Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

man kan begynne med det når hunden er blitt stor nok :P Mona er stoooor nok :P hehe.... man kan begynne med det når valpen har blitt stødig nok til bens. Husk tynn lenke :P den tykke henger seg opp så fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strupehalsbånd?

Det syns jeg bare at folk som kan hund skal bruke..

Nå sier jeg ikke vi her inne ikke kan hund, men foreks en instruktør osv..

Strupehalsbånd blir ofte brukt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strupe halsbpnd synes je er helt greit, med mindre bikkja blir hengt, hvis dere skjønner hva je mener. Når du bruker strup skal du kun rykke kort og brått når du trenger det itte ellers..

Før brukte je strup på'n Romeo, men nå trenger je det itte lenger så nå er det gitt bort tel ei labbe tispe som akkurat har ødelagt sitt :wink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å bruke strupehalsbånd (retrieverkobbel) for å få av og på halsbånd/kobbel fort under jaktprøver, lydighetsprøver og slikt, og på raser som skal stilles fritt på utstilling - men jeg synes ikke strupeeffekten skal brukes. Da får man heller bruke vanlig bånd til hunden kan gå ordentlig, i alle fall på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay mange tak. :P

I så fald synes jeg ikke der er noget i vejen med kvælerhalsbånd hvis det bliver brugt ordenligt.

Jeg bruger det ikke selv længere, men har gjort og jeg er enig i, at det er fint at bruge til træning, men bedre er det nu heller ikke. Synes ikke det er så fantastisk. Man kan jo sagtens korrigere og så videre med almindeligt halsbånd. Synes ikke man behøver kvæleren til det. Hvis man ikke kan korrigere med alm halsbånd, så tror jeg egentlig også man misbruger kvælerhalsbåndet.

Hører nogen gange nogen til træning der siger at de overhovedet ikke kan forstå, at jeg ikke bruger kvæl, fordi hvis de ikke brugte det, så ville de slet ikke kunne styre og korrigere hunden til træning. Hvis det virkelig er sådan for dem, så synes jeg det lyder som om der er et eller andet galt, eller?

Det, at bruge kvæler til at lære en hund at gå pænt i linen, ser jeg ikke nogen fidus i. I den sammenhæng synes jeg det er malplaceret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strup hele tiden. Nå går ikke hunden og strammer inn lenken når vi går tur, så den strupes ikke. Har prøvd lærstrup, men syns kjetting er mye bedre. Vanlig halsbånd hører sjeldenheten med, kun når vi har langtauet på. Eller at vi skal pynte litt med fine halsbånd. Men da bruker vi grime itillegg. Min hund er så stor og sterk at hvis det kommer noen andre hunder osv, så drar hunden og bli vanskligere å holde med vanlig halsbånd, mens strupen er det litt lettere å holde kontroll, da hunden ikke drar riktig så hardt. Syns også kjetting tar seg godt ut på en hund med kort pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeanette:

Ja, det heter halvstrup det du har :P

Jeg bruker ikke korrigering under trening, så derfor har jeg det aldri på under lydighetstreningen. men når vi trener agility har jeg det på for å få det raskere av. Men jeg rykker aldri i det, og Cita drar så altfor sjelden i båndet, så hun tar ikke skade av det. Tror ikke hun merker at hun har det på engang :P Jeg har det også på når vi trener til vannprøver og når vi trener jakt i skogen, fordi man raskt kan ta det av og på. Bruker det oigså på utstilling, for på labradorene MÅ man ha strup på utstilling. Utstillingsbåndet skal henge i en stor løkke rundt halsen på labradoren når den står, gjerne helt ned til knærne på den. Men når den løper kan man jo ikke ha det slik, så derfor er man avhengig av å bruke strup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt det når vi har gått på dresur kurs men ellers så bruker vi vanlige halsbånd(gjerne havlstrupe i nylon) eller seler.

når vi fikk Astrix i hus så hadde han bare brukt strupelenke (grøsser) her er det snakk om langhåret hund som konstant har gått med KJETTING rundt halsen, så han var jo kortklippet rundt halsen.

heldighvis har pelsen begynnt å vokse ut igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...