Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Kan noen overbevise meg om at flexibånd er til noe annet enn irritasjon og besvær?

Senest i dag traff vi på en ung rottisdame i flexibånd, med en ung tobeint dame i andre enden. Jeg hadde Fibi i en nogenlunde kurrant sitt og sa nei takk til hilsing i det damen lot snella snelle seg rett mot oss. Som svar på mitt "de skal ikke hilse" fikk jeg et blidt smil og fortsatt utsnelling. En meter unna nesa til Fibi, tilta jo hun og avledning med sitt- i -slakt -bånd øvelsen gikk i dass. Jeg må jo holde igjen, dvs stramme båndet og rygge for å unngå nærkontakt, når folk ikke kan holde bikkjene sine unna, selv på anmodning. Dessuten hadde de barket i hop, hadde den unge damen vært fem meter unna, mens jeg hadde stått lagelig til som opprydder i kvinnekampen! Hunden min er veldig flink til et visst punkt og i de fleste settinger, men det er altså et par ting hun ikke fikser og hvorfor skal det gang på gang være disse flexibikkjene som gir henne erfaringer hun helst ikke skal ha? Utfall er noe vi prøver å unngå, men flexibrukere følger visst et helt eget hilseskjema. Rull ut og la det stå til! Kjekt å kunne stå på trygg avstand selv, mens bikkja ordner opp.

Ja, jeg vet at man kan kveile inn styggedommen som et annet snøre, eller slippe klumpetingen, så den humper og slår i bakken bortover aldeles ukontrollert til den smetter inn i et klingklong rett ved øret til bikkja.

Takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Desverre kan jeg ikke gi deg en god grunn til å bruke "idiot boksen" som jeg kaller den.

Folk løper rundt med den og tror de har full kontroll med den og ser ikke at de får en helt annen kontroll på hunden sin.

For et par dager siden hadde jeg en liknende episode med ei dame med en liten hund som kom løpende mot Chicka med snellen på fri.

Jeg så på Chicka at hun ikke likte situasjonen og sa i fra at de ikke fikk hilse, og jeg fikk til svar at det gikk så bra hennes var så snill og så liten at de bare kunne hilse, trenger jeg si at jeg ble oppgitt?

Hun stod vel ca 5meter unna uten kontroll over hva som skjedde og jeg bare gikk, orker ikke sånne eiere :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.....

jeg er heller ikke noe fan av flexi (rullebånd) har også erfart at dem som bruker det lar bikkjene gå og styre som dem vil....... ødelegger jo for oss andre som faktisk prøver å lære bikkjene noe....

(alle som bruker flexi er sikkert ikke sånn, men man har jo mer kontroll på bikkja med et vanlig bånd på 1,5 - 2 m. )

det hørtes veldig kjent ut! :ahappy:

"det pleier å gå bra. han er snill"

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hum, jeg får vel gå litt "mot" strømmen jeg. Jeg er ikke flexibånd's største fan akkurat, men Tassen har fått seg ett nå. Jeg tror ikke noe på at man har mer eller mindre kontroll med hverken flexi-bånd eller vanlig leiebånd. Det kommer helt ann på eieren. Så jeg tenker ikke akkurat "Hun har flexi-bånd! RUUN!"

En god grunn til å bruke flexi-bånd? Jo det er ett allsidig bånd som man kan både bruke i byen (da snakker jeg ikke om de som ikke vet at det finnes en spol inn knapp, eller en stopp knapp!) Og man kan ha det med langt ute i skogen hvor hunden kan få gå litt mer fritt. Ellers så har jeg ikke så mange andre "gode grunner" til at jeg bruker det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting til. Jeg bruker båndet litt på samme måte som tøyler. Har på en måte kontakt med hunden om båndet er i full lengde (halvannenmeter) eller kortere. (Uansett er det jo slakt under optimale betingelser). Går jeg og holder i en sånn klumpedings, mister jeg jo den følelsen av kontakt. Kan du tenke deg å ri med en flexiklump i hver hånd og gi tøyler ved å trykke av og på på en slags stoppknapp omtrent der du har tommelen? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting til. Jeg bruker båndet litt på samme måte som tøyler. Har på en måte kontakt med hunden om båndet er i full lengde (halvannenmeter) eller kortere. (Uansett er det jo slakt under optimale betingelser). Går jeg og holder i en sånn klumpedings, mister jeg jo den følelsen av kontakt. Kan du tenke deg å ri med en flexiklump i hver hånd og gi tøyler ved å trykke av og på på en slags stoppknapp omtrent der du har tommelen? :ahappy:

Hi hi sånn gjør jeg også..føler kontakten bil helt borte om jeg har den boksen imellom, også liker jeg ikke det lille draget som hele tiden er i et flexibånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen overbevise meg om at flexibånd er til noe annet enn irritasjon og besvær?

Flexiline er en grei ting å ha når grillosen ligger tjukk over parken og det er grillpølser, kylling og potetsalat på alle kanter og man likevel vil at hundene skal kunne ha litt aksjonsradius.

Flexiline er en grei ting å ha når man går i skogen i båndtvangstiden og man er såpass langt utenfor sivilisasjonen at det faktisk finnes vilt der, og man likevel vil at hundene skal kunne bevege seg litt friere enn de får gjort i bånd.

Flexiline kan ikke brukes som et vanlig bånd. Du har ikke like god kontroll på hunden som du har når den går i vanlig bånd, og derfor må man være mer på vakt og ha en viss kontakt med hunden. Jeg betrakter det som en mellomting mellom det å gå løs og å gå i bånd. Det blir litt i stedet for langline - noe som er helt håpløst når man har hunder som løpe 8-tall rundt alt de ser.

Flexiline er noe herk når det misbrukes. Problemet i startinnlegget var ikke flexilina, men dama i enden av den.

Jeg har ikke tenkt til å droppe flexiline fordi andre misbruker dem. Skulle jeg fulgt den logikken, måtte jeg f.eks også hive sykkelen min på dynga fordi enkelte andre sykler som idioter på turveiene rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er og kommer alltid til å være en uting.

For et par mnd siden skulle jeg til byen, kjørte og ante fred og ingen fare. En mann går i veikanten ved ei vei som er svært traffikert og alle kjører fort. Plutselig spretter det en elghund ut i veien, jeg hadde ikke sett at han hadde en hund i flexiline som gikk i grøfta. Fyren trykker på stoppknappen og lina RYKER. Da var det ikke langt om å gjøre før jeg kjørte på bikkja...

Vel, EN posetiv ting kom det utav dette. Fyren lærte, etter dette har jeg kun sett han med ordentlig lærline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er småredd flexiliner jeg. Ja bare le dere men det er sant (elisa/djervekvinnen kan bekrefte det hehe). Jeg får helt noia av dem, og da snakker jeg mest om de tynne trådene som virkelig ikke er godt for noe. Men selve flexilina i seg selv er det vel ikke noe særlig galt med (eller jeg liker dem ikke og syns den er klompete, ekkel, skumle, ustabile, tunge og null kontakt) men det er som Havana sier de i andre enden det oftest er noe galt med. Men jeg skjønner absolutt ikke poenget med de med tynn tråd.! De er skumle de.

Jeg kan ikke komme på noe god grunn til å bruke den for min del iallefall. Men jeg kan se hvorfor andre syns den er veldig grei. Men det er så fryktelig synd at så utrolig mange ikke har kontroll på den overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen overbevise meg om at flexibånd er til noe annet enn irritasjon og besvær?

Senest i dag traff vi på en ung rottisdame i flexibånd, med en ung tobeint dame i andre enden. Jeg hadde Fibi i en nogenlunde kurrant sitt og sa nei takk til hilsing i det damen lot snella snelle seg rett mot oss. Som svar på mitt "de skal ikke hilse" fikk jeg et blidt smil og fortsatt utsnelling. En meter unna nesa til Fibi, tilta jo hun og avledning med sitt- i -slakt -bånd øvelsen gikk i dass. Jeg må jo holde igjen, dvs stramme båndet og rygge for å unngå nærkontakt, når folk ikke kan holde bikkjene sine unna, selv på anmodning. Dessuten hadde de barket i hop, hadde den unge damen vært fem meter unna, mens jeg hadde stått lagelig til som opprydder i kvinnekampen! Hunden min er veldig flink til et visst punkt og i de fleste settinger, men det er altså et par ting hun ikke fikser og hvorfor skal det gang på gang være disse flexibikkjene som gir henne erfaringer hun helst ikke skal ha? Utfall er noe vi prøver å unngå, men flexibrukere følger visst et helt eget hilseskjema. Rull ut og la det stå til! Kjekt å kunne stå på trygg avstand selv, mens bikkja ordner opp.

Ja, jeg vet at man kan kveile inn styggedommen som et annet snøre, eller slippe klumpetingen, så den humper og slår i bakken bortover aldeles ukontrollert til den smetter inn i et klingklong rett ved øret til bikkja.

Takk for oppmerksomheten!

Dette handler ikke om flexilina, men om at folk slipper hundene frem til hvem som helst. Dette skjer utallige ganger med vanlig bånd også, men da er det INGEN som skylder på båndet, bare eieren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager.. lurer fælt på hva disse episodene deres egentlig har med flexibånd å gjøre? dette har da med eierene å gjøre ikke båndet.. disse mennneskene som turer fram og gjør som de vil ville gjort akkurat det samme uansett hva de hadde hatt på hunden! eller tror dere båndet har en slags trolldom over seg?

jeg bruker selv nærmest BARE FLEXI til min hund og det funker perfekt!:ahappy: aldri har hun vært til besvær for noen og både jeg og bikkja setter stor pris på båndet. bikkja får mer frihet der hun ikke kan gå helt løs, og hun kan gå å snuse, tilte litt forann istede for å trippe vedsiden av meg til det kjedsommelige. ingen av oss trenger å tenke på båndtrening fordi bikkja har stor nok frihet til at hun ikke drar uansett.. båndet har også en låse mekanisme, så hvis man skal passere noe/noen så kan man faktisk gjøre båndet like kort/kortere enn et vanlig kobbel og passere uten problemer. å bruke flexi forutsetter selvfølgelig at man har en viss kontroll på hunden sin osv, da det selvfølgelig kan være farlig eller til plage for andre hvis man ikke har det. selv bruker jeg vanlig kobbel de få gangene jeg går med bikkja i byen, for der er det så mye folk at det blir umulig å holde hunden unna alle uten å ha kortere bånd, dessuten liker jeg å ha litt ekstra kontroll i store folkemengder. båndet er genialt i seg selv, men bør ikke brukes av hvem som helst eller hvor som helst. så lenge ikke hunden er til plage for andre og selv har det bra har man da ingen grunn til å henge seg oppi åssen bånd folk bruker, du kan derimot henge deg oppi at enkelte ikke har respekt for andre, men det er da ikke båndet sin feil.. syns nesten denne flexi diskusjonen er usaklig da folk må få gå med åssen bånd de vil. og at diskusjonen kanskje heller burde dreid seg om uansvarlige og respektløse hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler ikke på de tynne flexi/rullebåndene selv, foretrekker bånd mellom 1-1.5 meter av kvalitetslær..

Men, du sier hunden var 1 meter unna, antar dere paserte? Burde ikke være no problem sålenge de ikke kommer i kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spesielt sansen for flexibånd jeg heller, men som andre har nevnt er det i egentlig eierne som er problemet. Eneste negative erfaringen jeg har hatt med selve båndet er at den fysiske kontakten mellom meg og hunden blir noe "svakere" fordi det går gjennom boksen (eller hva man nå skal kalle det) i tillegg. Likevel har jeg av og til brukt tidligere brukt flexibånd for å gi han litt mer frihet, men har nå gått over til å sette sammen flere vanlige bånd. Nettopp fordi jeg føler jeg har litt mer kontroll og fysisk kontakt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener dere med at den fysiske kontakten blir "svakere" ved bruk av flexi? målet bør vel være uansett å ikke trenge båndet for å geleide hunden hit og dit, men bruke stemme og kroppspråk? så lurer jeg på hvordan man får så mye bedre kontroll med et langt bånd som ikke er flexi? for meg vil det si mer surr, da man må drive å taue i båndet i stede for at det regulerer seg selv.. jeg har liksom aldri kjønt det med at flexi er så upraktisk, men lang lang line det er helt greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bruker flexiline. Grunnen er enkel, jeg bor i byen, med få plasser jeg kan slippe mine småtroll, innkallinga er så som så og jeg vil ikke være til besvær for andre mennesker, så for at de skal få litt mer frihet får de da gå i flexi endel, dette har jeg brukt på mine siden de var valp, men også brukt vanlig bånd, så hvertfall min eldste kan gå pent i bånd når det trengs. valpen har jeg ikke lært det ennå *kremt*

Men jeg trekker de alltid til meg om jeg møter folk, de får ikke ture frem som de selv vil selv med flexi på. Er vi ved traffikert vei passer jeg veldig på og da må de holde seg nært meg osv.

Og når jeg trener bruker jeg ikke flexi, flexien er mer en "fri annordning" på steder hvor jeg ikke kan ha de helt løse.

Jeg takkler ikke langliner, de blir det bare knuter på, og det passer ikke helt å ha 10-15meter med bånd hengende på slep alle plasser heller.

Har aldri møtt noen med flexi som bare lar hundene styre som de selv vil, men har møtt flere med vanlig bånd hvor eierne bare følger bikkja som en slave og lar de hilse selvom jeg ikke innbyr til slikt. Og folk med lausbikkjer som springer tulling. Så det er vel ikke båndet som er problemet, men folkene som holder i det, som andre her allerede har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke skjønne hva "folk" har imot flexi-liner.. Joda, folk som ikke har kontroll i det hele tatt er ALLTID et problem, uansett bånd..

Det å ha 10 meter løs line hengende etter hunden er langt ifra uproblematisk det heller...

Hvis man ikke skjønner hvordan et flexibånd "er til noe annet enn irritasjon og besvær?" så kan man troligvis heller ikke bruke det på noen fornuftig måte..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, mi var ei tispe på 7 år..

Ingen av mine har noen gang greid å ryke flexibåndet vårt, og det har vi hatt i mange mange år :ahappy:

Uansett synes jeg flexibånd kan være supert om det brukes riktig. Bruker det lite selv nå for tiden, men skjønner godt at andre gjør det. Som sagt er det personen i enden av båndet det er noe galt med, ikke selve båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har i grunnen aldri likt fleksi bånd. Prøvde det for mange år siden og da ville hunden gå åtte meter ute og jeg hadde ikke mulighet til å stoppe han hvis det kom katt forbi. Men han gikk fint da han gikk i et vanlig band på 1,5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener dere med at den fysiske kontakten blir "svakere" ved bruk av flexi? målet bør vel være uansett å ikke trenge båndet for å geleide hunden hit og dit, men bruke stemme og kroppspråk? så lurer jeg på hvordan man får så mye bedre kontroll med et langt bånd som ikke er flexi? for meg vil det si mer surr, da man må drive å taue i båndet i stede for at det regulerer seg selv.. jeg har liksom aldri kjønt det med at flexi er så upraktisk, men lang lang line det er helt greit..

Akkurat disse tankene hadde jeg også da jeg gikk rundt og trodde jeg hadde super kontroll på Chicka med flexibånd, er som om jeg skule skrevet det selv i den perioden :ahappy:

Det er riktig at man skal kunne geleide hunden hit og dit uten å bruke båndet, men jeg er utrolig glad i å bruke kontraversader på hunden min, som man bruker masse på hestene i tøylene, her er det snakk om å bruke både stemme og bitte små bevegelser for å feks få hunden til å slutte å dra i båndet.

Disse små bevegelsene har du mye bedre kontroll over med vanlig bånd enn flexi.

Man må bruke så mye flexi man vil for meg, men jeg er utrolig skeptisk på å møte og ikke minst la hunden min få lov til å hilse på hunder hvor eier bruker flexi, man vet ikke hvor god kontroll de har på knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt flexibånd på alle mine hunder jeg, og kan ikke huske at det har vært problematisk på noe vis? Ikke har vi hilst på flere folk, ikke har lina røket (vel, bortsett fra den billige fake-varianten vi hadde da, den passa nok ikke helt for en gammel husky som syns at man må være i enden av båndet samme hvor langt båndet er), ikke har vi overfalt hverken folk eller dyr..

Eneste gangen det har vært et "problem" å ha flexibånd, var når jeg hadde begge frøknene i flexibånd - det funker bare ikke å gå tur med to belgere i flexibånd samtidig, de går liksom ikke rett frem de, så de surra båndene i hverandre stadig vekk.. Huskyen gikk alltid rett frem, så han kunne fint gå i flexibånd selv om vi hadde med en belger som ikke helt skjønte poenget med det.. hehe

Syns ikke man mister kontakten med hunden heller, den ene hunden jeg har hatt som vi konsekvent brukte flexibånd på, hadde super innkalling, en super "være her", og kontakten jeg hadde med han var bedre med han enn jeg har med jentene nå, til tross for at de har normal-lange bånd, og han som nevnt gikk i flexibånd.. Men klart, jeg snakka mer med han enn jeg gjør med jentene (og er ikke flink til å gå med bare en av gangen med de)

Idioteiere finner du med alle slags bånd, det er neppe båndet sin skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og igjen - nå handler vel ikke motstanden til Flexibånd om folk her på sonen som bruker de. Dette forumet frekventeres av folk som er mer enn gjennomsnittlig interessert i hund, hundehold og trening av hund.

Vi tilhører mindretallet i hundeverdenen. Flertallet har hund for å ha hund for hyggens skyld, bare bikkjedyret er skapelig omgjengelig og nogenlunde grei så er Hvermansen fornøyd.

Det er når Hvermansens nabo "Miss Airhead" kommer gående med sin oversized hannhund i fleksiline og hun ikke har skjønt hva bremseknappen er til, eller den er rett og slett mosa og ødelagt pga. mange tidligere utflukter - at det blir vanskelig.

Eller når Hvermansens kone er ute å lufter en kjøter som ikke kan gå i bånd i det store og det hele og den raser bort til alle og enhver, og siden denne konemor mener at fri oppdragelse er supert så slippes utysket bort til alt tross heftige protester.

Eller la meg ta ett eksempel fra i går morges...... - SaggePetter - som da sikkert er Hvermansens nevø eller sønn - sykler på ett fortau med en DUNKER i ........ tadadadaadaaaaaaa FLEXILINE Altså, det må ha vært en 15 meters line - minst, for både sykkel og jyplingen var behørlig innsurret i flexilina og hunden hadde kurs for veibanen. Og den veien er traffikert om morran altså.... Heldigvis så velta tulllingen sånn at bikkjedyret slapp å bli påkjørt den morningen i alle fall. Det så ut som om han slo seg relativt heftig, han var jo i prinsippet svinebundet til sykkelen.... Hverken jeg eller bilen foran eller bak stoppet for å se hvordan det gikk med han - jeg liker nemlig ikke dumme mennesker og i alle fall ikke klokka 0700 om morninger. Hadde jeg ikke syntes så synd på den stakkars hunden så kunne synet vært ganske underholdene. Men du er rimelig blåst når du kommer på ideen å sykle med en Dunker i flexililne liksom........... stakkars.... (gutt altså).

Problemet med fleksiline er jo at "smartingen" med Dunkeren fra i går morges ikke er alene i den kategorien liksom. Det er mange av dem....... og jeg har hatt min andel av dem på kurs, og de kommer faktisk på kurs med "faenskapen" også, og ser ut som spørsmålstegn når man forklarer at dette ikke er ett "fiskekurs".

Joda, fleksiline er ett helt greit bånd om man ellers har kontroll på hunden og kan kalle den tilbake i settinger der det er behov for det. Altså - hunder som i utgangspunktet er lydige. Jeg har brukt fleksiline selv jeg, men altså - om jeg skulle komme på ideen å kombinere det med sykling så ville antagelig også det gå bra fordi jeg har stemmekontroll på mine hunder og ikke er avhengig av båndet for å ha kontroll. Bånd er en sikkerhetsgreie.

Problemet med de fleste som bruker fleksiline (og da snakker jeg om folk som IKKE er mer enn gjennomsnittlig intresert i hundetrening) er at de bruker fleksiline fordi de rett og slett ikke gidder eller ikke har kunnskap om hvordan de skal lære hunden innkalling og de tror at de er snill med hunden fordi den får 15 meter å løpe på...

Sånn skrekkens eksempel til slutt - en labradorvalp på hundetrening fikk flexisnella i bakhodet og ble slått bevisstløs........ Wheaten terrieren til en nabo av mine foreldre fikk snella i helene og ble så livredd at hun raste avgårde - rett ut på E18 og ble trailermat rett foran øynene på husets 14 årige datter...

Jupp, jeg treffer tullinger med fleksiline og mener at driten er en uting - i det minste burde det medfølge kurs for bruk av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...