg ikke har funnet et bra fôr som passer både meg, han og kroppen hans enda. Men tyggebein, fôrskifter og litt mat"krydder" som kjøtt, matrester og boksmat har ikke bydd på problemer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et budsjett merke fra Sverige. Det høres kanskje ut som om det er dårlig gjort av meg. Men hun har den flotteste pelsen i verden(synes jeg da) , ingen hudproblemer, fin helse og har ikke hatt noen sykdommer forbundet med for. Så jeg synes at hvis hunden har det bra med det den får og at alt står helt fint til så er det ingen grunn til å skifte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere misforstod meg litt, jeg mener ikke at hunden kun skal få tørrfor, men trenger man bytte formerker når man har noe som funker ?

Min hund får middagsresten nesten hver dag og aldri noe problem. Har et formerke som har brukt i flere år og fornøyd. Og da ser jeg ikke noen grunn til å bytte bare for å bytte - og det er vel ingen vits heller ?

Vet at det er mange som mener at en bør bytte når man har brukt en for i 4-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får middagsresten nesten hver dag og aldri noe problem. Har et formerke som har brukt i flere år og fornøyd. Og da ser jeg ikke noen grunn til å bytte bare for å bytte - og det er vel ingen vits heller ?

Vet at det er mange som mener at en bør bytte når man har brukt en for i 4-5 år.

Hvis du i tillegg til tørrfor gir hunden matrester, vil jeg tro at du oppnår mye av samme effekt som ved forbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo har fått den samme fór typen hele tiden, det begynner å bli tomt her og jeg vurderer å bytte fór fordi jeg merker han er litt lei dette jeg bruker nå. Syns det er greit å bytte litt så lenge hunden tåler forskjellige typer og har en normal avføring osv...

Selv så får Gizmo selvsagt smake på andre ting, men alt med måte liksom :) Men det er jo opp til hver enkel å bestemme dette selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på, hvorfor skal en hund "tåle" alle andre hundefor? Når "du" har funnet et som hunden fungerer på?

Et spm til de som mener at hunden bør tåle flere fortyper :)

Det var akkurat det spm jeg skulle stille

Hvorfor er det så viktig at hunden tåler flere for ?

Når man har et som funker, så betyr det jo ingen ting at den kan bli dårlig av andre for.

Om hunden skulle få i seg noe den ikke skal, så kan den bli like dårlig selv om den er vandt med masse forbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea får både Royal Canin og Norwegian polar hver dag. I tillegg får hun ofte rått kjøtt og annet hundegodt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte for med det første, med mindre det viser seg at foret vi bruker i dag ikke fungerer lengre. Sånn det er nå har hun ikke noe flass, fine klør, lite avføring og generelt er hun i fin form.

Jeg mener altså at hunden kan gå på samme for lenge så lenge det fungerer slik det skal. Men samtidig synes jeg det er greit å tilleggsfore med f.eks rått kjøtt, slik at kosten ikke blir for ensidig.

Ellers må jeg si meg veldig enig med både Loke og Huldra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på, hvorfor skal en hund "tåle" alle andre hundefor? Når "du" har funnet et som hunden fungerer på?

Et spm til de som mener at hunden bør tåle flere fortyper :)

Fordelen, rent praktisk ,med å ikke ensidig fore hunden på bare en type for, er at man får en hund som ikke får diare og det som verre er, så snart den får i seg noe annet enn kun det den er vant til. Bruker man en type tørrfor bare og i tillegg forer med f.eks. matrester og slakteavfall, så oppnår man samme effekt.

Ellers må jeg si meg veldig enig med både Anette og Borghild her.

Jaha? og for oss som ikke vet hvem Anette og Borghild er? Flott om man kunne bli "enige" om å bruke nickene her på sonen..ikke alle som kjenner Anette og Borghild.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? og for oss som ikke vet hvem Anette og Borghild er? Flott om man kunne bli "enige" om å bruke nickene her på sonen..ikke alle som kjenner Anette og Borghild.. :)

Hehe. Beklager. Kallenavnene er Loke og Huldra :wub: Kjenner dem ikke sjøl, men jeg kjenner jeg har en liten ting imot å kalle folk ved kallenavn (f.eks navnet på bikkja dersom det er det de har som nick). Kan selvsagt gjøre det framover, greit du sier ifra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...